zaal microfoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

zaal microfoon

Vraagje: wat vinden jullie een geweldige microfoon om bij een concert de zaal op te nemen.
    En de plaats/opstelling (ortf,xy)

De punten om mee te nemen in de beslissing:
    zaal voor +/- 1500 man
    Geen mogelijkheid om een microfoon halverwegen neer te zetten
    meestal 2 tot 4 sporen tot me beschikking
    Ik doe het nu met AKG ck91, het moet dus beter worden

Groeten van,
    Marco

• sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Ik zou een XY opstelling in de voortruss installeren; op die manier krijg je niet dat je een aantal enkelingen oppikt die de rest van het publiek overschreeuwen, ook pik je op deze manier hopelijk niet te veel P.A. en podiumgeluid op. Ik heb nooit crowdmics gebruikt, maar de 391 lijkt me hiervoor best okee. Wat is er zo verkeerd aan? En weet je zeker dat dat aan de mic ligt?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• giserke
      • Nov 2003
      • 456

een vraagje, met wat voor ensemble zit je op podium en met welke mic's neem je daar op?
      Want ik denk als je met grootmembraam condensers zit zal je waarschijnlijk niet veel bijkomende mic's nodig hebben.

Comment

• joe
        • Jan 2003
        • 446

Ik vind die AKG ck91 niet verkeerd, (daarom gebruik ik ze nu ook) maar als ik nieuwe moet kopen, koop ik liever betere dan dat ik nu al gebruik. En ik hoop dat ik bijvoorbeeld een nog betere opnamen kan behalen door andere mic's te gebruiken en ik verwacht dat er zeker betere mic's voor dit doeleinde zijn.

Marco

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

citaat:met wat voor ensemble zit je op podium
          wat bedoel je hiermee, welke instrumenten!?

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

citaat:Geplaatst door joe

citaat:met wat voor ensemble zit je op podium
            wat bedoel je hiermee, welke instrumenten!?
            welke soort: orkest, koor, solisten, rockgroep enz..

Comment

• joe
              • Jan 2003
              • 446

Dat is een beetje verschillend, maar hou het maar een beetje bij gospel (de zaal zingt de liedjes mee) en rockgroepen (de zaal klapt, schreewd,tja wat doen ze nog meer.........)

We nemen wel even een standaard bandsetje die ik vaak doe.
              Kick, Beta 91/D112
              snare, Beyer M201/ sm57
              HH, AKG ck91
              Tom, e604/ Beyer opus87
              OH, c414
              bas, DI
              Gitaar, e609/sm57
              keys, DI
              Zang, Neumann 105/ beta 58/ beta 87
              Zaal, AKG ck91

Zeker als het gaat om Gospel is de zaal erg belangrijk en ben dus op zoek naar betere manieren/spullen om dit op te nemen.

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

Ambi-mics:
                Neumann km140
                Sennheiser C416
                Shoeps heeft ook wat mooie dingen

Plaatsing:
                XY-koppeltje centraal frontstage. In de truss geeft een mooi effect, maar is wat gevaarlijk voor de mics bij afbraak... Wij zetten ze meestal gewoon op statief voor het podium.
                Als je 4 sporen beschikbaar hebt kan je nog stage left en stage right (vlak naast de PA) nog mics zetten.

Onze meest extreme situatie tot nu toe:
                stereokoppel km140'en gevlogen front stage / center (de truss was alleen voor ons, licht had een andere truss)
                Stereokoppel 416'en stage left buitenkant PA
                Stereokoppel 416'en stage right buitenkant PA
                stereokoppel aan de foh

Comment

• joe
                  • Jan 2003
                  • 446

AHA.... we hebben 3 hele mooie microfoon's

Schoeps bijvoorbeeld ccm4, nier
                  Neumann km 140, nier
                  Sennheiser mkh 416, shotgun supernier/kegelkarakteristiek

Wat is nou eigenlijk beter.
                  ccm4/km 140 die nier zijn, ccm41/km 150 die supernier zijn
                  of toch de shotgun???
                  Of is dat niet zo makkelijk te zeggen en heeft dat weer met meerdere factoren te maken

Ik heb ze nog nooit naast elkaar mogen beluisteren, iemand hier wel????
                  Ik ben erg nieuwsgierig wat de verschillen hiervan waren.

citaat:Als je 4 sporen beschikbaar hebt kan je nog stage left en stage right (vlak naast de PA) nog mics zetten.
                  Als ik 4 kanalen heb zet ik meestal een stereo koppel links en een stereo koppel rechts van het podium.
                  kan ik beter doen wat hierboven staat of is het meer naar eigen invulling?

wanneer gebruik je een XY opstelling en wanneer een ORTF opstelling?

Comment

• lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

wanneer welk koppel te gebruiken is een beetje afhankelijk van de situatie. Zelf beslissen en dan luisteren naar het resultaat...

welke micro te gebruiken is ook weer afhankelijk van de situatie. Shotguns moet je bvb niet vlak vooraan zetten, die gebruik je beter voor diepte te krijgen.
                    Daarom dat wij altijd een koppel 140 centraal vanvoor zetten. Staat vlak bij de plaats waar het meeste volk staat. Je midden van het publiek.

Dat is dan ook meteen de reden woorom ik niet voor een koppel links en een koppel rechts zou kiezen. Een koppel centraal zorgt voor je basis. Je middenplan. Je kan dan micro's bij zetten naargelang de locatie.
                    Met een koppel links en één rechts heb je eigenlijk geen "midden". Het centrale publiek zit dan in links van het éne koppel, en rechts van het andere koppel. Dat kan je dus niet in het midden krijgen...

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

citaat:Schoeps bijvoorbeeld ccm4
                      Probeert eens de CMC 5. Heb ik een aantal keer gebruikt op theater producties. Zeer helder en gedetaileerde klank.

Comment

• giserke
                        • Nov 2003
                        • 456

Ik denk die KM 184 zijn daarvoor het best geschikt. die kosten ongeveer 1300euro per koppel

Comment

• joe
                          • Jan 2003
                          • 446

Een tijdje geleden had ik het er al over, maar ben nu toch echt op zoek naar een shotgun mic. Mijn oog is op een 2tal mic's gevallen:

AKG CK98
                          Sennheiser me67

Kent iemand deze mic's??
                          Heeft iemand iets anders in gedachten!?

ps. Die akg heeft een kleine voordeel voor mij omdat ik al de se300B heb.

Comment

• MSS
                            • Dec 2003
                            • 78

kijk ook eens naar de condensators van microtech gefell. We gebruiken ze bij live opnames als ambient. Als je dat bedoelt.

Als ik me niet vergis de m300's

Deze zijn werkelijk overal te gek voor.
                            De AKG ck98 is ook ok.

Comment

Working...