Zoekend naar minimaal 16 kanaals interface

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RHulshof
    • Jan 2008
    • 66

Zoekend naar minimaal 16 kanaals interface

Hallo mede forum leden.

Afgelopen week ben ik benaderd om een Demo cd te gaan maken voor een band die ik al een tijdje live mix.

Nu de vragen.
    - ik zoek een audio interface met minimaal 16 kanalen tegelijk op te nemen.
    ook voldoende aux lijnen om de bandleden in een studio situatie voldoende monitor te kunnen geven. dacht aan minimaal 4 a 5 returns.

- het liefst via USB 2.0 zodat ik via mijn Laptop die ook firewire heeft kan gaan opnemen in een live situatie of studio en daarna kan bewerken met mijn PC die alleen USB heeft.

- tussen de 400 en 600 euro zou het moeten liggen.

- ik had eventueel de Tascam US 1641 voldoet deze hier aan of zie ik hierbij iets over het hoofd ?
    anders zie ik zo snel ESI ESU 1808 nog misschien is die weer beter maar die heeft naar mijn idee te weinig mic ingangen of kan je die ook binnen laten komen op een Line ingang en dan dat signaal boosten.
    mischien zijn er nog andere interfaces die ik nog niet heb gezien rond deze prijs stelling.

Met een vriendelijke groet Ronnie
  • showband
    • May 2001
    • 4524

huur voor een prikkie ergens een alesis 24 sporen recorder. (nieuwprijs rond de 2K euro dus huurprijs bijna niks)

Sluit die aan, druk op record. et presto.

Haal de harddisk uit de recordingbay en stop die in je computer.
    lekker belangrijk!

Comment

• RHulshof
      • Jan 2008
      • 66

showband bedankt voor je reply alleen zit ik even te denken aan een oplossing om dit eventueel vaker te gaan doen.

Dus voor een keer is dat zeker een goede optie maar daarna wil ik toch eventueel iets gaan aanschaffen.
      Daarnaast lijkt het mij wel handig om doormiddel van een interface en een laptop lekker compakt te kunnen blijven.
      gezien de ruimte waar de opnames vandaan moeten gaan komen niet heel erg ruim is.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by showband
        huur voor een prikkie ergens een alesis 24 sporen recorder. (nieuwprijs rond de 2K euro dus huurprijs bijna niks)

Sluit die aan, druk op record. et presto.

Haal de harddisk uit de recordingbay en stop die in je computer.
        Zeker als het voor een one-time-job gaat zou ik ook ergens huren of lenen. HD24 is een fantastisch ding en klinkt ook erg goed voor zijn prijsklasse! Het is helaas wel iets genuanceerder dan wat Showband hier zegt, maar het werkt wel erg handig en snel. Opnemen op je HD-24 en daarna overzetten op je computer om te mixen en evt editen. Voor moonitoring tijdens opnemen alsook als pre-amps heb je dan wel een tafel nodig.

Wil je liever toch een audio-interface, kijk dan eens dan een Motu 24i/o... klinkt veel beter dan die tascam en ESI, maar weet niet hoe het zit met USB/ Firewire en zo... Motu en RME bieden wel behoorlijk meer kwaliteit...

Mijn ervaring is trouwens dat USB en veel audio-interfacing niet echt lekker werken. USB poort wordt namelijk je CPU voor gebruikt, terwijl dat bij Firewire niet het geval is. Audio over USB gaat dus ten koste van je DSP power!! Waarom heb je trouwens bij het mixen een audio-interface nodig, behalve voor je afluistering??

Verder moet je ook goed nadenken met welke software je het wilt opnemen en afmixen. Je kunt voor een universele VST omgeving gaan, of voor een pakket als ProTools LE (dat o.a. ik bijv heb).

Ik denk dat het doornemen van DIT topic je zeker een goed inzicht geeft, dus zeker even doen zou ik zeggen !!

Neem het topic effe door en veel succes ermee, hopelijk heb je wat aan deze bijdrage!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Let wel niet iedere mengtafel heeft direct outs.

