Schreifen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Schreifen

Wat me de laatste tijd regelmatig opvalt is de schrijfstijl in een aantal threads.
    Je kunt nog steeds spreken van ABN maar dan met een andere bedoeling (Algemeen Beroerd Nederlands)
    Soms is het net of ik naar een chatgesprek van mijn kinderen zit te kijken. Ik moet dan moeite doen om niet te reageren met de vraag of men wel naar school geweest is. Ik verwacht geen perfect Nederlands, ook ik maak schrijffouten. Misschien ben ik wel een zeurpiet maar ik kan me daar toch aan ergeren. Maar is het teveel gevraagd om een vraag of verhaal in gewoon beschaafd Nederlands op te schrijven?
    Of ben ik gewoon hopeloos ouderwets en moet ik er geen acht op slaan?
    Heerlijk die stilte
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

Ben het hier roerend mee eens, maak zelf ook wel eens schrijffouten maar dat zijn kleine foutjes (hoop ik dan maar) verloedering van de Nederlandse taal is gewoon doodzonde door de zogenaamde sms / msn taal.

Waar betaalt men tegenwoordig nog lesgeld voor?
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• EVfreak
      • Jan 2006
      • 146

Ja! Zo van die zinnen(als je het zo al kunt noemen)die je een keer of 3 opnieuw moet lezen voor dat je eigenlijk begint te begrijpen waar het over gaat.En dan heb ik het niet over de je eigen kennis. Of zo van die zinnen zonder leestekens,zelfs geen hoodletters bij het begin van een zin. Kan je beginnen te puzzelen wat er bij elkaar hoort. En ouderwets? Ik ben er 26 en ook ik erger me hier soms aan...

Comment

• Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

Je hebt volkomen gelijk.
        Mensen maken nou eenmaal fouten, zelfs onder het typen. Maar het gebruik van punten, komma's en hoofdletters is toch niet te veel gevraagd. Ik zie soms "typefauten" ertussen staan waar je "U" tegen zegt, maar dan op een negatieve manier. Bovendien heeft het forum een ingebouwde spellingscontrole. Als men deze nou eens zou gebruiken bij het maken van hun posts. En voor degene die deze niet fijn vinden, typ je tekstje in word en kopieer het naar het forum!
        Dit topic zal weinig uithalen naar de menigte die typefouten maken, maar met een beetje geluk zijn er al 5 mensen die door deze post op hun spelling letten! In het kader van: "Wie het kleine niet eert..."

En voordat ik het vergeet, leeftijd heeft hier niets mee te maken. Ik kan me hier ook groen/blauw/geel/roze/pimpelpaars aan ergeren, dat terwijl ik pas 16 ben.
        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Rieske
          • Aug 2002
          • 544

Helemaal mee eens. Het hoeft hier nou ook weer geen Groot Dictee Der Nederlandse Taal te zijn maar een beetje meer aandacht aan duidelijke zinsopbouw en spelling is wel op zijn plaats. Beter taalgebruik zou dit forum een heel stuk duidelijker maken !
          Life is what you make it

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Wat natuurlijk ook kan is dat je inderdaad zit te kijken naar reacties van mensen die de leeftijd hebben van jou kinderen.

Maar wat ik direct met je eens ben is dat de Neerlandsche taal verloederd.

Zo had ik laatst het genoegen het stageverslag van onze HBO-er te mogen lezen. Ben voor de grap begonnen met een rode pen te strepen, maar ben daar na 3 goed rode pagina´s maar mee gestopt.

Vervolgens maar eens zijn versie van de 1e en 2de wet van Kirchhoff doorgerekend.... kwam gek genoeg bij beide niet op 0 uit. Leren ze toch een andere wet van Kirchhoff op school.

Ik geef direct toe, in mijn posts zitten d/t/dt fouten en slordigheden door te snel typen (ben dan ook van de schrijfgeneratie... met een vulpen).

Ben dan wel weer erg nieuwsgierig waar het kantelpunt ligt. Een maat van me is 21 en schrijft netjes ABN, die staggiar is 20 en schrijft MSN. Het enige woord wat ie foutloos schrijft is dyslexie (of hoe je dat ook schrijven mag ).

