Ethernet DMX on Wysiwyg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Prima, maar daar ging het hier niet over. Er zijn tal van producten die goed werken en daarom loopt daar hier dus geen vragen topic over.

Comment

• martijns
      • Feb 2005
      • 120

Hallo,

Ik heb het vandeweek nog eens nagevraagd aan een leraar die een cursus WYSIWYG heeft gehad bij tenfeet, en hij zegt (wat mij ook al leek) dat WYSIWYG gewoon DMX signaal uit kan sturen, alleen moet je dan natuurlijk wel een controller hebben om de parameters van de lampen in te stellen zoals bijvoorbeeld HogPC.
      WYSIWYG gebruikt namelijk ook de WYG-it DMX interface (welke wij op school ook hebben) die DMX over 3 Universeren kan verzenden.

Mijn vraag is dus, wat zou dan de goedkoopste oplossing zijn om met WYSIWYG en HogPC/Chamsys software te werken.

Ik gebruik deze pakketen gewoon om mee te testen en te rommelen. Voor WYSIWYG is dit geen probleem, maar als ik dan een programma wil maken met de Hog of Chamsys(welke wel te gebruiken is alleen kan ik dus niets visueel op de PC programmeren en moet ik dus de benodigte armaturen of de DMX dongel aansluiten)

Ik wil er best wat aan uit geven natuurlijk, maar geen 1100 of 1200 euro voor een DMX interface want dat vind ik echt te veel. Dus ik dacht misschien is die DMX over Ethernet wel intressant (ook gelijk 2 universen) 600 of 700 euro vind ik wel te doen maar hoger ook niet.

Wie O wie kan mij hierin helpen?[:I]

Comment

• VANEENBERGEN
        • Sep 2003
        • 187

Nee, WYG kan geen DMX uit sturen.

Het enige wat wyg wel kan is auto focus commando's sturen naar bv een HOG2 of GMA. de console maakt hier vervogens weer DMX van.
        Joost van Eenbergen
        ELC lighting

Comment

• Wysirik
          • Feb 2002
          • 97

citaat:Geplaatst door martijns

Hallo,

Ik heb het vandeweek nog eens nagevraagd aan een leraar die een cursus WYSIWYG heeft gehad bij tenfeet, en hij zegt (wat mij ook al leek) dat WYSIWYG gewoon DMX signaal uit kan sturen, alleen moet je dan natuurlijk wel een controller hebben om de parameters van de lampen in te stellen zoals bijvoorbeeld HogPC.
          WYSIWYG gebruikt namelijk ook de WYG-it DMX interface (welke wij op school ook hebben) die DMX over 3 Universeren kan verzenden.

Mijn vraag is dus, wat zou dan de goedkoopste oplossing zijn om met WYSIWYG en HogPC/Chamsys software te werken.

Ik gebruik deze pakketen gewoon om mee te testen en te rommelen. Voor WYSIWYG is dit geen probleem, maar als ik dan een programma wil maken met de Hog of Chamsys(welke wel te gebruiken is alleen kan ik dus niets visueel op de PC programmeren en moet ik dus de benodigte armaturen of de DMX dongel aansluiten)

Ik wil er best wat aan uit geven natuurlijk, maar geen 1100 of 1200 euro voor een DMX interface want dat vind ik echt te veel. Dus ik dacht misschien is die DMX over Ethernet wel intressant (ook gelijk 2 universen) 600 of 700 euro vind ik wel te doen maar hoger ook niet.

Wie O wie kan mij hierin helpen?[:I]
          Beste Martijn,

Waarschijnlijk heeft jouw leraar (ik schat Joep of Vincent) jouw vraag niet helemaal goed begrepen. Als je op een wyg-it2, die ze op het grafisch lyceum in Rotterdam hebben, DMX op de INGANG zet, komt op de UITGANG van de wyg-it2 ook DMX te staan. Zoals Joost al schreef kan Wysiwyg geen DMX genereren.

Je hebt de Wysiwyg wyg-it2 en de HogPC widget. Dit zijn 2 verschillende apparaten. Op heb grafisch lyceum hebben ze die allebei.

Als je via HogPC dmx wil uitsturen zul je een HogPC-widget moeten aanschaffen!!! Deze zijn ongeveer € 1750,- ex. BTW. Ze zijn dan wel compatibel met Hog2PC en Hog3PC.

HogPC/grandMA PC en Wysiwyg kun je op een computer draaien. Wel heb je daar een officiele Wysiwyg licentie voor nodig. Vanaf 1 april kost een Wysiwyg licentie (unlimited channels) ongeveer € 3300,-. Omdat je het op een PC doet hoef je geen hardware aan te schaffen!

Voor verdere vragen hierover kun je met altijd mailen op rschoutsen@tenfeet.nl

Grt'n

Rik

Comment

• martijns
            • Feb 2005
            • 120

Hoi Rik,

Bedankt voor je reply! Ik heb ze inderdaad beide gehad.. maar Wysiwyg kon ik precies te gelijkertijd met Vincent (ik heb gewoon een week thuis zitten rommelen en nu weet ik bijna net zo veel als Vincent van WYG) met deze info heb ik Joop kaboord nog een aantal woendagmiddagen wat uitleg gegeven om hem de basis een beetje te leren kennen. Daarna is hij ook de Cursus gaan volgen. Ik ben dus momenteel ook de enigste leerling op het GLR die intensief met Wysiwyg en HOGPC werkt (want vincent heeft pas net zn reader af van WYG)

Maar nu snap ik eindelijk waarom je dus een WYG-it nodig heb.
            Als ik het goed begrijp zet WYG-it het uitgangssignaal van WYSIWYG om naar DMX?

