LED TUBE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joopknoop
    • Dec 2004
    • 78

Weten jullie wat voor type kabels het zijn die in de jb-systems led tubes het "programma" doorgeven (de kabel die aan de IP44 norm voldoet). Ik heb namelijk binnenkort een feestje en wil meerdere rijen maken die naar elkaar toe lopen. Maar als ik in het midden ben aangekomen moet ik dus naar de andere kant om daar opnieuwe te beginnen. Zo lopen de programma's tegen elkaar in.
    ->->->->-><-<-<-<-
    Zoiets dus. Alleen ik zit met het probleem dat wij slecht 2 lange kabels meegeleverd hebben gekregen. Dus of ik moet extra kabels kopen (waarvan ik het type niet weet) of er moet een andere oplossing komen. Heeft iemand al geprobeerd om xlr-kabel (wel met een omvorm plugje) er tussen te stoppen. Ik zat zelf te denken dat dit niet kon vanwege de verschillende weerstand. Ik ben benieuwd

Comment

• Banned
      Banned
      • Dec 2003
      • 951

met een gewone dmx kabel kan dit ook alleen zullen de aansluitingen niet 100% passen maar het werkt wel.

Zo heb ik ze ook getest en het werkte gewoon.

Die kabels die JB levert zijn in feite DMX kabels met een vochtbestendige schroefsluiting.

Voor de prijs kan je ze niet laten liggen en je hebt ze in 5M en 10M de Stroomkabels van JB die voor de tubes zijn, zijn te krijgen in 5 10 en 25M enb voor dat geld kun je ze zelf niet maken.

Nadeel is dat ze een luchtje hebben en ietswat stug zijn.

Comment

• Joopknoop
        • Dec 2004
        • 78

Bedankt voor het advies. Ik denk dat ik hier wel verder mee kom.

Comment

• Rv
          • Feb 2001
          • 1086

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar dimbare TL-lampen, maar als ik dit topic doorlees kan ik evengoed opteren voor lebtubes. Rest me natuurlijk maar één vraag: zijn die ledtubes dimbaar? Ik lees het nergens ...

Wie kan me helpen, bedankt!!
          ____
          Rv.
          ____

Comment

• wimbru
            • Sep 2003
            • 148

Deze van JB-Systems zijn via DMX dimbaar: kanaal 1 op 0%; kanalen 2, 3 e 4 geven RGB-mixing. HQ-power komt met ongeveer hetzelfde uit, maar zij spreken over "volledig programmeerbaar", maar wat of hoe... jaja, papier is geduldig!

Als vervanger van dimbare TL-lamp: een Tubeled is geen echte lichtbron; geeft enkel een effect.

Nog een vraagje: kan men die data-lijn splitsen?
            Ik zou willen verticale strepen maken en ervoor zorgen dat die lopende effecten in dezelfde richting lopen. Je kunt natuurlijk per verticale streep een eigen controller plaatsen. De mogelijkheid om onderaan elke streep een verlengkabel naar boven laten lopen om dan aan de bovenkant van de volgende streep aan te sluiten wil ik niet gebruiken want dan kan men niet al de strepen een gelijke loopfunctie geven.
            Ik dacht dus dat men elke verticale streep op zich laat adresseren (voor 3 meter hoogte dus maar 3 units laten adresseren) en dan via T-splitters het zootje op de controller aan te sluiten.

Iemand enige ervaring?

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

citaat:Geplaatst door wimbru

Deze van JB-Systems zijn via DMX dimbaar: kanaal 1 op 0%; kanalen 2, 3 e 4 geven RGB-mixing. HQ-power komt met ongeveer hetzelfde uit, maar zij spreken over "volledig programmeerbaar", maar wat of hoe... jaja, papier is geduldig!

Als vervanger van dimbare TL-lamp: een Tubeled is geen echte lichtbron; geeft enkel een effect.

Nog een vraagje: kan men die data-lijn splitsen?
              Ik zou willen verticale strepen maken en ervoor zorgen dat die lopende effecten in dezelfde richting lopen. Je kunt natuurlijk per verticale streep een eigen controller plaatsen. De mogelijkheid om onderaan elke streep een verlengkabel naar boven laten lopen om dan aan de bovenkant van de volgende streep aan te sluiten wil ik niet gebruiken want dan kan men niet al de strepen een gelijke loopfunctie geven.
              Ik dacht dus dat men elke verticale streep op zich laat adresseren (voor 3 meter hoogte dus maar 3 units laten adresseren) en dan via T-splitters het zootje op de controller aan te sluiten.

Iemand enige ervaring?
              Absoluut geen ervaring mee, maar idd een interessante vraag!
              Ik heb geen idee welk protocol wordt gebruikt tussen de controller en de tubes op zich. In ieder geval geen standaard DMX-protocol, that's for sure.
              Tussen de interne controller van de tube en de led's is het een standaard PWM-signaal.

