Yamaha promix multitrack via midi?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • benjamin2303
    • May 2010
    • 9

Yamaha promix multitrack via midi?

Beste leden,

Mijn naam is Benjamin en zit hier niet zoveel op dit forum (enkel als ik me weer eens iets afvraag).
    Ik ben nu aan het uitkijken om men studioke uit te breiden voor demokes te maken van men bandje.
    Had het idee om een Yamaha Promix of Yamaha O1V (of een ander digitaal tafeltje) aan te schaffen om via midi multitracks te maken.

Men vraag is nu, kan je uw ingangssignaal van uwmengtafel sturen via midi naar je audiointerface? Het aansturen van de faders via midi is gelukt.

Ik heb als interface audiobox USB van presonus met de bijgeleverde Presonus studio one software.

Iemand met ervaring hierin zou fijn zijn.
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

Nee, er kan zeker geen audiosignaal via MIDI lopen.
    MIDI communiceert alleen zaken als controllerwaarden of te spelen "noten" (van bijvoorbeeld een synth)
    Last edited by SH1000; 13-06-12, 21:41.
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]

Comment

• benjamin2303
      • May 2010
      • 9

Hier vreesde ik al voor.

dit kort topic bespaart me dan toch weken zoeken.

Alvast bedankt

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Wat wel kan is een Lightpipe of iets dergelijks aanschaffen, waarmee je van een ADAT signaal uit de mengtafel een usb/firewire lijntje naar de computer maakt. Je moet dat wel een kaartje met ADAT uitgangen achterop die mengtafel bouwen. Als je goedkoop multitracks wilt gaan maken zou ik ergens een oude simpele 24-kanaals mengtafel opzoeken, met 24 microfoonvoorversterkers en daar een (2e hands?) Alesis HD24 bij kopen. Je hebt dan 24 kanalen analoog-digitaal en je kan eventueel analoog afmixen op die mengtafel waarvan je de microfoonvoorversterkers gebruikt. Afhankelijk van of je je spullen nieuw koopt en welke mengtafel je koopt kan je voor onder de 2000,- klaar zijn en 24 kanalen multitrack hebben.
        Deze kanalen komen allemaal op een harde schijf terecht, waardoor je vervolgens de bestanden in je computer kan laden of ze via de HD24 analoog af kan spelen en dus analoog af kan mixen.
        Bovendien heb je hier het voordeel dat je met een paar auxen op die mengtafel heel makkelijk een (al dan niet persoonlijke) monitormix creëert voor de muzikanten.
        Al met al ben je net zoveel kwijt als aan die digitale Yamaha, maar heb je wel 2 keer zoveel kanalen (een standaard 01V96 heeft 12 microfoonvoorversterkers).

Enkele mogelijkheden qua mengtafels:
        Allen&Heath GL serie (2200, 2400, 3300, 3800)
        Allen&Heath GS serie (3 en 3000 zijn/waren populaire studiotafels)
        Soundcraft Spirit Studio
        Soundcraft Spirit Live 3-2

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• benjamin2303
          • May 2010
          • 9

Dank u wel Daan,

Dit heeft me wel een paar dagen aan het denken gezet.
          Ben wel geneigd om zeker die HD 24 van alesis ooit aan te schaffen.
          Maar ik kan nu misschien een digitaal tafelke op de kop tikken met alles erop en eraan (Yamaha promix 01).
          En voorlopig eerst de mix maken en dan pas opnemen en dan geleidelijk aan het studioke opbouwen.

Ga nu wel eens bekijken voor die lightpipe, maar heb de indruk dat je dat aan een prof iemand moet overlaten om het te installeren.

Alvast bedankt

Comment

• benjamin2303
            • May 2010
            • 9

Hier heb ik nog iets gevonden over multitrack en yamaha promix 01

op pagina 44 staat er een schema over multitracking en op pagina 45 een beknopte uitleg.
            Ik kan er niet veel van maken omdat ik in nog zo geen gevorderde stadia zit.

Zou iemand me kunnen/ willen uitleggen of dit effectief mogelijk is. Volgens mij klopt dit niet helemaal dat je alle kanalen apart kan opnemen via 4 uitgangen.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Zo te zien kan je daarmee niet alle kanalen apart opnemen. Ik heb de (achterkant van de) tafel even bekeken, en zo te zien kan je hier niet fatsoenlijk mee multitracken. Je hebt maar 8 microfoonvoorversterkers, en geen mogelijkheid om er een kaart in te stoppen waarmee je digitaal uit kan. Er is een (coaxiale) digitale uitgang, maar daar komt niet meer dan een stereomix uit. Voor zgn "performance mixes" (mixen terwijl de band speelt en de stereomix opnemen, wat je live altijd doet, maar dan in een studio) kan je met deze tafel uit de voeten, ookal heb je wel extra microfoonvoorversterkers nodig. Multitracken kan je hier niet mee. Multitrack opnames afmixen wel.

Als ik jou was zou ik voor de door mij genoemde oplossing met HD24 en analoge mengtafel gaan, omdat je daar zo flexibel mogelijk mee bent. Je kan zowel analoog als digitaal afmixen, en je kan 24 kanalen multitracken.

Die promix is een leuk ding, maar niet voor in een studio. Ik denk dat je er later spijt van gaat krijgen als je nu een digitafeltje van meer dan 15 jaar oud koopt... (kwam net een SoundOnSound review van dit tafeltje tegen uit 1995, net zo oud als ik ben)

Daan

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

als je zowel de meersporenrecorder als de mengtafel nog moet kopen zou ik voor de presonus gaan.

Dat is een ok mengtafel waar je via een laptop direct meersporen mee kan opnemen.
                lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Daar heb je een goed punt, had ik nog niet aan gedacht. Nadeel is wel dat de mogelijkheid om analoog af te mixen er niet meer is.

Daan

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

natuurlijk is die er wel.
                    Je hebt immers een meersporenopname op je harde schijf.
                    allereerst: Die keren dat je het niet thuis met je presonus wil afmixen zal niet zo hoog zijn.
                    Het is best een potente mixer voor live/demo werk.

In die gevallen dat het wel echt analoog moet.
                    Dan loop je met je harddisk naar de locale projectstudio en draai je snel een mix.
                    voor drie tientjes per uur heb je nu een mixstudio. Met alle analoge gear die je wil.
                    Dat kun je voor de prijs van de extra hardware echt niet thuis behoorlijk analoog neer gaan zetten.

Zo een A&H die gesuggereerd wordt is echt geen nuttig alternatief voor een digitafel. Dan praat je echt wel over duurdere hardware.

Als je denkt dat livegeluid slecht betaald moet je eens in de studiowereld gaan kijken.
                    lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Wat misschien wel een idee is is om dan te kijken naar een tafel met motorfaders. Daar bestuur je veel makkelijker je DAW mee dan met faders die je eerst zelf op de plek moet zetten voordat je verder kan mixen na met een ander project bezig te zijn geweest

Daan

Comment

Working...