Ethernet DMX on Wysiwyg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijns
    • Feb 2005
    • 120

Ethernet DMX on Wysiwyg

Hallo,

Ik heb Wysiwyg Preform 5000, welke ik net geupdate heb naar versie 11.
    Nou zag ik dat deze nu ook de Enttec DMX on Ethernet ondersteund, als zijnde console.

Weet iemand of het dan mogenlijk is dat ik via HogPC Wysiwyg aanstuur, en dat Wysiwyg het DMX signaal uitstuurd over ethernet naar de Enttec interface (die schaf ik dan aan)

Alvast bedankt,

Martijn Snoek
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Interessant, is dat ondersteuning voor in of output?

Comment

• martijns
      • Feb 2005
      • 120

citaat:Geplaatst door (iCe)

Interessant, is dat ondersteuning voor in of output?
      Ja dat vraag ik mij dus ook af! als het zowel in als uit is kan men nu ook de befaamde Chamsys software gebruiken in combinatie met Wysiwyg, wat toch heel wat meer mogenlijkheden geeft dan enkel Capture Sweden 3.0!

Ik ben best heel goed bekend in Wysiwyg maar hier kwam ik helaas echt niet uit

Maarja we wachten af

Groetjes,

Martijn

Comment

• Peter Vanhove
        • Jun 2002
        • 347

Als Benelux importeur van Enttec kan ik misschien wel hulp bieden, maar ik begrijp de vraag niet helemaal (ik ben nl geen Wysiwyg gebruiker).
        Ik maak ervan dat jij met de nieuwe versie van Wysiwig, Enttec DMX over Ethernet kan ontvangen en uitsturen. Je zou dan inderdaad kunnen met een Enttec Datagate (tot 8 universes) of DMXEthergate 2 (2 universes) DMX uitsturen of ontvangen. Het zal niet werken met de Open USB DMX interface, deze werkt niet via Ethernet maar via USB, en daar zal Wysiwyg waarschijnlijk geen driver voor hebben denk ik.
        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• martijns
          • Feb 2005
          • 120

citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Als Benelux importeur van Enttec kan ik misschien wel hulp bieden, maar ik begrijp de vraag niet helemaal (ik ben nl geen Wysiwyg gebruiker).
          Ik maak ervan dat jij met de nieuwe versie van Wysiwig, Enttec DMX over Ethernet kan ontvangen en uitsturen. Je zou dan inderdaad kunnen met een Enttec Datagate (tot 8 universes) of DMXEthergate 2 (2 universes) DMX uitsturen of ontvangen. Het zal niet werken met de Open USB DMX interface, deze werkt niet via Ethernet maar via USB, en daar zal Wysiwyg waarschijnlijk geen driver voor hebben denk ik.
          Hallo Peter,

Dat is wel heel handig dat je dit topic getroffen hebt want Enttec bied momenteel een hoop producten op het gebied van DMX over ethernet.

Deze technologie is voor mij nog vrij nieuw, en ik heb er veel intresse in!
          Als ik het goed begrepen heb kan je dus een Ethernet kabel in je PC (met ethernet kaart) steken en de andere kant van de kabel in de DMXEthergate 2 (die zou voor mij het meest van toepassing zijn).
          Ik zag ook op de site van Enttec dat er 2 versies zijn van deze interface, één in en één uit.

De vraag is nu alleen nog welke DMXEthergate 2 heb ik nodig (in of uit) en het belangrijkste, kan Wysiwyg ook uitzenden, want ontvangen kan wel, kijk maar naar de HogPC bijvoorbeeld.

Tevens nog een vraag, deze interfaces kunnen niet gebruikt worden met de HogPC toch?

Alvast bedankt,

Martijn

Comment

• Roeltej
            • May 2001
            • 761

werkt dmx via ethernet dan zelfde als 'gewoon netwerk' via ethernet?

of is alleen kabel en aansluitingen zelfde en de rest totaal anders... ?
            Vitality Show

