Welke Microfoon? Help!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiesto99
    • Jun 2008
    • 4

Welke Microfoon? Help!

Beste mensen,
    Ik heb thuis een (soort van studio) gemaakt op mijn kamer, bestaande uit een pc met fruityloops erop, een keyboard met midi, een line 6 pod (een effectenkast voor de gitaar waarmee ik de huidige mic. aansluit op de pc) en een monsterversterker. Ik heb dus geprobeert een beetje te recorden met de mic. die ik nu heb, maar het klinkt alsof ik verkouden ben.. Daarom ben ik gaan zoeken op internet naar een goede studio-microfoon, maar het zijn er zoveel en ik heb HELEMAAl geen idee wat wat is en welke ik het best kan gebruiken.. Kunnen jullie mij misschien een beetje wegwijs maken?
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Kun je vertellen wat je precieze setup nu is, want ik begrijp niet helemaal hoe je het nu heb aangesloten (daar kan het ook aan liggen).

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Originally posted by tiesto99
      een line 6 pod (een effectenkast voor de gitaar waarmee ik de huidige mic. aansluit op de pc)
      Je neemt dus zang op via de Pod? Dan kan ik me wel voorstellen dat het raar klinkt. Je zult de microfoon rechtstreeks (via een audio interface) aan je pc moeten hangen wil het acceptabel klinken.
      Heerlijk die stilte

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Beste mensen,
        Ik heb thuis een (soort van studio) gemaakt op mijn kamer, bestaande uit een pc met fruityloops erop, een keyboard met midi, een line 6 pod (een effectenkast voor de gitaar waarmee ik de huidige mic. aansluit op de pc) en een monsterversterker. Ik heb dus geprobeert een beetje te recorden met de mic. die ik nu heb, maar het klinkt alsof ik verkouden ben.. Daarom ben ik gaan zoeken op internet naar een goede studio-microfoon, maar het zijn er zoveel en ik heb HELEMAAl geen idee wat wat is en welke ik het best kan gebruiken.. Kunnen jullie mij misschien een beetje wegwijs maken?
        Wat wij willen weten:[LIST=1][*]Budget[*]Wat wil je ermee doen[/LIST]
        Alleen dan kunnen we een goed advies geven.

Eerste waar ik aan zou denken voor jou is een mic met een ingebouwde USB interface. Een mogelijkheid zou dan bijvoorbeeld de Rode Podcaster kunnen zijn, of anders is een Audio Technica AT2020 USB allicht ook een goed plan.

Succes ermee! Laat ons wat weten...
        Last edited by berolios; 24-06-08, 12:10.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

of een USB microfoon kopen....
          lekker belangrijk!

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by showband
            of een USB microfoon kopen....
            Ik vind dat jij geweldige ideeen hebt
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• tiesto99
              • Jun 2008
              • 4

Allereest bedankt voor de (snelle) reacties

De setup is als volgt: Microfoon --> Line 6 Pod 2.0 (effectenkast) --> Pc via Line-In Ingang. Kan ik het nu beter via een Audio-Interface doen of via een mic. met een usb-aansluiting? Wat is een Audio-Interface dan precies? Ik wil ermee zang en als 't even kan ook acoustische gitaar opnemen.

Budget: ongeveer 250 euro

Wat is volgens jullie de beste manier om een microfoon aan te sluiten op pc?
              Last edited by tiesto99; 24-06-08, 13:29.

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Zoals jij nu werkt zul je nooit een fatsoenlijk resultaat verkrijgen.
                De line in van je pc is daar gewoon niet geschikt voor.
                Een audiointerface is eigenlijk een outboard geluidskaart maar dan met een gain regelaar, fantoomvoeding, xlr inputs en jack/xlr outputs om actieve monitors aan te sturen.
                Hier vind je wat voorbeelden:
                M-Audio
                Hiermee kun je dan op een goede manier je zang en acoustische gitaar opnemen.
                Heerlijk die stilte

Comment

• tiesto99
                  • Jun 2008
                  • 4

Okey,
                  Ik zie dat er een behoorlijk verschil in prijs is tussen audio-interfaces. Welke raden jullie me aan? want van die technische dingen daarvan weet ik niet zoveel.. Deze --> Maudio.nl | Vandaag besteld = Morgen in huis! - M-Audio Fast Track Pro - powered by wlproductions.nl <-- leek me wel wat, maar is dat ook wat?

Ik heb nu dus 2 keuzes? Een audio-interface + microfoon of een usb-microfoon?
                  Last edited by tiesto99; 24-06-08, 17:20.

