Zelfbouw licht

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

    #16
    @nls-nls
    Leuke constructie, maar pas ten alle tijden goed op voor jouw en andermans veiligheid. Hoop ook niet dat je met deze spullen on the road gaat, want daar is het niet echt voor geschikt lijkt me.

    @anderen
    Dit is alles behalve professioneel, waar dit forum wel op gebaseerd is.
    Tevens is het voor professionals ook niet gebruikelijk om apparatuur met een trafo achter een dimmer te hangen (halogeenspotjes branden nog altijd niet op 230V voor zover bij mij bekend).

    Dus niet te schrikkerig gaan doen van dit soort creaties, want het risico zal best meevallen als de elektro goed geisoleerd zit.

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #17
      Originally posted by stainz
      Tevens is het voor professionals ook niet gebruikelijk om apparatuur met een trafo achter een dimmer te hangen (halogeenspotjes branden nog altijd niet op 230V voor zover bij mij bekend).
      Dan zou ik me toch maar een beetje bekend maken met lampen. En niemand had het over een trafo (bovendien zijn de meeste consumentenvoedingen voor laagvoltage halogeenlampen schakelende voedingen en dat werkt al helemaal niet op een dimmer).

      Over fittingen werd niet gesproken en kan niet afgeleid worden uit de foto's. nls zei overduidelijk dat hij geen fittingen had, maar de kabels rechtstreeks op de lampen soldeerde (wordt nog leuk zodra de eerste lamp overlijdt, kun je weer opnieuw prutsen met een soldeerbout). En dat alles om (waarschijnlijk) 10 euro aan fittingen uit te sparen?

      Comment

      • keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

        #18
        Originally posted by wouter383
        Zo te zien zitten ze gewoon via armaturen in het hout. En als hout krimpt kunnen ze er nooit uitvallen.
        Nog een keer dan. Ik citeer even de bouwer van dit kunstwerk:

        *Paar net groot genoege gaatjes geboort
        *lampen er klem in duwen (geen lijn, want nu kun je makkelijk lamp vervangen)
        En als hout KRIMPT wordt het gat GROTER en flikkeren de lampjes er dus uit.
        Als hout UITZET wordt het gat KLEINER en worden de lampjes juist vastgeklemd.

        Groet, Rob.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #19
          Zitten we hier op een forum voor pro's nu het werk van een hobbyist te beoordelen?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • @lex
            • Jul 2006
            • 1087

            #20
            Originally posted by keenoncoolstuff
            Nog een keer dan. Ik citeer even de bouwer van dit kunstwerk:



            En als hout KRIMPT wordt het gat GROTER en flikkeren de lampjes er dus uit.
            Als hout UITZET wordt het gat KLEINER en worden de lampjes juist vastgeklemd.

            Groet, Rob.
            Eh, nee het is de andere kant op:

            Als een materiaal krimpt, wordt een gat kleiner
            Als een materiaal uitzet wordt een gat dus groter!

            Anders zou het bij theoretisch oneindige krimp zo zijn dat het gat groter wordt dan het materiaal en dus het materiaal in het gat verdwijnt...

            En dat voldoet alleen aan E=MC^2 als daarmee enorm veel energie vrijkomt... Echt heeeeeeel veel!

            @lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #21
              En dan was er ook nog iets met licht dat niet meer kan ontsnappen uit bepaalde gaten enzo....

              Comment

              • Carl
                • Nov 2000
                • 907

                #22
                Als nou die lampies in dat plankie lang genoeg branden, worden die gaten waar ze inzitten zwart, klinkt mij erg gevaarlijk in de oortjes. Als dat nou maar geen "big bang" gaat veroorzaken.....

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #23
                  Originally posted by @lex
                  Eh, nee het is de andere kant op:

                  Als een materiaal krimpt, wordt een gat kleiner
                  Als een materiaal uitzet wordt een gat dus groter!
                  Ik weet het nog zo net niet met dat gat. ALS het gehele hout even warm word dan ben ik het met je eens. Maar wat als het nu plaatselijk rondom het gat (door de warmte) krimpt en de rest erom heen niet zoveel... Dan zou het gat dus groter kunnen worden??

                  Zijn hier nog wat mythbusters?

