citaat:Oftewel wanneer is een liveact "live"??????
Even voorop gesteld... Ik heb een "live" act. Ik ben zanger / toetsenist. Mijn zang is (natuurlijk) altijd live (hoe kan het ook anders!) maar totaal zonder hulpmiddelen zoals auto-tune, compressor/limiter/gate/artificial vibrato etc. en mijn begeleiding bestaat uit midi-files waarbij er een bepaalde partij is weggelaten zodat ik die partij "live" kan spelen. Dat is helaas een ontwikkeling die door het luisterende publiek zelf teweeg is gebracht.
Ik verklaar...
Ik speelde altijd ALLES live op een Yamaha HS-8 electronisch orgel. Op veel bruioften en partijen kreeg ik van de 'gasten' vaak te horen dat ze onlangs op een feestje waren geweest... en daar zat me toch een organist zeg... en die kon alles precies zo spelen alsof je naar de originele band zat te luisteren van wie dat nummer was!
Oftewel... een midi-file artiest.
Die ontwikkeling begon een jaar of 9 geleden. Er kwamen steeds meer midifile artiesten bij (wat blijkbaar de voorkeur van het luisterende publiek genoot) en mijn boekingen namen af. Tsja... al kun je de sterren van de hemel spelen (zoals ik), je hebt maar twee handen en twee voeten, dus 12 vingers.

Als ik dus geld wilde blijven verdienen moest ik dus wel met de tijd mee, en overstappen op het fenomeen "midifiles".
Nu is het wel zo dat ik alle instrumentale nummers absoluut 100% "LIVE" speel. Iedere dag weer. Niks midifile; niks nep.
Ook heb ik een duo gehad met een "live" drummer. Aangezien we beiden iets wilden verdienen op een avond, lag onze gage aanzienlijk hoger dat dat van een 1-mans formatie met ingebouwde electronische drummer. Ik behoef je uiteraard niet te vertellen waar het grote publiek voor koos. Als ik zeg: "Ons Nederlanders ben zuunig"... dan weet je genoeg.
Het verschil tussen een 1-mans act en een duo met live drums is te klein voor de grote massa. Zij zullen dan ten allen tijden voor de 1-mans act kiezen. Het wordt dat puur een prijs-technishe kwestie, waarbij de 1-mans act altijd als argument aan zal voeren dat hij het volume beter aan kan passen aan de wens van de klant dan een "live" drummer die immers niet zachter dan zacht op z'n drumstel kan slaan (wat in kleine zalen vaal al te hard is!). Dat verlies je dus altijd als duo zijnde.
Maar nu een ander voorbeeld...
Jij boekt Gerard Joling, of André Hazes, of Marianne Weber voor een 40 minuten show'tje bij een feest. Allereerst kost je dat tussen de 4.500 en 12.500 Euro (jaja, voor 40 minuten). Vervolgens komen ze aanzetten met een minidisk, waarop de "orchestral backing" staat en de harmony vocals. En als je een beetje pech hebt staat de 'lead' partij er ook nog op zodat je dus een complete "playback" show krijgt (onder het mom van "hij/zij is vandaag niet zo goed bij stem").
Echter, het grote publiek zal dat nooit en tenimmer afzeiken. Waarom? Omdat deze artiesten al een grote naam hebben. Het gaat om de persoon en niet om de prestatie.
Maar als ik zelf ook maar 1 nummer volledig programmeer op m'n keyboards, en vervolgens achter m'n keyboards vandaan kom om de zaal in te gaan met m'n microfoon, dan heb je meteen de poppen aan het dansen.
Commentaren als: "Kijk, ik wist het wel... hij neemt de boel in de zeik. Dat ding speelt helemaal vanzelf" en "Ja.. zo kan ik het ook" heb ik al heel wat aan moeten horen.
Alleen vergeet iedereen daarbij wel even dat die muziek niet zomaar vanzelf in dat keyboard komt. Dat heb in namelijk wel zelf moeten programmeren. En daar moet je dus wel piano voor kunnen spelen en de kunst van het arrangeren / orchestreren beheersen. Kortom, alleen "Top-Muzikanten" kunnen dat.
Inmiddels heb ik er schijt aan. Ik ben afgestudeerd conservatoruim pianist. Ik
Comment