Visuele controle MSD250/2 lamp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DeAl
    • Dec 2003
    • 114

Visuele controle MSD250/2 lamp

Hallo,

Omdat de lichtopbrengst van mijn (2de hands) MAC Krypton lager (!) is dan die van mijn Futurelight MH-680, heb ik even de MSD lamp van de MAC gecheckt. Die heeft nu 800 branduren achter de rug.
    Hier een afbeelding van de volledig koude lamp.

Is het normaal dat het bolletje in het centrum van de MSD lamp helemaal mat is en een grijs/melkachtige kleur heeft?
    Is de lamp reeds aan zijn einde en te vervangen?

De optiek van de Krypton is reeds gereinigd (met isopropanol).
    De uitlijning van de lamp in de reflector is nog niet gecheckt. Er is wel een opvallende blauwe rand rond de geprojecteerde lichtspot indien de focus correct is afgesteld.

Graag jullie ervaring.
    The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²
  • VERVALLEN

Beste Deal,

Ik denk dat ze jou in 't zak hebben gezet met die lamp van 800h.
    Volgens uitzicht is die precies 1500h tot einde levensduur!

Sjoemelen met lampen doen ze snel 2e hands!!!
    Aangezien zo'n lampen zeer duur zijn is het snel bij een verkoop 2e hands ... gauw zonder de lamptime te resetten even een oude lamp in te pluggen die mss al 1800h gebrand heeft.

DIT is een foto van een GLOEDNIEUWE MSD 250/2 lamp!
    Zo zie je meteen het verschil.

Dus koop een andere lamp wat beste is, en reset de tijd naar 0h. Zo ben je voor uw eigen ZELF 100% zeker dat het aantal uren op de teller klopt!

WANT... Als je lamp na levensduur stukspringt ... dan heb je nog interne schade aan je moving head! En dat samen kost al gauw de prijs van 4 lampen!!!

Laat ook even weten na het kopen wat ge die lamp betaald hebt! en ook welk type en merk je gekozen hebt!

Ik hoor wel nog van je!

Greets

Comment

• DeAl
      • Dec 2003
      • 114

Tja, kan zijn dat het een oude lamp is. Ik weet hoe een nieuwe lamp er uit ziet (heb hier nog eentje liggen van Omnilux) maar niet hoe een lamp met x aantal branduren er zou moeten uitzien.
      Maar om de lamphouder los te krijgen uit de fixture heb ik zelfs een schroevendraaier onder de lamphouderrand moet zetten. Dus waarschijnlijk is die nog nooit los geweest en is het toch nog de eerste originele lamp. Het totale aantal branduren van de fixture is namelijk ook 800.

Ik zal die Omnilux lamp monteren en zien wat het verschil is...

En ach, de minwaarde voor een versleten ontladingslamp is minder erg voor een MAC Krypton dan voor een budget MSD scan. Want voor die laatste is de kostprijs van de lamp soms 1/3 tot de helft van de prijs van de fixture...
      The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• maarten_dever
        • Jun 2002
        • 150

citaat:Maar om de lamphouder los te krijgen uit de fixture heb ik zelfs een schroevendraaier onder de lamphouderrand moet zetten. Dus waarschijnlijk is die nog nooit los geweest en is het toch nog de eerste originele lamp. Het totale aantal branduren van de fixture is namelijk ook 800.
        het kan even goed een lamp zijn uit een andere MH, en dan ga jij dat niet kunnen zien op de teller van de totale tijd van je mac

Comment

• Wous
          • Apr 2003
          • 26

Hoi

Het ziet er na uit dat die lamp idd lange uren heeft gehad, maar het kan ook net goed zijn dat de lamp niet zo veel heeft gebrand dus idd die 800hr, maar veel lampstrikes heeft gehad. De levensduur van een MSD 250/2 gaat heel hard achteruit als ze veel strikes hebben gehad en dan vallen de branduren in het niets..

Maar wat je zegt over de blauwe rand na focus, duid er nog wel op dat die lamp nog niet zo oud id, want die blauwe rand zie je vrij vaak in het begin van de uren en verdwijnt naarmate die veel heeft gebrand.

