Radiomix of doorprikken FOH?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peterkuli
    • Nov 2002
    • 113

Radiomix of doorprikken FOH?

Wat ik me afvroeg toen ik dit weekend naar een aantal concerten van Lowlands op 3FM luisterde is hoe men het geluid uitzendt.
    Ik kan me indenken dat het het makkelijkste is om de zaalmix door te prikken naar de zender. Maar....een zaalmix is zoals de naam al zegt gemaakt voor de zaal met z'n specifieke eigenschappen, en is dus niet gemaakt voor opname of radio (toch?). Die mogelijkheid valt dus bij mij al af. Wat overblijft is het maken van een aparte radiomix met een klein beetje ambiance. Maar gezien het aantal podia op Lowlands lijkt me dat nogal veel werk. En misschien nog wel een belangrijkere vraag: wie maakt die mix dan? Het lijkt me niet dat de band akkoord gaat met elke willekeurige technicus die zegt dat hij of zij een mooie mix kan maken, ik kan me indenken dat de band daar inspraak in wil hebben.
    Wie weet wel hoe het in z'n werk gaat?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Bij alle podia in kwestie staat een actieve aftak voor TV/Radio. Die moeten dus zelf een mix maken. Vermoedelijk wordt de mix voor de TV ook op de radio uitgezonden of daarvoor opgenomen en afgespeeld. Of de artiesten wat over die mix zelf te zeggen hebben weet ik niet (maar toestemming om op te nemen en uit te zenden is wel nodig).
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• martijn verkerk
      • Nov 2005
      • 300

staat idd bij elk podium een regiewagen waar de mix/opnames gemaakt worden.
      hier zitten 9 van de 10 x doorgewinterde tech's in die precies weten wat ze aan het doen zijn.
      mixen voor tv radio is 100% anders dan voor foh.
      meeste bands luisteren de tech tijdens soundcheck ff mee en kunnen evt achteraf de opnames goed of afkeuren (loopt meestal wel een multitrack mee).
      de tech's in de wagen zijn over het algemeen heel relaxed en staan open voor input van de tech's van de band.

bands op festifals geven 9/10 hun toestemming voor opnames omdat dit ook promatie voor hun zelf is.

Comment

• vicje
        • Aug 2008
        • 2

verdorie heeft die martijn dat weer goed verwoord..

en ja de jongens in de wagen zijn erg relaxed
        en kunnen een kunstje wat maar weinige ze nadoen..

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Op de Night of the proms weet ik dat de mix volledig gemaakt wordt op de FOH. Zowel voor de PA als TV als opname.
          Zij gebruiken wel digitale mengtafels (2X Digico D5 en 1x D1)
          Op de FOH kunnen ze het signaal gewoon opsplitsen.

Comment

• djberjo
            • Aug 2008
            • 130

Wat zijn dan de grote verschillen tussen FOH mixen en studio mixen?

Live gaat harder, maar wat is kwa mix technieken anders?

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by djberjo
              Wat zijn dan de grote verschillen tussen FOH mixen en studio mixen?

Live gaat harder, maar wat is kwa mix technieken anders?
              Kun je niet met elkaar vergelijken.
              Bij opname wil men het instrument, of stem zo natuurgetrouw mogelijk vastleggen. Men kan dan erna zoveel doen wat men wil.

Bij live willen ze zo rap mogelijk een goede weergave wat live gebeurt.
              De precisie is tov recording van een veel lager niveau. VB Om te beginnen speelt het stereo effect veel minder. Bij een opname is dit één van de cruciale elementen.

Het wordt natuurlijk echt vakmanzwerk wanneer men de 2 wil combineren, het live weergeven van concerten via radio en TV. Maar we kunnen dan stellen dat er 2 totaal verschillende soundchecken gebeuren. Ook zal het wel veel grondiger gebeuren dan dat men louter een live concert zou geven. Hier zet men dan ook de meest ervaren ratten in op gebied van recording/ opname en live PA.
              Als je ooit dergelijke geluidsingenieur tegen het lijf loopt, vraag hem maar de vragen die je wil weten tot hij erbij neervalt.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

beide mixers kennen andere problemen.

de radioman zal last hebben van brommetjes en kraakjes die live nooit zijn opgevallen, precieser met effecten en toonregelingen moeten omgaan, recorders goed moeten aansturen kortom een perfecte mix instant afleveren... die door de artiest persoonlijk zal worden teruggeluisterd. Het publiek kan oplopen tot miljoenen. Commerciele belangen zijn groot zeker als er DVD/CD opnamen worden gemaakt van een eenmalig concert. Je moet iets letterlijk vereeuwigen. Extreem kritisch publiek dus

de PA man moet rekening houden met akoestiek, podiumgeluid overspraak naar de zaal, dB limieten, zangers die voor zijn speakers gaan staan zingen, setups aan de zaal aanpassen, veilig bouwen enz. Jij bent verantwoordelijk voor de vibe van de avond voor mensen die direct naast je staan. (In sommige gevallen komen ze het je wel even vertellen!)