Tussen 4-600€ zal dit moeilijk worden.
          Ik dacht aan een focusrite saffire pro 26 i/o 585€ octopre LE uitbreiding 545€.incl adat optie

Indien nodig kan je dan nog een
          3de module bijkopen, Ook eventueel een goeie channelstrip voor de zangstemmen

Voordeel hiervan is dat je de multikabel hierop kunt laten toekomen ook al heeft de tafel geen direct outs,
          en dan met 2 jacksnakes van 8 doorverbinden met de mengtafel.

De retours kun je gewoon van de mengtafel nemen.
          PS, het zal wel firewire worden
          Last edited by frederic; 31-07-08, 09:34.

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Afhankelijk van je resolutie, maar hoogstwaarschijnlijk gaat 16 in en 6 uit niet werken via USB, omdat de bandbreedte te klein is. Ze zijn waarschijnlijk dus ook niet te vinden.

De Motu 24i/o heeft een bijbehorende PCI DSP kaart nodig, wat dus niet mogelijk is met een laptop.

RME is erg mooi, maar ook duur. Het lijkt er op de website op alsof zowel de FireFace 400 als de FireFace 800 die 16 kanalen I/O kan halen. Maar dan heb je wel nog een extra ADAT converter nodig.

Misschien de M-audio lightbridge (M-AUDIO - ProFire Lightbridge - 34-in/36-out FireWire Lightpipe Interface), maar dan heb je nog geen converters erbij. Wel voordelig als je nog verder wilt met opnemen, je kunt er alle kanten mee op. Maar ik durf niet te zeggen of dat altijd stabiel is.
            De groeten => Micha

Comment

• RHulshof
              • Jan 2008
              • 66

berolios

Als software wil ik dus adobe audition 1.5 gaan gebruiken gezien ik deze legaal heb en goed ken. misschien op den duur over stappen naar een ander software pakket.

Ik wil dus inderdaad een audio interface gaan aanschaffen gezien ik dit ook wel vaker zou willen gaan doen.

Het verhaal van firewire en Usb is een goed punt om over na te denken en rekening mee te houden.

Ibvee

de Tascam US 1641 kan 16 in 8 uit over USB 2.0 No latency monitoring volgens de website daar ga ik dan vanuit dat dit zou moeten kunnen werken.
              Last edited by RHulshof; 31-07-08, 09:44.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Nou, duidelijk...

Wordt dus een VST omgeving en opnemen op je laptop en niet via een HD-24.
                Jammer inderdaad van die benodigde PCI kaart van de Motu 24 i/o... vind het erg lang duren totdat ze met een Expresscard uitkomen, maar dat is weer een andere discussie.

In dit geval zijn de pre-amps en converters de belangrijkste elementen die jouw geluidskwaliteit gaan bepalen. Mijn advies is dan ook zonder twijfel te kiezen voor de hoogste kwaliteit die je kunt betalen... nu heb je daar misschien even pijn van in je beurs, maar later ga je daar veel plezier en voordeel uit halen.

Een andere tip die ik je wil meegeven is goed te kijken naar de uitbreidingsmogelijkheden... als je nu een systeem koopt dat maximaal 16 kanalen aankan voldoet dit weliswaar nu aan je eisen, maar geeft je dat geen enkele mogelijkheid in de toekomst verder uit te breiden wanneer dat gewenst is! (zoals bijvoorbeeld met die Tascam het geval is?)

Als ik het zo zie (en voor zover ik er kijk op heb) lijken me die Focusrite Saphire en die M-Audio lightbridge... beide icm 1 of meerdere stand-alone pre-amp/ converters (zoals bijvoorbeeld Focusrite Octopre, RME 8-kanalas pre-amp... etc)... de beste keuze voor jou: je hoeft er nu geen investering van duizend euro of meer tegenaan te gooien en ze bieden genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

USB vs Firewire --> kies voor Firewire... daar ga je geen spijt van krijgen !!