Is het iemand al eens opgevallen dat het aantal jongeren met dyslexie schrikbarend gestegen is de laatste jaren?

KU te Leuven:

Opvallend is de toename van het aantal studenten met leerstoornissen, in het bijzonder dyslexie(49,5 %)Verwacht wordt dat deze tendens zich ook in de toekomst zal verderzetten.
            Is het een gemaksziekte, een excuusaandoening of een welvaarsziekte?
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft.
              Maar mogen wij de schrijver/schrijfster hierop wijzen zonder gelijk als een leraar over te willen komen? Ze komen hier voor (technische) informatie en niet voor een lesje Nederlands.
              Last edited by RayM; 30-03-09, 10:51.
              Heerlijk die stilte

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by RayM
                Gelukkig ben ik niet de enigste die er last van heeft.
                Maar mogen wij de schrijver/schrijfster hierop wijzen zonder gelijk als een leraar over te willen komen? Ze komen hier voor (technische) informatie en niet voor een lesje Nederlands.
                Als de vraagsteller niet de moeite neemt om zijn vraag netjes te stellen, uit desinteresse of wat anders, is het voor mij heel eenvoudig. Ik reageer gewoon niet op zijn vraag, al ligt het antwoord bij wijze van spreken voor me.
                De vraagsteller heeft er meer hinder van dan ikzelf.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Draad
                  • Apr 2001
                  • 122

ja natuurlijk mogen we dat omdat als iemand zo gaat schrijven als wat ik nu doe de boel wel heel erg onleesbaar wordt er gewoon niet op reageren of misschien op een nette manier zeggen dat het onleesbaar is kan ook wordt hierop niet gereageerd jammer dan

Vertaling:

Ja natuurlijk mogen we dat.
                  Omdat als iemand zo gaat schrijven als wat ik nu (net) deed, de boel wel erg onleesbaar wordt.
                  Er gewoon niet op reageren, of misschien op een nette manier zeggen dat het onleesbaar is kan ook.
                  Wordt hierop niet gereageerd, JAMMER DAN!

Comment

• RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

[quote=J.S. Coolen;497841Als we toch op spelling gaan letten?
                    Enigste? Er is maar 1 manier waarop je dit mag gebruiken. Dat was het enigste schaapje (in de vorm van het leukste)
                    Het woord enige, als in de vorm van alleen, kan geen overtreffende trap hebben. Je kunt niet meer alleen zijn dan alleen.
                    Verder ben ik het wel met de strekking eens, een beetje leesbaar posten is wel ze prettig. Maar helaas betrap ik mezelf ook te vaak op spelfouten.[/quote]

Ik zei toch al dat ik ook fouten maak?
                    Het gaat hier niet om de spelfouten maar over het taalgebruik. Geen hoofdletters of leestekens en halve woorden. Ik noem het chat/smstaal.

Even editen, zag weer een spelfoutje.
                    Heerlijk die stilte

Comment

• RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

Originally posted by J.S. Coolen
                      Het was ook maar een grapje hoor, totaal niet bedoeld als aanval.
                      Zo zag ik het ook niet.
                      Maar je had wel gelijk.
                      Heerlijk die stilte

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Wat natuurlijk ook kan is dat je inderdaad zit te kijken naar reacties van mensen die de leeftijd hebben van jouW kinderen.

Maar wat ik direct met je eens ben is dat de Neerlandsche taal verloederT.
                        Goeie binnenkomer om over schrijffouten te klagen SOS...
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

*mompelt iets over een eindeloze september...*

Wat ik wel merk is de grote instroom aan newbies de laatste maanden. Op zich niet fout, maar het constante vragen naar "hoe zijn mijn speakers", "hoe kan ik mijn mengpaneel op mijn versterker/laptop/koffiezetapparaat aansluiten" en "mijn $apparaat doet het niet! HELP!!!111!11one" begint nu wel een beetje de overhand te krijgen.

