Radiomix of doorprikken FOH?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Originally posted by berolios
    Als je niet weet waar je over praat, mondje dicht houden aub .

Hoe dit gedaan wordt, verschil nogal per band (en budget!). Veruit de meeste band zullen een aparte L/R TV-mix aanbieden vanuit hun FOH. Maar er zijn er ook die een gehele aftak maken, al dan niet met hun eigen mixers e/o apparatuur.

Adios
    Ben het geheel eens met beide stellingen.
    Bij elk groot festival komt er wel een gezelschap met eigen mixers etc.
    Echter er wordt wel vaak op het bestaande multikabel systeem ingeprikt.
    Zo maar een andere multi door de zaal trekken is vaak geen optie.

Hiermee zijn de aftakken ook direct geregeld.

Zoals eerder vermeld is bij elk groot festival op elk podium een actieve kast aanwezig.
    Deze hebben bijna allemaal drie of vier actieve uitgangen.
    Dus FOH, monitoren, TV mix, Radio mix.

Bijvoorbeeld NZJ. Minimaal zes zalen waar tegelijkertijd registraties worden gemaakt. Voor zowel radio als TV.
    Allemaal actieve kasten. In alle gevallen wordt er een aparte Broadcast mix gemaakt.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by Mathijs
      ...Zoals eerder vermeld is bij elk groot festival op elk podium een actieve kast aanwezig.Deze hebben bijna allemaal drie of vier actieve uitgangen. Dus FOH, monitoren, TV mix, Radio mix...
      Bij EML gebruiken we gewoon passieve LINK-blokken! Een outputblok voor de kar, met trafo's die door de aftak-mensen worden geleverd... Dus ook op oa Werchter en Pukkelpop.

Adios
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by djberjo
        ...Ik hoor op sommige instrumenten het instrument wat er langs staat...
        Je moet goed begrijpen dat het mixen begint bij je microkeuze en plaatsing... Jouw verhaal is een typisch geval van: niks meer aan te doen.

Volgende keer moet je goed zorgen dat je zo geisoleerd mogelijk opneemt. Echter, met live-opnames zul je altijd een bepaalde hoeveelheid overspraak houden, hoort erbij !
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• djberjo
          • Aug 2008
          • 130

Je moet goed begrijpen dat het mixen begint bij je microkeuze en plaatsing... Jouw verhaal is een typisch geval van: niks meer aan te doen.

Volgende keer moet je goed zorgen dat je zo geisoleerd mogelijk opneemt. Echter, met live-opnames zul je altijd een bepaalde hoeveelheid overspraak houden, hoort erbij !

De mic keuze en plaatsing was voor live goed genoeg. ik heb er gewoon opnames langsaf gemaakt.

maar ik bedoel puur kwa mixen, omdat je nogal veel overspraak hebt. hebben jullie nog tips? nu heb ik veel stukjes weg geknipt, waar het instrument niet aan het spelen is.

is dit wel de goeie manier?

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Overspraak bij liveopnames hoeft niet erg te zijn. Zolang je dan maar als een totaal gaat mixen.

Dus niet een bassdrumsound maken
            en dan een snaresound
            en dan een hihat
            enz

Zet alles zonder toonregeling open en beluister het geheel.
            Ga dan subtractief mixen.
            -Microfoons waar heel weinig info op staat gaten. (maar laat de zangmicrofoon gerust open staan. Dat is een deel van het geheel. Open en dichtgatende leadzangmics zuigen enorm!)
            -Instrumenten die in de weg zitten verdunnen met EQ.
            -Prominente partijen wat verfraaien met een effectje, compressor of EQ
            -Eventuele storende zaken via automatisering wat `wegmixen`
            Maar vooral weinig doen.

