Stereo (surround effect) apparaat????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

ik heb nog zon spl liggen, de luxe versie zelfs (SX2) met soo heeele mooie ledjes, doe er niets mee, zegt dat genoeg?

Je kan ook R-L doen en dan L met zekere mate daarbij optellen, tot de gewenste verbreding is bereikt....

De truuk met die orbans is nogal wat complexer uiteraard, maar het belangrijkste is dat de verbreding selectief op het stemmengebied boven 700Hz word toegepast, en het 300-700Hz gebied juist weer alles monio, zodat de stem stevig laag heeft, omdat die qua laag altijd in het midden staat...
    Heb die verbreding/preemphasis dingen gebouwd vroeger voor wat radio-piraten hier. Ben inderdtijd gewoon naar radio 3 gaan luisteren (en inderdaad wat zuigt dat radio3) en dan mono/stereo vergelijken en zo erachter gekomen.... Toen heb ik een heel simpel schakelingetje verzonnen met verbreding voor alleen het stemmengebied.... is trouwens heel simpel hoor.
    Doet wel heel wat in fase ja, maar dat is ook de bedoeling dus...
    knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

@Dokter dB

ten eerste, waar gebruik je dat verbredingseffect voor? Ten tweede heb ik zo het idee dat je geen trance of techno achtige producties maakt, maar de vraag was ook een beetje als hij daarvoor goed geschikt is of als de vitalizer erg tegenvalt vergeleken met zo'n orban?

Ten tweede, kun je me misschien een mailtje met zo'n schakelingetje sturen als jij die voorhanden hebt?

En ten derde mis ik je een beetje bij het onderwerp Hoorn Ontwerpen bij zelfbouw Ik heb de tot nu toe definitieve proto versie geplaatst en wacht nog op wat commentaar vanaf dit forum voor ik begin te bouwen.

Bedankt voor je reactie. En ik denk dat ik binnenkort gewoon even zo'n vitalizer ga kopen voor in de studio (een orban wordt me namelijk even wat te gek, kan ik namelijk bijna 4 SPL subs voor bouwen of 2 subs en een versterker oke doeg)

Groeten Martin
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

hee martin!
        je raad het nooit: ik maak ook nog house platen, naast mn andere dingen! (live mixen en el/ac. engineering)
        Onder de naam Remski & dB (jaja van dokter dB)
        moet je maar eens googlen....

De orban van radio 3 is echt een heel ander apparaat dan de SPL vitalizer. SPL is wel de koning van de analoge vitalizers, maar ik heb er dus nog een waar ik nix mee doe, als je interesse hebt moet je maar effe mailen. En er is er ook een met een buis, daar kan ik ook misschien nog 2e hands aankomen, zou ik de persoon ff moeten bellen....

De orban doet iets in de orde van 1000 bands limiting digitaal etc... dat is echt een masteringprocessor.
        ik begrijp persoonlijk niet dat ze het niet gewoon realtime met een PC met algorithmes doen bij radio 3, maar ze zijn natuurlijk niet zo inventief daar in hilversum, al die inteelt daar brengt geen verse vis

Over het hoorn-topic, ja ik zal weer eens meedoen, maar ik heb het wel gevolgt, en je bent erg hard gegaan!
        Ik zal zo weer inspringen [8D]....

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

oh ja dat schakelingetje zal ik online zetten van de week, effe opzoeken.....

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

citaate orban doet iets in de orde van 1000 bands limiting digitaal etc... dat is echt een masteringprocessor.
            Een Orban optimod 8200, 8400 enz. Dat is eind processing. Ze maken gebruik van 5 bands limiting, master compressie, EQ, leveling enz enz. Deze zal je ook echt niet voor 1000 euro kunnen krijgen.

Een Orban 222A is een special Stereo Spatial Enhancer. Deze hebben ze er achter hangen omdat de Optimod de boel een beetje in elkaar duwt.
            citaat:ik begrijp persoonlijk niet dat ze het niet gewoon realtime met een PC met algoritmes doen bij radio 3
            Omdat de Orban Optimod een van de best klinkende eind processing apparaten is. Iets vergelijkbaars voor op de PC is er niet (behalve dan de Optimod in PCI kaart vorm). Zij hebben er ook een Avalon compressor voor hangen. Is deze in plug-in vorm te krijgen? Een applicatie met een aantal plug-is is ook niet betrouwbaar genoeg. Als je eind processing er uit knalt heb je niks meer.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Heb begrepen dat de nieuwe orbans, zoals bij radio 3, heel veel -bands zijn, uiteraard digitaal.

Verder was er bij radio 3 een aantal jaren geleden de keuze tussen 4/5 verschillende soorten multibands, geschakeld voor de eindprocessing. elke DJ/programma had een eigen favoriet.
              (heb ze zelf in het rack zien zitten)

Die avalon 747 kan altijd voor de eindmix, ook in PC/mac mastering applicatie. Voor de rest zitten in die orban algorithmes die bepalen hoe het klinkt, dat kan dus in theorie ook op PC. en een paar apogee converters erbij.
              Natuurlijk gaat orban zn algororithmes niet als plugins verkopen. dan houden ze lege kastjes over. En de hardware zal uiteraard wel heel goed zijn orban kennende....

Nou moeten ze trouwens nog wel een keer goeie muziek gaan draaien

Comment

• rockz
                • Jan 2005
                • 2

citaat:Geplaatst door mbottens

Heeft iemand ervaring met die SPL vitalizer en dan vooral de stereo verbreder functie? Ik heb al een APHEX-204 dus voor het enhance en exciter gedeelte hoef ik hem niet te kopen maar die vitalizer jack kost ja bijna niks.

Comment

• rockz
                  • Jan 2005
                  • 2

Ik heb een Aphex 204 aangeschaft om m'n deuntjes op te frissen maar de Harmonics functie krijg ik niet aan de praat.
                  Wie heeft er ervaring met dit apparaat?
                  Waar kan dit aan liggen of ben ik gewoon doof?

Comment

Working...