Welke interface?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soep
    • Jul 2005
    • 37

Welke interface?

Laat ik ook 's een draadje starten...
    Ik ben aan het zoeken naar een geschikte inteface om audiobewerking op m'n laptop te kunnen doen. USB én FireWire zijn beschikbaar op de laptop.
    Ik twijfel op het moment tussen M-audio FW1814 en Edirol FA101 of UA101. Maar andere opties zijn zeker welkom.
    Wat zijn trouwens de voors en tegens van USB of FireWire?
    Ik wil er (vanuit de FOH tafel) mee kunnen opnemen, eventueel met ambience-mic's in de zaal. Veel verschillende soorten in/outs is vooral handig voor het aansluiten op allerlei andere apparatuur, en eventuele toekomstige toepassingen (weet nog niet wat, maar je weet nooit).
    Verder wil ik het ding voor smaart gebruiken.
    Daarover dan... welke meetmic's gebruiken jullie. (In principe ga ik het ding waarschijnlijk alleen voor 't meten van delay-tijden gebruiken, rest doen we wel met de oren, hoop ik )
    Graag jullie meningen....
    Soep
    Tja...
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Hee Soep,

Wat betreft USB vs. Firewire met betrekking tot Harddisk gebruik kan ik je vertellen dat USB gebruik moet maken van de processor om data naar de HD te verplaatsen terwijl Firewire daar een eigen controller voor gebruikt. USB brengt dus een hogere systeembelasting met zich mee.

Al je die aansluitingen op een andere manier gaat gebruiken dan kan het zijn dat dit verhaal minder of niet opgaat. Omdat ik de vraag niet kan beantwoorden zal ik hem toevoegen (ook omdat ik het interessant vind):

Is er een verschil in latency tussen USB en Firewire interfaces?

Gr @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Ik heb een fw1814. Op zich een erg leuk ding, met als voordeel dat je er ook protools op kan draaien, en leuke functies heeft.
      Als je de spec's van veel firewire kaarten vergelijkt met usb kaarten zie je dat over het algemeen de firewire kaarten hogere sample en bitrates ondersteunen ten opzichte van het aantal kanalen.

Als je protools niet nodig hebt, zou ik als ik jou was voor een andere kaart gaan, misschien niet direct voor de edirol, er is nog veel meer moois op de markt.
      In verhouding is m-audio duur, als je kijkt naar de kwaliteit en functies die andere fabrikanten voor een lagere prijs bieden, ik denk dat dit vooral te wijden is aan de protools ondersteuning, voor mij was dat iig de reden om er toch voor te gaan.

Ik heb met de fw1814 en mijn laptop (ingebouwde firewire poort) behoorlijk problemen, het is me nog niet gelukt om het ding op mijn laptop goed werkend te krijgen, terwijl op een andere laptop (iets ouder model) het perfect werkte. Daarnaast werkt het apparaat perfect op m'n gewone computer waar ik een losse firewire kaart in heb gezet. Uit reacties van verschillende andere mensen weet ik dat dit soort problemen niet zeldsaam zijn, en vooral als je het met een mac gaat gebruiken, het schijnt dat m-audio drivers voor de mac echt slecht zijn.

Veel succes met je speurtocht!
      De groeten => Micha

Comment

• merlinos2
        • Dec 2006
        • 5

Het verschil in bandbreedte tussen usb 2.0 en firewire is niet zo groot (firewire iets groter)
        Latency problemen kun je bij usb eerder verwachten vanwege proccesorgebruik zoals @lex al melde.

Goeie latency licht ook aan de gebruikte spullen. Verder zal je met asio2 drivers ook een stuk beter kunnen draaien.
        Latency is de tijd in ms waarin bijvoorbeeld een druk op de knop wordt uitgevoerd.
        Latency problemen heb je als je iets wilt inspelen en het pas na enige tijd hoort of als je opnames afspeelt en je hoort tikken en kraken. Oplossing hiervoor is je latency te veranderen als je inspeelt en weer te verandren als je afluisterd. Het gaat hierbij dus om Fullduplex.

Verder zal USB niet uitmaken bij opname, je interface zal niet meer kanalen hebben als dat er bandbreedte beschikbaar is.

Verder ben ik absoluut geen liefhebber van M-audio en zou in jou geval eerder naar een Motu kijken.
        Als je mobiel opnames wil gaan doen is er in de marge van die M_audio meer aan oplossingen te vinden. Alesis HD24 bijvoorbeeld of een tascam 2480. Na de opname gooi je je wavs via usb naar de sequencer van je laptop en dan kan je echt aan nabewerking beginnen.

Ik ben een grote voorstander van deze manier van opnemen en nabewerken.

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Het verschil in bandbreedte tussen usb 2.0 en firewire is niet zo groot (firewire iets groter)
          Gelukkig hebben we tegenwordig firewire 800 stuk sneller dan ubs 2.0 of de originele firewire.

Comment

• merlinos2
            • Dec 2006
            • 5

Originally posted by Mathijs
            Gelukkig hebben we tegenwordig firewire 800 stuk sneller dan ubs 2.0 of de originele firewire.
            Maar dat zal in latency niet zoveel uitmaken.
            Response time ligt aan meer dingen als usb of firewire.