Zo krijg je een eerlijke registratie. Je kunt wel voor een "CD mix" gaan, maar de praktijk wijst uit dat juist een gebalanceerde eerlijke registratie jaren later nog steeds het best te beluisteren is. Terwijl de "kunstmest mix" alleen maar akelig duidelijk maakt hoe gedateerd en amateuristisch je nu bent tov tien jaar later. (ook ik hoop over tien jaar beter te mixen dan nu. En juist alle truukjes maken een product niet ´tijdloos`)

Je staat overal namelijk te dichtbij om de schoonheid van het totaal te zien. Voor veel bads is de favoriete opname nog steeds die eenvoudige eerste casetteopname van dat eerste concert. JUIST omdat die zo ruw spelplezier laat horen.
            lekker belangrijk!

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Bij EML gebruiken we gewoon passieve LINK-blokken! Een outputblok voor de kar, met trafo's die door de aftak-mensen worden geleverd... Dus ook op oa Werchter en Pukkelpop.

Adios
              Klopt. Maar zodra wij met EML werken komt er netjes een actief blok te staan.
              In de kleine gevallen is dit niet nodig (bijvoorbeeld Tros muziekfeest). Dan maken we gebruik van onze trafo sloffen. Maar bijvoorbeeld in Ahoy is passief aftakken vragen om problemen, of laten we zeggen: Altijd leed!

Comment

• djberjo
                • Aug 2008
                • 130

Ik heb een mix gemaakt van de live opnames.

RapidShare: Easy Filehosting

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie er van vinden en eventuele tips.

alle overheads die je hoort is overspraak.

op de vocalen zit nu geen de-esser op.

in het project van vandaag heb ik er wel een op gezet.

opnames zijn gemaakt via een alesis hd-24

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by djberjo
                  ...Ik ben wel eens benieuwd wat jullie er van vinden en eventuele tips...
                  Beetje topic-kaping, maar alle... ben in een goede bui vandaag:

Klinkt niet slecht (keyboardgeluidjes mogen vaak wel wat aandacht krijgen ), hoewel er wel duidelijk ruimte is voor verbetering ... maar daarom plaatste je het ook, toch?

Eerste tip die ik je kan geven bij het afmixen van coverbandjes is redelijk evident, maar wel vaak heel behulpzaam: luister eens goed naar de originelen en vergelijk het dan met het eindproduct dat jij ervan hebt gemaakt. Het moet vooral qua sfeer goed overeen komen.

Ik heb zeker niet alles geluisterd en op een hoofdtelefoon die ik pas net heb (ja, na 10 jaar als live-mixer nu toch eens een hoofdtelefoon gekocht!), maar wat mij zo 1,2,3 opvalt is dat basgitaar, snare en vaak ook de gitaren wel wat dikker in de mix mogen liggen. Dat heeft niet altijd met puur volume te maken, maar ook met een deel gebruik van dynamische tools en EQ. Later in de file zijn de gitaren beter trouwens.

Boost bij de basgitaar eens wat mid-laag (rond de 200-300 Hz)... dan krijgt die opeens veel meer definitie en penetratie. Flink compresseren en lekker dik in je mix leggen, daar krijg je een lekker compact geluid van. Je basgitaar moet een geheel vormen met de kickdrum zeg maar.

Snare ook lekker compressen en wat dikker in de mix leggen.

Misschien dat je met wat compressie en goede EQ (heb je goede plug-ins?) je lead-vocal ook wat meer 'recht in je bek' kan maken. Niet dat het nu niet OK is, maar als je nog wat wilt verbeteren, zou ik het daar zoeken.

Daarbij zit er een behoorlijke bult sublaag (40 Hz of zo) in je kick, waaruit ik opmaak dat jouw studio-monitoren deze frequenties niet zo goed weergeven ... ik vind het wel lekker hoor, zo'n berg sub ... maar het beeld vertroebelt wel op deze manier. ik weet ook niet of je zelf nog iets van mastering of eindcompressie gedaan hebt, of dat het een gevolg van de MP3-compressie is, maar je hoort duidelijk 'pompen' van het totaal op het moment dat er op de kick getrapt wordt.

Heb je HiHat wel nog direct in de mix, of is dat ook allemaal overspraak? Bij een rock-bandje mag er best wat meer laag in je HiHat, niet alleen maar van dat ultra-hoog... zelfde geldt voor je OH's, maar die zijn allemaal overspraak, of niet?

