Advies gevraagd...! Aanschaf opnameapparatuur? Hoe, wat en waarom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zowster
    • Feb 2011
    • 7

Advies gevraagd...! Aanschaf opnameapparatuur? Hoe, wat en waarom?

Hallo iedereen! Ik ben nieuw hier op het forum, omdat ik op dit moment door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb al rondgekeken en geprobeerd zelf informatie te verzamelen, maar voor een absoluut leek zoals mijzelf is het behoorlijk verwarrend. De ene persoon zegt dit, weer iemand anders zegt dat....
    Nou zal ik uitleggen wat ik precies van plan ben. Een aantal maanden terug ben ik begonnen met gitaarspelen en ik merk dat ik echt progressie maakt. Nou heb ik onlangs een akoustisch-elektrische gitaar gekocht, waarop ik en af toe wat liedjes componeer. Daarnaast zing ik in mijn vrije tijd ook graag. Nou ben ik dus op zoek naar apparatuur om mijn liedjes op te nemen. Simpel zou je zeggen, ten minste dat was wat ik aanvankelijk dacht. Ik verwachtte een microfoon te kopen, die in de computer te pluggen en even een nummertje op te nemen. Na wat onderzoek op het internet ben ik erachter gekomen dat het helemaal niet zo makkelijk is.

Even samengevat:
    Ik ben dus op zoek naar een allround microfoon die zowel geschikt is voor zang als gitaarspel.

Nou zijn er om te beginnen al verschillende soorten microfoons en ik denk dat - aangezien ik een man ben met een redelijk bereik - ik er het beste aan doe een dynamische microfoon te nemen. Is dit waar, of zit ik zelf hier al verkeerd?

Daarnaast heb ik echt geen flauw idee wat ik ernaast allemaal nodig heb. Een versterker? Compressor? Filters? Kabels? Statief? Koptelefoon? enz? Mixprogramma's? etc..

Mijn enige eis is dat het goed en zuiver moet klinken! Maar dat zal geen makkelijke eis zijn als het ook binnen je budget moet passen! Maar ik vertrouw erop dat er mensen zijn hier op het forum die uit ervaring weten welke producten een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.

Mijn budget wil ik op dit moment vaststellen op zo'n 300-400 euro. Nou weet ik uit eigen ervaring dat er op fora vaak mensen zijn die beweren dat je niets kan kopen voor bepaalde bedragen. Maar probeer alsjeblieft mee te denken. Ik ben ook maar een student, dus heb niet zo heel veel te besteden. Tweedehands heb ik geen problemen mee.

Help me alsjeblieft even op weg. Dan ben ik al zeer tevreden.
  • Zowster
    • Feb 2011
    • 7

P.s. Ik wil het waarschijnlijk via mijn pc doen, maar mijn geluidskaart is gewoon standaard. Niets speciaals. Dus waarschijnlijk heb je dan een mixer nodig en voeding, toch?
    Zoveel onduidelijkheden en vragen. Ik voel me best wel een dummie op dit moment.

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Zoek eens in de richting van een interface die je door middel van USB kunt aansluiten. Verder kun je dan kijken welke condensator microfoon je het beste ligt.

Ik zelf heb hier een Lexicon interface en een Rode mic.

Een beetje een goede hoofdtelefoon, maar als je denk dat je een kop hebt, dan mag het ook een koptelefoon zijn.

In de genoeg webshops zijn er beginners sets te verkrijgen van verschillende prijsklasse. Helaas kan ik ze bij J&H niet zo snel vinden.
      Last edited by dj-wojcik; 10-02-11, 18:31.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• mrVazil
        • Mar 2010
        • 330

ik heb niet zo heel lang geleden ongeveer dezelfde vraag gesteld, staat maar een paar topicjes lager als de jouwe...

http://www.licht-geluid.nl/forum/rec...ongwriter.html

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Hi Zowster,

Kun je nog aangeven wat je met de opnamen
          wilt gaan doen?

