Opnemen rechtstreeks naar laptop

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DeDrummer_
    • Jan 2010
    • 1

Opnemen rechtstreeks naar laptop

Beste medemusici,

Ik heb een vraag over het rechtstreeks opnemen van geluid naar m'n laptop. Om een iets betere opnamekwaliteit te krijgen dan bij de recordingfunctie van een telefoon of een mp3-speler heb ik een Behringer XM8500 microfoon en een XLR-jack-kabel (met uiteraard een verloopje naar mini-jack) gekocht. Ik ben niet uit op uitstekende opnamekwaliteit, laat staan op materiaal om uit te brengen, gewoon op opnames die ik eventueel snel met bandleden of bekenden kan delen, of om dingen terug te luisteren.

Nu wil het niet lukken om daadwerkelijk opnames te krijgen. Ik weet dat het kan, ik heb al eens met de geluidsman van een van m'n bands op deze manier opnames van een bekken gemaakt. Misschien ligt het aan mijn laptop, of aan de instellingen. Ik ben een leek op dit gebied, zowel qua geluid als op dit gebied van computers. Kan iemand me vertellen welk (liefst gratis) programma ik moet downloaden, of wat ik moet doen?

Ik heb een HP-510 laptop, een huis-tuin-en-keuken ding. Verder heb ik eventueel WinAmp, WMP, iTunes en Total Recorder geïnstalleerd staan.

Alvast dank!
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

Beste DeDrummer,

ik werk al jaren met Cool Edit Pro (nu dan de laatste versie) en ben daar heel tevreden over, om snelle opnames mee te maken.
    Het is dan wel een niet gratis programma, maar hij is niet duur.

Daaraan gekoppelt heb ik en Terratec Phase USB 24 aangesloten (een externe geluidskaart, met een microfoon ingang op jack).
    Je selecteerd in cool edit bij recording ingang van het desbetrefende spoor je geluidskaart: microfoon ingang en je neemt op.

Natuurlijk is het belangrijk dat wanneer je met een interne geluidskaart werk, je in de mixer van windows, je volume van de microfoon ingangwel open hebt staan.

Hopelijk kun je er wat mee.
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

kijk eerst even de windowsmixer na. Staat bij opnemen de microfooningang open?

verder kan je met elk willekeurig programmatje dat kan opnemen aan de slag. Gratis en goed is bv audacity Maar total recorder moet ook werken
      ~Clearsound~

Comment

• S_G
        • Jul 2006
        • 31

Goedemorgen!

Is idd een prima oplossing om even snel wat op te nemen en na te luisteren, zou mooi zijn als het ook nog werkt natuurlijk..

Even een paar simpele dingetjes:

- Als je met je rechtermuisknop op het luidsprekertje rechtsonderin de taakbalk klikt, volumeregeling openen, dan bij onder de fader 'microfoon' het knopje geavanceerd indrukken. Hier kun je microfoon-voorversterking indrukken. Staat de fader microfoon niet tussen je geluid, klik dan op opties, eigenschappen. Hier kun je microfoon aan of uit vinken.

- Komt je microfoon wel binnen? Test met bvb simpel progje zoals de opnamefunctie van windows, start, bureau accessoires, entertainment, geluidsrecorder. Neem even een stukje op en kijk of je wat binnenkrijgt. Zo niet:

- Werkt je verloopje naar minijack? (microfooningang van laptop is ongebalanceerd, misschien jackje er een stukje uittrekken)

- Werkt je microfoonkabel?

- Werkt je microfoon? Klinkt allemaal heel dom, maar kun je simpel even checken bij jullie geluidsman.

Voor simpele opname is er een super gratis programma, Audacity. Vrij te downloaden en je kunt opnemen, bewerken en exporteren naar vanalles en nogwat, echt super!

Succes ermee!!

Comment

• T_Sound
          • Sep 2009
          • 267

Niet om vervelend te doen, maar een mini jack van de mic ingang op je geluidskaart, is wel degelijk een TRS mini jack. Of het geballanceerd is of voor een andere functie, joost mag het weten, maar hij heeft wel degelijk een gebalanceerde aansluiting.

Wat betreft het controleren op de werking van het verloopje, gewoon even op google zoeken: verloopje 6.3 mm jack - 3.5 mm jack (of iets dergelijks), maar moeilijk kan het niet zijn.
          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

Working...