[Drums opnemen] aantal vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Je bent fanatiek bezig met van alles en nog wat! Goed zo. (Zo ben ik zelf ook begonnen op de drums! Grappig om te zien welke nummers de jeugd tegenwoordig uitkiest om overheen te spelen)

Paar tips. Plak je toms af (dit voorkomt dus ook een groot deel van dat gezoem/resonantie over je tom microfoons).

Bestudeer de baslijn van het originele nummer. Nu doe je volledig je eigen ding met de bassdrum, waardoor alles een beetje een rommeltje wordt. Met de snare is er wel meer ruimte om je eigen ding te doen (zoals je al doet), maar de bass drum moet echt het origineel volgen (met misschien hier en daar heel subtiel een klein extraatje overigens).

Gr

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Als ik het goed zie staat de overhead aan je linkerhand precies op de snare gericht. Probeer die eens wat te draaien zodat 'ie meer van je bekkens, en minder van je vellen oppikt...
      Hetzelfde kun je doen met de mics op je toms. Nu staan ze op "twaalf uur" waardoor ook zij best veel snare meepikken. Zet ze eens op 10 uur, (iets naar links dus, zodat ze naar rechts wijzen waar je floortom staat).

Succes met experimenteren en pielen!
      Rob.
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Ik kan het ook echt helemaal fout hebben, maar volgens mij niet. Jij bent floor toch? zat jij niet op TBL op school, ik heb je volgens mij een paar keer met muziekavonden enzo zien optreden (en 1 keer uitversterkt). Ziet er leuk uit, je bent goed bezig, ook met experimenteren! ga zo door.
        ''diamonds are forever''

Comment

• Fluortje
          • Nov 2009
          • 18

@BvE: Ik heb er inderdaad nog nooit aan gedacht om ten minste de baslijn van 'n liedje te bekijken. Dat zal ik zeker eens doen!

Wat betreft 't afplakken van m'n toms, wat voor tape kan ik daarvoor 't beste gebruiken?
          Ik heb nu op 'n paar trommels van dat verf-afplak tape zitten. Maar dat neemt amper geluid op. Heb nog wel 'n rol ducktape liggen, maar dat is meteen weer zo lomp.

@Keenoncoolstuff: De overheads had ik inmiddels al 'n beetje gedraaid. Maar dat met de tommics kan ik nog doen!

@Teunos: Jaah! En wie ben jij dan? Welk jaar zat je? Ik ben er nu klaar.

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Als je met dat verf-afplak tape wil werken, prima. Maar dan moet je er een tissue onder stoppen om die dus tegen het vel aan te tapen. Dat dempt wat meer. Experimenteer met de dikte, plaatsing en omvang van de tissue en spanning van de tape.

Comment

• keenoncoolstuff
              • May 2003
              • 695

.: RTOM Corporation :.
              Bijna overal verkrijgbaar voor een paar euro. IE-DEE-JAAL!

Rob.
              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Teun , ben nu aan het genieten van mijn vakantie na succesvol de 5e klas vwo hebben doorlopen, ik ga dalijk naar de zesde. Kom uit Maren, jij uit lith ofzo toch? Anders vraag het aan kars, die weet wel wie ik ben
                Last edited by teunos; 16-08-10, 18:35.
                ''diamonds are forever''

Comment

• Fluortje
                  • Nov 2009
                  • 18

Ik ben bij m'n verf afplak tape gebleven en heb 't 'n beetje uitgebreid. Ben nu heel tevreden over het geluid van de opname die ik vandaag gemaakt heb.

En ben zoals BvE me aangeraden heeft, meer gaan letten op de oorspronkelijke bassdrum van liedjes waarop ik drum.
                  Nadat je dat advies had gegeven bekeek ik wat van mijn eigen videos en hoorde meteen dat je gelijk had.

opname van vandaag:
                  YouTube - Jason Derulo - In My Head (HQ drum cover)

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Wees toch een beetje behoudend met het gebruik van tape, vooral aan de slagkant. Je raakt heel snel het hoog kwijt dat voor openheid, leven en detail in je geluid zorgt. Het eerder genoemde moongel, of anders dempringen (ook zelf te knippen van oude vellen) laten dit veel meer intact. Ik ken maar weinig mensen die echt goed een drumkit kunnen stemmen. En van degenen waar ik mee heb gewerkt, gebruikte er geen een tape..
                    Last edited by sparky; 19-10-10, 14:08.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

Dat ligt ook wel voor een deel aan de muziekstijl. Bij metalbands tape ik het meestal wel af, maar dan nog houd ik wel van een wat meer open klank. Eventuele gates op de toms laat ik dan ook rustig dicht gaan zodat hij nog mooi zoemt.

Bij een percussieshow waar ik voor werk is weer helemaal niks afgeplakt of gegate. Daar zou het echt zeer amuzikaal zijn om dat te doen.

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Originally posted by BvE
                        Dat ligt ook wel voor een deel aan de muziekstijl. Bij metalbands tape ik het meestal wel af, maar dan nog houd ik wel van een wat meer open klank. Eventuele gates op de toms laat ik dan ook rustig dicht gaan zodat hij nog mooi zoemt.

Bij een percussieshow waar ik voor werk is weer helemaal niks afgeplakt of gegate. Daar zou het echt zeer amuzikaal zijn om dat te doen.
                        ...maar het gaat hier over opnames... En dan nog steeds: Bij metal liever geen of zo min mogelijk tape! Ik vind het ook zeker bij metalbands belangrijk, die hebben redelijk wat hoog in de aanslag van hun toms nodig om door de mix te komen. Ik heb liever dat dat een natuurlijk mooi hoog is, dan het lelijke hoog dat je krijgt door dit op de kanaal-eq in een slecht gestemde/gedempte tom te draaien! Dat is echt een veel voorkomende reden van kut klinkende toms.

Het kan wel hoor, als je op zoek bent naar die droge jaren 70 sound. Ik ben dat meestal niet
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...