Als het 'slechts' is om jezelf terug te horen om ook
          daar van te leren, dan zijn er best leuke stereo opname
          apparaatjes te koop, waar je best mee uit de voeten kunt?

http://www.licht-geluid.nl/shop/p-5208-marantz-pmd620-portable-digitale-audio-recorder.aspx

http://www.licht-geluid.nl/shop/p-91-american-audio-pocket-record-digitale-audio-recorder.aspx

Tascam DR 1
          Yamaha 2g

Er moet er ook nog 1 zijn waar je zelfs 2 externe microfoons
          op kunt aansluiten middels duo Neutriks (XLR/Jack), maar
          ik weet niet zo 1,2 ,3 welk merk en type dit was.

grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Zowster
            • Feb 2011
            • 7

Bedankt voor de reacties! Maar het is niet alleen om mezelf terug te horen. Ik wil het ook af gaan mixen en echt nummertjes maken. Wel puur voor mezelf en wat vrienden (niet de commerciële kant), maar ik wil wel een goede opnamekwaliteit.

@ dj-wojcik: Ik was er zelf ook inderdaad al achter gekomen dat er op de site van J&H helaas niet echt iets stond. Ik weet niet of er ook andere spullen geadviseerd mogen worden?

@ Mr. Vazil: Wat heb jij dan precies gekocht? Die SE2200? En bevalt de microfoon?

@NesCio01: Zo'n pocket recorder zie ik niet echt zitten. Ik ben wel op zoek naar een microfoon, zodat ik ook nog af kan (leren) mixen.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

apple pc kopen, met I-Life (garageband, is gratis erbij geleverd) ..

ff USB-kaartje, en je kunt je helemaal uitleven... 16 sporen, ingebouwde mixer, en alle mogelijke galmjes, compressoren etc in je pc

Comment

• mrVazil
                • Mar 2010
                • 330

Ik heb nog geen aankoop gedaan, persoon in kwestie is aan het twijfelen

Comment

• Zowster
                  • Feb 2011
                  • 7

Originally posted by MacGyverSounds
                  apple pc kopen, met I-Life (garageband, is gratis erbij geleverd) ..

ff USB-kaartje, en je kunt je helemaal uitleven... 16 sporen, ingebouwde mixer, en alle mogelijke galmjes, compressoren etc in je pc
                  Zou ik gerust willen doen, maar ik heb net een nieuwe laptop aangeschaft en mijn pc is ook nog geen jaar oud.

Iemand anders nog suggesties?

Comment

• Zowster
                    • Feb 2011
                    • 7

Originally posted by mrVazil
                    Ik heb nog geen aankoop gedaan, persoon in kwestie is aan het twijfelen
                    Tussen wat dan? Want wat wij wilden kwam wel redelijk overeen met elkaar geloof ik.. Hou me maar op de hoogte

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

Met "akoustisch-elektrisch" bedoel je een semi-akoestische gitaar?
                      (een akoestische gitaar met een ingebouwde microfoon)
                      In dat geval zou ik je adviseren om een geluidskaart te kopen met 2 kanalen.
                      Een waar je de gitaar op aansluit en een voor een zangmicrofoon.
                      Dit levert niet direct het mooiste gitaargeluid op, maar is heel acceptabel.
                      Als je hier een tijdje mee hebt geëxperimenteerd kun je voor het opnemen van je gitaar ook een microfoon kopen.
                      Echter een mooie microfoon voor je gitaar is al ongeveer het budget wat je nu hebt.

Wat betreft de geluidskaart: een veilige, gangbare keus is hiervoor de Fast Track Pro van M-Audio. Wat betreft microfoon: ga naar een muziekwinkel bij je in de buurt en ga eens kijken wat jij het beste vind klinken. Ook hier geld: een mooie grootmembraam condensator opnamemicrofoon begint bij het budget wat je nu hebt, maar een dynamische zangmicrofoon is een stuk goedkoper, en daarmee kun je ook een prima resultaat halen. Let er wel op dat een goede zangmicrofoon >€100,- kost.

