Opleiding

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

    #31
    klopt! maar evengoed vraag ik me nu dus af of ik dit wel goed gelezen heb, of dat er iets niet klopt, of dat het dus gewoon wel goed is (dan is die opleiding niets voor mij). M'n pa had t ook nog ff gelezen, en die las dus wel hetzelfde als mij... Weet iemand hoe het precies zit? K denk dat k toch die open dag ff check.
    De groeten => Micha

    Comment

    • rogiert
      • Jan 2004
      • 8

      #32
      citaat:Geplaatst door Ibvee

      klopt! maar evengoed vraag ik me nu dus af of ik dit wel goed gelezen heb, of dat er iets niet klopt, of dat het dus gewoon wel goed is (dan is die opleiding niets voor mij). M'n pa had t ook nog ff gelezen, en die las dus wel hetzelfde als mij... Weet iemand hoe het precies zit? K denk dat k toch die open dag ff check.
      Bij sounddesign (SD) is het niet echt van belang 6 jaar les gehad te hebben. Wat je hebt gelezen zijn de algemene richtlijnen voor de Muziek-afdeling. Bij bijvoorbeeld Muziektechnologie (Compositie&(Productie/Technologie) en vooral (Productie/Technologie)&Spel) is het van belang. Maar bij C&P of C&T is het ook niet 100% nodig, als je maar over een goede muzikaliteit beschikt en redelijk speelt.
      Voor SD wordt meer gekeken naar wat je bijv. met klanken doet, hoe je opnames klinken en of je muzikaal inzicht hebt. Bij SD is compositie ook een belangrijk onderdeel. Verder moet je ook een solfege-toets (algemene muziektheorie) maken die ook meeweegt. (SD is ook werken voor beeld belangrijk...)
      AudioDesign is weer nog een stukje technischer waarbij programmeren ook een onderdeel is.

      Wat vooral van belang is bij de toelatingen is je drive & ambitie (aangezien het geen lekker-maak-studie is en er (nog) maar 1 echte studio hebben) en je veelzijdigheid (dus niet 3 metaldemos, geen 3x house, geen 3x pop of 3 electronische composities).
      Dus als je redelijk speelt, een redelijke solf-toets maakt, goede demo's en een flinke dosis drive hebt, dan maak je een goede kans!

      Tja, hoe weet ik dit allemaal? Ik ben zelf 3e jaars Compositie & Productie en ik heb vorig jaar (mede) de toelatingen afgenomen....
      Suc6 en ga inderdaad vooral naar de opendag op 13 maart!

      Comment

      • Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

        #33
        My pardon, ik bedoelde audio-design in mijn vorige toppic. Maar kan je nog wat meer vertellen over die opleiding? Ik zal zeker proberen naar de open dag te komen!
        De groeten => Micha

        Comment

        • pinostut
          • Mar 2004
          • 13

          #34
          Op zoek naar ervaringen met de Behringer ADA 8000 stuitte ik op dit forum, met daarin dit interessante onderwerp.
          Ik heb geen idee of mijn berichtje nog gelezen gaat worden, maar toch:

