Wel of geen Autotune??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

citaat:Oftewel wanneer is een liveact "live"??????
    Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar de vraag is ingewikkelder dan het lijkt.

Even voorop gesteld... Ik heb een "live" act. Ik ben zanger / toetsenist. Mijn zang is (natuurlijk) altijd live (hoe kan het ook anders!) maar totaal zonder hulpmiddelen zoals auto-tune, compressor/limiter/gate/artificial vibrato etc. en mijn begeleiding bestaat uit midi-files waarbij er een bepaalde partij is weggelaten zodat ik die partij "live" kan spelen. Dat is helaas een ontwikkeling die door het luisterende publiek zelf teweeg is gebracht.

Ik verklaar...

Ik speelde altijd ALLES live op een Yamaha HS-8 electronisch orgel. Op veel bruioften en partijen kreeg ik van de 'gasten' vaak te horen dat ze onlangs op een feestje waren geweest... en daar zat me toch een organist zeg... en die kon alles precies zo spelen alsof je naar de originele band zat te luisteren van wie dat nummer was!

Oftewel... een midi-file artiest.

Die ontwikkeling begon een jaar of 9 geleden. Er kwamen steeds meer midifile artiesten bij (wat blijkbaar de voorkeur van het luisterende publiek genoot) en mijn boekingen namen af. Tsja... al kun je de sterren van de hemel spelen (zoals ik), je hebt maar twee handen en twee voeten, dus 12 vingers. En daarmee kun je met geen mogelijkheid het "origineel" benaderen.

Als ik dus geld wilde blijven verdienen moest ik dus wel met de tijd mee, en overstappen op het fenomeen "midifiles".

Nu is het wel zo dat ik alle instrumentale nummers absoluut 100% "LIVE" speel. Iedere dag weer. Niks midifile; niks nep.

Ook heb ik een duo gehad met een "live" drummer. Aangezien we beiden iets wilden verdienen op een avond, lag onze gage aanzienlijk hoger dat dat van een 1-mans formatie met ingebouwde electronische drummer. Ik behoef je uiteraard niet te vertellen waar het grote publiek voor koos. Als ik zeg: "Ons Nederlanders ben zuunig"... dan weet je genoeg.

Het verschil tussen een 1-mans act en een duo met live drums is te klein voor de grote massa. Zij zullen dan ten allen tijden voor de 1-mans act kiezen. Het wordt dat puur een prijs-technishe kwestie, waarbij de 1-mans act altijd als argument aan zal voeren dat hij het volume beter aan kan passen aan de wens van de klant dan een "live" drummer die immers niet zachter dan zacht op z'n drumstel kan slaan (wat in kleine zalen vaal al te hard is!). Dat verlies je dus altijd als duo zijnde.

Maar nu een ander voorbeeld...

Jij boekt Gerard Joling, of André Hazes, of Marianne Weber voor een 40 minuten show'tje bij een feest. Allereerst kost je dat tussen de 4.500 en 12.500 Euro (jaja, voor 40 minuten). Vervolgens komen ze aanzetten met een minidisk, waarop de "orchestral backing" staat en de harmony vocals. En als je een beetje pech hebt staat de 'lead' partij er ook nog op zodat je dus een complete "playback" show krijgt (onder het mom van "hij/zij is vandaag niet zo goed bij stem").

Echter, het grote publiek zal dat nooit en tenimmer afzeiken. Waarom? Omdat deze artiesten al een grote naam hebben. Het gaat om de persoon en niet om de prestatie.

Maar als ik zelf ook maar 1 nummer volledig programmeer op m'n keyboards, en vervolgens achter m'n keyboards vandaan kom om de zaal in te gaan met m'n microfoon, dan heb je meteen de poppen aan het dansen.

Commentaren als: "Kijk, ik wist het wel... hij neemt de boel in de zeik. Dat ding speelt helemaal vanzelf" en "Ja.. zo kan ik het ook" heb ik al heel wat aan moeten horen.