Succes ermee!

p.s. ik heb een audio-interface van Tascam (US-122) voor mijn live-meet-setje en daar heb ik best veel problemen met USB drivers gehad... dit zegt natuurlijk niks over de werking van het systeem waar jij naar bent aan het kijken, maar wellicht toch waardevolle input...
                Last edited by berolios; 31-07-08, 11:12.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

alleen opletten met de firewire van laptops. Je weet niet wat er in zit!
                  Heb soms al ervaren dat er compatibiliteitsproblemen zijn.
                  Soms valt de sync weg waardoor de in en uitgangen uitvallen. Je kan wel telkens de sync terug instellen, maar dit kom je liever niet tegen tijdens een opname.

Je kan dit simpel oplossen door een express kaartje te kopen met firewire gebaseerd op een chipset van Texas Instruments.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by berolios
                    Nou, duidelijk...

Jammer inderdaad van die benodigde PCI kaart van de Motu 24 i/o... vind het erg lang duren totdat ze met een Expresscard uitkomen, maar dat is weer een andere discussie.

In dit geval zijn de pre-amps en converters de belangrijkste elementen die jouw geluidskwaliteit gaan bepalen. Mijn advies is dan ook zonder twijfel te kiezen voor de hoogste kwaliteit die je kunt betalen... nu heb je daar misschien even pijn van in je beurs, maar later ga je daar veel plezier en voordeel uit halen.

Een andere tip die ik je wil meegeven is goed te kijken naar de uitbreidingsmogelijkheden... als je nu een systeem koopt dat maximaal 16 kanalen aankan voldoet dit weliswaar nu aan je eisen, maar geeft je dat geen enkele mogelijkheid in de toekomst verder uit te breiden wanneer dat gewenst is! (zoals bijvoorbeeld met die Tascam het geval is?)

Als ik het zo zie (en voor zover ik er kijk op heb) lijken me die Focusrite Saphire en die M-Audio lightbridge... beide icm 1 of meerdere stand-alone pre-amp/ converters (zoals bijvoorbeeld Focusrite Octopre, RME 8-kanalas pre-amp... etc)... de beste keuze voor jou: je hoeft er nu geen investering van duizend euro of meer tegenaan te gooien en ze bieden genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

USB vs Firewire --> kies voor Firewire... daar ga je geen spijt van krijgen !!

Succes ermee!

p.s. ik heb een audio-interface van Tascam (US-122) voor mijn live-meet-setje en daar heb ik best veel problemen met USB drivers gehad... dit zegt natuurlijk niks over de werking van het systeem waar jij naar bent aan het kijken, maar wellicht toch waardevolle input...
                    Die M-Audio lightbridge komt wel veel duurder uit hé.

Comment

• martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

Originally posted by berolios
                      Nou, duidelijk...

je hebt doosjes waar je een pci kaart in drukt en via een kabeltje naar een exprescard uitkomen
                      heb dit zien gebeuren met madi pci kaart van rme gewoon strak 56 kanalen opnemen en afspelen op een laptop....

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by martijn verkerk
                        je hebt doosjes waar je een pci kaart in drukt en via een kabeltje naar een exprescard uitkomen
                        heb dit zien gebeuren met madi pci kaart van rme gewoon strak 56 kanalen opnemen en afspelen op een laptop....
                        Ben je er toen ook achteraan gegaan hoeveel die PCI-ExpressCard converters kosten?
                        Ik kon er destijds alleen een in de VS vinden voor 'maar' 1000 euro... neen dank u dus ... Maar voor hetzelfde geld is er ondertussen iets goedkopers te krijgen...
                        Last edited by berolios; 31-07-08, 14:49.

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Originally posted by martijn verkerk
                          Hebt U al eens nagerekend wat dit moet kosten?

MADI - ADAT: RME ADI 648= +/-2300€
                          MADI - Espreskaart: RME HDSPE MADIFACE: +/- 1300€

Dan heb je nog niet eens AD converters en microfoonpreamps.

Denk niet dat de poster dit ervoor over heeft.

Comment

• RHulshof
                            • Jan 2008
                            • 66

oke ik ben onder tussen nog even verder aan het zoeken gegaan.