          Naast alle genoemde opleidingen mis ik er toch 1 heel erg duidelijk.
          De grote misser is Muziekregistratie aan het Kon Conservatorium in Den Haag. Dit is de oudste opleiding binnen NL wat betreft opnametechniek.
          Het is in het begin een zeer theoretische opleiding, die zich in de eerste jaren zich voornamelijk toespitst op het beheersen van je kennis over geluid, electronica, wiskunde, akoustiek en allerhande bijbehorende verhalen, tevens (net als een aantal van de varianten aan de HKU) op het muzikant zijn, zowel in praktische als theoretische zin.
          Op het gebied van MIDI en het leren van trucs in software-pakketten is het niet echt de meest volledige opleiding. Dit heb ik (als oud student van Muziekregistratie) echter nooit als probleem gezien. Wanneer je het pricipe van het geluidsgebeuren kent en de juiste terminologie binnen het programma wordt gebruikt, kom je binnen no-time overal wel uit.
          In de latere jaren van de opleiding gaat het "praktisch muzikant-zijn" op een wat lager pitje en wordt er meer aandacht besteed aan de praktische opnamekant. De studio is redelijk beschikbaar en bevat dan wel geen SSL, maar wel een zeer goed microfoonpakket, zodat je kan leren waar het om gaat (zeker bij studio opname): de goede microfoon op de goede plek zetten. Kennis van allerhande protocollen en andere technische handig-/onhandigheden heb je tegen die tijd wel opgedaan.
          Gezien wat bekenden van mij ook aan de HKU hebben gestudeerd en ik daar ook in de studio heb gezeten, kan ik gerust zeggen dat de studio in Den Haag vele malen beter is dan die in Hilversum. Ook op het vlak van "geluid-doen" is de hele opleiding wat doorgewerkter opgezet en de scholing wat betreft de theoretische vorming beter/diepgaander (ja, daarom klinkt die studio beter, er is echt over nagedacht). FF een sneer nog naar de HKU (waar ik zeer goede dingen vandaan heb horen komen hoor, zeker op productioneel en MIDI-achtig vlak), de vreemde truc om daar een soort "master-degree" te krijgen met een paar weken extra les is in ieder geval op het KC niet mogelijk. Daar moet je er echt voor geselecteerd worden en heeft het enkele extra studie-jaren tot gevolg.
          De toelating gebeurt wel hoofdzakelijk op het muzikale vlak (het blijft een conservatorium) en is daarin en daarmee ook de zwaarste van alle opleidingen.

          Betreft het SAE; daar ben ik een keer wezen kijken voor een vriend van mij en het niveau was bedroevend laag. Met wat een docent daar als "erg goed" eindproject aanwees, had ik op het KC nog niet bij een gewoon overgangstentamen hoeven komen aanzetten. De enigen die ik goed van die opleiding heb zien afkomen waren zeer vastberaden mensen met een eigen studio ter beschikking. De serieuze proffessionele branche in NL heeft iig niet zoveel interesse voor mensen van het SAE, kijk dus uit wat je met je geld doet.

          Wat betreft mensen die over puur praktijk ervaring praten: Jullie hebben absoluut gelijk, goed geluid "doen" is als een instrument leren bespelen, je moet leren over dingen niet niet meer na te denken, maar ze gewoon in je systeem hebben en met voldoende talent (absoluut vereist) leer je het ook. Mijn ervaring is echter de volgende: met mijn studie en wat praktijk ervaring heb ik in 8 jaar geleerd waar 99% van de "puur-praktijk"mensen zo'n 25 jaar over doen. Die tijdwinst bevalt me prima.

          In ieder geval hebben de twee rijksopleidingen (HKU&KC) in NL gemeen dat ze erg goed doorhebben dat het bij het opnemen van muziek van essentieel belang is dat je de muziek en het muzikant zijn begrijpt. Dit uit zich op alle vlakken: zowel als FOH technicus als Monitor technieker als in de studie, bij alle muziekstijlen op alle plekken.
          De hoeveelheid omhoog-gevallen drive-innshow eigenaars die op pad gaan met PA, zowel als electrotechneuten die met soldeerbout in de hand een studio beginnen, maken het serieuze (muziek)geluidsmensen nog steeds moeilijk, voornamelijk doo

          Comment

          • Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

            #35
            goed, maar het blijft dus zo dat je voor een opleiding op het conservatorium (ook) een muziekinstrument goed moet kunnen bespelen...of kan je daar ook op een andere manier worden toegelaten. Daarnaast, is de opleiding muziek registratie niet erg op studio werk gericht, en moet je niet theater techniek doen daar om vooral de live kant op te kunnen?
            De groeten => Micha

