Is waterkoeling niet meer nodig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Is waterkoeling niet meer nodig?

De vraag van een absolute laser-nitwit: [:0]

Ik besef me net dat volgens mijn geheugen
    de apparatuur die laserstralen opwekt altijd water-gekoeld werd. [:X]
    Is dat niet meer zo? [?]
    Bestaan er tegenwoordig ook luchtgekoelde "laserkanonnen?" [:I]
    (Zeg dus maar de VW-Kevers onder de Licht-bundelaars.[8D])

Harry Harpsluiting [:I]

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Je hebt nu inderdaad nieuwe lasers die vroeger wel water gekoeld zouden moeten worden, daar hebben ze nu een ander systeem voor.
    Uiteraard zijn er nog wel watergekoelde systemen.
    Alleen al het voorbeeld van de lasershow op de DjExpo, daar stond een flinke laser, watergekoeld.
    We're ready to party, are you?

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

citaat:Geplaatst door DJ.T

Je hebt nu inderdaad nieuwe lasers die vroeger wel water gekoeld zouden moeten worden, daar hebben ze nu een ander systeem voor.
      Uiteraard zijn er nog wel watergekoelde systemen.
      Alleen al het voorbeeld van de lasershow op de DjExpo, daar stond een flinke laser, watergekoeld.
      Dj.t heeft de klok wel horen luidden maar weet niet waar de klepel hangt.

Gaslasers gebruiken hoogvermogensvoedingen (10KV etc..) Deze lasers moeten bij serieuze vermogens watergekoeld worden.

De zwaarste luchtgekoelde gaslaser die ik heb gezien is 1,2W witlicht

De nieuwste trend zijn diodelasers. Door een laserdiode en een pompkristal kan je zo ook hoge vermogens krijgen. De voeding blijft simpel en is niks anders als een laagspannings trafo die erg netjes gelijkgericht is. (om het ff simpel te zeggen)

Deze diode lasers kan je dus makkelijk met een koelvin of ventilator koelen. Er is geen water meer bij nodig.
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• tuurKE
        • Jan 2005
        • 252

ik sluit me aan bij Fiëste.
        diodelasers zijn een enorme vooruitgang: kompakt, geen loodzware voeding, geen geknoei met water, over het algemeen betere lichtopbrengst. enige nadeel is dat de stralen maar uit exacte golflengte bestaan, dus van die effectjes dat je uit 1 laser meerdere kleuren kan halen, kan je wel vergeten. Echte zware vermogens (enkele watts) zijn ook nog niet echt aan de orde wegens te duur om te produceren, maar daar word aan gewerkt.
        En persoonlijk denk ik dat voor grafic-shows je nog altijd beter een gaslaser kan gebruiken omdat de lichtstraal van deze toestelen dunner is.
        Maar wij hebben.......
        .......chamsys!!

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Maar, om een klein beetje ontopic te blijven, Rinus, mogen we weten hoe je bij dit onderwerp komt??

Heb je een nieuw soort laser gezien ofzo?
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Nee,
            maar in het Qlimax-topic begon iemand over "Diode-lasers" in de cirkel.
            En aangezien ik in mijn tellijsten graag accuraat blijf kwa gewichten vroeg ik me af wat een Diode laser is.
            Ik had daarin alleen "laserkasten" staan en vroeg me af
            of ik misschien koelslangen over het hoofd had gezien.
            En dat zou zo weer een 150-250kg rubber+water gescheeld hebben.
            Nu weet ik dus dat lasers ook zonder waterkoeling mogelijk zijn.
            Dank aan iedereen die deze "Gecertificeerde Laser-analfabeet" weer wat bijgeleerd hebben.

Van mij mag er een slotje op hoor...
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• johan L.
              • May 2001
              • 384

Momenteel is tot 8watt groen te krijgen als solidstate. (ook een 16 watt maar dat zijn 2 gekoppelde 8 watts)
              En wat ook hoop gewicht scheelt, lichtbron beneden en met glasfiber naar de projector toe.
              Net deed ie het nog.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

de techniek staat wederom voor niets, Rinus...
                Alhoewel , als je je grote zalen wilt laseren (ahoy, etc) je met een kleine diode niet zo ver komt, volgens mij. Zit je toch weer aan die ouwe waterbakken.
                Maar ook dit zal met de tijd wel veranderen...

Comment

• Freaky Spike
                  • Oct 2004
                  • 34

Ik zie nog niet zo snel een meerkleuren laser luchtgekoeld.
                  Of wel?
                  Niels

Comment

• FiëstaLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

Tuurlijk wel.. Je kan toch een rode,groene,blauwe dpss laser pakken en deze straal mengen tot wit ?

Door de output van de afzonderlijke lasers dan te "dimmen" kan je volledig rgb kleurenwisselen.

Heb aansturing voor zo'n systeem zelf ontwikkeld tijdens mijn stageperiode
                    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• laserpen
                      • Dec 2003
                      • 10

Rinus die diode's die in die circel hingen zijn nog geen 10 kg per stuk ! ( als je de exacte gewichten wilt weten moet je ff mailen met hugo@laserimage.nl die heeft ze gehangen

En over Full-color diode's die zijn er zeker wel en je kunt er ook alle kleuren mee maken wij gebruiken er een van 2 watt !
                      1 x rood 2 x blauw en 1 x groen in een kastje

Maar toch een gasbuis blijft mooier , zeker voor de echte grafische shows. Wij gebruiken soms wel 2 2watt diode's voor de zijkoppen maar voor de projectie toch altijd de gaspijp in het midden en met de glasvezel hoef je het voor het gewicht niet te laten...
                      LAZZZZZER OP MAN !

Comment

• Victor
                        • Aug 2000
                        • 54

citaat:Geplaatst door johan L.

Momenteel is tot 8watt groen te krijgen als solidstate. (ook een 16 watt maar dat zijn 2 gekoppelde 8 watts)
                        Voor entertainmentdoeleinden (buitenshows) worden er al jaren solid-state lasers gebruikt tot 100 Watt (groen, 532 nm) en ze zijn er nog veel zwaarder (maar dan niet meer geschikt voor entertainmentdoeleinden). 40 Watt kom je zelfs regelmatig tegen, ook in Nederland. Bijvoorbeeld van Laser Innovations (http://www.laser-innovations.co.uk/products/genesis.htm).

Dit zijn geen diodelasers (die bestaan wel, maar alleen in kleinere vermogens) maar solid state (of dpss: double pumped solid state) lasers, waarvan het medium dat de laserwerking heeft wordt vaak met infrarooddiodes wordt "gestart". Dat kan ook met lampen (lamp pumped).

De echt zware types dpss moeten met (relatief weinig) water of een warmtewisselaartje worden gekoeld. Niks vergeleken met een gaslaser. Voor alles daaronder volstaat luchtkoeling.

En tenslotte: solid state lasers zijn er in verschillende kleuren groen, blauw, rood etc. en gecombineerd ook als full color. Bijvoorbeeld de nieuwe Mystique-serie van Medialas: 3 Watt fullcolor, met een stekkertje uit het stopcontact, luchtgekoeld in een compact doosje voor € 55.000.
                        Groeten,
                        Victor Noordland

Comment

• Ik hier
                          • Feb 2005
                          • 5

Er zijn ook DPSS 10 Watt full collor lasers die alleen nog maar een interne water sircuit nodig hebben maar ze zijn wel erg duur kijk hier maar even http://www.jenoptik-los.de/cms.php?pageid=263&lang=0
                          ------------* Don\'t get it in your eye.

Comment

Working...