Het lijkt mij verstandig om sowiezo met meerdere microfoons te gaan werken en deze dan multitrack op te nemen, 8 kanalen ofzo. Ik zeg niet dat je ze allemaal in je mix moet verwerken alleen eenmaal in de studio aangekomen (of achter je PC) kun je niet nog iets erbij opnemen. Als het meerstemmig is zal ik ook proberen om bij iedere steme een aparte mic erbij te zetten zodat je later een mooie balans kunt vinden. Verder geen EQ of wat dan ook gebruiken in de opname want wat je op locatie kunt doen kun je thuis ook maar je haalt het niet meer terug.
Mijn opzet zou dus zijn: een mic links en rechts zoals hierboven al is aangekaart door meerdere mensen, dan een mic gericht op iedere afzonderlijke groep stemmen (ik gok maximaal 4) en dan heb je nog 2 kanalen over en die zou ik gebruiken om te expirimenteren dus misschien erboven hangen of juist wat verder weg plaatsen voor een ruimtelijker beeld.
Groeten Martin
Mijn opzet zou dus zijn: een mic links en rechts zoals hierboven al is aangekaart door meerdere mensen, dan een mic gericht op iedere afzonderlijke groep stemmen (ik gok maximaal 4) en dan heb je nog 2 kanalen over en die zou ik gebruiken om te expirimenteren dus misschien erboven hangen of juist wat verder weg plaatsen voor een ruimtelijker beeld.
Groeten Martin
Comment