            Comment

            • kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

              #36
              [quote]citaat:Geplaatst door pinostut

              Op zoek naar ervaringen met de Behringer ADA 8000 stuitte ik op dit forum, met daarin dit interessante onderwerp.
              Ik heb geen idee of mijn berichtje nog gelezen gaat worden, maar toch:

              Naast alle genoemde opleidingen mis ik er toch 1 heel erg duidelijk.
              De grote misser is Muziekregistratie aan het Kon Conservatorium in Den Haag. Dit is de oudste opleiding binnen NL wat betreft opnametechniek.
              Het is in het begin een zeer theoretische opleiding, die zich in de eerste jaren zich voornamelijk toespitst op het beheersen van je kennis over geluid, electronica, wiskunde, akoustiek en allerhande bijbehorende verhalen, tevens (net als een aantal van de varianten aan de HKU) op het muzikant zijn, zowel in praktische als theoretische zin.
              Op het gebied van MIDI en het leren van trucs in software-pakketten is het niet echt de meest volledige opleiding. Dit heb ik (als oud student van Muziekregistratie) echter nooit als probleem gezien. Wanneer je het pricipe van het geluidsgebeuren kent en de juiste terminologie binnen het programma wordt gebruikt, kom je binnen no-time overal wel uit.
              In de latere jaren van de opleiding gaat het "praktisch muzikant-zijn" op een wat lager pitje en wordt er meer aandacht besteed aan de praktische opnamekant. De studio is redelijk beschikbaar en bevat dan wel geen SSL, maar wel een zeer goed microfoonpakket, zodat je kan leren waar het om gaat (zeker bij studio opname): de goede microfoon op de goede plek zetten. Kennis van allerhande protocollen en andere technische handig-/onhandigheden heb je tegen die tijd wel opgedaan.
              Gezien wat bekenden van mij ook aan de HKU hebben gestudeerd en ik daar ook in de studio heb gezeten, kan ik gerust zeggen dat de studio in Den Haag vele malen beter is dan die in Hilversum. Ook op het vlak van "geluid-doen" is de hele opleiding wat doorgewerkter opgezet en de scholing wat betreft de theoretische vorming beter/diepgaander (ja, daarom klinkt die studio beter, er is echt over nagedacht). FF een sneer nog naar de HKU (waar ik zeer goede dingen vandaan heb horen komen hoor, zeker op productioneel en MIDI-achtig vlak), de vreemde truc om daar een soort "master-degree" te krijgen met een paar weken extra les is in ieder geval op het KC niet mogelijk. Daar moet je er echt voor geselecteerd worden en heeft het enkele extra studie-jaren tot gevolg.
              De toelating gebeurt wel hoofdzakelijk op het muzikale vlak (het blijft een conservatorium) en is daarin en daarmee ook de zwaarste van alle opleidingen.

              Betreft het SAE; daar ben ik een keer wezen kijken voor een vriend van mij en het niveau was bedroevend laag. Met wat een docent daar als "erg goed" eindproject aanwees, had ik op het KC nog niet bij een gewoon overgangstentamen hoeven komen aanzetten. De enigen die ik goed van die opleiding heb zien afkomen waren zeer vastberaden mensen met een eigen studio ter beschikking. De serieuze proffessionele branche in NL heeft iig niet zoveel interesse voor mensen van het SAE, kijk dus uit wat je met je geld doet.

              Wat betreft mensen die over puur praktijk ervaring praten: Jullie hebben absoluut gelijk, goed geluid "doen" is als een instrument leren bespelen, je moet leren over dingen niet niet meer na te denken, maar ze gewoon in je systeem hebben en met voldoende talent (absoluut vereist) leer je het ook. Mijn ervaring is echter de volgende: met mijn studie en wat praktijk ervaring heb ik in 8 jaar geleerd waar 99% van de "puur-praktijk"mensen zo'n 25 jaar over doen. Die tijdwinst bevalt me prima.