Comment

• DJ-Jan
                    • Jun 2008
                    • 327

gaat wel over je budget van €250,00 heen....
                    Event-Light

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Okey,
                      Ik zie dat er een behoorlijk verschil in prijs is tussen audio-interfaces. Welke raden jullie me aan? want van die technische dingen daarvan weet ik niet zoveel.. Deze --> Maudio.nl | Vandaag besteld = Morgen in huis! - M-Audio Fast Track Pro - powered by wlproductions.nl <-- leek me wel wat, maar is dat ook wat?

Ik heb nu dus 2 keuzes? Een audio-interface + microfoon of een usb-microfoon?
                      Wat wil je precies doen?
                      Je zegt dat je stemmen en wat akoestische instrumenten wilt opnemen? Waar de kern van mijn vraag zit: alles wat je op wilt nemen ga je dus met een microfoon doen?

Wanneer je geen lijn-ingangen hoeft te hebben voor keyboards of iets dergelijks, dan moet je niet langer twijfelen en een USB microfoon nemen. Zo'n mic zit al een pre-amp alsook de audio-interface naar je computer ingebouwd en bevat dus alles dat je nodig hebt !! Voor zang en akoestische gitaar toepassingen zou ik de Audio Technica AT2020 USB microfoon nemen.

Wil je helemaal flexibel zijn in welke bronnen je op wilt nemen... een losse interface en microfoon geeft je wel meer mogelijkheden, maar is wel wat duurder voor dezelfde kwaliteit. Kijk dan zeker ook eens naar ProTools LE M-Powered, dan heb je direct de ProTools software erbij, die gebruik ik zelf ook bijvoorbeeld... helemaal tegek !! DEZE zou dan voor jou interessant zijn. Als je dan een gewone Audio Technica AT2020 erbij neemt als microfoon, heb je ongeveer hetzelfde setje, alleen dan met veel meer mogelijkheden en ProTools !!! (vooral dat laatste is ook erg fijn).

Succes ermee!
                      Last edited by berolios; 24-06-08, 18:41.

Comment

• tiesto99
                        • Jun 2008
                        • 4

Dank voor alle hulp!
                        Ik ga voor de audio-interface, omdat ik nu nog niet weet wat ik in de toekomst allemaal ga opnemen, maar sowieso ook nog wel bijv. elektrische gitaar. Morgen ga ik op vakantie dus die koop ik na vakantie wel, maar alsnog bedankt voor hulp!
                        Fijne vakantie!

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Let op bij het zoeken naar een audio interface:

Sommige komen inclusief een gratis software opnamepakket.
                          (bv tascam)

Dat is dus een serieuze plus!
                          lekker belangrijk!

Comment

• KlankOntwerp
                            • Jun 2008
                            • 130

Er zijn al veel goede tips langsgekomen; USB mic of USB/FireWire geluidskaart met losse mic en je bent good to go. De reden waarom het nu niet werkt: Een Line 6 POD is gemaakt voor gitaarsignalen. Simpel gezegd verschilt het signaal van de elementen van een gitaar met dat van een microfoon al in de frequenties die zij door kunnen geven, dus de POD hoeft bepaalde frequenties niet door te geven (worden weggefilterd). Bovendien zal de input van de POD je microfoon extra kleuren (dun laten klinken) doordat de input van die POD niet om kan gaan met het signaal van je microfoon.

Comment

• Fabian
                              • Jul 2008
                              • 3

Ik zou inderdaad gaan voor een (kleine) externe geluidskaart, omdat deze multifunctioneel zijn. In zo'n interface zitten namelijk ook AD convertors die (waarschijnlijk) beter zijn dan die van je geluidskaart nu, waardoor je geluidskwaliteit verbeterd. Midi zit bijna altijd ingebakken.
                              Ze zijn er in usb en firewire varianten. het voordeel van firewire is dat het een lage latency heeft, usb is goedkoper. Hoe dan ook zal de latency bij beiden veel minder zijn dan van de kaart die je nu hebt. (ik ging van 110 ms naar 9 ms toen ik mijn M-audio fast track ultra instaleerde, en die is usb)

Een bijkomend voordeel is dat je niet direct een mic hoeft te kopen omdat je nog niet weet hoe die klinkt. Mocht je met die mic niet tevreden zijn kan je altijd nog een andere kopen. Goede merken zijn volgels mij M-audio en Edirol (Roland).

Comment

Working...