Topics

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rhythm
    • Jun 2005
    • 18

Topics

Even een kleine mening over dit forum dat er allerlei topics worden geopend met een fatsoenlijke vraag naar mijn mening die dan plotseling gesloten worden met een simpel antwoord: "bekijk de manual" of "gebruik de zoek functie".
    Ten eerste, ik neem aan als je licht of geluid aanschaft altijd van te voren iets in de manual op zoekt.
    Ten tweede, als je een vraag hebt met specifieke punten dat zou wel heel toevallig zijn als precies dezelfde vraag ergens te vinden is.
    En ik zal heus niet de enige zijn die er eerst een paar uur voor moet zoeken en lezen waar je barstende koppijn van krijgt voordat je eindelijk een antwoord op je vraag krijgt.
    Tenzij een nieuw topic openen net zo makkelijk is, is het onderwerp besproken of geregeld verwijder dan het desbetreffende topic dacht ik zo.

Ik denk ook dat je hierdoor de service een stuk achteruit laat gaan als mensen op deze manier behandeld worden "zo ervaar ik het toch".

Ik heb namelijk gisteren een nieuw topic geopend en kreeg deze 2 bovenstaande punten gelijk naar m'n hoofd geslingerd, dan denk ik bij mezelf "reageer dan niet en hou het voor je zelf" er zijn best genoeg mensen die je wel een duidelijk antwoord willen geven...

Sorry dit is mijn mening zo erover!
  • soundcheckfrits
    • Jan 2005
    • 455

ben het ook met je eens; het word wel erg snel met slotjes gegooid.
    als er idd gewoon een vraag is die al tig keer is gesteld , beandwoord hem (wie dan ook) en laat hem gewoon open.
    ik doe helaas ookmee met '' gebruik de zoekfuntie, utfm, handleiding het is gewoon makkelijker dan uitleggen, er is nix voor nix een handleiding bij je product.

maargoed

p.s. dit topic bestaat ookal ( tjah sorry moest er even uit)
    de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Ik probeer altijd wel fatsoenlijke antwoorden te geven (of me er niet mee te bemoeien), maar soms worden er toch echt wel héél foute dingen gevraagd, sorry hoor...

Ik heb het dan vooral over zaken als:[list][*] Zeer product-specifieke vraag als: wat moet ik bij dat-en-dat type lamp doen om dit-en-dat effect te krijgen (zoals bijv. jouw stand-alone dipswitch vraag , no offense !). Dit zijn meestal dingen die écht wel in de manual staan en de meeste mensen met een dergelijke vraag hebben die dus duidelijk NIET eerst doorgenomen. Daarbij komt dat het zo'n specifieke weetjes-vraag is dat het niet veel zin heeft die op een forum te stellen (forum is naar mijn mening om [u]inzichtelijke</u> problemen te behandelen, of in ieder geval meer algemene zaken) [*] Vaak word er door een topic-plaatser een vraag in totaal de verkeerde context gesteld, met daarbij zéér weinig of geen verdere uitleg [*] Soms blijkt al uit de manier waarop de vraag word gesteld dat de topic-plaatser nog bijna te lui en te vatsig is om zich ook maar énige moeite te doen zelf antwoord op zijn vraag te vinden, zodat RTFM en ZOEK - reacties (veelal gevolgd door een slotje) bijna niet uit kúnnen blijven. [/list]

Maar goed, zoals ik al zei probeer ik me er een beetje buiten te houden, maar dit zouden twee verklaringen kunnen zijn voor de vaak geirriteerde reactie van anderen (waaronder soms sommige Moderators).

Daarbij moet ik me wel bij je aansluiten dat de zoekfunctie ook niet altijd zaligmakend is. Wanneer je op zoek bent naar een specifiek stukje informatie of theorie, moet je óf juist het goede woord/omschrijving weten te verzinnen óf bekans een hele avond topics doorspitten, voordat je hebt wat je zoekt (daarbij kan ik me dan ook nog voorstellen dat mensen door de overdaad aan informatie nog steeds niet snappen wat nu eigenlijk het juiste antwoord was). Vaak is het dan makkelijk de vraag gewoon nog een keer overnieuw te stellen.