              In ieder geval hebben de twee rijksopleidingen (HKU&KC) in NL gemeen dat ze erg goed doorhebben dat het bij het opnemen van muziek van essentieel belang is dat je de muziek en het muzikant zijn begrijpt. Dit uit zich op alle vlakken: zowel als FOH technicus als Monitor technieker als in de studie, bij alle muziekstijlen op alle plekken.
              De hoeveelheid omhoog-gevallen drive-innshow eigenaars die op pad gaan met P
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

              Comment

              • pinostut
                • Mar 2004
                • 13

                #37
                citaat:Geplaatst door kokkie
                Ik ben erg ontroerd en vind het geweldig dat je zo goed bent. Ik zou mezelf nog maar even op de borst slaan als ik jou was. Maar wil je je een beetje beter gedragen hier, want ik ken genoeg goede geluidstechnici met een andere opleiding dan eentje die met geluidstechniek te maken had.
                Als je mijn reactie goed leest, denk ik dat je zal zien dat het voor mij niet om een soort van zelfverheerlijking gaat. Het betreft hier een discussie over opleidingen en dat is ook de lijn die ik heb betracht te volgen. De laatste opmerking over de zangeressen was alleen maar om aan te tonen dat muzikaliteit een vereiste is voor klanktechniek bij muzikale gebeurtenissen.
                Ik vond de verbazing aan hun kant voornamelijk triest, het is voornamelijk slechte reclame voor een hoop collega's (ik ben wel handig hoor, maar ik ken een aantal collega's waar ik diep respect voor heb). Ze zijn dus vaak tegen "horken" aangelopen.
                Je hebt volkomen gelijk dat er heel veel goede technici bestaan die geen specifieke opleiding daarvoor genoten hebben. Sterker nog: Alle "cracks" van over een bepaalde leeftijd in de branche komen NIET van een specifieke opleiding voor geluid. Zij zijn degenen die ook verzoocht hebben om dergelijke opleidingen en ze op poten hebben gezet. Ook mijn verhaal over het SAE bevatte trouwens een "pre" voor ervaring, die is absoluut noodzakelijk. Mijn probleem is alleen dat ze daar mensen afleveren die beoordeeld worden op een vrij lage standaard, maar die wel met het idee laten vertrekken dat ze er helemaal klaar voor zijn.
                Op bepaalde vlakken kan het niet bezwaard zijn met een overvloed aan kennis ook erg prettig zijn (luister als technicus maar eens naar een eindmix en probeer eens niet op de details te letten, maar op de gevoelswaarde...).
                Even nog de punten duidelijk:
                -Een goede opleiding scheelt tijd in ontwikkeling naar een bepaald niveau, wel in acht genomen dat je die opleiding dan ook echt volledig benut. (er uit haalt wat er in zit, een studie doen is meer dan lessen volgen)
                -Er zijn niet zoveel goede opleidingen
                -Muzikaliteit is (in het geval van muziek) een vereiste
                -Het is niet belangrijk "spulletjes"(merken/typenummers) te kennen, als je het pricipe kent kom je overal uit.
                -Goed geluid is 50% technische-en 50% communicatieve vaardigheden.
                Dit laatste punt is een denkertje, maar verwijst naar mijn woordkeuze bij "horken". Wanneer de sfeer goed is en je interesse/respect voor elkaar toont ben je al halverwege, zeker met mensen die een emotioneel beladen prestatie moeten leveren zoals muziek maken. (werkt trouwens ook bij radiopresentatoren). Ik sluit hier niet uit dat er ook bijzoinder veel "horken" onder muzikanten zijn. Voornamelijk nederlandse semi-professionele muzikanten zijn vaak niet te genieten, denken vaak "te weten wat ze willen" en maken er voor iedereen (ook voor hun medemuzikanten) een "living hell" van.

