Martin Mac 250 en Controller 2518

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fre03
    • Feb 2005
    • 1

Martin Mac 250 en Controller 2518

Beste,

Heb binnekort een showtje te verzorgen en heb hiervoor twee mac's 250 en een controllertje gehuurd. Mijn vraag is nu hoe moet ik die dingen nu presies aansluiten, weet wel dat ik met mijn dmx kabeltje moet vertrekken van de controller naar de eerste mac en dan doorgaan naar de tweede. Maar hoe zit dat het mac adres enz. Vanaf welk adres moet ik beginnen voor de tweede mac. Heeft hier al iemand ervaring mee?

Groetjes, Fré
  • VERVALLEN

Beste Fré,

Ikzelf heb 3 x roboscan 812 op een controller 2518.

Ge zet beide mac's op je 230V voeding alsook je controller.
    De DMX output (3 pin XLR) aan de controller sluit je aan op de ingang van je mac naar keuze (dit is dan je mac 1 logisch gezien). Dan neem je een andere dmx kabel en je steekt die aan de mac 1 dmx serial output.
    Deze kabel gaat dan naar je andere mac (je mac 2) naar de input van de dmx date signalen. Als je niet meer dan 2 macs gebruikt dan kan je best (om storing te vermijden) een terminator zetten op de dmx output van je mac 2.

Wat je adressen bevat.... deze mag je vrij kiezen. Let er wel op dat een dmx 2518 controller maar tot 72 kanalen kan aansturen.
    Het beste van al kan je uw mac 1 op adres 1 zetten. Als je dan ook uw 2e mac op adres 1 zet dat zullen je macs "altijd" juist hetzelfde doen, en volledig synchroon werken. Moeten ze appart andere dingen doen (andere gobo, andere kleur, andere beweging, ...)
    dan moet je de 2e mac op een vrij beginnend adres zetten. Hiervoor moet je juist weten hoeveel dmx adressen een mac in gebruik neemt.

Stel dat deze 7 kanalen gebruiken, dan zal mac 1 op adres 1 luisteren naar de dmx kanalen 1,2,3,4,5,6 en 7. Kannaal 8 zal dus aan je mac 1 NIETS meer doen.
    Dan kan jeuw 2e mac op kanaal 8 zetten, maar ook op bijvoorbeeld kanaal 12 (nieuw begin aan de 2518 controller aangezien je met 6 kanalen / faders werkt)
    Zet je uw 2e mac op kanaal 8, dan zal deze luisteren naar kanalen 8,9,10,11,12, ... staat je mac 2 op 12, dan luisterd deze naar kanelen 12,13,14,...

Dit zou moeten volstaan voor je adressering / aansluiting ervan.

Greets

Comment

• maarten_dever
      • Jun 2002
      • 150

als je maar 12 kanalen wilt gebruiken moet je zien dat
      je mac 250's op mode 1-2 of 3 staan (maar niet op 4
      want dan gebruiken je macs 13 kanalen) en dan gaan de kanalen
      overlappen en gaan de macs dus soms vreemde dingen doen.

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door maarten_dever

als je maar 12 kanalen wilt gebruiken moet je zien dat
        je mac 250's op mode 1-2 of 3 staan (maar niet op 4
        want dan gebruiken je macs 13 kanalen) en dan gaan de kanalen
        overlappen en gaan de macs dus soms vreemde dingen doen.

Als je de kanalen van de mac 2 zo insteld dat deze van mac 1 NIET overlappen, dan zullend de macs nooit verkeerde dingen doen. Dit is toch de gewone logica van dmx-512 protocol.
        Je kiest zelf het adres en dus de nrs van kanalen.

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Onder het motto 'We hebben een zoekfunctie die werkt, en een newbie-afdeling waar ook wel info te vinden is' ... een dik vet keihard, onbreekbaar hangslot

Ow ja... vragen kan je ook altijd stellen aan degenen waar je huurt...
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...