luchtverversing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivo_73
    • Feb 2004
    • 47

luchtverversing

Ik ben een homestudio aan het bouwen. Deze ruimte staat wel helemaal los van het huis en met 2 apparte ruimtes. (studio/control) Alleen ben ik nog op zoek naar een luchtverversings systeem. Het zou een gesloten systeem moeten zijn, dus iets met kleppen/buffer ofzo waardoor er geen open verbinding met buiten ontstaat (lek)en het moet natuurlijk geluidsarm/stil zijn. Zou iemand mij misschien wat nuttige informatie kunnen geven.
  • Merijndj
    • Mar 2001
    • 660

ik denk dat je hier erg weinig informatie zal krijgen omdat dit geen airco-forum is, maar ik zou eens gaan kijken bij een "airco" fabrikant oid.

Comment

• Ivo_73
      • Feb 2004
      • 47

Oke ik weet dat het geen airco forum is, maar ik kan me voorstellen dat er hier wel mensen zitten met een homestudio en dus kennis hebben van zo'n systeem. En tja een aircofabricant, krijg je meteen het duurste van het duurste in je maag gesplitst. Ik las laatst ergens dat er speciale geisoleerde luchtpijpen te verkrijgen zijn die wel lucht doorlaten maar vrijwel geen geluid maar ik kan hier verder niks over terugvinden. Vandaar dus mijn vraag

Comment

• Kevin_DM
        • May 2003
        • 577

Eens bellen naar powershop/ bredenoord etc, die gebruiken zo'n soort van luchtdoorlatende, geluidswerende isolatiepanelen voor hun generators geluidsarm te maken. Zullen je zeker kunnen helpen !
        --- watt ever you want ---

Comment

• John b
          • Jan 2002
          • 235

Gewoon van hout een ventilatiekoker maken, en de binnenkant met noppenschuim beplakken.
          Heb er geen ervaring mee wat studio's betreft maar generators krijg je er een stuk stiller mee.
          John.
          Doe mij maar martin(i)

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Een LBK (lucht behandelings kast) is standaard te koop bij onderandere de firma stork.
            Daar hangt natuurlijk een prijs kaartje aan maar ze zijn ook redelijk simpel zelf in elkaar te zetten.
            Als je alleen maar lucht wilt verversen kun je uit met een dikke ventilator.
            Afhankelijk van de inhoud en en het aantal, in die ruimte aanwezig personen zul je +/- 80% lucht retour blazen in de ruimtes, aangevuld met 20% buiten lucht.
            Je blaast dus 20% naar buiten, en deze lucht bevat "energie" in de vorm van "warmte" als we willen gaan verwarmen en in de vorm van "kou" als we willen koelen.
            Deze energie ben je dus kwijt!. Dit is op te lossen door het plaatsen van een warmte wiel, scheelt je ongeveer 70% energie verlies.
            Het restant is dan simpel aan te vullen met een kleine verwarming of in de zomer met een koel instalatie.Het nadeel van koelen is dat je zeer droge lucht gaat creëren, goed voor je elektronica maar de pest voor afdichtrubbers, rubberslangen en de homoserectus kan er zelf ook niet goed tegen.
            De retour lucht zal dus "bevochtigd" moeten worden, dit kun je doen met een stoom generator waarvan de stoom lans in het retour kanaal geplaatst is.Het geheel is redlijk simpel aan te sturen middels een PLC.
            Hou er rekening mee dat je de lucht die je de ruimte inblaast niet door 1 gat probeerteerd te proppen maar verdeel dat over genoeg kanalen, helemaal in "opname" ruimte in veband met het geluid die de instromende lucht veroorzaakt.
            Om een lang verhaal kort te maken, als je dit probleem wilt laten oplossen door een proffesioneel bedrijf ben je een hoop centen kwijt, maar alle onderdelen zijn los te koop en voor iemand met een beetje kijk op de zaak redelijk eenvoudig aan elkaar te knopen en in elkaar te zetten maar ook daar zal een prijskaartje aan hangen.