                Last but not least...(en het zegt misschien evenveel over mijn frustratie als jou opmerking over jou frustratie, maar het is met alle repect)
                Ja, ik "doe" goed geluid, alleen is dit een conclusie nadat anderen daar complimenten over hebben gemaakt, ik ben niet zo'n zeker type. Geef me wel de ruimte om binnen dit calvinistische (doe maar gewoon) landje dat te mogen zeggen.
                Mijn reactie was een poging om een redelijk objectieve reactie over opleidingen te geven, maar natuurlijk is mijn opvatting gekleurd, dat heeft echter iedereen. Jammer dat je er alleen het "goed zijn" uithaald, inhoudelijk had je reactie eigenlijk niets te melden en daar had ik wel op gehoopt. Een beetje voors en tegens naast elkaar zetten helpt de starter van dit onderwerp namelijk veel meer.
                Een zeer belangrijke regel lijkt me toch:
                Het maakt niet uit hoe goed iemand is, hij zal altijd iets bedenken dat jij zelf nooit bedacht zou hebben en is zodoende de moeite waard om aandacht aan te schen

                Comment

                • pinostut
                  • Mar 2004
                  • 13

                  #38
                  citaat:Geplaatst door Ibvee

                  goed, maar het blijft dus zo dat je voor een opleiding op het conservatorium (ook) een muziekinstrument goed moet kunnen bespelen...of kan je daar ook op een andere manier worden toegelaten. Daarnaast, is de opleiding muziek registratie niet erg op studio werk gericht, en moet je niet theater techniek doen daar om vooral de live kant op te kunnen?
                  Het is inderdaad zo dat de gedachte achter de opleiding "muzikale technici" afleveren is. Vandaar dat het toelatingsexamen voor het grootste deel op muziek is gebaseerd. Je komt daar niet onder uit. In eerste instantie was de opleiding inderdaad een op opnmaes gerichte opleiding. In de opleiding zit wel een deel live geluid geintegreerd, je kan daarmee al een aardige basis op doen om mee aan de slag te kunnen, maar met die basis is het toch wijs om eens wat stage-achtige situaties te gaan bezoeken. De afgelopen jaren kan je je echter ook specialiseren op live geluid. Er zit een theaterzaal in het KC en daar kan je voldoende ervaring op doen. Het live gebeuren staat onder leiding van Piet Nieuwint ("opa" theatergeluid in NL) en Paul Jeukendrup (o.a. Mini en Maxi, en veel klassieke projecten) beiden absolute "cracks" in het vakgebied en hele leuke mensen persoonlijk.

                  Comment

                  • dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

                    #39
                    pino, wie ben jij dan?, kom ook uit dhaag, kzou je moeten kennen....

                    hou ook niet van leren mannen wel van bier rook geen shag
                    heb trouwens ook op kc gezeten maar wel lang geleden....(voor 1990)
                    nou laters
                    knoppen en waarden :)

                    Comment

                    • pinostut
                      • Mar 2004
                      • 13

                      #40
                      Barney? Je kent mijn eigenwijze hoofd wel. Je doet nu toch af en toe dingen in het Paard? (herkende je leuke laptop geloof ik). Je hebt me nog fijn geholpen met het voorprogramma van "Van Katoen". Pepijn is de echte voornaam. Mensen die mijn vorige berichten hebben gelezen, deze maestro (en volgens mij heb ik de goede voor me) verdiend de R.E.S.P.E.C.T.
                      Heb je op het KC gezeten?
                      Goede website trouwens :-))

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #41
                        sorry mensen, ff off topic:

                        hee gast alles flex? ja het moest jou ook wel zijn! haha

                        ja kwerk af en toe daaro idd, maar word nou weer drukker met festivals etc.. dan misschien wat minder in het paard..

                        meng je ook ff in de live forums etc.. kunnen hier en daar wel wat input gebruiken....
                        die ada8000 schijnt trouwens okee te zijn, zeker voor het geld..... ik wacht denk ik nog heel effe tot er een net ietsje beter ding uit komt (om aan mn digi2 te hangen)... top voor live opnames....