Verder kun je met effecten ook behoorlijk wat diepte in je mix creeren. Bij sommige nummers zal een tap-delaytje (120 ms of zo) wonderen doen voor je lead-vocal. Beetje galm/ delay op gitaren maakt het ook wat vetter en breder. Wat heb je al gedaan met gitaren? --> Wat effecten betreft zou ik je wel aanraden een beetje terughoudend te zijn...

Nou, hopelijk heb je iets aan deze input! Zoals ik al zei: het is zeker geen slecht begin... maar als je vraagt naar feedback zul je die krijgen ook ...

Succes ermee!

p.s. Verder probeer ik van alle fatsoenlijke opnames de orginele tracks te bewaren... zeker als je al op HD opneemt is het geen probleem deze weg te schrijven op een externe schijf. Tegenwoordig kosten de GB's (wat zeg ik: TB's) ook niet meer zo veel en daar kun je later zomaar nog erg veel plezier van hebben!
                  Last edited by berolios; 19-09-08, 20:43.

Comment

• BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

Werk zelf ook voor TV bij evenementen als Lowlands, NSJ, etc.

Inderdaad worden er actieve aftakken gepakt van actieve splitters meestal aangeleverd door AMPCO. Deze zijn zelfs al volledig voorzien van socapex aansluitingen. Aftakken worden gepakt van alle (of soms de meeste) mics on stage.

En nu komt het, boven op de aftakken zijn er meestal een stuk of 6 microfoons (in de Arena soms zelfs 24!) in de zaal geplaatst om het publiek en de ambiance op te vangen. De signalen gaan rechtstreeks naar de audiowagen en soms pakt de monitormixer ook nog een LR aftakje voor eventuele in-ears voor de artiesten.

De mix van de radio/tv verschilt in zeer veel aspecten van de FOH mix:

-Zeer gedetailleerd gebruik van fx, voornamelijk galmen.
                    -Toevoeging van akoestiek via ambi-mics (wederom ook geprocessed en bewerkt)
                    -EQ gericht op klank (ipv feedback) en instrumentplaatsing.
                    -Zeer belangrijk stereobeeld.
                    -Meer diepte in de mix (vocalen front, drums meer back)

Bovendien hangt er een compressor(s) en eindlimiter aan het geheel die alles mooi samenpakt voor verdere distributie over radio of cd, etc.

Een zaalmix wordt soms ook nog afgetakt voor eventuele backup. Deze mix komt op studioafluistering erg droog over en uit balans. Frequenties kloppen ook niet vanwege de andere weergave systemen die worden gebruikt (Line-array vs. Genelec studiomonitoren). De mix is dus prima geschikt voor in de zaal maar niet voor op een cd o.i.d.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Wat wij (EML) meestal ook aanleveren is een send met alleen effecten, behalve reverb (Harmonizers en Delaytjes). Heb trouwens nog nooit gebruik gemaakt van de ambi's van de TV-jongens, altijd zelf neergezet.

Adios

Comment

• theo4ever
                        • Mar 2003
                        • 18

Originally posted by BvE
                        En nu komt het, boven op de aftakken zijn er meestal een stuk of 6 microfoons (in de Arena soms zelfs 24!) in de zaal geplaatst om het publiek en de ambiance op te vangen. De signalen gaan rechtstreeks naar de audiowagen en soms pakt de monitormixer ook nog een LR aftakje voor eventuele in-ears voor de artiesten.
                        ZO HE!!! 24 MIC's in de ARENA???? Je zou ze moeten neerzetten
                        En dat voor 3 vals zingende lok-homo's
                        [FONT=Verdana]Je moet een gegeven kabel niet in de plug kijken[/FONT]

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by theo4ever
                          ZO HE!!! 24 MIC's in de ARENA???? Je zou ze moeten neerzetten
                          En dat voor 3 vals zingende lok-homo's
                          Zegt de persoon die zou willen dat hij 1/100 had van wat zij per avond krijgen...

Comment

Working...