Correct **************... vandaar dat je het recht hebt dat je altijd een studio tot je beschikking hebt :-D
Opleiding
Collapse
X
-
-
citaat:Geplaatst door **************
opleiding praktijk krijg je het beste in....... de praktijk, ja.
en dan leer je de theorie vanzelf.
Waarom geven de professionele opleidingen zeer veel theorie zoals akoestiekberekeningen en signaalverwerking? Om geen fouten te begaan als je op verplaatsing moet gaan opnemen.
Er zijn veel zogezegde mobiele recording studio's, die eigenlijk draaien op amateurs die achter hun uren wat bijverdienen, ik mag er niet aan denken als je een kwalitatief product moet gaan afleveren met dergelijke firma's.
Comment
-
Ik heb weleens opgenomen bij het SAE (en andere opleidingen) en de kwaliteit van die opnames was wel zo slecht, ook al was het gemixt op een SSL tafel....
De meeste lui die daar zitten hebben geen flauwe notie van hoe muziek moet klinken, maar aan de knopjes draaien, dat vinden ze leuk.
Als ik jou was zou ik voor 6000 euro aan opnamespullen kopen en zelf lekker aan de slag gaan, via het internet kun je sowieso ontzettend veel theoretische achtergronden vinden (micplaatsing, akoestiek ed).
En probeer te werken aan je muzikale klankvoorstelling, dat je iig weet wat voor geluid je probeert na te streven met al die knopjes....Comment
-
Lifesound, hoe bedoel je dat? "Je zou de eerste sae'er niet zijn" ? Bedoel je dat ze halverwege de opleiding stoppen om naar jou te komen? Of dat ze na de opleiding naar je toekomen? En verder even in het algemeen, wat zijn jullie impressies van afgestudeerde studenten, is het kwaliteit, of zijn ze niet eens zo heel veel slimmer dan de rest? Ik ben stiekem namelijk ook een beetje van plan om die studie te gaan doen, duurt nog wel 2 jaartjes, maar wat ik tot nu toe gehoord heb is dat t dus gewoon de beste opleiding is. Of is het conservatorium een betere oplossing dan? En Da Burf, het kan best dat die opnames slecht zijn, maar volgens mij zegt dat niet heel veel over de opleiding, natuurlijk wel wat, maar dat is volgens mij iets wat vooral aan jezelf ligt als je opnames maakt, dat die mensen daar er nix van bakken, das mooi, maar als ze het jou wel kunnen leren omdat ze wel de kennis hebben, maar jij de oren, lijkt het mij toch wel de moeite waard.
De groetjes => MichaDe groeten => MichaComment
-
Wat opleidingen betreft hangt het er erg vanaf waar je je in wil verdiepen (hoe kan het ook anders).
Als je echt in de muziek verder wilt, is voor een brede muzikale en technische opleiding is Muziektechnologie of Audio Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (faculteit KMT in Hilversum) een hele goede opleiding (is wel een voltijd studie, 4jaar), maar je wordt niet alleen knopjesdraaier (SAE) of alleen instrument-viruoos (conservatorium)....
Een soortgelijke studie, maar meer gericht op alleen spelen & produceren is de Rock-academie.
Een groot voordeel van deze studies is dat je er ook muzikaal wat aan hebt (en hebt altijd meer te leren dan je denkt...
Over de kwaliteit van SAE studenten heb ik (ook) niet veel goede woorden gehoord (al heb ik er zelf nog niet mee te maken gehad), maar als mixen en produceren niet je primaire ding is....tja....
Overigens moet je het (zoals al eerder gezegd hier) ook in de praktijk leren (dus ook voor de groentjes is stagelopen ontzettend belangrijk!)
Ga dus vooral naar opendagen en kijk wat je wilt........
HKU onderscheidt zich met hoger onderwijs in de kunsten en de media en is een drijvende kracht in opleidingen en innovatie voor de creatieve industrie.