Alleen vergeet iedereen daarbij wel even dat die muziek niet zomaar vanzelf in dat keyboard komt. Dat heb in namelijk wel zelf moeten programmeren. En daar moet je dus wel piano voor kunnen spelen en de kunst van het arrangeren / orchestreren beheersen. Kortom, alleen "Top-Muzikanten" kunnen dat.

Inmiddels heb ik er schijt aan. Ik ben afgestudeerd conservatoruim pianist. Ik
    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• rumblefuzz
      • Sep 2003
      • 9

leuke inbreng: luister eens naar dit nummer van mijn band, op het einde hoor je een synthesizer loeien, die geen synth is maar een antares autotune, ingesteld op D mineur pentatonisch en een zanger die alleen wat op en neer kraait.
      Wees creatief met effecten, het gegeven van een autotune is zo ver op te rekken, en de vocoder heeft zich toch ook bewezen?
      Overigens zit er op het zangspoor zelf ook constant een autotune, de hoor je echter niet. De engineer (Pieter "Pidah" Kloos) heeft dat gedaan omdat de converters in die autotune zo goed zijn, en om wat rare piepjes/kraakjes van een kapotte mic (neumann, toch raar) weg te werken, niet omdat de zanger vals zong.

Comment

• rumblefuzz
        • Sep 2003
        • 9

eh sorry, hier dus:

Comment

• wim
          • Oct 2003
          • 6

Tja Autotune,

In welke studio wordt er geen compressor gebruikt.
          Nu zul je misschien zeggen, ja we moeten wel want met al die digitale apparatuur, want anders krijg je van die rare tikken op je opname als-ie maar iets in het rood gaat.
          Maar ja in de tijden van de analoge opnames werden ze ook al gebruikt, als hulpmiddel.
          M.a.w. Hulpmiddelen zijn niet verkeerd. en iemand die echt niet kan zingen die kan je wel 10 keer door zo'n antares heen halen maar echt mooi wordt het er niet van.

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

Dit is een beetje appels met peren vergelijken:
            Compressor en auto tuner (een compressor compenseert uiteraard ook de microfoon technieken, maar deze gebruik je ook om gewoon de boel wat minder dynamisch te maken)
            Analoog met digitaal (weinig mensen compressen eerst analoog en gaan dan digitaal opnemen.
            Als jij netjes op je niveaus let zal jij die pieken hebben ingerekend in je opname niveau.
            Analooge tape heeft een eigen compressie dus dan zal het een beetje dubbel op zijn. Werd dus ook bijna niet gedaan.

Ik gebruik in noodgevallen ook een autotuner. Maar de vraag is dan: hoeveel laat je hem werken. Ik stel hem echt niet zo in zodat ie geen enkele valte noot overlaat. Ik bedoel leer dan zingen. Naar mijn idee zal het "idols" gehalte dan ook te hoog worden in het nummer. Maar om de echte trieste stukken er tussen uit te halen vind ik het een erg goede oplossing.

Comment

• gYs
              • Aug 2003
              • 15

citaat:Analooge tape heeft een eigen compressie dus dan zal het een beetje dubbel op zijn. Werd dus ook bijna niet gedaan.
              hmmz....tape en zn 'compressie' vind ik toch echt anders klinken dan een focusrite of whatever. 'werd dus ook bijna niet gedaan'......een uitspraak die ik persoonlijk niet zou doen!

Ik ben het met wim eens dat je alleen HULPmiddelen hebt. De muzikanten worden er echt niet beter door. En autotune kan je, net als compressors, toch ook op 100 andere manieren gebruiken naast de dingen waarvoor ie gemaakt is.

citaat:
              Ik gebruik in noodgevallen ook een autotuner.
              Welke gebruik jij in die gevallen? Ben altijd benieuwd naar de meningen antares vs pitch doctor vs ...

Comment

• SPK
                • May 2004
                • 3

Al surfende kwam ik op dit forum terecht en bij dit topic. In de post hierboven staat iets over Pitch Doctor. Ik vind antares wat te duur en ben op zoek naar een alternatief, is pitch doctor net zoiets en zo ja hoe duur is dat dan?

Iemand misschien een link of nog andere alternatieven?

Alvast bedankt!
                Sebas

Comment

Working...