Dus zeer duidelijk, ik heb het niet over monitorspeakers tijdens de mix, maar wel om een idee te hebben hoe het globaal klinkt op HIFi ketens, autoradio's enzo...
Welke HIFI speakers kopen voor eindcontrole van opnames?
Collapse
X
-
-
vroeger gebruikte we daar Auratone 5Cs voor in combi met yamaha NS10 voor nearfield. Nu vrijwel iedereen op internet zit gebruik ik er een set 19 euro-bij-de-gamma computerspeakers voor. Dat is nu volgens mij 60% van je publiek. En natuurlijk even in de auto luisteren voor de eindmix afgemaakt wordt. Voor de gewone monitors nu KRK en altijd met beyerdynamic DT770 checken voor het laag. Veel over het hoofd gezien, gebruik een fasemeter in je studio!Last edited by showband; 03-07-13, 10:22.lekker belangrijk!Comment
-
Beyerdynamic heeft een plugin waarmee je diverse situaties kunt nabootsen in je DAW. Zo kan je naar een set goedkope studiomonitoren luisteren, of een autoradio, of een grote live-zaal. http://www.beyerdynamic.de/virtual-studio.html
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Een eenmaal aangepaste opname kun je weinig meer aan doen. Wat er niet is krijg je er niet meer bij.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
De opname gewoon blijven beoordelen op de studiomonitoren. Als je naar de eindgebruikers kijkt, is dat niet te doen. Geen enkele stereoset is eender en ook de ruimte waarin ze staan zijn zeer divers. Als de opnames via een zender in de lucht komen gaat het weer helemaal anders. Zenders willen allemaal hard klinken, dus er vindt in hoge mate audioprocessing plaats. Je moet daarbij denken aan stevige compressie, het toevoegen van een big bottom etc.
Een eenmaal aangepaste opname kun je weinig meer aan doen. Wat er niet is krijg je er niet meer bij.
Speakertech
Juist het feit dat alle systemen anders zijn maakt dat je je eindmix op ten minste twee verschillende systemen moet beluisteren. Hoe graag we ook willen: studio-monitoren zijn niet lineair, en dus nooit een 100% correcte weergave van een evenwichtige mix.
Omdat je je mix even uit de studio-omgeving trekt (waar je oren zich dus ook aan hebben aangepast!) hoor je direct wat er niet helemaal lekker zit.
Wat nou als jouw studio-monitoren net iets meer hoog of net iets minder laag hebben dan 'een gemiddeld systeem'? Je mixt valt dan totaal uit elkaar zodra deze buiten je studio wordt afgespeeld.
Die verschillen worden juist door met name zendlijn-processing enorm uitversterkt, waardoor een matige mix alleen maar slechter zal gaan klinken.
Wil je toch alleen in je studio luisteren, denk er dan aan om OOK IN MONO te luisteren, en zet indien mogelijk je sub eens uit.TimComment
-
En dat mono kan ook nog op twee manieren: phantom mono (beide speakers het zelfde signaal laten weergeven) of "echt" mono door naar 1 speaker (die al dan niet in het midden staat) te luisteren.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Lineare luidsprekers moeten nog worden uitgevonden, staat op de planning nadat we in staat zijn natuurkundige wetswijzigingen door te voeren.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
studiomonitoren zijn net zo lineair... zoals rood altijd rood is.
en de ruimtes waarin ze staan hebben overigens "ook nog een likje verf"....
minimaal checken op een goedkoop setje en koptelefoon dus.
En als het kan liever even mee naar de autoradio.
even op mono was het fasemeter verhaal bij het mixen.
Zet vooral even op een "superbass" + "WOW-sound" instelling bij windows met computerspeakers! Dan is namelijk bijna elke eerste mix fucked up. Maar jouw mix moet dan wel beluisterbaar blijven!
Grote studio's hadden vroeger soms een kleine zender zodat je via een transistorradio kon checken naar de overdracht.lekker belangrijk!Comment
-
Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
wat eerder al genoemd is , je moet niet op 1 ding afmixen, en zeker niet op een hifi set, ik zou voor studio monitoren gaan en een koptelefoon. als je op studio monitoren mixt die tot een lage freq gaan lukt het al wel. eveneens als je koptelefoon, zorg daarna dat je je mix afluistert op verschillende setjes.
als je studio monitoren gaat gebruiken zorg dan dat deze goed in fase staan, als je in het midden zit en je hebt je kick in solo en je pan rechtvooruit en je monitoren staan niet goed dan hoor je fase verschil. waardoor je mix niet 100% wordthat's the way you do it! *geluidstechnicus*Comment
-
Comment