Als monitormixer staat of valt alles met jouw vermogen op een correct psychologisch niveau met de meest uiteenlopende artiesten te communiceren. Zelfs met mensen die niet in staat zijn te communiceren (stress drank drugs) En alle wensen in een mix te vertalen. Alles wat werkt is hier toegestaan. En in mijn ogen zijn dit de ware giganten. Techniek is leuk maar de combinatie is de hogeschool.

dit zijn de duidelijkste verschillen.
                vanuit technisch oogpunt zal de recordingmixer de mooiste skills hebben. immers ongestoord door de buitenwereld kun je jezelf concentreren op mixen. En je mix zal worden gehoord door mensen die hem absoluut op waarde zullen weten te schatten.
                Echter niemand zal zo een intense onmisbaarheid kunnen worden als een monitor / podiumtech van een band. Vrijwel alle grote acts van Queen tot de stones zullen pas lekker kunnen spelen als er in de coulissen een vertrouwd gezicht staat die vaak al meeging in het busje toen ze samen op school zaten.
                lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Sterker nog, de belangen van de FOH/monitorman en de recordingman botsen ook nog wel eens op het gebied van andere zaken, zoals bijvoorbeeld microfoons en de plaatsing ervan.

Zo gebeurt het soms (als je een eigewijze recordingman hebt) dat je ergens 2 microfoons voor hebt staan, óf dat de front-man opeens de luxe heeft van een schoeps kapsel op een accoustische gitaar.

Hoe dan ook, alle 3 zijn het vakmensen, met alle 3 hun eigen onhebbelijkheden. Maar als ze goed samen kunnen werken (lees: communiceren) heb je een top-productie.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Originally posted by renevanh
                    Bij alle podia in kwestie staat een actieve aftak voor TV/Radio.
                    Dit klopt in mijn ogen inderdaad. Echter wat ik me hierbij wel afvraag: Regelmatig komen bands naar festivals met eigen infrastructuur, mixers op FOH en Monitor. Hoe gaan zij om met het aanleveren van een aftak voor recording/broadcasting?? Nemen zij ook actieve splitters standaard mee ??, en hoe dan als zij met digitale mixers met digitale multi's werken ??

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by MarkRombouts
                      Dit klopt in mijn ogen inderdaad. Echter wat ik me hierbij wel afvraag: Regelmatig komen bands naar festivals met eigen infrastructuur, mixers op FOH en Monitor. Hoe gaan zij om met het aanleveren van een aftak voor recording/broadcasting?? Nemen zij ook actieve splitters standaard mee ??, en hoe dan als zij met digitale mixers met digitale multi's werken ??
                      @Mark, ik ken weinig festivals waar dit het geval is dat groepen hun eigen PA infrastructuur meebrengen. Hun geluidstechniekers zullen ze wel meehebben. Werchter één van de grootste van Europa gebeurt dit ook niet.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

NOB en Ampco waren ooit één bedrijf, en sinds die tijd zwerven er stageblocks rond met 3 multi's, 1x Monitor, 1x FOH, en 1x wagen. Alles trafo-gebalanceerd, etc, dus aardlusjes etc : geen last. Van die wagen komen ook de diverse lijntjes naar de lokale TV/radio stations, etc. Maar alle 3 een komleet eigen mixer, en mix...

Geldt bijna voor alle Major events. En niet alleen de nedellandse klussen, maar bijna alle festivals.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

toevalling net deze maand is klark technic met een mid-budget splitter uitgekomen voor deze toepassing.

2unit hoge 19inch 8 kanalen foh / mon / recording splitters voor +/- 1000 euri

geen idee of ze goed zijn. dit soort spul huur ik meestal inclusief bediening
                          lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by frederic
                            ...Werchter één van de grootste van Europa gebeurt dit ook niet...
                            Als je niet weet waar je over praat, mondje dicht houden aub .
                            Originally posted by MarkRombouts
                            ...Echter wat ik me hierbij wel afvraag: Regelmatig komen bands naar festivals met eigen infrastructuur, mixers op FOH en Monitor. Hoe gaan zij om met het aanleveren van een aftak voor recording/broadcasting?? Nemen zij ook actieve splitters standaard mee ??, en hoe dan als zij met digitale mixers met digitale multi's werken ??
                            Hoe dit gedaan wordt, verschil nogal per band (en budget!). Veruit de meeste band zullen een aparte L/R TV-mix aanbieden vanuit hun FOH. Maar er zijn er ook die een gehele aftak maken, al dan niet met hun eigen mixers e/o apparatuur.

Adios
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• djberjo
                              • Aug 2008
                              • 130

heeft er nog iemand tips hoe je een live opname het beste kan mixen in de studio?

Ik hoor op sommige instrumenten het instrument wat er langs staat.

ik heb overigens geen ambient mics gebruikt omdat mijn monitortafel vol zat. (alles opgenomen via direct out)

Comment

Working...