Comment

• FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

Ik gebruik hier een m-audio mobile pre usb

Werkt prima op een mac (tiger) als pc (windows xp prof)

Gebruik het voor simpele opname dingen, en om met smaart delay te meten.
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• M'Elodie
                • Oct 2006
                • 148

Wat betreft USB of firewire heb ik geen mening.
                Wat betreft Smaart heb ik relatief veel ervaring mee.
                Voor het maken van alleen delay (impulse) metingen heb je niet veel nodig behalve een interface met twee ingangen: een mic input en een input voor de uitgang van je mixer(=referentie). Wat betreft microfoon: dit kan alles zijn wat maar lijkt op een microfoon en werkend is :-)
                Voor het maken van echte FFT meting (frequency en fase response) werkt dit absoluut niet. Dan heb je een omni condensator microfoon nodig. Als je niet veel geld wilt uitgeven : behringer ecm8000 in combinatie met een M-Audio fasttrack of fasttrack Pro.
                Wil je echt een serieus systeem qua meten : minimaal een Earthworks M-30 in combinatie met een Edirol UA25 of USBpre. Wil je echt de beste interface kijk dan eens naar de D-Audio van Duran Audio D-audio

Maar ligt de nadruk meer op opname zou ik gewoon kijken bij welke interface de meest interesante software wordt bijgeleverd. M-Audio heeft veel met Pro-Tools, dus... maar hier weet ik verder niet zoveel vanaf. Hangt ook af van het budget dat je wilt besteden, lijkt me...
                Een andere optie zou ook een PCMCIA kaart voor je laptop kunnen zijn. Bijv. de VXpocket van Digigram.

Succes, ben benieuwd waar je voor gaat :-)
                Last edited by M'Elodie; 11-12-06, 10:25.

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

Originally posted by Mathijs
                  usb 2.0 is 480 mbps, firewire 400 is 400 mbps en 800 uiteraard 800 mbps als ik het goed heb, dus zou usb 2 sneller zijn dan firewire 400. Maar deze getallen maken helemaal geen flikker uit, als je kijkt naar de specs van de algemene firewire kaart tov van de usb kaarten zie je dat de firewire kaarten over het algemeen hogere trackcounts icm hoge bit en samplerates halen, wat betekent dat fabrikanten voor zwaardere kaarten eerder gebruik maken van firewire. En er zijn nog niet zoveel kaarten met firewire 800...
                  De groeten => Micha

Comment

• soep
                    • Jul 2005
                    • 37

Na lang wikken en wegen en twijfelen vandaag de knoop doorgehakt.
                    Vandaag dus een (digi-) bestelling geplaatst bij een grote muziek-grutter op het www.
                    Het is toch een PCMCIA kaart geworden en wel de E-MU 1616M.
                    Mede ook vanwege de phono-ingangen, met RIAA (kan ik eindelijk 's met m'n oude vinyl aan de gang) maar zeker ook vanwegen het hot-pluggen dat bij FW nogal eens problemen op schijnt te leveren.
                    Waarom de 1616M: het schijnt een goed klinkende kaart te zijn met goede AD-DA converters, da's natuurlijk het belangrijkste, verder ondersteunt ie zowel S/PDIF als AES/EBU (alleen ff een verloopje maken), waarmee veel digi-tafels zijn uitgerust, ook adat en MIDI worden ondersteund, eigenlijk is alles dus aan boord, en hij is ook nog 's erg compact. Verder nog een softwarebundel met de nodige FX, kan ook handig blijken.
                    Alleen is de mic pre-amp niet uitgerust met een "pad"-switch, in de toekomst zal blijken of dit nodig is. Anders wordt het een (of 2) "pad"-kabeltjes maken (ik herrinner me een draadje hierover, ff zoeken).
                    Zoals gezegd zal ik het ding met name live gaan gebruiken (meten e/o opnemen van FOH-tafel e.v. icm ambience). Ik ben reuze benieuwd....
                    Allen bedankt voor jullie meedenken, wanneer ik (over een tijdje) meer ervaring heb met m'n nieuwe toy zal ik deze zeker met jullie gaan delen.
                    Garoentes,
                    SOEP
                    Tja...

Comment

• MusiQmaN
                      • Sep 2006
                      • 328

over de 1616 staan de problemen en pluspunten goed hier beschreven:

www.synthforum.nl - EMU 1616m review

ook leuk

www.synthforum.nl - Overig Studio

ik keek eerst naar een audigy z, maar deze bleek wat meer op games afgestemd te zijn, wel erg goedkoop op mp staat er een voor 40. Incl digital in

Marktplaats.nl > Audigy 2 ZS voor laptop. - Computer Hardware - Geluidskaarten en Luidsprekers

Ik zoek ook een interface die s/pdif kan handlen voor veldwerk, en studio recording. En een btje redelijk betaalbaar , als ik die dig. niert nodig had, had ik weer een behringer mc-202 gekocht, gelverd met ableton 4 lite.. had m al eerder, maar weer verkcoht.

