Vele doeken uitlichten: meningen gezocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FristB
    • Jul 2004
    • 18

Vele doeken uitlichten: meningen gezocht

Hallo allemaal,
    binnenkort heb ik een technofeest. De podium set-up wordt er een met vele doeken. Deze verschillen in maat tussen de 3,6x2,7m en 0,6x0,4m. Deze doeken hangen in een cirkel aan trussen. Er zijn drie trussen in de diepte waaraan de doeken steeds dichter bij elkaar gaan hangen, zie ook de bijgevoegde tekening. In de tekening hangen de doeken in een zelfde kleur in een laag. Er zijn dus 5 lagen. Nu zijn het nogal wat doeken: 33 stuks in totaal....

Hier ontstaat ook mijn probleem... Ga ik ze allemaal individueel uitlichten met stapels fresnellen? Of kan ik een met-grote-halen-snel-thuis actie uitvoeren, met weinig lampen werken dus? Ik kan lampen hangen zowel aan de drie 10m H40V trussen als aan de brug rondom. Eventueel kunnen er ook lampen op statief op de vloer geplaatst worden. Ik wil in ieder geval bereiken dat de verschillende lagen doeken in de diepte apart uitgelicht kunnen worden. Heeft er iemand ervaringen met dit soort zaken? Ik sta open voor uw suggesties!

groet, Eric

---
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Ok, je gaat in het veld staan met iets en je roept: schiet maar
    Dus dan ga ik ook schieten.

Je setje ziet er erg indrukwekkend op tekening uit, en vast ook bij daglicht, maar ik denk dat eens je het werklicht uitgooit er nix meer van over blijft.
    Ergo, je moet het gaan belichten. Techno is actie, is agressie is minimalisme ...dus ongetwijfeld moet je ook diepte en actie kunnen creeren door de vlakken te laten knipperen of faden. Je vlakken zijn eigenlijk visuals.

Dus: je moet ze ongetwijveld apart aanlichten.

Tip van de dag: Reduceer het aantal doeken zodat er bijna geen overlap meer inzit ...of toch geen drie-level-overlap. Zorg voor een stof met nog een redelijke transparantiegraad en licht ze allemaal apart met een profieltje aan langs de achterkant. Scherp afsnijden (tijdrovende klus ) en een kleurtje erin dat matched met het kleurtje van het stof.
    Je wil ook voor het grote contrast gaan, dus geen witte achterdoek maar strak zwarte molton, hang hier je profieltjes voor aan laddertrusjes of T-hangers op de juiste hoogte, zijn ze visueel ook weggewerkt, gooi er een koppel Atomics random tussen voor het fellere werk.

Alle profieltjes op hun eigen dimmerchannel en gaan maar.
    Wil je het helemaal af maken, dan wil je de vlakken strak hebben met een zeer visuele stof structuur erin. Dit bereik je door frames te maken en die in te spannen met P5-stretch (ref. Showtex) en niet alleen 1 profieltje per vlak maar ook een AF1000 Dataflash (met blackfoil kan je een soort van tophat maken voor de AF1000 waardoor je het effect per vlak kan houden.
    Nog budget over, vervang de profieltjes door movinglights (wash of spot, aan jou de keuze).

Maar belangrijkste raad is: zonder licht is dat hele doekenfantasie nix meer waard, en als je het algemeen gaat aanlichten zou het leuk zijn voor een productpresentatie of een bedrijfsfeestje, maar je hebet geen vitaliteit die je voor een technofeest echt wel wil, en zal nodig hebben.

Ok, ik heb geschoten, factuur volgt

Groeten.
    G-LiTe
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• FristB
      • Jul 2004
      • 18

Dank voor de reactie,
      Ik ben het helemaal eens met je insteek qua belichting op een technofeestje. Ik heb in deze tekening trouwens enkel de doeken en enkele studiospots gezet, de rest van de yoke's, strobe's enz is "franje", dat plaatst ik er tzt nog in. Ik ben vergeten te vermelden dat de doeken in feite schilderijen zijn, oftewel beschilderd canvas doek opgespannen in hout. Er zit dus al een abstract beeld in. Helaas betekent dat ook dat belichten van achteren niet mogelijk is.

Ik denk dat het probleem zit in dat ik en de overlap wil houden en de individuele belichting zoveel mogelijk wil toepassen. De overlap zorgt immers voor de dieptewerking. En wat je al zegt, het individueel uitlichten is gewoon erg mooi. (heb zoiets trouwens al eerder gedaan: http://web.inter.nl.net/users/ericvanduin/vlakken.JPG, dit waren 25 doeken van 1,2x1,2m).