                        en je bent de eerste die op die website reageert, wist eerst niet eens dattie echt bestond was maar geintje haha goed man

                        zie je wel weer ergens verschijnen...
                        succes!
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • pinostut
                          • Mar 2004
                          • 13

                          #42
                          citaat:Geplaatst door dokter dB

                          sorry mensen, ff off topic:

                          hee gast alles flex? ja het moest jou ook wel zijn! haha

                          ja kwerk af en toe daaro idd, maar word nou weer drukker met festivals etc.. dan misschien wat minder in het paard..

                          meng je ook ff in de live forums etc.. kunnen hier en daar wel wat input gebruiken....
                          die ada8000 schijnt trouwens okee te zijn, zeker voor het geld..... ik wacht denk ik nog heel effe tot er een net ietsje beter ding uit komt (om aan mn digi2 te hangen)... top voor live opnames....

                          en je bent de eerste die op die website reageert, wist eerst niet eens dattie echt bestond was maar geintje haha goed man

                          zie je wel weer ergens verschijnen...
                          succes!
                          Zeer flex, ff rustig nu, eind april weer loos.
                          Er is wel iets beters (is voor mij ook voor de digii2), maar datis ongeveer 5x de prijs van de ada8000, die octopre van focusrite blijkt ook met adat optie te verkrijgen te zijn, maar ja duah... Voor de time being gaat die ada het wel doen, komt geld, komt raad.
                          ZIe je wel. (trouwens zondag goed feestje in het paard, glitterclub met 80's verantwoord, laatste erg grappig)

                          Comment

                          • rogiert
                            • Jan 2004
                            • 8

                            #43
                            citaat:Geplaatst door pinostut

                            citaat:Geplaatst door Ibvee

                            goed, maar het blijft dus zo dat je voor een opleiding op het conservatorium (ook) een muziekinstrument goed moet kunnen bespelen...of kan je daar ook op een andere manier worden toegelaten. Daarnaast, is de opleiding muziek registratie niet erg op studio werk gericht, en moet je niet theater techniek doen daar om vooral de live kant op te kunnen?
                            Het is inderdaad zo dat de gedachte achter de opleiding "muzikale technici" afleveren is. Vandaar dat het toelatingsexamen voor het grootste deel op muziek is gebaseerd. Je komt daar niet onder uit. In eerste instantie was de opleiding inderdaad een op opnmaes gerichte opleiding. In de opleiding zit wel een deel live geluid geintegreerd, je kan daarmee al een aardige basis op doen om mee aan de slag te kunnen, maar met die basis is het toch wijs om eens wat stage-achtige situaties te gaan bezoeken. De afgelopen jaren kan je je echter ook specialiseren op live geluid. Er zit een theaterzaal in het KC en daar kan je voldoende ervaring op doen. Het live gebeuren staat onder leiding van Piet Nieuwint ("opa" theatergeluid in NL) en Paul Jeukendrup (o.a. Mini en Maxi, en veel klassieke projecten) beiden absolute "cracks" in het vakgebied en hele leuke mensen persoonlijk.
                            Ik ben het helemaal met pinostut eens (prima aanvulling...)! En mocht iemand zich aangesproken voelen over de omhooggevallen drive-in-show eigenaar, dan moet diegene toch eens een kritische zelfanalyse toepassen.......
                            SAE-ers hebben nu eenmaal niet zo'n goede reputatie....
                            Overigens, pinostut, wat je hierboven schetst is nu ook precies het verschil tussen het conservatorium en de HKU: de opnamestudio is wel ok, maar andere opleidingen hebben betere/(vooral)duurdere studios (al komen er wel 2 nieuwe bij, heb ik me laten vertellen) en opzich wel ok)...maargoed, de duurte van een studio is niet echt van belang voor het opleiden van studenten: voor te mixen voldoet een D&R tafel zeer ok (al is een SSL natuurlijk weer beter.....)
                            De HKU heeft meer bredere opleidingen voor techniek EN muziek, waarbij je later voor een specialisatie kiest (maar dus niet alleen per definitie opname)
                            Het Conservatorium-opname is meer gericht op letterlijk prof.opnametechniek, met goede muzikale basis (als ik het goed heb...)
                            Bij de HKU hoef je niet per definitie een instrument te spelen, als je muzikaliteit maar uit andere dingen kan blijken (dus bijv. een computercompositie, klassiek stuk gemaakt met 'de muis' of een goed geproduceerde band met elektronica ofzo....)