Grtz

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• CyberNBD
                • Aug 2000
                • 1318

Over de kabels. Ik heb hier alle tubes (showtec led tube basic, gelijk aan de JB's) omgesoldeerd naar XLR3, incl de controllers. Dat omdat de verlengkabels erg slecht leverbaar zijn en ik er wel wat creatievers mee wil doen dan allemaal op een rijtje hangen [)]. Verder nog een groot voordeel en dat is dat je DMX kabel normaliter altijd ruim voldoende bij je hebt, die led kabels kan je nogal es vergeten of moet je steeds bekijken hoe en wat je nodighebt.

Tussen de tubes gaat hier dus gewoon DMX kabel (tasker 110 ohm) of audio XLR. Tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb het hier indertijd toen ik aan het solderen was uitgeprobeerd met dik 200 meter xlr tussen 16 led tubes en ze bleven het gewoon prima doen. Op opdracht ook geen problemen ondervonden. Als je zo'n showtec kabel nader bestudeerd zal je ook zien dat dit gewoon 2 aderig + gevlochten afscherming is.

Nu nog even van die plastic ***** controllers wat deftigs te maken, en dat komt ook wel goed. 4 aan te sturen led-lijnen in 1 19" 3HE controller. MET deftige knoppen en zonder al die klote adaptertjes [8D]
                CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

citaat:Geplaatst door CyberNBD

Over de kabels. Ik heb hier alle tubes (showtec led tube basic, gelijk aan de JB's) omgesoldeerd naar XLR3, incl de controllers. Dat omdat de verlengkabels erg slecht leverbaar zijn en ik er wel wat creatievers mee wil doen dan allemaal op een rijtje hangen [)]. Verder nog een groot voordeel en dat is dat je DMX kabel normaliter altijd ruim voldoende bij je hebt, die led kabels kan je nogal es vergeten of moet je steeds bekijken hoe en wat je nodighebt.

Tussen de tubes gaat hier dus gewoon DMX kabel (tasker 110 ohm) of audio XLR. Tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb het hier indertijd toen ik aan het solderen was uitgeprobeerd met dik 200 meter xlr tussen 16 led tubes en ze bleven het gewoon prima doen. Op opdracht ook geen problemen ondervonden. Als je zo'n showtec kabel nader bestudeerd zal je ook zien dat dit gewoon 2 aderig + gevlochten afscherming is.

Nu nog even van die plastic ***** controllers wat deftigs te maken, en dat komt ook wel goed. 4 aan te sturen led-lijnen in 1 19" 3HE controller. MET deftige knoppen en zonder al die klote adaptertjes [8D]
                  Ombouwen naar XLR3 wordt momenteel idd bijna overal gedaan. De reden haalde je net al aan

Maar we wachten verder nog steeds op het splitter verhaal.
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

Nu we het hier toch over LED fixtures hebben, heeft er al iemand meer info of ervaringen met de nieuwe showtec pixel track?
                    Lijkt me wel leuk als je hier wat effectjes mee kan maken, (het is wel geen thomas pixelline maartoch)
                    Maar als je enkel 4 delen hebt die je van kleur kan laten weizigen lijkt het me niets.
                    exit night into LIGHT

Comment

• Stevie
                      • Mar 2005
                      • 27

Ook wij hebben XLR connectoren op de LED tubes geplaatst, een intensief werkje maar nadien heb je er wel de voordelen van.
                      Wat het splitten betreft geeft dit geen enkel probleem! We hebben de lijn al opgesplitst in 8 delen en alles bleef perfect werken met gewone micro kabel...
                      Steven

Comment

• luc2366
                        • Jul 2002
                        • 1161

Ook wij hebben XLR connectoren op de LED tubes geplaatst, een intensief werkje maar nadien heb je er wel de voordelen van.

Ben ik ook van plan, maar welke nummering houden jullie aan? Ik heb de controller even opengevezen en merkte dat bij mij:
                        1=- / 2=+ /3=GND

Houden jullie dit aan of wisselen jullie naar de xlr-standaard (GND / + / -)?

Ik heb de HQ-leds net binnen en ben van plan dat "volledig programmeren" eens uit te zoeken...

Comment

• sjoerd
                          • Apr 2004
                          • 341

Dat maakt natuurlijk niet uit, is toch 1 op 1. Maar het lijkt me wel het verstandigste
                          om de GND via de afsscherming te laten verlopen, dus via pen 1.

Comment

• luc2366
                            • Jul 2002
                            • 1161

vandaar m'n vraag: of er 1-op-1 omgebouwd wordt of dat de aders van 1 en 3 omgewisseld worden naar xlr-norm...

Comment

• Pieter Huijgen
                              • Sep 2003
                              • 766

Ik ben er geen voorstander van om alles maar van XLR3 te voorzien...
                              Op welke spanning werken deze buizen?

Lijkt me erg onhandig om tijdens een produktie dmx, geluid, intercom en ook ledtubes met hetzelfde type connector te verbinden. Het onderscheid tussen XLR3 voor geluid en XLR5 voor dmx is er niet voor niks! XLR4 is ook al in gebruik voor scrollers....
                              Misschien een kleine harting-norm??
                              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• sjoerd
                                • Apr 2004
                                • 341

heb je wel weer extra kabels nodig terwijl XLR meestal ruim aanwezig is.. Dan kun je net zo goed de originele stekkers er op laten zitten toch?

Comment

Working...