Bovenstaand verhaal is zeker niet compleet maar een kleine handwijzing.
            Klimaat beheersing is een vak appart en je moet met een factoren rekening houden, maar met een beetje verstand van wis en natuurkunde heel goed te doorgronden.
            Luchtkokers gevuld met noppenschuim is al een oplossing, het plaatsen van de LBK buiten de opname ruimte scheelt ook een hoop herrie.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

airco units maken veel geluid en vreten stroom. (voorbeeld: een airco in je auto laat je brandstofverbruik gemiddeld 16% stijgen!)

Normaal bij studio's wordt er gebruik gemaakt van suskasten. Dat zijn in feite luchtkokers waar door de binnenbekleding en de s-bocht het geluid gedempt wordt. De term suskast is algemeen ingevoerd. daar kun je op "google-en". Je kan deze dingen zelf maken.
              Zelfs als je een airco gebruikt zul je er meestal een afgeleide van zo'n ding tussen moeten zetten om het geluid van de airco zelf te dempen.

Ik zelf heb gewoon een enorme ventilator en duw tussendoor gewoon zo nu en dan de deur open en pomp een berg frisse lucht binnen als het in de zomer wat benauwd is.

Tip voor in de homestudio die ruimte heeft voor een drumstel / basversterker-met-volume. Koop vier platen bouw spaanplaat. boor in twee platen om de meter wat gaten van +/- 4cm. Verlijm en schroef deze kruiselings onder de andere twee. Zodat je een mooi plateau krijgt. En zet deze op tennisballen in de ruimte. Deze ballen zouden mooi in de gaten van de onderste plaat moeten vallen. Hiermee heb je een vrijwel perfect van de grond geisoleerd podium voor de drums gemaakt waarmee je het contactgeluid voor de omgeving vijwel geheel afvangt. Het directe geluid natuurlijk niet

Overigens de computers/harddisken in je home studio zijn meestal ook enorme geluidsbronnen. Dus als je het geluidsniveau omlaag wil brengen moet je die als eerste separaat krijgen.

lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

citaat:Geplaatst door Merijn de Jonge

ik denk dat je hier erg weinig informatie zal krijgen omdat dit geen airco-forum is, maar ik zou eens gaan kijken bij een "airco" fabrikant oid.
                Uhm, dit is tenminste een serieuze vraag die geheel binnen de doelstellingen van dit forum is, wat lang niet van iedere vraag gezegd kan worden.

Deze post is dan ook bedoeld als ter compensatie van jouw "ga-maar-lekker-ergens-anders-heen-post" die mischien wel niet zo bedoeld is, maar makkelijk zo opgevat kan worden.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Ivo_73
                  • Feb 2004
                  • 47

Ben eens even aan het google-en gegaan met "suskast" en ben een heel stuk verder gekomen. Het zal waarschijnlijk wel een wandsuskast worden met geisoleerde luchtpijp (Sonair s+ bijv.) Iedereen erg bedankt voor de reacties, kan ik weer verder gaan met de bouwactiviteiten.

Comment

• denkomieken
                    • Jan 2004
                    • 111

Jeps beste forumleden,

ik denk dat die s-bocht het eenvoudigsste gaat zijn. Die gebruiken ze veel in de studio als doorgang. Echt fenomenaal hoe die het geluid blokkeren.

Ik weet wel nog iets anders. In de VRT-studio's hebben ze ook een serieuze airco per studio. Omdat er veel spots en dergelijke hangen in de ordegrootte van ettelijke KWatt. Als ze die airco aansteken voel je het direct. Je hoort ze echt amper draaien. Maar wanneer ze in opname gaan leggen ze die toch af voor het geluid. Nu ja in jou geval een heledag in de studio zonder airco ik versta het wel hoor.

Meschien kun je klimatiseren in een bepaalde ruimte en die dan koppelen met die s-bocht aan je opnameruimte.
                    ik zeg altijd--&gt; geen klank zonder drank

Comment

Working...