verbruik actieve speakers vs versterker en passieve speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pleuris
    • Oct 2005
    • 27

verbruik actieve speakers vs versterker en passieve speakers

Hallo,

ik zit met een vraag waar ik niet direct een antwoord op kan vinden. Heel binnenkort verhuis ik. In de nieuwe woonst komt een betere werkhoek waar ik van 's morgens tot 's avonds muziek heb opstaan (radio, wat achtergrond muziek, wat voorgrondmuziek als het goed is, en soms een computerspelletje). Hiervoor zoek ik dus goede speakers. Waar ik vooral mee zit is hoeveel energie een actieve speaker verbruikt als die pakweg op 50% volume staat en het ingangsignaal best wel laag is. Dit tegenover een opstelling met een aparte versterker die pakweg op 10% volume staat met een ingangsignaal op 0 dB.

Het lijkt me nogal stom als de actieve speakers (van pakweg 2 keer 100W) die op 50% volume staat ongeveer 100W zou verbruiken terwijl er maar amper geluid uitkomt. Dit tegenover 2 speakers aan een versterker op 10% staat 20W zou verbruiken.
  • hardstyle
    • Jan 2010
    • 427

Hier kunnen we niet bepaald veel mee, ik neem aan dat het gewoon een klein vertrek is wat van geluid moet worden voorzien? Een compact setje van 2 monitoren?
    En nog veel belangrijker: je budget??

Comment

• Pleuris
      • Oct 2005
      • 27

Ik heb totaal geen idee of een versterker (al dan niet in een speaker ingebouwd) die op bv 50% staat maar geen of amper geluid voortbrengt veel energie verbruikt. Als dat zo is dan lijkt het me namelijk in mijn situatie beter om met een aparte versterker te werken. Die regelt dan het volume wat handiger dan een actieve speaker waar je dan moet achter kruipen om aan de volume knop te draaien.

Het budget is max 300.

Comment

• Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 190

Het opgenomen vermogen van een versterker is niet afhankelijk van de stand van de volumeregelaar maar alleen van het daadwerkelijk geproduceerde volume. Daarnaast heb je een basis-energieverbruik dat bepaald wordt door de ruststroom van de versterker en ijzerverliezen van de trafo. (even de speaker-rendementen niet meegerekend)

Aangezien bij actieve speakers de versterker (en zijn voeding) qua vermogen maximaal is aangepast aan de speakers zal over het algemeen het basis-stroomverbruik, in jouw klasse, lager zijn als een losse versterker. Uitzonderingen gelden beide kanten op: een versterker met een schakelende voeding is zuiniger als een trafo-voeding waarbij ook de opbouw van de trafo (conventioneel versus ringkern) van belang is.
        Eigenlijk is er dus geen zinnig woord over te zeggen zolang je geen merken en types kunt noemen.

Let er echter wel op dat een losse versterker bij uitschakeling vaak helemaal uit is en dat bij actieve PC-(speakers) de trafo vaak onder spanning blijft staan. En dan wordt die actieve speaker dus opeens een "spookverbruiker".
        Last edited by Aart Rietveld; 05-09-11, 18:49. Reason: spelling aangepast

Comment

• Pleuris
          • Oct 2005
          • 27

OK, bedankt voor de uitleg.

Comment

• Pleuris
            • Oct 2005
            • 27

Ondertussen is het materiaal besteld en toegekomen. Omdat ik hier nog een versterker staan had dacht deze te gebruiken en heb ik een set Alesis MKII passive gekocht. Echter toen ik alles ter plekke had aangesloten bleek mijn oude (onkyo) versterker alleen nog maar op het linkerkananaal geluid door te geven. Dus heb ik een bijpassende versterker moeten aanschaffen (beetje jammer, omdat er meer dan 30 tussen de tijd dat de speakers zijn toegekomen en ik het probleem heb opgemerkt kon ik die dus niet omruilen en voor actieve speakers gaan). De keuze viel op een Alesis RA150. Het geluid dat uit de speakers komt is zeer goed. Echter de versterker zelf zoemt. Is dat normaal? Als je googlet op ra150 humming vind je iemand die hetzelfde probleem omschrijft als ik heb.

Comment

Working...