Martin CX-4 probleempje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

Martin CX-4 probleempje

Ik heb een probleem met 1 van mijn CX4 colorchangers. De dimmer werkt namelijk niet. Ik heb foto's gemaakt, misschien dat iemand mij aan de hand van de foto's kan helpen om het probleem op te lossen?

Dat ronde "buisje" in het midden van het apparaat is in elk geval de dimmer, maar deze reageert dus helemaal nergens op... Wie kan mij helpen?
    Zuid-Limburg
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

dat is nog eens een moeilijke, zoiets blijft toch een klusje waar je met je vingertjes aan moet zitten, dat is wel erg moeilijk te bepalen via een foto.

de dimmer draait wel vrij?? of zit het gewoon vast??
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Didier
      • Aug 2002
      • 323

dimmer draait gewoon vrij, kan door aan dat ronde "knopje" te draaien de dimmer open en dicht doen.
      Zuid-Limburg

Comment

• Halo
        • Nov 2005
        • 178

alle stekkertje op het shuttermotortje vast? die glijden/slippen/trillen nog weleens los
        steel verstandig...........................jat een appel!
        fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• Didier
          • Aug 2002
          • 323

het motortje, is dat dat vierkant blokje met afgeronde hoeken naast dat rond cilindertje?
          Zuid-Limburg

Comment

• VERVALLEN

een motor is idd zo'n blokje met ofgeronde hoeken. Kan je herkennen dat er enkele (4 of meer) dunne draadjes hene lopen.
            Die kabel zou je eens moeten nameten draadje per draadje (met ohmmeter), zo kan je al snel weten of je kabelbrek hebt of niet?
            Is de kabel volledig 100%, dan ga je na of deze goed vast zit op het PCB bord (printplaat) en de motor, is dat allemaal ok (mss eens de kabel losmaken en terug vastzetten) dan checken of het werkt.
            Werkt het daarna nog niet, dan moet ge als de spanning op uw toestel staat eens voelen of de motor stroever draait dan zonder spanning, blijft dit met of zonder spanning hetzelfde, dan is 9 kansen van de 10 uw IC defect die deze motor aanstuurt (herken je aan zwart rechthoekig blokje op het PCB bord in de nabijheid van de connector waar de draad angesloten zit naar de dim motor. IC is met een tangetje voorzichtig zelf te verwijderen, aangezien die in een IC houder zit, en dus makkelijk vervangbaar is. Indien je bang bent dat verkeerd te doen, laat het dan bij een dealer in de buurt doen ;-)
            Let wel op ... een PCB printplaat kost enorm veel geld, zeker die van Martin! Zie dat ge ze dus niet kapot doet!

Comment

• Didier
              • Aug 2002
              • 323

weerstand van motortje in uitstand is zelfde als weerstand van motortje in aanstand.

Echter wanneer ik kanaal 2 van de controller open zet (schuif van dimmer), hoor ik een heel licht gebrom uit de lamp komen. Dus ergens gebeurt er iets?

Ik ga die IC eens zoeken en eventueel omwisselen met een uit een andere lamp. ;-)
              Zuid-Limburg

Comment

• Didier
                • Aug 2002
                • 323

Kan die IC niet vinden volgens mij :-S IC104 of IC105 ? Of nog een andere? Zitten talloze IC's op de printplaat... Maar naar mijn idee zijn die allemaal gesoldeerd?

UPDATE:
                Heb de kabeltjes eens omgeruild, maar dit hielp niet. Daar ligt het probleem dus niet. Als ik op de dmx-controller de dimmer omhoog gooi, hoor ik de CX4 wel een geluid maken. Kan het zijn dat de dimmer ergens blokkeert? Misschien maar eens helemaal uit elkaar halen om te zien of er iets tussen zit?
                Last edited by Didier; 26-09-06, 21:55.
                Zuid-Limburg

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Andere CX-4 pakken, en op alle punten met een multimeter de weg naar de motor doormeten en vergelijken met de andere CX-4. Ergens een afwijking? --> dan heb je het probleem.

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Didier
                    • Aug 2002
                    • 323

Probleem opgelost!

oplossing was heel simpel, ik merkte dat er wat speling zat in de "klapdeuren" van de dimmer. Bleek dat de imbusjes losgetrild waren. Deze opnieuw vastgedraaid en dimmer werkt weer
                    Zuid-Limburg

Comment

• VERVALLEN

Ah ok, dat is dan goedkoop en snel opgelost. Je dimbladen konden eventueel ook verbrand zijn, en van de hitte scheef getrokken. Dit komt wel 'ns voor bij krachtige en enorm hitte afgevende ontladingslampen.

Comment

Working...