Don't get me wrong, ik heb niks tegen mensen die net komen kijken, en het is ook prima dat nieuwe technici hier posten om te leren over het hoe en waarom in de industrie. Waar ik minder blij mee ben is het nu overheersende gebruik van MSN- en SMS-taal, terwijl er hier toch genoeg tekstruimte moet zijn om normaal Nederlands te kunnen typen. Zinnen beginnen met een hoofldetter en eindigen met een punt, en alinea's en regeleinden maken een tekst al gauw een stuk leesbaarder.

Smileys vallen hier trouwens nog wel mee. Soms valt het me op dat mensen in een forumbericht elk stukje tekst afsluiten met een smiley XD
                          ... maar dat valt hier gelukkig nog wel mee. 'Schoppen' van topics idem dito.
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• geenstijl21
                            • Jan 2008
                            • 462

Bron: Volkskrant.nl (er is nog hoop voor luie mensen)

Testje:

WELLINGTON - Ht nrdn vn Nieuw-Zeeland s gtrffn dr vrstrmngn, ndt r n 36 uur td nt zvl rgn ws gvlln ls gwnlk n drie maanden. Hzn zn ndrglpn n p snlwgn zttn hndrdn tmblstn vst n hn t's, z mldd d tlvs. Vr zvr bknd zn r gn ddn f gwndn gvlln. n Haruru Falls wrdn vier vkntpprtmntn wggspld dr ht wtr.
                            D vrstrmngn ddn zch vr n Northland, wr p vl pltsn n 36 uur td 450 millimeter wtr vl. r wrdt mr rgn vrwcht. n d plts Kerikeri wrdn dndrdgvnd zndzkkn pgwrpn b d twee dst gbwn vn ht lnd, d stmmn t d jaren '20 vn d 19de eeuw. Bd gbwn rktn n 1981 b n vrstrmng zwr bschdgd.

En de echte tekst:

WELLINGTON - Het noorden van Nieuw-Zeeland is getroffen door overstromingen, nadat er in 36 uur tijd net zoveel regen was gevallen als gewoonlijk in drie maanden. Huizen zijn ondergelopen en op snelwegen zitten honderden automobilisten vast in hun auto's, zo meldde de televisie. Voor zover bekend zijn er geen doden of gewonden gevallen. In Haruru Falls werden vier vakantieappartementen weggespoeld door het water.
                            De overstromingen deden zich voor in Northland, waar op veel plaatsen in 36 uur tijd 450 millimeter water viel. Er wordt meer regen verwacht. In de plaats Kerikeri werden donderdagavond zandzakken opgeworpen bij de twee oudste gebouwen van het land, die stammen uit de jaren '20 van de 19de eeuw. Beide gebouwen raakten in 1981 bij een overstroming zwaar beschadigd.

Een vrij kort artikel. Maar het kan natuurlijk nog korter. Wie weet bestaat er in de toekomst behoefte aan meer artikelen binnen een bestaand volume, of streeft men daadwerkelijk naar bijdragen die beknopter zijn dan nu het geval is.
                            Waar ik hier op doel is een klinkerloze tekst, die mogelijk eerder van de grond komt dan menigeen denkt. Een tekst zonder klinkers, die om verschillende redenen de voorkeur zou kunnen verdienen boven de huidige schrijfvorm.
                            Last edited by geenstijl21; 29-01-09, 01:15.
                            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Originally posted by J.S. Coolen
                              Naar mijn idee is jouw toch wel goed? Het is toch een bezit (hoewel dat meteen zo raar klinkt, kinderen zijn niet echt jouw bezit) Maar Jouw is nu wel een bezittelijk voornaamwoord en geen persoonlijk voornaamwoord.
                              Klopt.

Wat die MSN taal betreft: dat vind ik hier nogal meevallen.
                              Als je ziet hoe men soms via MSN communiceert... ik wordt er niet wijs uit. Je krijgt dan constant dingen naar je hoofd als:

"kvin dt je dt zkr moe doen wnt dt is zkr iets om na te kijke andrs wort er strks weer iets andrs gezegt"

(Hier moet ik dus mijn uiterste best op doen...)
                              Dat zie ik dan bijvoorbeeld bij m'n zusje... en die is 18 en zit in VWO6. Hallo, waar moet dit naartoe? Hoe moeten die straks gaan solliciteren?

"ja nou ik vint gwn hele leuk om in zo un winkel te werke"
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...