Hallo forumleden,
Naast het drummen en componeren vind ik geluidstechniek zeer interessant. Ik heb dan ook een tijdje in de live-industrie mogen functioneren als FOH technicus bij een bedrijf en 2 vaste bands. Wegens gezondheidsoverwegingen (mijn gehoor is zeer gevoelig voor hoge volumes) en tijdsgebrek (ik vind op het podium staan leuker, dan ernaast), heb ik besloten om alleen nog maar in een homestudio-setting met geluidstechniek bezig te zijn.
Ik heb dan ook een MR816x interface aangesloten op een Macbook pro met Cubase 4.5 en een aantal mics, waaronder een SM57, E902 en een stereo paar KM184. Ik luister af met RP5 en DT770 pro. Opzich is dit een zeer leuke setup waar je best mooie opnames mee kunt maken. Probleem is echter het volgende:
Aan het begin van mijn “carrière” als FOH-technicus werden er in het lagere en midden segment van de industrie vrijwel alleen nog maar analoge mengtafels gebruikt. Ik heb dan ook leren mixen met een analoge feel. Tot op het heden mis ik deze feel in mijn DAW-setup.
Wat ik hier precies mee bedoel is lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat het mixen op een analoge tafel een stuk natuurlijk aanvoelt.
Natuurlijk zijn er DAW controllers te krijgen die allemaal beweren dat ze de “analoge feel” terugbrengen. Ik heb er verschillende geprobeerd, (zelfs de duurdere Euphonix) maar ik ben er eigenlijk niet enthousiast over. De “hands-on approach” is nog niet gevonden op één of andere manier.
Ik zit dan ook heel vaak te denken om “terug” te gaan naar een setup met een analoge mixer (iets als de A&H GS3000) en een hard disk recorder. Ik vraag me alleen af hoeveel ik qua kwaliteit moet inboeten t.o.v. de manier waarop ik nu aan het opnemen en mixen ben.
Heeft iemand hier ideeën over? Iemand last van hetzelfde probleem?
Naast het drummen en componeren vind ik geluidstechniek zeer interessant. Ik heb dan ook een tijdje in de live-industrie mogen functioneren als FOH technicus bij een bedrijf en 2 vaste bands. Wegens gezondheidsoverwegingen (mijn gehoor is zeer gevoelig voor hoge volumes) en tijdsgebrek (ik vind op het podium staan leuker, dan ernaast), heb ik besloten om alleen nog maar in een homestudio-setting met geluidstechniek bezig te zijn.
Ik heb dan ook een MR816x interface aangesloten op een Macbook pro met Cubase 4.5 en een aantal mics, waaronder een SM57, E902 en een stereo paar KM184. Ik luister af met RP5 en DT770 pro. Opzich is dit een zeer leuke setup waar je best mooie opnames mee kunt maken. Probleem is echter het volgende:
Aan het begin van mijn “carrière” als FOH-technicus werden er in het lagere en midden segment van de industrie vrijwel alleen nog maar analoge mengtafels gebruikt. Ik heb dan ook leren mixen met een analoge feel. Tot op het heden mis ik deze feel in mijn DAW-setup.
Wat ik hier precies mee bedoel is lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat het mixen op een analoge tafel een stuk natuurlijk aanvoelt.
Natuurlijk zijn er DAW controllers te krijgen die allemaal beweren dat ze de “analoge feel” terugbrengen. Ik heb er verschillende geprobeerd, (zelfs de duurdere Euphonix) maar ik ben er eigenlijk niet enthousiast over. De “hands-on approach” is nog niet gevonden op één of andere manier.
Ik zit dan ook heel vaak te denken om “terug” te gaan naar een setup met een analoge mixer (iets als de A&H GS3000) en een hard disk recorder. Ik vraag me alleen af hoeveel ik qua kwaliteit moet inboeten t.o.v. de manier waarop ik nu aan het opnemen en mixen ben.
Heeft iemand hier ideeën over? Iemand last van hetzelfde probleem?
Comment