Daarbij moet ik het met je eens zijn dat sommige topics wel heel resoluut worden dichtgegooid. Ik kan me voorstellen dat dat soms ook een beetje met het humeur van de betreffende Moderator te maken kan hebben, maar voor de topic-plaatser kan dat soms behoorlijk vervelend zijn, vooral als deze nog maar jong/onervaren is.

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Banned
        Banned
        • Dec 2003
        • 951

Het is tegenwoordig normaal dat de moderators hele korte tenen hebben of krijgen !

Zulke reactie's geven wordt tegenwoordig heel makkelijk gedaan !

Waarom is een goede vraag .............

Soms kan ik het begrijpen maar meestal gebeurt het om helemaal niets of als blijkt dat er klachten zijn waardoor ze zichzelf aangesproken voelen !

Dit forum is er om samen problemen op te lossen , vragen te beantwoorden en elkaars ideeen uit te wisselen ! Als er iemand prijzen noemt of andere voordelige dingen waar J&H zelf niet aan kan tippen wordt het meestal verwijderd met de reden dat er niet aan commerciele doeleinden gedaan mag worden !

Maar goed we zullen dit nooit gewonnen krijgen omdat de moderators toch hun gelijk krijgen en hun recht hebben dan de persoon in kwestie !

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

Even een reactie van een moderator die de minste slotjes uitdeelt
          In een forum wat al enkele jaren bestaat en iedere dag veel lopende topics worden besproken en tevens nieuwe worden bijgeplaatst, ontstaat op een bepaald moment een zekere mate van verzadiging. Met andere woorden: de meest gangbare zaken zijn al eens besproken en doormiddel van de search-engine in no-time op te zoeken.

Als je op internet gaat zoeken wil je eigenlijk maar 2 dingen:
          - snel je informatie
          - juiste informatie, het meest aansluitend op je zoekvraag

Dit is de rede dat topics over onderwerpen die al uitvoerig besproken zijn worden voorzien van een slot:
          om er voor te zorgen dat de search-engine ook in de toekomst een nuttig tooltje is waarmee je de juiste informatie kan vinden, en niet tientallen topics hoeft door te spitten tot je eindelijk je informatie hebt gevonden.

Met vriendelijke groet,

Pieter Huijgen
          moderator theaterforum
          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

@ Peter:

Heel begrijpelijke verklaring natuurlijk, maar aan de hand van jouw reactie 2 opmerkingen:

* Ergens een slotje op gooien kan op vele manieren; en soms wordt dat niet bepaald vriendelijk gedaan (zijn vaak ook steeds dezelfde Moderators die dit niet echt vriendelijk/geirriteerd doen) (de meeste zijn gewoon dik oké, maar die verwijderen niet zoveel topics, dus daar hoor je ook niet zoveel van, zoals je al aangaf)

* Als je op een gegeven moment op een topic uitkomt (met de zoekfunctie bijv.) dat uit een pagina of 10 bestaat (veel veel-komende-vragen-topics bestaan uit vele pagina's) gaat het doel van snel-en-compleet antwoord krijgen op je vraag natuurlijk ook een beetje verloren. Je ziet dan vaak door de bomen het bos niet meer en om nou de hele avond aandachtig reacties van anderen te gaan lezen hoeft ook niet altijd even interessant te zijn natuurlijk.

Maar goed, zoals ik al zei: heel begrijpelijke en redelijke doelstelling, alleen roept de 'manier-waarop' wat vraagtekens op.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

citaat:Geplaatst door berolios

@ Peter:

* Als je op een gegeven moment op een topic uitkomt (met de zoekfunctie bijv.) dat uit een pagina of 10 bestaat (veel veel-komende-vragen-topics bestaan uit vele pagina's) gaat het doel van snel-en-compleet antwoord krijgen op je vraag natuurlijk ook een beetje verloren. Je ziet dan vaak door de bomen het bos niet meer en om nou de hele avond aandachtig reacties van anderen te gaan lezen hoeft ook niet altijd even interessant te zijn natuurlijk.
              Persoonlijk vind ik 10 pagina's meer dan genoeg!
              En dat is precies de rede dat sommige topics van een slot worden voorzien.
              Ik kan begrijpen dat de manier waarop niet altijd naar zin is.
              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• soundcheckfrits
                • Jan 2005
                • 455

maar wat dan nog, het is dan toch een kleine moeite om antwoord te geven??(wie het antwoord ook weet) dan is de topicmaker blij , en de moderator's die aansluitend hun slotje mogen weggeven!!!
                Het kan best zijn dat het al uitvoerig is bescheven in een andere topic, zet dan de link even in het topic en gooi dan dan aansluitend een slotje op. zulke dingen zou ik dan wel kunnen begrijpen jah , zo hou je het forum ook schoon en netjes.

de groeten SCF

Comment

• Nielsken
                  • Oct 2005
                  • 76

citaat:Geplaatst door soundcheckfrits

maar wat dan nog, het is dan toch een kleine moeite om antwoord te geven??(wie het antwoord ook weet) dan is de topicmaker blij , en de moderator's die aansluitend hun slotje mogen weggeven!!!
                  Het kan best zijn dat het al uitvoerig is bescheven in een andere topic, zet dan de link even in het topic en gooi dan dan aansluitend een slotje op. zulke dingen zou ik dan wel kunnen begrijpen jah , zo hou je het forum ook schoon en netjes.
                  Dus iemand anders het werk laten doen om dat te laten sluiten. Er worden vooral slotjes gezet op topics die in een onleesbare taal worden geplaatst. Of met een domme vraag.

Ik kan begrijpen dat er daarom gesloten word. Als je dit niet doet gaat volgens mij het forum volgende week er zo uitzien:

- lamp is stuk, wat moet ik doen
                  - stukje verf van men armatuur
                  - plaatsen stekker aan armatuur
                  - wat is par
                  - waarom noemen ze mij lichtnicht

enz. enz.

Meeste van die vragen zijn gewoon te zoeken op google of hier op het forum. Maar de wil van het zoeken is soms ver weg denk ik.

Gr.
                  Niels

Comment

• soundcheckfrits
                    • Jan 2005
                    • 455

citaat:

Dus iemand anders het werk laten doen om dat te laten sluiten. Er worden vooral slotjes gezet op topics die in een onleesbare taal worden geplaatst. Of met een domme vraag.

Ik kan begrijpen dat er daarom gesloten word. Als je dit niet doet gaat volgens mij het forum volgende week er zo uitzien:

- lamp is stuk, wat moet ik doen
                    - stukje verf van men armatuur
                    - plaatsen stekker aan armatuur
                    - wat is par
                    - waarom noemen ze mij lichtnicht

enz. enz.

Meeste van die vragen zijn gewoon te zoeken op google of hier op het forum. Maar de wil van het zoeken is soms ver weg denk ik.

Gr.
                    Niels
                    jah oke zo kun je het ookzien jah, er moet ergens een grens aanzitten.
                    de groeten SCF

Comment

• niesten
                      • Aug 2004
                      • 115

Als topics met slotje een slotje krijgen omdat ze al de zoveelste keer aan bod komen, of onduidelijk, niet relevant of iets degelijks zijn, zou het dan niet opgeruimder zijn om deze topics (na een maand of zo) te verwijderen uit het forum.
                      Op die manier blijft het forum verschoont van een berg ongewilde topics.

PS: Hoort dit niet eigenlijk thuis in het lounge forum??
                      Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• Controller
                        • Apr 2002
                        • 745

Ik beheer toevallig ook wat forums op Snitz gebasseerd. Kan J&H niet gebruik maken van de mod myowngoogle. Dit maakt het mogelijk om met google te zoeken binnen de forum database en dus betere resultaten oplevert dan de huidige search engine.

Forum pruning zou ook kunnen helpen.

