Welke monitoren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djberjo
    • Aug 2008
    • 130

Welke monitoren?

Ik zoek een nieuwe set monitoren maar ik weet niet goed welke ik zou moeten nemen.

Ik heb nu krk rp-6.

Ik wil ze gebruiken voor "alles" video producties, dance , rock , stem , andere soorten muziek ect.

mijn budget is 1000 a 1500 euro per 2.
    Er werd mij aangeraden Adam A7, dynaudio bm5a, genelec 8030.

Ik vind de adam A7 er veruit het beste klinken maar hij mist iets.
    wat mid/midlaag. en erg veel fris hoog. (overigens wel mooi)

Ook wilde iemand mij genelec s30's verkopen 2e hands.
    maar ik ken die kasten helemaal niet.

zijn de Yamaha ns10's nog van toepassing?

iemand suggesties voor welke hij/zij het beste vind klinken.

waar ik allemaal op moet letten als ik monitor speakers koop.

Want ik wil nu een goeie aankoop doen waar ik jaren plezier van heb.
    misschien wel voor het leven.

Alvast bedankt.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Als monitoren heb ik getwijfeld tussen een setje Adam Audio A7's en een demo-set JBL LSR4326's, echt veel budget had ik er niet voor (over) en in deze prijsklasse spraken deze modellen me het meeste aan (Genelec 8030's zaten ook nog lang in de race). De Adam's vond ik erg eerlijk en goed in het hoog (ribbon's), maar het laag vond ik daarentegen wat tegenvallen... het zat er allemaal wel in, maar niet op een dergelijk overtuigende manier dat ik er warm voor liep. Het hoog van de JBL was ook erg overtuigend; helaas niet zo overtuigend als de A7's, maar toch: erg goed. Echter, bij de JBL's klopte het laag en mid gewoon veel beter: alles was poepie strak aanwezig. De JBL's zijn het dan ook geworden...

Mooie feature bij de JBL's is dat er een room-correction DSP in zit... kun je met je meetmicro'tje en klapjap je afluisterpositie optimaliseren... die software kijkt waar er staande golven ontstaan in de ruimte en passen op die plek een notch-filter toe... natuurlijk... het is niet zaligmakend en je ruimte akoestisch aanpakken is de betere oplossing (kan bij mij thuis gewoon effe niet), maar allicht kan het best een positieve uitwerking hebben, toch?

Ander voordeel dat ik belangrijker vind is dat ik direct met AES of SPDIF in de kasten kan, wat me weer een onnodige AD/DA conversie bespaart. Hiermee omzeil ik dus ook de DAC's van de MBOX, die niet als bepaald top te boek staan geloof ik.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• djberjo
      • Aug 2008
      • 130

Ik kan nu 2e hands Genelec s30's kopen.

kent iemand die kasten?

wat zijn die nog waard mits ze in goede staat zijn?

Comment

• djberjo
        • Aug 2008
        • 130

Wie kan mij iets vertellen over de genelec S30?

hij bied ze mij aan voor 800 a 1000 euro is dit een eerlijke prijs hiervoor?

iemand nog een alternatief?

budget per set 1000 a 1500 euro

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

JBL LSR4326... heb je die dingen wel eens beluisterd? Kan ik je echt aanraden!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• djberjo
            • Aug 2008
            • 130

Originally posted by berolios
            JBL LSR4326... heb je die dingen wel eens beluisterd? Kan ik je echt aanraden!
            had je al gezegt, ik ken ze verder niet en heb ze nog nooit gehoord.
            ik moet zeggen normaal vind ik de JBL klank minder mooi, maar dat waren hifi speakers.

ze kosten toch per paar ongeveer 1000 euro?

waar kan je ze mee vergelijken? kwa klank?

ken je ook de genelec s30 dat is een 3-weg systeem. ze komen uit de jaren 80, genelec heeft nu een nieuwe versie op de markt nu kosten de speakers 2500 euro nieuw. ik weet niet wat dat wil zeggen.

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

nb een monitor voor in de studio moet recht weer geven wat hij binnen krijgt maar goed dat is een erg duur geintje . (HD1 (?) meyer 1 keer gehoort en dus maar weer door sparen)
              Die JBL's waren trouwens ook niet verkeerd .
              Last edited by moderator; 29-09-08, 11:18.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by djberjo
                had je al gezegt, ik ken ze verder niet en heb ze nog nooit gehoord.
                ik moet zeggen normaal vind ik de JBL klank minder mooi, maar dat waren hifi speakers.
                Yep, en je reageerde er niet echt op, dus vandaar de herhaling ... HiFi speakers zijn niet te vergelijken met deze monitoren... je hebt opeens een klankbeeld, diepte en definitie... je hoort echt alles op die dingen... en nog eerlijk (recht) ook!
                Ik heb bij F**db@ck iets van 900 euro voor een demo-set betaald, even checken hier en daar of ze ergens een set hebben. Die studio-monitoren van JBL komen niet echt van de grond, maar aan de kwaliteit is dat zeker niet te wijten !! Ik heb ze naast BM6/ BM5 gehad (vond ik niks), een aantal KRK's (te 'Amerikaans' naar mijn smaak), Genelecs en Adam A7's... vergelijking met de laatste twee heb ik in mijn eerdere post geschreven.

