Baxpop 2009

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

    Baxpop 2009

    Beste mensen,

    Het nieuwe jaar is weer begonnen, en rond die tijd ga ik altijd sentimenteel terugdenken aan het vorige festivalseizoen, wat er nou allemaal beter had gekund. Graag wil ik jullie mening over het volgende:

    De afgelopen 5 jaar ben ik technisch organisator/ verhuurder van het Baxpop festival in Hendrik Ido Ambacht. Mijn rol in deze productie was: Ontwerpen van het podium (licht + geluid + rigging), tijdens bouw coördineren en tijdens de optredens FOH geluid. Het eerste jaar begonnen we op een klein podiumpje met een paarhonderd man aan bezoekers, en sindsdien is de groei niet meer te stoppen! De 2009 editie was goed voor een kleine 15.000 bezoekers, waarvan op het hoogtepunt ('s avonds) 6500 man voor onze neus stond

    Dit festival is een onderdeel van de 'Zomerdag', een dorpsfeest waar zo'n 40.000 man op afkomt. Het thema was 'vroeger en de toekomst' oid, iets vaags. Ik had direct bij de gemeente geclaimd dat ik een podium van de toekomst wilde bouwen

    Uiteindelijk kreeg ik een podium toegewezen wat nét de klein was voor de grootte van het festival. Ook waren er verkeerde afmetingen van de sidewings doorgegeven, waardoor de speakers er niet tussen pasten en de banner van de organisatie ook niet. Daarbij kwam ook nog dat het de het grootste deel van de bouwdag regende, en een half uur na het einde van het festival begon het ook weer te hozen... Kortom: ideale situatie!

    Het uiteindelijke resultaat is hier te bewonderen:

    Baxpop 2009 - Fotos

    Het logo in het midden van de cirkel achterop is het logo van de verhuurder... oa. ikke dus! Een mooiere plaats kun je je niet wensen

    Materiaal lijstje:
    Licht:

    [FONT=Calibri]12[/FONT]
    [FONT=Calibri]Martin Mac 575 Krypton[/FONT]
    [FONT=Calibri]11[/FONT]
    [FONT=Calibri]Martin Mac 250 Wash[/FONT]
    [FONT=Calibri]20[/FONT]
    [FONT=Calibri]Showtec Active Sunstrip[/FONT]
    [FONT=Calibri]3[/FONT]
    [FONT=Calibri]Martin Atomic 3000 [/FONT]
    [FONT=Calibri]2[/FONT]
    [FONT=Calibri]Martin Magnum 2000[/FONT]
    [FONT=Calibri]2[/FONT]
    [FONT=Calibri]Arch Outdoor skytracer[/FONT]
    [FONT=Calibri]4[/FONT]
    [FONT=Calibri]ADB Fresnel 2KW[/FONT]
    [FONT=Calibri]6[/FONT]
    [FONT=Calibri]Philips HQI-floodlight[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]ADB Dimmerpack 6x2KW[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Roadhog + wing[/FONT]

    Geluid:
    [FONT=Calibri]2[/FONT]
    [FONT=Calibri]Allen & heath GL4 32/10/8/3[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Klark Teknik FX-Rack FOH[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Klark Teknik FX-Rack MON[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Microfoon kit[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Statieven kit[/FONT]
    [FONT=Calibri]6[/FONT]
    [FONT=Calibri]Electro Voice RX112[/FONT]
    [FONT=Calibri]2[/FONT]
    [FONT=Calibri]Electro Voice RX212[/FONT]
    [FONT=Calibri]2[/FONT]
    [FONT=Calibri]Versterker rack monitoring CP3000/CP2200[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Versterkerrack PA Labgruppen[/FONT]
    [FONT=Calibri]12[/FONT]
    [FONT=Calibri]Funktion One Res 5 topspeaker[/FONT]
    [FONT=Calibri]12[/FONT]
    [FONT=Calibri]Funktion One F218 subspeaker[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]EQ rack monitoring[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Krachtverdeel bekabeling[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Signaal bekabeling[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Speaker bekabeling[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Monitor bekabeling[/FONT]
    [FONT=Calibri]1[/FONT]
    [FONT=Calibri]Multikabel system 50m + break-ins[/FONT]