Je gitaar kun je dan met een jack-jack kabel rechtstreeks op de geluidskaart aansluiten.
                      Om jezelf terug te horen heb je dan nog een hoofdtelefoon nodig. Voor €40,- heb je al best wat leuks.

Comment

• sidefill
                        • Sep 2009
                        • 130

Ik ben begonnen voor gitaar met een Rode M1 kan zowel voor zang als gitaar.
                        Rond de 100 euro per stuk.

Bij veel interface's krijg je Cubase LE er gratis bij, en kan je direct met een pc aan de gang.

2 kanaals interface is wat krap als je wilt spelen en zingen tegelijk.
                        Maar als je zang en gitaar apart inspeelt net genoeg.

Je zou je out van je element kanaal 1 in de mix kunnen blenden met op kanaal 2 (een mic op je 12e fret gericht.)
                        Dat geeft al een redelijk resultaat.

suc6

Comment

• Zowster
                          • Feb 2011
                          • 7

Super! Aan dit soort reacties en tips heb ik wat!
                          Ik bedoelde wel een elektrisch-akoustische gitaar. Een semi-akoestische gitaar heeft een hollowbody, maar wordt wel versterkt door elementen. Is verder niet heel belangrijk. Ik heb ook nog een akoustische gitaar liggen.

Maar die M-audio zie ik inderdaad wel zitten. Dan heb ik nog een microfoon nodig. De Rode M1 is dat een goede optie? Andere vergelijkbare typen misschien?? Dan die jack jack kabel..

Nog meer..? Ik ben nu al heel blij met de extra adviezen.

Comment

• sidefill
                            • Sep 2009
                            • 130

De Rode M1 klinkt best wel oké op akoestische instrumenten percussie gitaar etc.

Ik ben m'n studio'tje in de loop van de tijd langzaam gaan uitbreiden.

'k Ben begonnen met aanschaf:
                            Cubase 5 - converter met goede mic preamps- Beyer dt70 koptelefoon en 2 m1's (budget kwestie).

En daar kan je echt een heel eind mee vooruit.

Af en toe koop ik er weer eens wat bij, goede monitoren een groot membraam etc.

Maar het is helaas zo, een groot membraam klinkt natuurlijk voor zang een stuk beter als een rode m1 of een dynamische.
                            Maar daar zit dan ook zo'n 5 a 600 euro prijsverschil tussen bij een instapmodel.

Mocht je eerst alleen met gitaar en zang gaan werken, zonder monitoren.
                            Zou ik eerst gaan investeren in een goede converter met een echt goede koptelefoon, en voor zang eerst een sm58. en later als nodig is een betere.

Let wel ff op, of er direct monitoring op je converter zit, ivm eventuele irritante latency problemen.

Zeker weten dat je er binnen je budget heel goed mee op weg komt.

Comment

• BJD
                              • Oct 2007
                              • 771

Originally posted by Zowster
                              Ik bedoelde wel een elektrisch-akoustische gitaar. Een semi-akoestische gitaar heeft een hollowbody, maar wordt wel versterkt door elementen.
                              Die bedoelde ik eigenlijk ook, maar was even in de war met de terminologie.

Originally posted by sidefill
                              Mocht je eerst alleen met gitaar en zang gaan werken, zonder monitoren.
                              Zou ik eerst gaan investeren in een goede converter met een echt goede koptelefoon, en voor zang eerst een sm58. en later als nodig is een betere.
                              Mee eens op dat sm58 punt na. Een sm58 is voor live een bijna-altijd-wel-oke mic. Maar er is zoveel meer. Sm58, Beta58, Beta57, e845, e945, Audixen, beyers, AT's, EV's, enz.

Als de topicstarter niet de moeite wil doen om uitgebreid een microfoon te zoeken die bij zijn stem past dan is een sm58 een veilige keus. Anders gewoon lekker een dagje testen bij de locale muziekstore.
                              Last edited by BJD; 14-02-11, 09:12.

Comment

Working...