koor opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BAJ productions
    • Jul 2003
    • 587

koor opnemen

mijn pa zit bij een koor[V] dat dat een op namen wil maken. maar dit blijk heel erg duur te zijn. waar door ze hebben besloten dit niet tedoen.

nu vinden we dit erg zonde en kijken of we hier nog wat aan kunnen doen.

volgens mij hebben ze ook niet goed rond gekeken. maar tegen wat voor prijs zou zo iets te doen zijn???

het gaat hier om een 90 man mannen koor.

ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken want hier ben ik niet bekend mee.

groetjes
    Bas
    groetjes,
    Bas
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Als je echt een goede locatie hebt, kan je het met 2 microfoons af. Een simpele stereo opname in een prachtige kerk doet het meestal erg goed (plaatsing van de mics is wel van erg groot belang uiteraard).

Je hebt hier kwalitatief wel goede microfoons voor nodig en deze zijn duur.

Comment

• BAJ productions
      • Jul 2003
      • 587

kun je deze mic ergens huren tegen een leuke prijs?

uiteraard heb ik deze niet.

en zit er mee dat de kerk naast een weg zit en dit dus niet goed gaat.

maar als je een goede ruimte heb. waar je geen last heb van omgeving geluid kun je dus met twee goed mic af?

groetjes,
      Bas

Comment

• giserke
        • Nov 2003
        • 456

Er zijn wel firmas die dit verhuren.

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

citaat:Geplaatst door BAJ productions
          maar als je een goede ruimte heb. waar je geen last heb van omgeving geluid kun je dus met twee goed mic af?
          Uitstekend. Ik heb een keer een Bach-cantate opgenomen in een kerk met vier AKG C1000's. Het klonk echt geweldig! Ik kan je wel erg aanraden om voor een stereo-opname gebruik te maken van near-coincident miking (do as I say, not as I did).

Ander vraagje: op welk medium ga je opnemen?

Groetjes en succes,
          Sjoerd

(Voor meer info over microfoon-technieken, zie http://www.crownaudio.com/pdf/mics/127089.pdf, op bladzijde 18 staat het verschil tussen coincident, near-coincident en spaced miking uitgelegd.)

Comment

• Rv
            • Feb 2001
            • 1086

citaat:Als je echt een goede locatie hebt, kan je het met 2 microfoons af. Een simpele stereo opname in een prachtige kerk doet het meestal erg goed (plaatsing van de mics is wel van erg groot belang uiteraard).
            Absoluut waar. Ik heb regelmatig opnames gedaan met twee (simpele) AKG C451 en de kwaliteit is erg goed.
            En wat kost je dat? Bijna niets!

____
            Rv.
            ____

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Huur twee U87's (beetje standaard, ik weet het, maar het klinkt als een dijk).
              Als je deze goed plaatst zodat je balans goed is en je geen fase problemen hebt kan je het makkelijk opnemen op welk medium dan ook (bespaar dan niet op het opname medium. Opnemen op een MD of Dat zou een beetje sonde zijn).

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

een koor van 90 man die geen butget heeft voor een opname?????

stel dat iedereen de winkelprijs van een CD lapt. Voor een CD met een nette basisopname van zijn eigen koor. 15 eur voor de opname en 5 eur voor de CD-kopie. Maal 90 man. dan heb je toch zat voor een opname?????? Laat staan als er binnen elke familie van een koorlid er misschien nog iemand eentje wil bijbestellen. (sommige koren verdienen er zelfs een paar euro aan!!!)

Ik begrijp dat er in de muziek altijd naar goedkope oplossingen gezocht moet worden maar soms bekruipt me het gevoel dat iedereen een beetje te veel op de centen is hoor. [B)]
                lekker belangrijk!

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

ik heb laatsts 2x akg 414 (uls) gebruikt voor een 20-30 man gregoriaans koor... ging erg goed, had er 1 links en 1 rechts gezet, op 1/3 en 2/3 vanuit het midden voor het koor.... Dus stel ze staan 15m breed, dan dus 1 mic. op 5m en 1 mic. op 10m (vanuit de breedte gezien dus, afstand tot koor identiek uiteraard)....
                  Het kan vast nog beter maar dit was al erg prima..

Wat ook kan is een ronde schijf (heet geloof ik jecklin schijf?) met isolatie erop, om zo een soort links/rechts boundary microfoon zelf te maken..
                  Of je doet multitrack met meerdere postities? dan kan je later altijd nog experimenteren, als bijv vette solos eruit tillen
                  knoppen en waarden :)

Comment

• SjoerdOptLand
                    • Jul 2003
                    • 261

citaat:Geplaatst door dokter dB
                    Dus stel ze staan 15m breed, dan dus 1 mic. op 5m en 1 mic. op 10m
                    Het kan vast nog beter maar dit was al erg prima..
                    Hmm, zoiets had ik dus ook gedaan (microfoon links en rechts van het koor en links en rechts van het orkest). Ik kreeg toen de opmerking dat near-coincident beter was omdat ik de oren van de luisteraar op deze manier 15m 'uit elkaar trok'. Dat vind ik eigenlijk wel logisch klinken. Bij later afluisteren vond ik de ruimte met ogen dicht moeilijk voor te stellen, dat zou dus misschien nog beter kunnen.

Daarom: welke voor- en nadelen zitten er aan coincident, near-coincident en spaced miking? (Begrippen op http://www.crownaudio.com/pdf/mics/127089.pdf.)

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

Een ding is handig om te ondhouden: de "3 tot 1 regel"
                      De afstand tussen je microfoons moet minimaal 3x zo groot zijn als de afstand tot de bron. Hierdoor minimalizeer je fase problemen.
                      Om de ruimte sterker te laten klinken kan je de mics op BV figure 8 zetten.
                      citaat:Bij later afluisteren vond ik de ruimte met ogen dicht moeilijk voor te stellen, dat zou dus misschien nog beter kunnen.
                      Als de kamer waar jij in zit harder galmt dan je bron, zal je de ruimte sowieso nooit horen. Zet eens een koptelefoon op en luister dan. Misschien werkt dat beter.

Comment

• BAJ productions
                        • Jul 2003
                        • 587

heeft iemand ervaring met de sass MK 2???
                        van crownaudio?

en weet iemand de prijs van dit ding????

en waar je hem kunt kopen in nederland?

groetjes,
                        Bas

Comment

• BAJ productions
                          • Jul 2003
                          • 587

wat raden jullie aan als medium om op te nemen?

een comp. zal wel niet goed genoeg zijn denk?
                          groetjes,
                          Bas

Comment

• giserke
                            • Nov 2003
                            • 456

een computer (labtop) is tegenwoordig uitermate geschikt voor recording.
                            door gebruik te maken van externe firewire audiomodules zoals de tascam us-122

Comment

• lifesound
                              • Apr 2003
                              • 1052

citaat:Geplaatst door BAJ productions

wat raden jullie aan als medium om op te nemen?

een comp. zal wel niet goed genoeg zijn denk?
                              aangezien een computer toch wel eens durft te crashen houden wij er niet van op computer op te nemen.
                              Alternatieven:
                              2-spoor -> de gewone ouderwetse degelijk DAT
                              8-spoor -> DA-98 (16-bit) of DA-98HR (24-bit)
                              Meer-spoor -> MX2424

Comment

Working...