Truss, is dit wel gezond?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

Juce...Misschien kan ik me een beetje beter uitdrukken en je een nogal directe vraag stellen :
    Kan jij Thomas Engineering vergelijken met iemand die zelf truss last 'die lijkt op prolyte'?

Tiemen

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Hallo Tiemen,

Het lostrillen van een bout/moer verbinding is niet erg waarschijnlijk wanneer deze goed is vastgedraaid. Een bout bevatnamelijk geen bewegingsdraad. De spoed op de normale bouten is zodanig gekozen dat lostrillen erg onwaarschijnlijk is. Ik kan me niet voorstellen dat truss werkelijk zo veel trillingen te verdragen krijgt.

Als vergelijk kijk eens hoe lang het duurt voordat een goed aangedraaide speakerbout lostrilt uit zijn inslagmoer.

MVG Contour

Comment

• Merijndj
        • Mar 2001
        • 660

citaat: Is dat een garantie dat het per definitie goed is?

Greetz,

De Mennooo's

Voor het profiel en de sites.
        Ik bedoelde alleen maar dat ze dit dus in amerika ook gebruiken en de wet zegt dat daar laat het dus toe en daarmee weet ik ook wl dat dat geen garantie is voor hier in de benelux.

groet,

MerijnDJ

Comment

• Tiemen
          • Dec 2001
          • 944

citaat:
          Ik bedoelde alleen maar dat ze dit dus in amerika ook gebruiken en de wet zegt dat daar laat het dus toe en daarmee weet ik ook wl dat dat geen garantie is voor hier in de benelux.
          Ik zou niet weten waarom dat zoiets tegen de wet zou zijn...De vraag is als je zoiets nabouwd, als het dan per definitie goed is...

citaat:Als vergelijk kijk eens hoe lang het duurt voordat een goed aangedraaide speakerbout lostrilt uit zijn inslagmoer.
          Kan het iemand iets schelen als een bout lostrilt in een speaker? En dan de volgende vraag, kan het iemand iets schelen dat een bout in truss (of square)(die om de paar dagen vast/los gedraaid wordt) loskomt?

Tiemen

Comment

• Tiemen
            • Dec 2001
            • 944

citaat:
            De spoed op de normale bouten is zodanig gekozen dat lostrillen erg onwaarschijnlijk is
            Ik dacht dat dat het geval was bij metrisch fijn, en ik dacht ook dat we hier over gewone metrische schroefdraad spraken.

Tiemen

Comment

• Martijn de Jong
              • Feb 2001
              • 42

Hoi Tiemen,

Vertel eens precies wat er mankeert aan de opbouw van de truss, waar zit volgens jou fouten in het vakwerk en waarom moet je minstens M16 gebruiken..?

Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je borgmoeren gaat gebruiken bij verbindingen die nauwelijks aan trillingen blootstaan en die vaak losgehaald moeten worden...

En wat voor een belasting vormt een aantal scans (over een segment truss misschien een belasting van 250kg) nu eigenlijk voor een vakwerk van 35x35cm? Ik neem aan dat truss niet alleen aan de uiteinden opgehangen wordt...

Groeten Martijn

Comment

• Tiemen
                • Dec 2001
                • 944

"waarom moet je minstens M16 gebruiken"

De vergelijking wordt met bvb. Thomas gemaakt, dan trek ik die vergelijking door en moet dus M16 gebruikt worden.

"Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je borgmoeren gaat gebruiken bij verbindingen die nauwelijks aan trillingen blootstaan en die vaak losgehaald moeten worden..."

Het gaat me er niet om dat ze al dan niet aan trillingen moeten weerstaan of niet. Het gaat erom dat je er toch best het meest mogelijke voor doet om die moeren niet los te laten komen?

"En wat voor een belasting vormt een aantal scans (over een segment truss misschien een belasting van 250kg) nu eigenlijk voor een vakwerk van 35x35cm? Ik neem aan dat truss niet alleen aan de uiteinden opgehangen wordt..."

Daar zal bij Thomas of Tomcat of whatever wel over nagedacht zijn. En nu voor de 764ste keer "is het omdat het erop lijkt goed?".

Tiemen

Comment

• dj_lucv
                  • Aug 2001
                  • 616

Waar is op de 3e foto die XLR nou voor? Zit daarin een booster? Of zitten die in die balk op de 4e foto?

