uitleg gevraagd geluidsopname bij film

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

uitleg gevraagd geluidsopname bij film

Hallo mensen!

Ik ga meewerken aan geluidsopname bij film voor een schoolproject van een vriend van me die leert voor regisseur. Ik zie dit dan ook als een leerproject voor mezelf. Ik mix al jaren FOH/Monitors en editten voor film en reclame heb ik ook veel ervaring in. Deze tak van sport is echter helemaal nieuw voor me.

Daarom zoek ik informatie. Een boek of een link waar alle fijne kneepjes uitgelegd worden zodat ik niet het spreekwoordelijke wiel opnieuw uit moet gaan vinden....

Ik kan er zelf niet zo veel over vinden, behalve het meest voor de hand liggende.

Iemand enig idee waar ik info zou kunnen vinden die hier wat dieper op in gaat?

Thx!!
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Aangezien het om een schoolproject gaat (en niet om een superprofessioneel miljoenenproject), is vraag 1 even: Welke middelen heb je?

De reden hiervoor is dat projecten met een beperkt budget nu eenmaal vaak moeten roeien met de riemen die ze hebben. Geluid wordt dan vaak onterecht op de laatste plaats gesteld.

Als je met een beetje goeie camera werkt, dan kun je al aardig uit de voeten met een Rode Videomic (of Videomic Pro), die is redelijk richtingsgevoelig en zal spraak goed verstaanbaar opnemen. Kun je hem in de camera prikken, dan ben je redelijk snel klaar, zo niet, dan heb je nog iets van een opname-apparaat nodig om het op te nemen (bijvoorbeeld een Zoom H2).

Wil je beter geluid voor elkaar krijgen, dan kun je de microfoon nog op een hengel monteren en daardoor dichter bij de acteur opnemen. Zorg dan wel dat het ding op een shock-mount zit, anders wordt elk duwtje en stapje dat je zet vertaald in mooie ploffen op de geluidsband.

Verder gelden redelijk dezelfde regels als normaal opnemen van akoestisch spul met condensatormicrofoons. Vooral van galm en achtergrondherrie ga je binnen redelijk snel last hebben.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Rieske
      • Aug 2002
      • 544

Wat je bedoeld met je vraag wordt in het broadcastvak vaak als ENG audio omschreven. Hiervoor heb je allereerst een fieldmixer nodig. De betere merken zijn SQN, Sound Devices en Audio Development. Hierop komen je signalen binnen zoals boom (ook wel hengel genoemd) en diverse zendermicro's. Vanuit de fieldmixer gaat je signaal links/rechts gescheiden naar de camera. Je pant je inkomende signalen bewust naar de camera zodat bijv. de boom op track 1 komt de staan en de zender op track 2. Zo kan men in de montage achteraf de mix desgewenst nog aanpassen en eq''en.

Vanuit de camera krijg je een playback signaal retour zodat je dmv een schakeling op je fieldmixer kunt monitoren of je niet te hard uitstuurd. Vooraf de opname moet je de meter op de input gelijk leggen met de meter op de camera dmv een 1 kHz toon die zich op de fieldmixer zit. Hou hierbij de headroom goed in de gaten. Bijv. 0 dB op je fieldmixer is -9 dB op de camera. Controleer verder of je output en de camera input op hetzelfde niveau staan; line of mic. Zorg dat het audio op de camera niet op "automaat" staat. Dat is namelijk de limiter want die heb je zelf ook op je fieldmixer.

Veel gebruikte micro's in de boom zijn de beroemde Sennheiser MKH416, Sanken of Neumann. Fijne opspeldmicro's zijn Sennheiser MKE2 of Tram TR50.

Let wel; ENG audio is een vak appart en totaal niet te vergelijken met PA of theaterwerk. Je moet constant feeling houden met de cameraman: is het shot wijd of close ? Rekening houden dat je boom geen schaduw veroorzaakt met het licht. Kritisch zijn met omgevingsgeluid en niet bang zijn om tijdens een opneme "stop" te roepen wanneer jij vindt dat de opname niet goed is. Enz. enz.

Voor een schoolproject zal bovenstaand verhaal uiteraard niet volledig opgaan maar hopelijk krijg je zo wel een beter kijkje in het ENG audiovak.
      Succes !
      Last edited by Rieske; 29-01-11, 10:58.
      Life is what you make it

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Rieske heeft 4 jaar filmacademie behoorlijk goed samengevat

Nog een toevoeging: indien het een fictiefilm betreft (dus een vooraf geschreven scenario welke in principe vast staat), zul je een "sound design" moeten gaan schrijven. Dat moet in nauw overleg met de regisseur, maar het is helemaal fijn als je de cameraman en de editor er ook bij kan betrekken. Zij zijn namelijk hoofdzakelijk visueel bezig en zij kunnen jou goed inlichten over hun visie op de film zoals dat straks in spel, kaders en snijwerk een vorm zal gaan krijgen. Jij kan dan met het geluidsontwerp ondersteunend gaan werken, zodat het totaal aan beeld en geluid een éénzijdige emotie draagt waarin de regisseur zijn visie van de film kan terug vinden. Anderzijds kun jij met jouw eigen gevoel bij het scenario misschien punten aankaarten die de visuele mensen van het team over het hoofd hebben gezien en daardoor problemen voorkomen die ALTIJD op jouw bord terecht gaan komen (geluidsmontage/mixage is doorgaans het laatste traject in de postproductie).

Leermoment: indien de regisseur, cameraman en editor op de hoogte zijn van het geluidsontwerp, zullen zij daar rekening mee houden tijdens het draaien en monteren. Dat loont bij de geluidsmontage.

Indien mogelijk zou ik altijd aanwezig zijn bij lokatiebezoeken. Komen er om de minuut vliegtuigen over? Dan is het misschien niet zo ideaal... Loeien er airco's? Gaan er continu telefoons over? Probeer deze stoorzenders in overleg met de verantwoordelijke van de lokatie aan te pakken. Ga niet zelf stekkers van koelkasten er uit trekken! De lokatiehouders zijn vaak al pissig genoeg dat er 20 man rond rennen en de vloerbedekking nooit meer schoon zal worden...

Indien je spullen gaat huren, zorg er dan voor dat je deze de dag van tevoren kan ophalen. Ga thuis oefenen met de handigheid met de hengel (en de kabel!). Luister ook naar de ophanging (en de korf) of deze niet rammelt, tikt, piept, kraakt of teveel contactgeluid oppikt. Maak desnoods aanpassingen (schroeven aandraaien, positie microfoon aanpassen).

Als het mogelijk is om ook de camera een uurtje te kunnen lenen, is het een goede routine om even de mixer aan de camera te hangen en te kijken of alle signalen netjes heen en terug gaan en of het opgenomen geluid bij afspelen ook daadwerkelijk is opgenomen en klinkt zoals we willen. Weet dat de afluistering van veel camera's wat ieliger klinkt dan de directe afluistering van de mixer op je buik.

Download de manual van de camera en lees deze. Maak jezelf meester in de menustructuur en de fysieke knoppen op het apparaat zelf. Weet welke aansluitingen je moet gebruiken en waar deze zich op de camera bevinden. De cameraman weet doorgaans niks van geluid en zal je niet kunnen helpen. Plak ook de (vooraf netjes ingestelde) knoppen af met gaffertape. Een slinger aan een level knop is niet vaak direct opgemerkt, maar kan je dag wel zuur maken.

Ik laat het hier even bij

Comment

Working...