Mijn advies is idd om er zeker van te zijn dat er niet met de lamp is gesjoemeld nieuwe lamp kopen en de resetable uren te resetten.. En de hotspot te stellen van de lamp

En idd het optiek goed schoonhouden dus ook inclusief de gobo's en de prisma wat vaak word vergeten.....

Bij deze mijn advies...
          Luchtankers i.p.v. Motortakels

Comment

• VERVALLEN

Ook zou ik graag eens een foto te zien krijgen van iemand zijn MSD, HTI, ... lamp (ontladingslamp) die niet meer werkt, en dus totaal op is!

Want ik hoor namelijk dikwijls zeggen van ... die ontploffen op einde van levensduur, en soms ook van, laat ze branden en werk ermee tot ze uitvalt, niet meer start, ...

Hoe en wat kan bepalen (zonder urentellen) of mijn lamp nu goed of slecht is ...

Dit is "denk ik" iets enorm ingewikkeld!! Aangezien er geen gloeidraden in deze lampen zitten.

Meer foto's altijd welkom! Hier leer ik veel uit omdat ik veel werk met HTI-150W lampen (ale ik neem de CSS-150 omdat deze prijslijker is)

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

Ik heb nog maar 1 keer meegemaakt dat er een lamp ontplofte, en dat was een 1200W in een Mac 2000. Wij werken dagelijks met 2.5K, 4K en 6K HMI: als er 1 stuk gaat is het dat deze niet meer wil starten of het gaat om een produktiefout..
              Blauwe afzetting op de contacten duidt er op dat er iemand met zijn handen aan heeft gezeten.

De witte afzetting aan de binnenkant van de lamp hoeft op zich niet zoveel te betekenen.

Zal eens kijken of ik een foto kan maken van wat kapotte 6K lampen
              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

Blauwe randen bij kryptons langs de optiek zijn niet vreemd. bij deze spot gaat het meer om de output dan om een scherp afgetekende bundel (goboloos overigens dan he). is een typisch kenmerk..de lamp ziet er overigens wel enigzins brak uit hoor, witte aanslag verdampt tijdens het branden en slaat weer neer, maar grijzige aanslag is richting einde lamp vanwege veel strikes (toevallig een demomodel ofzo?)

Comment

• Wautah
                  • Mar 2005
                  • 32

Over jou blauwe rand gesproken dat heeft niks te maken met hoe oud of nieuw je lamp is(gesproken over je focus)
                  Je lamp heeft hier niets mee te maken.
                  De blauwe rand verdwijnt als je een gobo er in steekt. Het heeft te maken met de optimalisatie van je lamp ten opzichte van je lens.
                  Het beste om het goed af te stellen is door eerst scherp te focussen.
                  Dan je lamp te benchen door de draaiknoppen achterop de unit te gebruiken.
                  Zorg hierbij dat het licht er het meest egaal uitziet dan ben je meestal daarvan af.

Gelukkig heeft pieter het al gezegt.
                  Een Gasontladingslamp zou nooit uitelkaar mogen klappen als die op is.
                  Als een lamp klapt dan komt dat voornamelijk door verkeerd gebruik.
                  Een voorbeeld daarvan is door bijvoorbeeld vol gas te gaan bewegen met je lamp als die net gestart is.
                  Op die manier kunnen er rare dingen gebeuren.

Met vriendelijke groeten

Wouter

ennuh pieter wordt het niet eens een keer tijd voor een biertje? das namelijk lang geleden

Comment

• Den dinge
                    • Sep 2005
                    • 15

Msd250/2 die op zijn die striken en vallen na twee minuten terug uit. Tenzij er ergens een kras op de lamp zit of ge hebt uw handen aan de lamp afgekuist zou die volgens mij ni mogen ontploffen.

Groetjes

Comment

• LJ_jacob
                      • Aug 2003
                      • 293

nu we hier toch bezig zijn,
                      Waarvoor is dat plaatje met dat ronde..euhh dingetjes er op net boven de gasbel??
                      mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• Johan Boogaard
                        • Mar 2005
                        • 31

citaat:Geplaatst door Wautah

Over jou blauwe rand gesproken dat heeft niks te maken met hoe oud of nieuw je lamp is(gesproken over je focus)
                        Je lamp heeft hier niets mee te maken.
                        De blauwe rand verdwijnt als je een gobo er in steekt. Het heeft te maken met de optimalisatie van je lamp ten opzichte van je lens.
                        Het beste om het goed af te stellen is door eerst scherp te focussen.
                        Dan je lamp te benchen door de draaiknoppen achterop de unit te gebruiken.
                        Zorg hierbij dat het licht er het meest egaal uitziet dan ben je meestal daarvan af.

