Stereo (surround effect) apparaat????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Stereo (surround effect) apparaat????

Ik hoor vaak bij de Radio vooral op 538 en in verschillende trance producties een heel breed stereo effect. Schakel maar eens tussen radio 538 en een andere zender, het geluid sprankeld bij 538 je radio uit en het klinkt mega stereo en helemaal rond om je heen (en dat met twee speakers). Dit zelfde hoor je vaak in Trance achtige muziek, bijvoorbeeld op de zang waarbij het een heel breed effect creeert (soms overlopend tot gammel geluid).

Mijn vraag is nu welke apparaten er op de markt zijn die dit effect creeeren? Ik wil namelijk ook iets meer breedte in mijn mix creeeren.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • MSSS
    • Jul 2003
    • 365

Zal waarschijnlijk aan de eindprocessing liggen, Ik weet alleen niet precies welke apparaten daarvoor worden gebruikt. Ik zal is een keer in de studio kijken voor je.
    oleole ik heb EV :)

Comment

• fredjuhh
      • Sep 2002
      • 215

Volgens mij zijn dr heel veel van dat soort dingetjes bekend, op me behringer mixer zit ook een knopje voor QRS ofzo, dat geeft ook een wat sterkere hoge tonen weergave ofzo, het klinkt iig veel voller in de zaal. maarjah, dat zit in me mixer en dus niet in een los apparaat, maar doet een effecten processor ook niet zoiets?
      ---hier staat nix--->

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Bij 538 hebben ze een Orban stereo verbreeder in de eind straat zitten.
        Deze reageert op fase verschillen tussen links en rechts enz.
        Vooral in Trance muziek wordt zeer veel gebruikt gemaakt van effecten als galmen, fazers enz. Dit wordt door de Orban nog eens flink versterkt (deze staat namelijk flink te pompen). Vandaar dat het opvalt.

De Orban is een erg prijzig apparaat. Wij hebben er een een half jaar geleden voor 800 euro 2e hands gekocht.

Je kan een vergelijkbaar effect krijgen met een S1 stereo imager van Waves. Kijk daar eens naar.

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

op de spl vitalizer zit ook een stereo enhance draai knopje, is dit iets? of is dit niet wat ik bedoel? En wat kost zo'n Orban nieuw? Zijn er nog meer apparaten als de Orban?

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

Dat is in princype het zelfde. Alleen zal de sound van de Orban wel stukke beter zijn dan de SPL. De Orban kost nieuw rond de 2000 euro.

Comment

• giserke
              • Nov 2003
              • 456

bestaat zoiets niet softwarematig?

kwestie van kopieren hé

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

citaat:Geplaatst door giserke

kwestie van kopieren hé
                Yep, SAdie software heeft een hele goeie, dit is de top wat mastering betreft
                Alleen het prijskaartje zal je niet bevallen [:I]
                je mag al denken aan 4 nullen [:0]
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

citaat:bestaat zoiets niet softwarematig?
                  Wat ik al zei: de Waves S1 stereo imager. Die doet het zelfde.
                  er zijn nog een aantal bedrijven die ze maken.

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat: Bij 538 hebben ze een Orban stereo verbreeder in de eind straat zitten.
                    Deze reageert op fase verschillen tussen links en rechts enz.
                    Vooral in Trance muziek wordt zeer veel gebruikt gemaakt van effecten als galmen, fazers enz. Dit wordt door de Orban nog eens flink versterkt (deze staat namelijk flink te pompen). Vandaar dat het opvalt.
                    zoals ik uit een bovenstaand verhaal begrijp moet er wel al enige stereo sound aanwezig zijn. Hoe doe je dat dan bij zang wat eigenlijk toch altijd mono is? Moet je daar dan eerst een chorus of fazer op zetten.

Comment

• giserke
                      • Nov 2003
                      • 456

citaat:Geplaatst door sis

citaat:Geplaatst door giserke

kwestie van kopieren hé
                      Yep, SAdie software heeft een hele goeie, dit is de top wat mastering betreft
                      Alleen het prijskaartje zal je niet bevallen [:I]
                      je mag al denken aan 4 nullen [:0]
                      sis
                      bwa, schijfje van 50cent

Comment

• pro`d`user
                        • Jun 2002
                        • 534

Volgens mij, weet niet zeker, heb je voor SADIE software de hardware
                        van SADIE nodig. SOftware is gratis.
                        Barry K.
                        Wij werken met EV ole ole
                        In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

Heeft iemand ervaring met die SPL vitalizer en dan vooral de stereo verbreder functie? Ik heb al een APHEX-204 dus voor het enhance en exciter gedeelte hoef ik hem niet te kopen maar die vitalizer jack kost ja bijna niks.

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

citaat:Heeft iemand ervaring met die SPL vitalizer en dan vooral de stereo verbreder functie? Ik heb al een APHEX-204 dus voor het enhance en exciter gedeelte hoef ik hem niet te kopen maar die vitalizer jack kost ja bijna niks.
                            Er zijn toch genoeg mensen met een vitalizer die hier hun mening over kunnen geven?

groeten Martin.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Er zijn verschillende manieren om de stereo te verbreden. Helaas tasten de nieuwe manieren inderdaad de fase aan.

Bij de luisteraar kan je zender dus fors zachter klinken door zo een ding.[B)] Als je je installatie door zo een ding haalt kan het volgens mij live vele dB's schelen.

Omdat andere processors nogal slecht met fasetruucks om kunnen gaan ben je je signaal incompatible aan het maken. Probeer maar eens een MP3 te bakken van ze een superbreed signaal. Alle verhoudingen zijn totaal weg. [:0] (een MP3 maakt vooral klein door een flink brok stereoinformatie weg te werken. Al de faseverschillen worden ineens gesommeert ergens)

Voor een goedkoop maar leuk masterprogrammatje voor starters: "Clean" van steinberg. Daar zitten twee leuke stereoverbreders op.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...