                  Comment

                  • DJ nn
                    • Jun 2006
                    • 489

                    #24
                    Bij warmte gaan de elektronen meer trillen rond de kern van het atoom, dus het atoom wordt groter. (neemt meer plek in)

                    Dus het gat wordt kleiner, aangezien de atomen niet naar buiten kunnen uizetten. (het zijn gaten in een massief blok)
                    Bij een ring zouden de atomen wel naar buiten kunnen, dus uitzetten.

                    Klopt dit een beetje?
                    Heb vage opvlakkeringen van de les fysica :-)

                    grtzzz
                    ... the sound of silence...

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #25
                      Originally posted by DJ Antoon
                      Ik weet het nog zo net niet met dat gat. ALS het gehele hout even warm word dan ben ik het met je eens. Maar wat als het nu plaatselijk rondom het gat (door de warmte) krimpt en de rest erom heen niet zoveel... Dan zou het gat dus groter kunnen worden??

                      Zijn hier nog wat mythbusters?
                      Als het warm genoeg wordt dan vliegt het vanzelf in de fik en wordt het echt groter.
                      Vergeet ook niet dat hout vocht bevat, als dat door de warmte verdampt zal het gat ook groter worden.
                      Hoe dan ook, hout is gewoon niet geschikt om als fitting voor een halogeenlamp te dienen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • banus
                        • Mar 2010
                        • 3

                        #26
                        Blinder

                        maar..
                        heeft nu iemand een tekening of schematje hoe je een blinder in elkaar zet

                        m.V.G Roy

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #27
                          Dat is een gevalletje serie/parallel schakelen afhankelijk van de lampjes die je wenst te gebruiken. Als deze basiskennis je ontbreekt: AFBLIJVEN!!! (Veiligheid)
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          • @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

                            #28
                            Originally posted by DJ nn
                            Bij warmte gaan de elektronen meer trillen rond de kern van het atoom, dus het atoom wordt groter. (neemt meer plek in)

                            Dus het gat wordt kleiner, aangezien de atomen niet naar buiten kunnen uizetten. (het zijn gaten in een massief blok)
                            Bij een ring zouden de atomen wel naar buiten kunnen, dus uitzetten.

                            Klopt dit een beetje?
                            Heb vage opvlakkeringen van de les fysica :-)

                            grtzzz
                            Als je drie cirkels van elk zo'n honderd mensen schouder aan schouder maakt en je laat de binnenste cirkel meer bewegen... Denk je dan dat ze de cirkel nog kleiner proberen te maken? Nee ze proberen de mensen er omheen ook te enthousiasmeren om te gaan bewegen. Dit heet geleiding. En dit zal ook met hout gebeuren. Welliswaar is het met hout zo dat trek en krimp anders zal verlopen door zaken als uitdroging, kromtrekking en scheuren.

                            Maar zoals mXtra al zei: Als het warm genoeg wordt dan vliegt het vanzelf in de fik en wordt het echt groter.

                            En zwart!

                            @lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                            Comment

                            • DJ nn
                              • Jun 2006
                              • 489

                              #29
                              Originally posted by @lex
                              ...de cirkel nog kleiner proberen te maken? Nee ze proberen de mensen er omheen ook te enthousiasmeren om te gaan bewegen. Dit heet geleiding. En dit zal ook met hout gebeuren. Welliswaar is het met hout zo dat trek en krimp anders zal verlopen door zaken als uitdroging, kromtrekking en scheuren.

                              Maar zoals mXtra al zei: Als het warm genoeg wordt dan vliegt het vanzelf in de fik en wordt het echt groter.

                              En zwart!

                              @lex
                              Volledig mee eens (hoewel zwart niet negatief is voor een blinder, is veel mooier!)

                              Nu je het zegt, gat = groter bij warmte inderdaad.
                              Weet niet meer hoe de test noemt, maar is een bol die perfect door een cirkel past.
                              Bij verwarmen van de bol/cirkel appart, zal de bol niet of beter door de cirkel passen.

                              Hierbij trek ik mijn vorige commentaar weer in!

                              grtzz
                              ... the sound of silence...

                              Comment

                              • daveyb
                                • Aug 2009
                                • 150

                                #30
                                Ik vind de eerste meer in Sunstrip?
                                We doen het goed, of gewoon niet !

                                Comment

                                Working...