                            IN IEDER GEVAL:
                            iedereen die dit topic zo allemaal heeft gelezen zou nu toch wel een beetje een indruk gekregen moeten hebben en zoals altijd:
                            GA NA OPENDAGEN, PROEF DE SFEER DAAR EN LAAT JE DAAR GOED INFORMEREN
                            (endus niet inpalmen met dure mengtafels)

                            Tot slot: iedereen suc6 met zoeken naar een opleiding........

                            (tja, na een behoorlijke tijd niet meer op dit forum geweest te zijn, was ik toch weer online....)

                            Comment

                            • pinostut
                              • Mar 2004
                              • 13

                              #44
                              Rogiert,

                              Fijn om een meeligger te hebben, je hebt inderdaad helemaal gelijk over het niet bestaan van een verband tussen kwaliteit van de spullen en de pedagogische waarde. De feitelijke apparatuur in het HKU is waarschijnlijk beter dan in het KC (tafel en een grote protools enzo), maar in het KC gaan ze uit van microfoontechniek, juist in de juiste ruimte geplaatst. De microfoons en de ruimte zijn wel beter verzorgt. Goed om te horen dat er nieuwe ruimtes bij komen op het HKU, ik hoop dat ze dan voornamelijk goed op de akoustische inrichting gaan letten, want het is toch wel fijn meer met de plaatsing bezig te zijn dan met het vermijden van ruimteproblemen.

                              En zeker heb je gelijk over het bezoeken van open dagen en dergelijken.
                              Hou wel in de gaten dat ieder voordeel een nadeel heeft en je voor een studie/opleiding meer moet doen dan lessen volgen.
                              Voor mensen die denken over een SAE achrige oplossing: luister ook naar eindexamen opnames van studenten en vraag daar de beoordeleing bij, dan kom je er achter wat het niveau is dat nagestreeft wordt.

                              Comment

                              • Mastah Fadah
                                • Dec 2003
                                • 19

                                #45
                                Alhoewel ik me enorm kan verbazen over de arrogantie op dit forum waarmee veel reacties geplaatst worden, heb ik toch een beetje een beeld gekregen van de beschikbare opleidingen denk ik, waarvoor dank.

                                Nog 1 ding: Een opleiding doe je omdat je wat wilt leren. Kennis wilt opdoen over audio in dit geval. Maar na een opleiding ben je GEEN top geluidstechnicus, welke opleding je ook kiest. Je hebt alleen wat kennis opgedaan en een heel klein beetje kunnen proeven hoe het is om zelf achter de knoppen te zitten. Althans zo zie ik het en daarom zou ik een opleiding gaan doen.

                                Ik weet toevallig dat er verschillende SAE-ers bij topbedrijven werken, zoals Galaxy in belgie (zie www.galaxy.be, daar staat het gewoon op), hier in nederland bij het NOB, etc. Bij de HKU zal dat ongetwijfelt ook zo zijn. Ligt dat aan die opleidingen? Waarschijnlijk niet. Dat ligt aan die personen en hun instelling, talent enzovoorts. Aan het SAE, aan de HKU, etc etc wordt veel kennis doorgegeven en je krijgt de kans een heel klein beetje ervaring op te doen. Wat je daar mee doet is aan jou, maar om verder te komen is een opleiding niet genoeg. Die kies je alleen omdat je iets wilt leren.

                                Maar volgens mij zitten de mensen die bij die topbedrijven werken en een van de in dit topic genoemde opleidingen hebben gedaan niet op dit forum.....

                                Comment

                                Working...