Opnames

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

Opnames

Heey allen..

Ik heb samen met mijn broer en zijn band twee nummers opgenomen en ik was benieuwd naar jullie mening.
    Ik gebruik Ozone om te masteren maar dit zijn eigenlijk meer demo opnames.
    Toch wil ik graag van jullie horen wat er beter kan aangezien meerdere mensen altijd betere kritiek kunnen leveren dan een enkel persoon nietwaar?

• SH1000
    • Dec 2009
    • 220

Hoi,

reactie op I wish.

Allereerst gewoon een lekkere opname om naar te luisteren, da's toch eigenlijk het belangrijkste. Maar toch even (opbouwend) wat kritischer;

Er zit wel redelijk veel ruis in, het tussenstuk bijvoorbeeld zelfs overheersend
    Ik mis stereobeeld
    De instrumenten klinken wat afstandelijk

Als je het leuk vindt, dan kan ik je in een PM een live-opname van I Wish sturen. Ondanks dat het een hele andere benadering is (live, slechts 2 drum mikes opgenomen en zang even weggepoetst) hoor je duidelijk de verschillen van de mix.
    Last edited by SH1000; 18-05-12, 13:44.
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Het zou interessant zijn uit te leggen hoe je dit opgenomen hebt.
      Welke microfonen, hoe heb je ze opgesteld welke audiointerface, welke preamps gebruik je...

Comment

• SH1000
        • Dec 2009
        • 220

Originally posted by frederic
        Het zou interessant zijn uit te leggen hoe je dit opgenomen hebt.
        Welke microfonen, hoe heb je ze opgesteld welke audiointerface, welke preamps gebruik je...
        @frederic; wat vind je van de opname, zonder deze achtergrondinfo? (dus zonder het gevaar dat het luisteren beinvloed wordt door de methode/apparatuur)
        [Jim Collins]

Comment

• SH1000
          • Dec 2009
          • 220

reactie op reaggea:

Eigenlijk wel zoals bij I wish. Aangenaam om naar te luisteren.

- afstandelijk, ik mis vooral de directheid van de instrumenten/drums. Alsof het met 1 mike op afstand in een rep.ruimte is opgenomen.

PS ik ben slechts "goedwillende een amateur" , er zitten hier veel en veel betere pro's op het forum.
          [Jim Collins]

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by SH1000
            @frederic; wat vind je van de opname, zonder deze achtergrondinfo? (dus zonder het gevaar dat het luisteren beinvloed wordt door de methode/apparatuur)
            Wat ik hoor is weinig stereobeeld, klinkt wat hol.
            Maar is wel goed bruikbaar om vlug eens een demo te laten horen van jou band.

ALs alles close opgenomen is met de juiste microfonen is de opname niet goed
            Is alles met enkele (overhead) microfonen opgenomen, is het redelijk goed.
            Last edited by frederic; 18-05-12, 15:47.

Comment

• I.T. drive in
              • May 2009
              • 352

Heey,

Bedankt voor de reacties!
              Ik beschik niet over de beste apparatuur om op te nemen maar laten we maar ff een lijstje maken met hoe en wat:

bas: via DI van de basversterker (ashdown engineering geloof ik) in de mixer
              drums: fame drum mic's waarvan we alleen de snare en kick hebben opgenomen.
              Gitaar: behringer xm8500 op een Fender fiftyeight.
              Verder heb ik het allemaal tegelijk opgenomen en jullie hebben gelijk met die room mic. ik had namelijk 1 overhead opgehangen in het oefenlokaal om de drums en toms en hi-hat op te nemen. Die stond idd vrij hard in de mix.
              Mixer is overigens een behringer xenyx x2442.

Ik denk persoonlijk dat die ruis door de stroom daar komt of etc. want ik heb daar thuis nooit last van en ze hadden daar geen geaard stopcontact. (oud gebouw)

Comment

• I.T. drive in
                • May 2009
                • 352

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat ik alles niet met meerdere sporen heb opgenomen dus alles in 1 keer tegelijk.
                Hierdoor was alles los eq'en nogal een hel en ik heb alles zo goed mogelijk geprobeerd te masteren met Ozone.
                Hierdoor klinkt het idd wat hol.

Comment

• SH1000
                  • Dec 2009
                  • 220

@ I.T. drive in; Ik heb je een voorbeeld gestuurd van een live opname van "I wish". Zoals je waarschijnlijk hoort probeer ik alles zo close mogelijk op te nemen.
                  Last edited by SH1000; 19-05-12, 12:24.
                  [Jim Collins]

Comment

• I.T. drive in
                    • May 2009
                    • 352

Originally posted by SH1000
                    @ I.T. drive in; Ik heb je een voorbeeld gestuurd van een live opname van "I wish". Zoals je waarschijnlijk hoort probeer ik alles zo close mogelijk op te nemen.
                    Bedankt, Ik heb hem even geluisterd en dan klinkt goed!
                    het basgeluid vond ik wel een beetje hak op de tak zeg maar.

Comment

• SH1000
                      • Dec 2009
                      • 220

bedoel je dat het staccato is gespeeld of het geluid?
                      [Jim Collins]

Comment

• I.T. drive in
                        • May 2009
                        • 352

Beide vooral dat staccato.
                        Ik heb dit nummer zelf een keer gespeeld met schoolband als bassist en ik vindt een dragende bas toch fijner in dit nummer

Comment

• RobertK
                          • Jun 2012
                          • 82

I Wish:

Er is zeker meer van te maken,
                          heb je de losse sporen op de computer?
                          Drumsound: met beetje fatsoenlijk edit programma kan je alles van dat overheadje los knippen (zoveel tegelijk is er niet, geen standaard tomrolls met ride erbij bijv)
                          Gitaar: sound ok, veel te veel reverb, veel te hard in de mix.
                          Bas: iets te wollig, te zacht in de mix

Tip voor het mixen van covers: luister naar het origineel, daarin zitten de partijen vaak goed in elkaar gemixed (zeker bij Stevie Wonder). Waar staat elke partij, wie heeft de hoofdrol in welk stuk van het nummer, etc.
                          Dit zal je een goeie basis geven, dan is het naar smaak werken

Denk eraan: je maakt muziek, mix het dan ook als muziek! (in sommige nummers is de baspartij belangrijker dan de gitaarpartij)

Comment

Working...