Ontwerp thuis studio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wappie
    • Apr 2003
    • 8

Ontwerp thuis studio

Hallo allemaal.
    Ik ben bezig met een thuis studio te ontwerpen.
    Ik heb zelf een Apple powerbook en een dual G4 Ik wil de studio daarop gaan baseren dus dat zal dan hoogst waarschijnlijk ProTools worden. Ik ben aan het kijken naar verschillende A/D converters naar firewire. Daarvoor komen o.a een aantal apparaten uit de Digidesign reeks en Motu voor in aanmerking. Ik wil in mijn studio ook gebruik gaan maken van een DM1000 of O2R. Deze kunnen gebruikt worden als hardwarematige interface voor PT. Mijn vraag is nu of iemand hier ervaring mee heeft en eventueel tips of suggesties.
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

je moet kiezen hé, als je met protools of met motu werkt heb je geen mixer (wel softwarematig natuurlijk)
    maar als je de 02r of de DM1000 neemt kun je daar gewoon een MLAN kaart in steken (firewire plugin) dan heb je mixer en A/D converter in één. En gebruik je je mac gewoon voor opslag en afmixen.

als je een beperkt budjet hebt het eerste een groter budjet het 2de.

het heeft ook te maken met wat je zal opnemen hé, hoeveel mic's enz...

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Je zou je studio kunnen baseren op een Digidesign 002 Rack, en een BV een O2R96 of een 01V96 Deze via ADAT met de digidesign interface verbinden. Op die manier kan je de processing van de 01V gebruiken en hier ook op mixen.

Het enigste nadeel is is dat een 002 maar 1 ADAT i/o heeft. je zult dus altijd vast zitten aan max 8 kanalen via de mixer.

Wil alles over de mixer doen. Zal je een Protools TDM/HD systeem kunnen nemen en hier i.p.v. een AD/DA interface een ADAT interface bij gebruiken.

Zou je BV logic gebruiken dan wordt het al heel anders. Dan heb je al hele simpele mogelijkheden, BV: een RME 9652 en een van bovenstaande mixers. Nu kunnen alle 24 kanalen digitaal de computter in en uit.

Comment

• giserke
        • Nov 2003
        • 456

bwa we moeten den dag van vandaag toch niet meer sukkelen met adat en andere exotische kaarten gebruikt toch gewoon firewire.
        In de 01V(96)en 02R kunt je gewoon een Mlan firewire kaart inpluggen.

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Beste Giserke:
          hoe wil je die laten comuniceren met Protools? Adat is nog steeds het meest betrouwbaar.

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

wappie wat ga je doen met je studio, produceren of opname of misschien een combinatie en hoeveel apparaten (kanalen) of microfoons ga je gebruiken. En nog een vraag, van welke kwaliteit wordt de rest van je studio? Het resultaat komt altijd namelijk het dichtst in de buurt van de zwakste schakel let daar ook op.

Groeten Martin
            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Als je niet teveel geld wil uitgeven is de Behringer DDX3216 ook wel een alternatief: veel mixer voor weinig geld, en hij klinkt nog behoorlijk ook.
              Hij is ook zéér overzichtelijk, heeft diverse interface mogelijkheden zodat hij ook kan samenwerken met HD recorders of computer. 16 kanalen in en uit via ADAT, midi, smpte, ... d'er is vanalles mogelijk.
              Hierover kan je misschien meer info vragen aan Paulheu, hier ook op dit forum actief en ik geloof dat hij werkt via digidesign.
              Niet te onderschatten dit ding! Ik verwacht ook wel dat Behringer binnen afzienbare tijd een USB en/of fire wire interface op de markt gaat brengen , zodat aansluiten op computer ook voor deze mixer kinderspel wordt.
              Groeten,
              Pino
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:Als je niet teveel geld wil uitgeven is de Behringer DDX3216 ook wel een alternatief: veel mixer voor weinig geld, en hij klinkt nog behoorlijk ook.
                Qua functies en prijs zeg ik kopen dat ding! Ik heb er jammer genoeg nog niet mee gewerkt dus klanktechnisch kan ik niets zeggen. Maar ik denk wel dat het een serieuze optie is. Behringer heeft zelf ADDA ADAT expansies om zo 8 analoog in en uit extra te verkrijgen en die is ook niet zo duur dus je hebt zo 24 kanalen analoog mocht je dit nodig hebben.

Groeten Martin

Comment

• giserke
                  • Nov 2003
                  • 456

wat dacht je van de ALESIS HD24 met een goeie mixer?

Comment

• Iko
                    • Feb 2002
                    • 766

citaat:Geplaatst door Mathijs

Beste Giserke:
                    hoe wil je die laten comuniceren met Protools? Adat is nog steeds het meest betrouwbaar.
                    Nou.... Ik heb toch wel iets te vaak mee gemaakt dat ze uit hun sync liepen of dat er iets mis was gegaan tijdens het converteren ofzo.. Nu aantal keer een Alesis HD24 mee gehad, werkt echt top. Zeker als je een firewire adapter koopt om op de HDD te zetten kan je het zo laden in protools. En het is niet zo duur.. 1400 euro voor 24 kanaals recorder en adapter is 300 euries.

Greetzz Iko

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

ddx3216 heeft 2*8 inputs via adat en 2*8 outputs, zijnde voor de inputs kanaal 17 - 24 en 25 - 32 en voor de outputs 1-8 en 9-16; allemaal via die ene adat expansie. Komen daar nog eens de 4 stereo returns van de 4 ingeboude fx generatoren bij dan heb je in totaal 40 mixbare kanalen.

groeten,
                      Pino
                      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• giserke
                        • Nov 2003
                        • 456

Een collega van mij heeft 4 motu racks met 8xlr ingangen per rack totaal 32 die is met firewire verbonden met zijn mac, dat werkt super!

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

@Wappie
                          Maar wat wil je nu verder met je studio? ga je opnames doen? of is het een productie studio? wil je een controller of doe je het allemaal met de muis? Gebruik je Synths, samplers e.d?

Het is een beetje stil aan jouw kant, de adviezen zouden een stuk beter worden als je je er nog eens mee zou bemoeien.

Groeten Martin

Comment

• giserke
                            • Nov 2003
                            • 456

ik heb net een motu module met firewire geprobeerd, en gebruikt met protools, dat gaat perfect

Comment

• wappie
                              • Apr 2003
                              • 8

Sorry voor de stilte van mijn kant. Ben een tijdje niet op internet geweest. Maar ik wil de set voor verschillende doeleinden gebruiken. 1 om live bands op te nemen (In een centrum waar ik vaak kom) om zo de bands een opname van een optreden te geven om aan dingen te gaan werken en voor demo doeleinden. 2 is bijvoorbeeld een orkest opname te maken om daar vervolgens met een theatergroep verschillende optredens te doen in kleinere theaters waar geen 20 koppig orkest in kan maar waar ik wel de mogelijkheid wil hebben om de mix te maken die bij de zaal pas.
                              Het komt er dus op neer een multitrack in en uit te hebben.
                              Ik heb idd ook naar een Alesis recorder gekeken. Prijstechnisch is dat erg aantrekkelijk. En om terug te komen op Pro Tools. Een Yamaha tafel (mijn voorkeur gaat uit naar een DM1000) werkt met het DAW protocol wat inhoud dat het een mixing console wordt die Pro Tools od Nuendo etc het wordt dus een control surface. En ook voor in theaters is de tafel ideaal.
                              Maar als mensen werkende configuraties hebben ben ik altijd in geintresseerd hoe het is opgebouwd en de mogelijkheden en evt prijzen

Comment

Working...