    En qua geluid zat het wel goed: 124 dB(a) onvervormd op FOH (35 meter) tijdens de soundcheck. Toch stiekem maar de limiter iets strakker gezet... Mijn persoonlijke wish voor de 2010 editie: een groter podium met GROTE sidewings, waar links de monitorpositie + ampcity verstopt kunnen worden, en rechts een fatsoenlijke ruimte waar bijv. een drumstel opgebouwd kan worden op een rolling riser. (Weet iemand toevallig goede podiumboeren die dat soort dingen kunnen bouwen...?)

    Please shoot, wat kan er beter, meer, minder etc?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Originally posted by rolanddeg
    en rechts een fatsoenlijke ruimte waar bijv. een drumstel opgebouwd kan worden op een rolling riser. (Weet iemand toevallig goede podiumboeren die dat soort dingen kunnen bouwen...?)
    Protone heeft die in de verhuur zitten als ik me niet vergis.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • rolanddeg
      • Nov 2004
      • 337

      #3
      Ik bedoelde eigenlijk podiumbouwers die dergelijke podia in elkaar kunnen kloppen... Nu ik het terug lees is het inderdaad wat onduidelijk verwoord

      Toch bedankt voor het meedenken!

      Comment

      • kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

        #4
        StageCo, Spijkerman, Gigant, Kuijf
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

        Comment

        • 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

          #5
          Originally posted by rolanddeg
          Uiteindelijk kreeg ik een podium toegewezen wat nét de klein was voor de grootte van het festival. Ook waren er verkeerde afmetingen van de sidewings doorgegeven, waardoor de speakers er niet tussen pasten en de banner van de organisatie ook niet.
          Nét te klein? Het lijkt wel flink te klein. En die sidewings... om daar een res5 stack onder te krijgen? Scheelt wel veel! :P

          Verder; ziet er erg goed uit. Goede apparatuur, juiste artiesten, veel volk, gedoe tijdens het opbouwen... alles waar een festival aan moet voldoen, haha

          Mvg,

          Teun
          Last edited by 4AC; 21-01-12, 21:09.
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            was er een reden om die PA niet symmetrisch te stacken/ mikken?

            altijd leuk he... zo'n festival waar er een DJ wordt neergezet op het moment dat er wél volk is ...
            wel handig als laatste act, kun je de helft al inpakken ... dat dan weer wel
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • RayM
              • Jan 2006
              • 742

              #7
              Originally posted by berolios
              was er een reden om die PA niet symmetrisch te stacken/ mikken?
              Die vraag kwam ook bij me op. Ik zie op één foto dat de linkse stack bijna gehalveerd word door het hek.
              Andere vraag, hoe klonk de Funktion One? Ik heb zo'n set een paar keer gehoord, het gaat zeker snoeihard. Voor DJ werk perfect .
              Maar met bands erover vond ik het vreselijk, veel misselijkmakend laag en snerpend hoog. Er zat helemaal geen definitie in de sound. Kan natuurlijk ook aan de afstelling en/of technicus gelegen hebben. Maar het was op 2 verschillende locaties vorig jaar.
              Heerlijk die stilte

              Comment

              • MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

                #8
                Je bent wel zuinig met je bekabeling, alle speakers aansturen via één enkele speakerbekabeling?!

                Grapjeee natuurlijk, ziet er verder erg netjes uit!
                Was tijdens het hozen, je PA ook afgedekt?
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Originally posted by RayM
                  Die vraag kwam ook bij me op. Ik zie op één foto dat de linkse stack bijna gehalveerd word door het hek.
                  Andere vraag, hoe klonk de Funktion One? Ik heb zo'n set een paar keer gehoord, het gaat zeker snoeihard. Voor DJ werk perfect .
                  Maar met bands erover vond ik het vreselijk, veel misselijkmakend laag en snerpend hoog. Er zat helemaal geen definitie in de sound. Kan natuurlijk ook aan de afstelling en/of technicus gelegen hebben. Maar het was op 2 verschillende locaties vorig jaar.
                  Dat ligt dan waarschijnlijk inderdaad aan de afstelling/technicus.
                  Funktion-One doet het erg goed op dance/techno/club/etc. maar ook vooral voor live is het erg geschikt. Een PA met ballen!