Comment
-
ik bedoelde, ibvee, dat een heel deel van die jongens na hun (6 maanden durende) opleiding naar elke firma in de gouden gids beginnen te bellen met de vraag om te komen werken. En neen, niet zomaar komen werken, maar als volwaardig technieker liefst.
Nogmaals, dit is niet zo bij iedereen die SAE heeft gedaan. Maar het gebeurt echt wel te veel.
Trouwens ... die BAT Audio Design ziet er niet slecht uit.....Comment
-
ok, ik ben begonnen aan het RITS en gestopt in het eerste jaar, dan overgestapt naar SAE Rotterdam voor de 18 maanden AED opleiding. de 6-maanden cursus is voor mensen die hun materiaal willen leren gebruiken en teveel geld hebben denk ik.
RITS: veel theorie, wiskunde, akoestiek (=wiskunde), elektriciteit (=wiskunde)... veel film/tv
SAE: ook veel theoretisch, maar meer praktijkgericht zoals microfoontech enz, ook meer gericht op muziek/studiowerk. en VEEEEL gemakkelijker. multiple choice tests enz... diploma bijna guaranteed. wel veel nuttige dingen geleerd die je anders niet leert, maar of het 6000E waard was?...
trouwens ik heb geen 3 maanden les over mastering gehad, niet dagelijks/wekelijks in de studio gezeten (ik schat in totaal 5 dagen in de studio, ruim geschat)... dat is allemaal promotalk, don't fall for it... het is nogal logisch dat niet alle studenten altijd toegang hebben tot een studio, dan zouden ze iets van 30 studios moeten hebben...
waarschijnlijk alle twee goede opleidingen, maar het probleem is dat niemand aan 20 jaar een goede pro geluidstechnieker is. het grote voordeel aan een opleiding is dat je kan volgen wat de pro's doen terwijl je zelf hun kabels aansluit, soldeert en koffie zet, onderbetaald in het beste geval. ik heb het nu over opnamestudios. bij de radio/tv betalen ze wel (mensen kijken nl. veel tv maar kopen weinig muziek, op cds komt ook zo weinig reklame... behalve op r&b en hiphop...)
wat afgestudeerde studenten betreft is er weinig verschil. hangt meer van de persoon af dan van de opleiding. Ritsers kunnen niet beter opnemen of mixen dan Sae-ers. Voor film of tv werk denk ik dat Rits wel beter is dan Sae.
Praise SeitanComment
-
citaat:
Voor film of tv werk denk ik dat Rits wel beter is dan Sae.
Ik heb er gelukkig aan kunnen weerstaan! Maar ja, ik was dan ook een "afvallige" in het rits. De "vuile PA-freak" die alles op een andere manier deed dan we geleerd hadden [8D]. Die "vuile PA-freak" die ipv pinten te gaan drinken eerst alles opgeruimd wilde zien. (om nadien de verloren pinten in te halen, maar dit totaal terzijde [^])
Kortom, een degelijke opleiding is interessant om de achtergrond achter alles te weten.
Mixen kan je alleen leren door het (zéér véél) te doen!Comment
-
Ik las nog ff de opleidings eisen voor de hku opleiding "sound-design", en daar lees ik dus ff dat iemand dus gewoon over de kwaliteiten moet beschikken om een insturment te kunnen bespelen op het niveau van iemand die al 6 jaar lang les heeft.... ja, daar voldoe ik dus niet aan. Ik vroeg mij dus af hoe dat zat, of ik nu de verkeerde opleiding voor me heb, of dat het wel klopt...De groeten => MichaComment
-
citaat:Geplaatst door Ibvee
daar lees ik dus ff dat iemand dus gewoon over de kwaliteiten moet beschikken om een insturment te kunnen bespelen op het niveau van iemand die al 6 jaar lang les heeft....]
Goed plan! ...doen we niet!Comment
Comment