In mn laptop die ik nu heb zit niet standaard firewire, dus zit er een pcmcia kaart in, en dat schijnt neit goed te gaan met een interface... en maar een usb poort... dus ff kijken nog naar de markt...
                      Last edited by MusiQmaN; 30-12-06, 02:13.
                      Drummer en techniek freak.

Comment

• ocramarco
                        • Dec 2006
                        • 15

Originally posted by Ibvee
                        usb 2.0 is 480 mbps, firewire 400 is 400 mbps en 800 uiteraard 800 mbps als ik het goed heb, dus zou usb 2 sneller zijn dan firewire 400. Maar deze getallen maken helemaal geen flikker uit, als je kijkt naar de specs van de algemene firewire kaart tov van de usb kaarten zie je dat de firewire kaarten over het algemeen hogere trackcounts icm hoge bit en samplerates halen, wat betekent dat fabrikanten voor zwaardere kaarten eerder gebruik maken van firewire. En er zijn nog niet zoveel kaarten met firewire 800...
                        USB 2.0 is inderdaad theoretisch sneller, maar wat hierboven al is gezegd USB heeft geen eigen controller en gaat over het systeem. Firewire heeft een eigen controller en behandeld de data daarom apart van het systeem. In de praktijk is FW400 een stuk sneller dan USB 2.0.
                        FW800 heeft idd een nog breder bandbreedte maar als er weggeschreven moet worden is deze snelheid hoger dan wat je HD aan kan. FW800 is vooral bedoeld als je meerdere dingen aan elkaar gaat hangen.

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

tx! Is het voor mij ook wat meer duidelijk waarom de meeste hi-end audio interfaces firewire zijn.
                          De groeten => Micha

Comment

• gdoe
                            • Feb 2007
                            • 1

1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden

hallo,

ik ben in de 'benijdenswaardige' positie dat ik alles voor 8 sporen multitrack HD-recording nieuw ga kopen: dwz desktop (want de laptop kost goud, is minder krachtig en minder flexibel, zo lijkt mij) en een interface. Ik ben een homestudio-er, meer muzikaal dan digitaal begaafd. Had heel lang Fostex analoog etc. Beetje gerommeld met Pro Edit, inmiddels Adobe.

Allerlei opties en wijsheden zijn reeds langsgekomen: Digidesign 002 (maar dan zit je softwarevast en 'slechts'4 mic pre amps), Motu ( 4 pre amps), M-audio met gemotoriseerde faders, op dit forum zie ik nog meer.

Had al een Korg 16 sporen in huis en heb die heel snel geretourneerd.

Wil zo simpel mogelijk. Ben qua geluid al jaren tevreden over een oude soundblaster live-kaartje.

Mag ik suggesties vragen ??

Comment

• soep
                              • Jul 2005
                              • 37

Beloofd is beloofd, ik zou nog laten weten hoe de E-mu 1616m me bevalt.
                              Tja, ik heb inmiddels het 2de exemplaar in m'n bezit nadat de 1ste kapot ging, en gisteren (en vandaag weer) "liep" de 2de " ook vast". Beide keren had ik hetzelfde probleem. Wat gebeurt er:
                              Als het goed is gebeurt er het volgende: Je schakelt de "Dock" aan, je hoort een relais-klik en dan na 1 of 2 secondes weer een klik waarna alle led's uitgaan en de Dock klaar is voor gebruik. Nu, deze 2de klik gebeurt dus niet meer en (soms alle, soms enkele) led's blijven branden. Ook de software meldt dan dat het apparaat "niet beschikbaar" is.
                              Het apparaat zou stand-alone moeten kunnen werken, maar zonder dat hij aangesloten is (aan de laptop) start hij niet op. Verder startte (beide exemplaren) regelmatig niet op ook wanneer ze wel aan de computer "hingen". Oh, en aan de computer ligt het hoogstwaarschijnlijk niet, ik heb namelijk inmiddels ook een andere laptop moeten aanschaffen (maar da's weer een ander verhaal) Aangezien ik midden in 'n druk theatertourtje zit en het ding (bijna) dagelijks nodig heb om PA-setjes in te meten (tijd e.d.) kan ik dit niet gebruiken, buiten dat is het vertrouwen niet meer aanwezig in dit apparaat. Vandaag dus weer 's gebeld met de grote "internet-muziek-grutter" uit Rotterdam en ik mocht kiezen, weer een nieuwe of iets anders. Ik heb dus voor een M-audio FW1814 gekozen (Ik hoop dat deze meer betrouwbaar zal blijken) en deze wordt morgen opgestuurd.
                              De vorige keer hebben ze ook goede service verleend (ALLE LOF!!!) dus dat zal wel goed komen.
                              Klankmatig vond ik het ding wel goed, ik heb een paar live-opnames gemaakt en die klonken OK, maar ja...als die het dan weer 's niet doet.....

tot zover mijn -niet zo'n goede- ervaringen met de E-mu 1616-m "cardbus", 't is jammer....

nu dus over op M-audio
                              Tja...

Comment

Working...