Persoonlijk ben ik altijd erg onder de indruk geweest van Klein + Hummel O300's, maar die liggen effe een paar trapjes hoger qua prijs ... maar dan weet je in ieder geval wel wat voor sound ik zoek.

Je zou ook eens kunnen kijken naar PSI Audio, maar ook die liggen wellicht boven je budget. Check Helios in Haarlem voor prijzen en evt demo.

Succes!
                Last edited by berolios; 28-09-08, 21:56.

Comment

• djberjo
                  • Aug 2008
                  • 130

is die kleine PSI niet te klein om alles goed weer te geven? vooral laag?
                  bij die serie boxen moet toch ook alle componenten goed zijn, acoustiek van je ruimte, DA converter? hierbij is het erger dan op andere systemen.

ooit iemand van genelec s30 gehoord?

ik ga komende week eens langs i4 om te vragen wat hun van de jbl's vinden en eventueel ook verkopen.

Comment

• djberjo
                    • Aug 2008
                    • 130

mijn leraar bood mij vandaag zijn monitor set aan.

kent iemand de Klein+hummel o96?

ze komen van de NOB af.

Comment

• Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

je ruimte en D/A converters en nog wat andere factoren lijken me altijd belangrijk. ik gebruik al jarenlang PSI 17/2s, zowel in de studio's als op lokatie en dit zijn fijne monitors waar je overal op kan werken. mijn ervaring met deze dingen is dus dat ze als nearfield altijd wel goed werken.
                      de laagweergave van deze monitors is prima, sinds kort gebruik ik de Primacoustic Recoil Stabilizer, en dat maakt het nog beter. is ook een aanrader dus. het kost even wat meer, maar je bent dan ook klaar. Als D/A converter om af te luisteren gebruik ik een Benchmark DAC1.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by Timo Beckman
                        nb een monitor voor in de studio moet recht weer geven wat hij binnen krijgt maar goed dat is een erg duur geintje . (HD1 (?) meyer 1 keer gehoort en dus maar weer door sparen)
                        Die JBL's waren trouwens ook niet verkeerd .
                        klopt als een bus.
                        heb ooit een studio-opnamke mee mogen maken op een stel DynAudio's.
                        Wat je ook aan de tafel draaide, het bleef klinken.
                        Toen een stel HD-2's erachter. Eest ff wennen, daarna veel meer reaktie van de tafel waargenomen.

Daarna weer terug naar de DynSAudio's, en dat was net of er een stel transitor-radio's aanstond.

KleinHummels zijn ook niet verkeerd, maar wel ff luisteren. NOB had nogal grote afluisterruimtes / controlrooms.

Comment

• djberjo
                          • Aug 2008
                          • 130

Ik heb sinds vandaag een setje Genelec S30's thuis staan op proef.

Vergeleken met mijn KRK RP-6 klinken deze geweldig. Ik hoor voor het eerst diepte in mijn mix.

Heeft iemand vaker met deze monitors gewerkt?

Comment

• djberjo
                            • Aug 2008
                            • 130

Ik heb nu de Genelec s30's een paar dagen thuis staan, ik zette ze vandaag aan en de rechter kast ging stukken zachter ookal ging er een mono signaal in en ben ik niet aan de volume knop geweest. daarna vanuit het niets ging hij opeens op goed niveau.

Nu heb ik ze nog op proef dus ik zit weer rond te kijken naar andere monitoren. Omdat dit nu al na 1 week is en wie weet wat er nog allemaal volgt.

Ik zag dat ze bij i4 sinds kort ook pmc verkopen.

kent iemand dit type? PMC TB2s+

of kan ik beter meteen doorsparen voor pci's 17's?

Comment

• djberjo
                              • Aug 2008
                              • 130

Ik ben uiteindelijk toch voor de PSI 17-2 monitoren gegaan.

Ik vind ze zelf het beste klinken. en door goed advies bij i4-muzique en collega geluidtechnici en natuurlijk dit forum.

Ik vind het nog steeds veel geld, maar dan heb je ook goede monitoren voor 5 a 10 jaar als het niet langer is.

Comment

Working...