PRESONUS FIRESTUDIO PROJECT heb ik ook gevonden voldoet ook aan die 16 kanalen werkt wel op firewire kan wel op mijn laptop een fujitsu siemens van nog geen week met 3gb intern geheugen.

maar ik zou niet weten hoe dat werkt en hoe stabiel dat is gezien ik overal lees dat USB 2.0 hogere bandbreedte heeft.

en voor mijn PC zou ik een firewire kaart moeten aanschaffen.

zou dit een betere zet zijn dan de tascam of zou ik dan toch meer geld er in moeten gaan stoppen.
                            financieel zou ik het toch echt om te starten tot 600 euro willen gaan.
                            later kan ik altijd nog weer uitbreiden en meer gaan inversteren.

Live mixen heb ik genoeg ervaring mee studio mixen heb ik wel gedaan maar dat was analoog en dan nu Digitaal en het liefst op eigen aparatuur.
                            Last edited by RHulshof; 31-07-08, 13:55.

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Zo, nog even een reactie, dan is het wel weer mooi voor vandaag
                              Originally posted by RHulshof
                              ...later kan ik altijd nog weer uitbreiden en meer gaan inversteren...
                              'probleem' is dat hetgeen dat je nu koopt ook bepaalt wat je aan uitbreidingsmogelijkheden hebt. Als je nu iets koopt dat het toch net niet helemaal is qua kwaliteit en je wilt later gaan uitbreiden, zit je vast aan: ofwel helemaal overnieuw beginnen, ofwel meer geld uitgeven aan spullen van dezelfde kwaliteit (die dus niet biedt wat je eigenlijk wilt).

Maar goed, het feit dat jij 16 microfoon-kanalen input wilt hebben is wel een uitdaging inderdaad. Er zijn namelijk zat interfaces die 16 kanalen binnen kunnen halen, maar dat is dan maar vaak met 4 of 8 pre-amps en erg vaak via extra digitale ingangen (waar je in beginsel dus niet zoveel aan hebt). Zo ook bijvoorbeeld met de tascam die je steeds aanhaalt. Bedenk je even goed at je in feite drie dingen nodig hebt voor elk van de 16 kanalen:[LIST=1][*]Mic pre-amp (om je microfoonbron naar lijnsignaal te versterken)[*]AD Converter (om je analoge signaal om te zetten naar een digitaal signaal)[*]PC interface (om je audio-signaal jouw computer in te krijgen)[/LIST]
                              Zoals ik al eerder aangaf bepalen de pre-amp en converter voor het grootste deel de geluidskwaliteit.

Dus met andere woorden: ook met de Tascam die je uit hebt gezocht ben je er nog niet! Je hebt dan nog altijd een 8-kanaals pre-amp nodig om tot 16 kanalen te komen.

Waar je over zou kunnen denk is een setup als volgt:
                              Deze LIGHTBRIDGE geeft je voor 375 alle interfacing die je nodig zult hebben (32 kanalen), dwz van digitale audio naar je PC en terug (stap 3 dus). Hiermee ben je dus klaar voor de toekomst !!

Als je er dan voor kiest om gewone 8-kanaals pre-amp/converters bij te kopen, ben je behoorlijk flexibel in je set-up. Je kunt om te beginnen bijvoorbeeld een goede en een crappy kopen. Die crappy vervang je dan op termijn ook door een goede en gebruik je voorlopig voor iets minder kritieke instrumenten als tommetjes of iets dergelijks. Mijn advies blijft echter: als je je budget wat op kunt rekken: ga dan voor kwaliteit !!! Daar ga je later veel plezier van hebben !!

MOTU, Focusrite 1, Focusrite 2 of Presonus hebben bijvoorbeeld van dit soort 1 HE pre-amp/converters, zelfs een merk als Behringer heeft dit, dus er is genoeg van te vinden. Ook kun je er dan later eventueel nog voor kiezen voor lead-vocalen en dergelijke exclusievere pre-amp/coverters te gebruiken die je via SPDIF binnen haalt, zoals een ISA of iets dergelijks... maar dat is voorlopig even toekomstmuziek.

Ik wil niet beweren dat dit de enige oplossing voor je is, maar allicht wel een optie en argumenten om eens goed over na te denken.

Succes ermee!!
                              Last edited by berolios; 31-07-08, 14:51.

Comment

Working...