Yamaha DM1000 aux mute / fader open

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mwe
    • Jun 2011
    • 2

Yamaha DM1000 aux mute / fader open

Voor het afluisteren van verslaggevers en andere bronnen wil ik graag een Aux op een speakertje zetten, als de fader van betreffende kanaal onair is wil ik graag dat het speakertje 'afvalt'. Weet iemand of en hoe dat met de DM1000 is te realiseren?
    Alvast bedankt Marcel
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

Originally posted by mwe
    Voor het afluisteren van verslaggevers en andere bronnen wil ik graag een Aux op een speakertje zetten, als de fader van betreffende kanaal onair is wil ik graag dat het speakertje 'afvalt'. Weet iemand of en hoe dat met de DM1000 is te realiseren?
    Alvast bedankt Marcel
    De DM1000 kan geen faderstart pulse/GPO geven waardoor je het speakertje kan mute'en. Het is wel mogelijk om een pulse/GPO via de On knop per fader te geven maar dan ben je het audiosignaal kwijt. Helaas is de DM1000 wat dat betreft niet echt een geschikte broadcastmixer.
    Life is what you make it

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by Rieske
      Helaas is de DM1000 wat dat betreft niet echt een geschikte broadcastmixer.
      Niet echt bekend, maar dan is de wel voor broadcast bedoelde eela audio D3 digitale mixer (100% Nederlands produkt) een geweldig ding. Die kan dat wel. Het ligt eraan wat je er nog meer mee wilt doen.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Volgens mij heeft de DM1000 wel een Ducker functie. Ik weet alleen niet zeker of deze ook op de uitgangen zit.

Je zou dan door middel van de aanwezigheid van een ander audiosignaal het volume van de aux kunnen laten verminderen. Bij een grote afzwakking is het resultaat dus dat de speaker uit gaat, of in ieder geval niet meer hoorbaar is.

Comment

• stamgast
          • Feb 2010
          • 253

Ik snap wat je wilt: je hebt een aux pre naar de return van een IFB staan en die wil je muten op het moment dat je die verslaggever in je programma schuift.
          Bij de DM1000 gaat dat helaas niet. Het is normaal gesproken zo dat je de verslaggever blijft horen via je intercompaneel (of losse speaker in jouw geval).
          Tip: neem voor die voorafluistering niet de allerbeste speaker, gewoon een klein speakertje met niet te veel body. Anders weet je niet wat je programma is en wat je intercom is.
          Andere tip: plaats die speaker niet in de buurt van de afluistering van je programma. Ergens vanuit de zijkant is beter. Anders....(zie tip 1)

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

Originally posted by MarkRombouts
            Volgens mij heeft de DM1000 wel een Ducker functie. Ik weet alleen niet zeker of deze ook op de uitgangen zit.

Je zou dan door middel van de aanwezigheid van een ander audiosignaal het volume van de aux kunnen laten verminderen. Bij een grote afzwakking is het resultaat dus dat de speaker uit gaat, of in ieder geval niet meer hoorbaar is.
            Dat werkt alleen als een constant inputsignaal hebt maar met stemmen en interviews gaat dat niet werken.
            Life is what you make it

Comment

• mwe
              • Jun 2011
              • 2

thanks

voor alle opmerkingen en reacties.

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Wat je zou kunnen doen is een tooltje schrijven wat op midibasis de faderstand uitleest en als reactie daarop je aux-rail schakelt/dempte oid.

Is an sich niet zo lastig om te doen, maar betekend wel dat je altijd iets van een notebook ofzo nodig hebt.

Zulke schakelingen heb ik in het verleden wel vaker gemaakt en ze bleken in alle gevallen stabiel en betrouwbaar.
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Originally posted by Rieske
                  Dat werkt alleen als een constant inputsignaal hebt maar met stemmen en interviews gaat dat niet werken.
                  moet wel kunnen, vergt wat meer instellen. Je kunt namelijk ook de release tijd van de ducker wat langer zetten, waardoor wellicht zou moeten lukken. Is waarschijnlijk wel even pielen om een werkbare instelling te krijgen. Maar ja een DM1000 is hier ook eigenlijk niet voor ontworpen......

Comment

Working...