Gelukkig heeft pieter het al gezegt.
                        Een Gasontladingslamp zou nooit uitelkaar mogen klappen als die op is.
                        Als een lamp klapt dan komt dat voornamelijk door verkeerd gebruik.
                        Een voorbeeld daarvan is door bijvoorbeeld vol gas te gaan bewegen met je lamp als die net gestart is.
                        Op die manier kunnen er rare dingen gebeuren.

Met vriendelijke groeten

Wouter

ennuh pieter wordt het niet eens een keer tijd voor een biertje? das namelijk lang geleden
                        Beste wouter,

Scherp stellen, een gobo insteken????

Hoe ga ik dit in hemelsnaal voor elkaar krijgen bij een wash?

De blauwe rand duid meer op een focus (optisch) probleem.

Ook het benchen wat jij beschrijft is niet helemaal de manier zoals het werkt. (kom maar een bij me langs klontekut)

Ook zijn exploderende lampen vaak een fabricage probleem, en niet een gebruikers probleem.

Daarom altijd ook bij een bulb swap, het bijgeleverde alcohol doekje gebruiken.

Over alcohol gesproken, wanneer gaan wij een biertje drinken wouter.

(je auto rijdt verlopig toch niet zonder APK keuring)
                        Veel licht is ook zwaar!!

Comment

• CyberNBD
                          • Aug 2000
                          • 1318

Kijk ook vooral eens naar de uitlijning van de lamp, dat kan een flinke bak licht schelen. Die aanslag is vrij lastig, ik heb in het verleden een set maccen voorzien van allemaal nieuwe lampen, en daarbij kwam ik tot de conclusie dat bij sommige lampen die er vrijwel hetzelfde uitzagen toch een redelijk lichtverschil zat. Ik zou eigenlijk, voor de gein, nu een jaar later, toch es wat lampen moeten bekijken hoe ze eraan toe zijn met de bijbehorende uren. Dat was indertijd neit echt te achterhalen aangezien de vorige eigenaar die tellers niet echt had gereset, of er gewoon nooit nieuwe lampen in heeft geduwd (alhoewel 3500 lampuren me wel erg veel lijkt )

Heb indertijd een aantal van de lampen bewaard:

Maar wellicht is het in die krypton toch tijd voor een nieuw lampje.
                          Met lampen als op bovenstaande foto in een mac 600 komt daar minder licht uit dan uit een krypton, met eigen ogen gezien, en dat lag niet aan de optiek maar puur aan de lamp [)]
                          CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• mustang
                            • Sep 2005
                            • 38

Mij valt op dat er weinig duidelijkheid is wat betreft het resetten van lampuren. Bij een mac is het namelijk zo dat je de totale uren, lampuren en de lampstrikes kunt aflezen. Bij dit menu zit echter ook een mogelijkheid in om je uren te resetten. Hiermee kun je dus als je een nieuwe lamp in je mac zet, je uren en strikes weer op nul zetten. Echter, de totale uren blijven gehandhaafd. Deze kun je dus niet op nul zetten, het komt in enkele gevallen voor dat deze waardes weer terug op nul springen of niet geteld worden door bijvoorbeeld een kapotte lichtsensor. Die zal er dan voor zorgen dat de uren NIET geteld worden en de lamp gewoon zal branden.
                            Mooi spul, he?

Comment

• CyberNBD
                              • Aug 2000
                              • 1318

Dat die mogelijkheid erop zit weten de meesten wel, het gebruiken ervan is een 2de [:I].

En bij de kryptons kan dat trouwens erg misleidend zijn, zo kwam ik er na een software update (alweer enige tijd geleden, had ze toen pas) achter dat alle tellers weer op 0 stonden. Foutje in de software zeker? [)] Wel naar voor de nieuwe eigenaar als dat gebeurd is bij de oude eigenaar nadat die dingen al de nodige uren meegingen.
                              CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

Working...