Comment

• Peter Vanhove
              • Jun 2002
              • 347

Martijn,

Lees misschien eerst eens dit http://www.enttec.com/docs/new_dmx_networks.pdf

Om op uw vragen te antwoorden :
              Om DMX over Ethernet te verzenden moet er een bepaald protocol gebruikt worden, Enttec heeft zijn eigen ESP protocol en er is ook het meer verspreide ARTNET protocol.
              In kort moet de software op de pc een van deze 2 protocollen ondersteunen. Chamsys software kan bijvoorbeeld ARTNET uitsturen dus daarop kan een DMX Ethergate 2 worden aangesloten voor 2 DMX universe uit, steek er een router tussen en nog 2 DMX Ethergate 2 OUT en je hebt meteen 6 DMX universes uit, wat overeen komt met 3072 kanalen.
              Of de HogPC software dit kan weet ik niet (denk het niet), vele software makers programmeren hun spullen nl zo, dat je een interface van hun moet aanschaffen, Chamsys vormt hierop een van de weinige uitzonderingen.
              Om verder te antwoorden de IN of UIT versie heeft enkel andere connectoren, het toestal kan zowel DMX IN als UIT, je kan van Enttec een andere set connectoren bijbestellen, of je maakt 2 verloopjes. Met een dip switch op het frontpaneel bepaal je of het toestel IN of UIT is. Bekijk misschien eens de handleiding, het zal meteen heel wat duidelijker worden http://www.enttec.com/docs/dmxethergate_mk2_manual.pdf

Groeten Peter

Comment

• martijns
                • Feb 2005
                • 120

Bedankt peter!
                Kan jij de prijzen nog posten?
                En nog een vraag over de In en Uit;
                Kan je ook één IN en één Uit gebruiken of zit de dipswitch dan in de weg?

Bedankt,

Martijn

Comment

• Peter Vanhove
                  • Jun 2002
                  • 347

Benelux brutto prijslijst hier http://www.euro-pa.be/downloads/Pric...01_01_2005.pdf
                  De dipswitch bepaalt of het toestel moet ontvangen of zenden over zijn 2 DMX universes, het is dus niet mogelijk eentje te gebruiken om te zenden en tegelijk eentje om te ontvangen. Ik begrijp ook niet waarom je dit zou willen, omdat een zender en ontvangen meestal een eind uit elkaar staan met daar een netwerkkabel of een wireless lan tussen.

Groeten Peter

Comment

• VANEENBERGEN
                    • Sep 2003
                    • 187

DMX kan niet van uit WYG gestuurd worden. Je kan dus ook geen hogpc als tafel op die manier gebruiken.

Als je een ethernet interface zoekt,kijk dan een naar dmxlan node4 van ELC (www.elclighting.com) Ten-feet gebruikt ze ook.

Een voordeel kan zijn dat de support in nederland zit, niet in Australie.

Joost van Eenbergen
                    ELC lighting

Comment

• Peter Vanhove
                      • Jun 2002
                      • 347

citaat: DMX kan niet van uit WYG gestuurd worden. Je kan dus ook geen hogpc als tafel op die manier gebruiken.
                      Dat dacht ik dus ook al, zoals ik al zei zonder Wysiwyg echt te kennen.
                      citaat:Een voordeel kan zijn dat de support in nederland zit, niet in Australie.
                      Wij doen de support voor de BeNeLux dus dat zit wel snor. En mocht het nu ooit eens echt nodig zijn dan duurt een mailtje naar Australie net even lang als eentje naar Nederland.

Groeten Peter

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Enttec heeft software waarmee de DMX informatie uit de dongle naar ESP wordt omgezet. Dat wordt dan weer door WYG ondersteund. Ook ARTNet moet WYG ondersteuning hebben volgens mij, maar ik krijg geen van beide systemen werkend.

Update: ARTNet wordt dus niet ondersteund (logisch). Maar Enttec DMX over Ethernet wel. Ik gebruik het programmaatje om dat uit te sturen maar toch werkt het niet, helaas!

Comment

• Peter Vanhove
                          • Jun 2002
                          • 347

Er loopt hier http://sourceforge.net/mailarchive/f...forum_id=43610 een discussie over, take a look.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

Daar was ik al enigzins van op de hoogte aangezien ik die dicussie startte

Ik heb op het moment contact met de peroon die de Enttec DLL heeft geschreven, ik heb m al ontvangen maar het werkt nog niet helemaal. Er zijn nog maar 2 mensen geweest die het getest hebben en officieel is de software nog niet door de controle van Cast. Het lijkt erop dat ze de support per ongeluk al ingebouwd hebben terwijl de module zelf nog niet klaar is. Ik weet dus niet in hoeverre ik die file mag verspreiden, ik hou jullie op de hoogte.

Comment

• lucken
                              • Sep 2002
                              • 342

De ELC Ethernet DMX producten werken perfect met Wysiswyg (zie o.a. Painting With Light en Tenfeet). Het enige wat u nodig hebt is de gratis Wysiwig-interface software van ELC.

Groeten,

Luc

Comment

Working...