Comment

• Martijn de Jong
                    • Feb 2001
                    • 42

Hoi Tiemen,

Stel ik ben niet zo technisch, leg me dan eens uit waarom er onnodig buigspanningen optreden in het vakwerk zoals we dat op de foto zien, waar treden die spanningen op en als gevolg van wat..?

Groeten Martijn

Comment

• Tiemen
                      • Dec 2001
                      • 944

citaat:
                      Stel ik ben niet zo technisch, leg me dan eens uit waarom er onnodig buigspanningen optreden in het vakwerk zoals we dat op de foto zien, waar treden die spanningen op en als gevolg van wat..?
                      Is het hier examen Bouwkunde ofzo? Daar ben ik helaas al voor geslaagd. En ja hoor, we hebben vakwerkberekeningen moeten doen. Pot vol koffie toch. Enne, als je "stel, ..." zegt blijkt daaruit dat je het wel weet? Waarom dan eerst van die vraag stellen en dan erna met jouw antwoord afkomen? Ik heb in m'n vorige post al je opmerkingen moeten weerleggen, ik ga niet ieder woordje dat ik getypt heb 40934 keer verklaren. Als de krachten niet rechtstreeks door de buizen overgebracht worden, maar door een vlakke plaat en bout/moer koppeling zal het buigend moment/dwarskracht/normaalkracht-diagram er anders uitzien dan bij een rechtstreekse koppeling van de buizen. En wel in de negatieve zin. En ja, ik weet dat er fabrikanten zijn die dat ook gebruikt hebben. Ik weet ook dat het werkt. Maar ik weet ook dat er daar over nagedacht is en dat er berekeningen rond gevoerd zijn. Het enige wat ik van deze truss weet is dat hij "nagebouwd is op basis van Prolyte".

Tiemen

Comment

• Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

ik heb DWR al enkele malen trussen zien opbouwen (ik doe namelijk kleine verhuur in hun buurgemeente...)
                        Die kerel heeft mij toen verteld over hun trussen: ze worden in een groot en redelijk bekend metaalbedrijf in Meeuwen door vakbekwame lassers gelast,en deze worden hierna onmiddellijk door een erkend keuringsorgaan gekeurd. ik zag dat zij hun trussen vastschroeven mbv een pneumatische schroefmachine,dit gaat dus supersnel.
                        En die bouten, ze gebruiken 4xM16, met borgmoeren,die zullen dus niet lostrillen.Btw, een M16 heeft een afschruifkracht van MINSTENS 1 ton!!

Astemblief, ik hoop dat er nu wat minder gezeikt wordt over hun manier van werken...

Jo, ik weet niet of ik met jou daarover eens gebabbeld heb? het was iemand van dwr maar ken zijn naam niet!

Groetjes
                        davy

PS. deze gasten bouwen hun constructies meestal op trusspoten= superveilig.Niet gelijk andere boeren hier in de buurt die het uiteinde van een driehoekconstructie takelen aan de paal van een spantent!!!

Comment

• Davy Gabriels
                          • Aug 2002
                          • 819

en zij zijn volgens mij de enigen die een beveiliging plaatsen als ze een spiegelbol ophangen!
                          Want wat doe je als het kettingkje aan een spiegelbol van 1m breekt?

Comment

• Tiemen
                            • Dec 2001
                            • 944

Voila...Dat is nu eens een reactie die al heel wat vragen deftig beantwoord...Hoe moeilijk kan het leven toch zijn!

T

Comment

• jo vaes
                              • Jul 2002
                              • 221

Nee davy, volgens mij heb ik niet met u gepraat. Waar heb je dan met iemand van DWR gepraat?

Dat van die spiegelbol werd ons opgelegd door het keuringsorgaan toen wij de volledige set van studio brussel hebben laten keuren. En dan doen wij dat gewoon. Zo'n ring kost 2 keer niks bij wijze van spreken, dus een kleine moeite om grote problemen te voorkomen.

groeten

Jo Vaes - DWR sound and light - belgium
                              Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• Davy Gabriels
                                • Aug 2002
                                • 819

tja waar was da weer...ik denk in opglabbeek ergens op een 30+ fuif waar tom de groot moest draaien.Hebben we voor de fuif eens effe staan praten met iemand van jullie.

Als ge ziet wat sommige van uw collega's klaarstomen om trussen op te hangen aan tentpalen....jawadde daar loop ik toch niet onderdoor tijdens de fuif!

Comment

Working...