Verder slotjes.. leuk punt
                        Slotjes ja een hoop dingen kan je in de search vinden.. bijvoorbeeld over een lichttafel, dan komt er een antwoord van die staat in een verzameltopic aan dan wordt het topic op slot gedaan. Opzich begrijpelijk maar ook niet. Dit omdat je dan eerst een paar pagina's kan bladeren omdat topic te vinden terwijl men dit ook sticky kan maken. Maar je verzadigt ook de informatie. Want een bepaald merk kan ook in meerdere versies bestaan met als gevolg dat bepaalde info niet voor dat product bestemd is wat jij hebt. Hierover valt te twisten. Ik ben wel van mening dat men verzameltopics beter sticky kan maken.

Een slotje vind ik wel terecht tot zekere hoogte kijk als je net een nieuw product hebt mag je eerst wel de manual lezen en niet hier gelijk gaan roepen van help me, ik weet het niet, enz enz enz. Dan is het begrijpelijk. Maar topic is al geweest en ga maar zoeken is tot zekere hoogte ook acceptabel als de zoveelste vraag komt over hetzelfde product.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

1. Topic verplaatst naar het juiste forum onderdeel....tevens iets waar veel deelnemers moeite mee hebben....het geven van een juiste naam aan een onderwerp en het plaatsen van een onderwerp in het juiste forum onderdeel.

2. Mensen die simpele vragen stellen zijn ook de mensen die het hardst roepen als het onderwerp wat ze hebben geplaatst wordt voorzien van een slotje, of en dat gebeurt veel vaker dan de meesten denken, dat het geplaatste onderwerp naar de prullenbak wordt verwezen.

3. als je iets te klagen hebt, dan staat, wat mij betreft volkomen helder weergegeven, netjes vermeld wie je kan mailen en waar je kan klagen.
                          Helaas/gelukkig wordt dit maar weinig gedaan.
                          Verder: ieder forum onderdeel is voorzien van simpele spelregels, plaats je een onderwerp wat niet aan deze spelregels voldoet, dan kan je op je klompen aanvoelen wat de consequenties zijn.

nog even reageren op een aantal absolute onzin verhalen hierboven:
                          citaat:Ten eerste, ik neem aan als je licht of geluid aanschaft altijd van te voren iets in de manual op zoekt.
                          Ten tweede, als je een vraag hebt met specifieke punten dat zou wel heel toevallig zijn als precies dezelfde vraag ergens te vinden is.
                          En ik zal heus niet de enige zijn die er eerst een paar uur voor moet zoeken en lezen waar je barstende koppijn van krijgt voordat je eindelijk een antwoord op je vraag krijgt.
                          Tenzij een nieuw topic openen net zo makkelijk is, is het onderwerp besproken of geregeld verwijder dan het desbetreffende topic dacht ik zo.

Ik denk ook dat je hierdoor de service een stuk achteruit laat gaan als mensen op deze manier behandeld worden "zo ervaar ik het toch".
                          Leuk joh zo'n mening, maar tien jaar "forummen" leert dat je mijlen ver naast de waarheid zit met je mening
                          a) meeste mensen gaan eerst pielen met een apparaat, dan vragen stellen en de manual ligt dan nog steeds in het celofaabn, onaangetast....
                          b) De enige....ja dus niet! krijg ik een biertje voor iedere keer dat er weer een vraag wordt gesteld met als inhoud: "wie heeft er een nederlandstalige handleiding van..."

Lijkt mij een steengeile deal als ik voor ieder topic met die inhoud een biertje ontvang, ben ik dagelijks gratis dronken!
                          c) als je koppijn krijgt van lezen, dan ben je per definitiue niet geschikt om een forum te volgen, minder lezen, meer begrijpend lezen en je bent goed bezig...

next!
                          citaat:it forum is er om samen problemen op te lossen , vragen te beantwoorden en elkaars ideeen uit te wisselen ! Als er iemand prijzen noemt of andere voordelige dingen waar J&H zelf niet aan kan tippen wordt het meestal verwijderd met de reden dat er niet aan commerciele doeleinden gedaan mag worden !
                          Wat een onzin!