Het zal uiteindelijk neerkomen op een combinatie van individuele belichting waar mogelijk en 'laag' belichting wanneer er sprake is van een overlap van doeken... tja.. het resultaat is binnenkort in het paard in Den Haag te bewonderen

Comment

• DjJeroen
        • Oct 2000
        • 288

Ik wou net zeggen, dit is het Paard. Komt weer Integrate aan zeker ! Lichtplannen zien er altijd leuk uit!
        Dit word ook weer een leuk iets zo te zien , wat komt er voor de rest nog aan licht in te hangen?

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

Zoals G-Lite al zegt: elk doekje apart belichten met een profiel, en lekker scherp shutteren. Contrast kan je flink verhogen door je horizon aan te lichten met een tophorizon + grondhorizon. Als je horizon er flink uitknalt zie je onbelichte doeken dan als zwarte vlakken. Het podium zou ik dan aanlichten met een aantal toplichten (eveneens profiel, je kan ook 2 groepen met verschillende kleuren maken).

Succes ermee (en nu ga ik slapen..... overmorgen weer touren
          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

Misschien is het een idee om te werken met iets in de vorm van LED strips/striplights. Als je die onder (evt langs alle kanten met grotere doeken) je doek monteert, en aan de bovenkant een zwart latje spijkert, kun je je doeken aanlichten zonder dat je een armatuur vanuit de zaal nodig hebt. Dit lukt uiteraard niet met erg grote doeken, maar misschien dat het voor jou in sommige gevallen een interessante oplossing is?

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

Ik kan je uit ervaring zeggen dat dit met zipstrips en ledstrips een regelrecht drama wordt. Je licht er alles mee aan, behalve het dichtbijzijnde object. Wat wel een optie is zijn TL's, al blijft je intensiteitsverloop over het doek vrij groot.

>> Hou het maar gewoon bij een flinke lading profieltjes.
              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Harmen
                • Sep 2003
                • 379

als je er genoeg hebt kun je er ook break-up's in doen,
                wel zorgen dat je voor elk vak 1 profiel hebt dan pas gaan kijken naar break up's e.d.

Comment

• FristB
                  • Jul 2004
                  • 18

Heren,
                  Dank voor alle reacties. Ik denk dat al conclusie getrokken kan worden dat alle doeken individueel uitgelicht moeten worden, met profielspots nog wel... 32 profielspots zullen het worden, elk individueel aangestuurd. Ik kom met foto's zodra ik ze heb, dat is na 2 oktober dus

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

citaat:Geplaatst door Harmen

als je er genoeg hebt kun je er ook break-up's in doen,
                    wel zorgen dat je voor elk vak 1 profiel hebt dan pas gaan kijken naar break up's e.d.
                    Sorry Harmen, maar volgens mij sla je de plank een beetje mis. Als je geen ervaring hebt met belichting; mondje op slot...

Break-up's zijn mooi voor bundel-breking (daar zijn ze voor). Denk niet dat je op een kunstzinnig doek een leave-gobo wil hebben toch...[xx(]

Vind het een tof idee FristB, denk wel dat je flink veel tijd gaat steken in uitlichten Wat mij i.v.m. techno het probleem lijkt, is de flash-rate van profielen... Je zit met een gloeidraad, en helemaal mooi lijkt me dit niet (ook kleurverloop richting oranje tijdens chases). Wat mij een ingewikkelde maar tijdbesparende oplossing lijkt; Clay Paky Zoom1200 's... Mooie lamp, snelle shutter, minimalistisch doekgebruikt (zoals G-Lite zo mooi heeft uitgelegd), en dan een paar shutter positie's maken...

Denk dat je per 2 doeken 1 CP nodig hebt. Het resultaat zal super zijn, omdat je ook met CMY kleurverlopen kunt werken, en tegelijk de kleurtemperatuur gelijkt hebt met de rest van je plan.

Veel succes (OF met uitlichten, OF met proggen)

grtz AJB

PS in geval van teveel budget; doeken wit, en projecteren !
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• FristB
                      • Jul 2004
                      • 18

Hallo allemaal,
                      Het topic is alweer een tijdje geleden aangesneden. Inmiddels is het feest, integrate, geweest en heb ik de eerste foto's. Het plan van de profielspots is doorgegaan en zodoende hebben we(*) de 32 plus wat extra profielspots mogen stellen. Ik heb inmiddels begrepen dat bijna iedereen die integrate heeft opgebouwd dit forum ook leest; dus via deze weg: bedankt voor al het gedane werk, ik denk dat het een geslaagde show was (ondanks dat het wellicht een beetje veel werk was... )

Hierbij alvast het eerste plaatje. aangezien plaatjes geduldig zijn, heb ik binnenkort wat filmpjes maar ook nog wat betere foto's van de schilderijen. Foto's zijn van Menno

(*)Jeroen en Mark het zijn...

Comment

Working...