Mic Opname Cubase erg koud?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • satbuggy
    • Jan 2005
    • 9

Mic Opname Cubase erg koud?

Hallo , ik heb een opname gemaakt met Cubase.

Gebruik word gemaakt van prof opname mic , mengtafel van mackie
    en goede geluidskaart speciaal voor cubase.

Nu heb ik een orkestband gebruikt en ingezongen en afgemixt.

Alleen krijg ik het geluid van de mic niet echt mooi , het geluid van mijn
    stem blijft erg ""koud"" ?

Wie kan een functie in Cubase aanraden om dit te verbeteren?

Bedankt!!
  • showband
    • May 2001
    • 4524

beetje compressie.
    dan met EQ het midlaag goed plaatsen

veel gemaakte fout van karaokezangers is het galmgebruik:
    kies een passende galm! En zet die niet te hard!
    De veelgebruikte mega brede heldere sissende galmsettings maakt kil en rommelig. (en converteren beroerd naar MP3 voor je site)
    lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Ondanks dat 'mackie' en 'cubase'(=digitaal) bij sommige mensen een negatieve klank heeft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de microfoon icm jou stem.
      Hoe professioneel de microfoon ook was, het is misschien alsnog een goed idee om het over te doen, en probeer dan eens een goeie dynamische microfoon. Shure SM7 oid, of een mooie condensator die niet zo'n erge boost heeft in het hoog.

Als dat geen optie is: probeer goed te luisteren wat de stem 'koud' maakt. Het is allemaal heel subjectief, de een vind het 'koud', de ander vind het 'helder'. Bottomline is dat er iets in die stem zit, of juist niet zit, waardoor jij het als koud ervaart. Probeer goed na te denken wat dat dan is. Is dat omdat er laag mist, of misschien omdat er te veel hoog in zit?
      Om hier achter te komen kun je een Equalizer erop zetten, en met een middenband die een grote sweep heeft, haal je zo'n 6dB eruit. Ga nu aan de sweep draaien, zover mogelijk omhoog, en zover mogelijk naar beneden. Probeer de plaats te vinden waar het volgens jou beter begint te klinken, en laat em daar staan. Bepaal nu alsnog met je volume knop van die band hoeveel je er precies uit moet halen om het optimaal te laten klinken.
      Als er geen plaats is waar jij het beter vind klinken, zoek dan de plaats waar het juist het slechtst klinkt, stop daar, en draai er van die frequentie juist meer bij, en luister of het beter wordt. Het wegdraaien heeft voorkeur boven het toevoegen, begin daarom te kijken of er misschien ergens te veel van is.

Wat ook vaak goed werkt is een distortion of een tape emulatie plugin. Ik ben zelf erg fan van de Massey TapeHead, maar die is helaas Protools only. Ik geloof dat Voxengo ook een nette VST plugin daarvoor heeft.
      Als het distortion effect te erg is, kun je altijd een extra aux opzetten waar je de stem heen stuurt, zet je distortion daarop, zorg dat het goed klinkt, en voeg dit nu voorzichtig bij het andere/cleane signaal.

Succes!
      De groeten => Micha

Comment

• satbuggy
        • Jan 2005
        • 9

Cubase mic erg koud

Gister weer naar de studio geweest , weer 2 nrs opgenomen.

Maar bij navraag , bleek dat de bestaande setting , de mic en de afstelling word gebruikt voor rap.

Betekend waarschijnlijk dat de instrumenten tussen de mic en de pc zitten voor ons genre moeten worden afgestelt.

Volgende week zal ik eens een Shure sm 58 mic gebruiken , en dan via het mackie mengpaneel de mic met het hoog/mid/en laag afstellen.

Iemand nog meer tips?

Of is er iemand die eens naar de cubase bestanden wilt luisteren/afstellen?

bedankt!

Comment

• satbuggy
          • Jan 2005
          • 9

gemini mic

Ps de Mic is van het Merk Gemini , is dit een goede voor het opnemen
          van Nederlandstalig?

Bedankt

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Originally posted by satbuggy
            Ps de Mic is van het Merk Gemini , is dit een goede voor het opnemen
            van Nederlandstalig?

Bedankt

Hmmm... Gemini ken ik alleen van hele goedkope platenspelers en nog goedkopere CD-spelers.

Denk dat het een leuke mic is voor karaoke, maar duidelijk geen zang- of recordingmicrofoon.
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• satbuggy
              • Jan 2005
              • 9

gemini mic

Hoi dat dacht ik ook ,

maar las dat de mic 1200 euries kost.

Is dat goedkoop voor een mic?

SE Electronics Gemini

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

dat is een schitterende microfoon. Laat je niets wijs maken.

Maar een studio die met `vaste instellingen` werkt bij vocalisten verdient een nekschot.

Als je die microfoon met een fijne plopkap recht opneemt in een redelijk dode ruimte heb je in principe een prima geluid. Daarna naar wens wat tunen met EQ en compressie en je moet naar een dure studio om een beter geluid te krijgen..
                lekker belangrijk!

Comment

• satbuggy
                  • Jan 2005
                  • 9

koude mic opname cubase

Bedankt ,

Helaas heb ik er zelf weinig verstand van.

Degene die de studio bedient , is niet een volleert persoon.

Jammer genoeg heb ik er ook niet super veel verstand van.
                  Ik zal volgende week een foto maken van het geheel.

Bedankt!

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

Die microfoon hoort juist zo super "warm" te klinken dat ie heel snel wollig en iets 'te' bassig wordt, ik heb em ook gebruikt.
                    3 mogelijkheden:
                    - de microfoon is stuk
                    - er is iets anders stuk
                    - er is iets heel erg fout ingesteld
                    De groeten => Micha

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

de hele mix klinkt alsof er overal vette faseproblemen in zitten.

dat kan door foute bedrading komen maar ook veel plugins die bedoeld zijn te verbeteren verpesten een hoop.

Een paar keer van en naar MP3 converteren, van lage naar hoge samplefrequenties (ditheren) verpest een hoop.

En ik hoor bijverschijnselen van heel veel van dat soort problemen.

Draai eens solo de zangpartij door een speaker zonder effect. Klinkt de microfoon solo nog steeds dun?
                      lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by satbuggy
                        Hoi dat dacht ik ook ,

maar las dat de mic 1200 euries kost.

Is dat goedkoop voor een mic?

SE Electronics Gemini
                        Hé! Da's oneerlijk... eerst roepen dat het merk gemini is en nu dat het type gemini is

1200 euro is een mooie prijs voor een mic.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...