De moderators zijn (op mijzelf na) geen werknemer bij/van J&H...Merendeel kent het bedrijf alleen via het forum. Als er al banden zijn, dan zijn dat vriendschappelijke banden.
                          Het getuigd van een bijzondere tunnelvisie als je het ingrijpen op commerciele postings terug vertaald naar een commercieel belang voor J&H. Wij zijn tegen iedere vorm van commercie op het forum, zie je J&H reclame maken op haar eigen forum?
                          Juist, daarom helemaal geen commercieele activiteiten. Het J&H forum is geen verlengde van haar verkoop activiteiten, het is een gebruikersforum voor en vooral door menen die (semi) professioneel actief zijn in de entertainment industrie.
                          Er zijn voorbeelden te over van forums gerelateerd aan een webshop. J&H levert de bandbreedte en de mogfelijkheid om met elkaar deel te nemen aan het forum, hiervoor vragen ze niets terug, ken eigenlijk geen andere bedrijven die op die manier hun forum benaderen, jij wel?

en dan de lulligste...
                          [quote]citaat:<hr heigh
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

Slot door mod, 8 van de 10 keer hangt daar een argument aan.
                            Heel vaak heeft dit te maken met het lees en beheers baar houden
                            van het forum.
                            Af en toe met een verwijzing want iedereen hier haalt natuurlijk
                            alle papieren uit het plastic als het gaat om de term RTFM.
                            Iedereen heeft al gevolg gegeven aan UTFS en ook iedereen heeft al op google gekeken.

En toch bekruipt mij het gevoel dat we hier af en toe huiswerk aan het maken zijn.
                            Dat wij voor de zoveelste keer maar een budget setje moeten samen stellen voor een
                            ventje van 15 met budget ruk.
                            Kortom, ook de moderators doen dit werk er gewoon naast, onbezoldigd maar wel met
                            een gedege kennis van zaken.
                            De ene mod is de ander niet, dus ook het ene slot is het ander niet.
                            Niet eens met slotje, desbetreffende moderator ff mailtje sturen en overtuig maar
                            waarom slotje open moet.
                            Topic verdwenen? Geen zorg, 9 van de tien keer staat het topic in een map verplaatste postings.
                            Kijk dan even welke moderator daarvoor verantwoordelijk is en stuur wederom een mailtje
                            met alle argumenten die jij maar kunt bedenken waarom dat topic weer retour moet.
                            Ook wij zijn mensen, doen wel eens dingen minder briljant.
                            Ook ik loop wel 's te vloeken op de zoek functie hier en ja, dit topic staat hier goed.
                            Ik doe niet aan bijgeloof.
                            Dat brengt ongeluk.

Comment

• Rhythm
                              • Jun 2005
                              • 18

Het feit dat zo'n forum via de website van een licht/geluid leverancier loopt wordt gezien als een stuk service en feedback dacht ik zo...
                              Ik vind dat de reacties van de moderators zo overkomen dat ze er zich niet zoveel van aantrekken en maar blijven gooien met slotjes e.d.

Het feit dat men dan zegt: "ga zoeken op internet via google" dat is toch wel een heel slecht service-argument.

En ja ben het wel eens met kleine vragen van waarom deze lamp waarom die lamp, maar als mensen daar echt mee zitten te klooien en niet zo thuis zijn in het gebruik van dat soort apparatuur, terwijl mensen hier op het forum al van kinds af aan ermee bezig zijn er zo makkelijk over doen.
                              Als je een directe mail naar J&H zou sturen kunnen die je ook een goed advies geven misschien en krijg je ook niet de antwoorden van "Ga maar zoeken op internet".

Daarvoor is er ook een forum om die vele mails per dag te vermijden.
                              Maar als moderators er zo mee overweg gaan, ook met de reacties in deze topic, sorry maar dan moet je moderator worden van een ander forum dacht ik[B)]
                              Dit forum staat ook deels voor de service en wat ik al eerder gezegt heb, service en kwaliteit staan toch wel op de eerste plaats bij een bedrijf.[^]

Comment

Working...