                  Scherpend hoog is wel het laatste wat je bij F1 tegenkomt; geen compressiedriver op het mid (tot 7kHz geloof ik).
                  Maar goed, dat noemt men nou eigen mening...

                  Mvg,

                  Teun
                  Last edited by 4AC; 21-01-12, 21:11.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • rolanddeg
                    • Nov 2004
                    • 337

                    #10
                    Originally posted by berolios
                    was er een reden om die PA niet symmetrisch te stacken/ mikken?

                    altijd leuk he... zo'n festival waar er een DJ wordt neergezet op het moment dat er wél volk is ...
                    wel handig als laatste act, kun je de helft al inpakken ... dat dan weer wel
                    Goed gezien! Het podium was op een k*tplek neergezet, precies tussen bomen en onder een verkeerde hoek.

                    Pak even een A4tje en leg hem in de breedte voor je neer. Het podium staat linksboven in de hoek, onder ongeveer 25 graden naar binnen gedraaid. En aan de linker zijde van het A4tje staat ook nog een bar.

                    De uitdaging was dus: de barmevrouwen niet doof maken en bestellingen mogelijk maken.

                    Uiteindelijk heb ik de speaker linksbuiten van de linker speakerstack naar rechts gezet. Gevolg was dat de bar precies vrij kwam van geluid (i love 25 graden hoorns!) en dat de eerste 2 rijen mensen iets meer hoog hadden. Overigens was deze oplossing de eerste 2 meter hoorbaar, daarna kreeg je weer een 'normaal' stereo-beeld.
                    Geen ideale situatie, maar nood breekt wet & het was effectief

                    @RayM: Of ik tevreden ben over Funktion One... Ja! Het is een systeem dat je echt moet doorhebben, en je moet echt weten wat je wíl en wat er kán. Uiteindelijk heb ik via dergelijke systemen mixen gemaakt en gehoord waar ik in een studio héél tevreden over kan zijn. Kloten met een half dBtje is duidelijk hoorbaar, bij het inregelen zit ik met tienden dB's te werken. Het kost even tijd, en die tijd moet je gewoon nemen. Maar het resultaat liegt er dan ook niet om! De term 'ongedefinieerd' kan ik totaal niet plaatsen bij F1, dan móet het echt aan de gebruiker(s) gelegen hebben. Het systeem kan inderdaad ook erg hard, echter daar maak ik persoonlijk weinig gebruik van... Zie er het praktisch nut niet helemaal van in. Gevolg is wel dat je een beetje veel headroom overhoudt --> komt klank weer ten goede!

                    In 2008 had ik een Res 5 systeem opgezet op een testdag van dit forum. Bandje zat in de andere flightcases... Volgensmij in de Tavenu. De reacties van de aanwezigen waren in ieder geval zeker niet negatief

                    @ MEEO: voor deze stack hebben we 1 kabel voor de toppen nodig en 1 voor de sub... Het gaat nog geen eens om het zuinig, wél om het praktisch Tijdens de buien hebben we wel even een zeiltje over de stack heen getrokken!

                    Comment

                    • Robert H
                      • Jan 2006
                      • 378

                      #11
                      Originally posted by rolanddeg
                      Het logo in het midden van de cirkel achterop is het logo van de verhuurder... oa. ikke dus! Een mooiere plaats kun je je niet wensen
                      Uiteraard laten meer verhuurbedrijven hun logo zien tijdens klussen. Denk aan flightcases, zijwings, kleding, etc. Ik moet echter eerlijk zeggen dat ik deze vorm van reclame wel erg... euh... heftig vind. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder zo gezien en vind het een beetje afbreuk doen aan de (overigens prima verzorgde) productie.

                      Een foto als deze zou qua uitstraling de sfeer kunnen hebben van een goed georganiseerd topfestival. Dat logozeil creëert dan meteen zo'n braderie-sfeertje. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het lijkt me niet jullie uitgangspunt.

                      Comment

                      Working...