Nou heb ik binnekort een productie met een AVO Pearl, het schijnt mogenlijk te zijn dat je de Pearl kan koppelen aan Wyg op visueel zijn output weer te geven. Heb ik hier nog een dongle of een DMX interface voor nodig of gaat die via de Serial port van de Pearl?

In ieder geval bedankt,

Martijn

(P.s. ik denk dat ik dan toch maar een Enttec Open DMX interface aanschaf voor 62,- euro en dan met Chamsys thuis ga rommelen)

Comment

• LuxProDeo
              • Feb 2003
              • 245

citaat:Geplaatst door martijns
              Maar nu snap ik eindelijk waarom je dus een WYG-it nodig heb.
              Als ik het goed begrijp zet WYG-it het uitgangssignaal van WYSIWYG om naar DMX?
              Het is precies omgekeerd: de Wyg-it krijgt DMX IN en stuurt dit signaal door naar Wysiwyg, zodat je dus elke willkeurige console met een DMX output naast de computer kunt zetten en de output in Wysiwyg kunt visualiseren.

In het geval van HogPC, grandMA On PC en nog wat andere offline editors heb je helemaal geen Wyg-it nodig omdat deze programma's hun output softwarematig naar Wysiwyg door kunnen sturen zonder dat er verder hardware aan te pas komt.

De DMX gegevens die deze offline editors naar Wysiwyg sturen komen Wysiwyg verder echter niet meer uit!
              Een hardwarematige DMX lijn die je aan een Wyg-it verbind komt de Wyg-it wel direct weer uit via een Thru poort.
              De DMX gegevens uit een offline editor kun je echter dus niet via een Wyg-it uitsturen.

De enige manier om DMX output uit HogPC of grandMA On PC te krijgen is met respectievelijk een HogPC widget of een grandMA NSP. Dit staat verder helemaal los van Wysiwyg.

LuxProDeo

Comment

• martijns
                • Feb 2005
                • 120

oooh ok! Dat is dus het verhaal erachter. Ik dacht dus altijd dat Wyg het DMX signaal wat hij bijvoorbeeld van de HOG kreeg ook weer uit zou sturen, maar dat is dus niet zo.

Nou in ieder geval bedankt.

Kan iemand mij alleen nog vertellen hoe ik Wyg dan aanstuur met een Pearl, en wat ik daarvoor extra nog nodig zou hebben?

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Zo te lezen een Wysiwyg dongle en een wyg-it.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Hanzie87
                    • May 2005
                    • 11

Ik heb gohoord dat er andere dmx converters op de markt bestaan waardoor je de wygit niet meer nodig hebt deze zouden met wyg gekoppeld kunnen worden. Ik weet nu niet echt waar ik ze zou kunnen vinden maar mischien heeft er hier al iemand zo'n converter gekocht.

Licht is een onbegrepen fenomeen en het zal nog heel lang duren voor men er daadwerkelijk achter is wat licht is.

Comment

• lucken
                      • Sep 2002
                      • 342

De ELC Nodes kunnen perfect gebruikt worden als Wygit voor Wysiwyg.
                      Deze worden namelijk ook gebruikt door de Wysiwig importeur.

U hebt de ELC Node4, Node2 en Node1. Meer info zie: [url]http://www.elclighting.com/[url]

Groeten,

Luc
                      citaat:Geplaatst door Hanzie87

Ik heb gohoord dat er andere dmx converters op de markt bestaan waardoor je de wygit niet meer nodig hebt deze zouden met wyg gekoppeld kunnen worden. Ik weet nu niet echt waar ik ze zou kunnen vinden maar mischien heeft er hier al iemand zo'n converter gekocht.

Comment

• LichtNichtje
                        • Nov 2004
                        • 220

Euhm, bij mijn weten is Wyg gewoon een visualisatie tool...
                        Normaal dat deze geen dmx uit kan sturen.

Als je perse dmx wilt uitsturen in combinatie met Wyg:
                        Wat ik wel bijvoorbeeld doe om te testen is bijvoorbeeld chamsys + Entec dongle + wyg op een andere pc...

Dan heb je 1 pc = controller (die met de chamsys software en entecdongle)
                        andere pc = wysiwyg (dit om de 1ste pc nie teveel te belasten)
                        en dit aan elkaar geknoopt m.b.v. cross-over utp kabeltje

Dan kun je ook visualiseren + dmx uitsturen

Comment

• lucken
                          • Sep 2002
                          • 342

De ELC Nodes zijn bedoelt voor de DMX input, niet voor de output !!!

+ hebt u nog steeds de dongle van Wysiwug nodig natuurlijk ! Het is enkel de Wysiwyg interface die kan vervangen worden door de EMC Nodes.

Groeten,

Luc

citaat:Geplaatst door LichtNichtje

Wat ik wel bijvoorbeeld doe om te testen is bijvoorbeeld chamsys + Entec dongle + wyg op een andere pc...

Comment

• LichtNichtje
                            • Nov 2004
                            • 220

citaat:Geplaatst door lucken

+ hebt u nog steeds de dongle van Wysiwug nodig natuurlijk ! Het is enkel de Wysiwyg interface die kan vervangen worden door de EMC Nodes.

Groeten,

Luc

citaat:Geplaatst door LichtNichtje

Ja, maar dit was meer voor diegene die denken dat Wyg ook kan gebruikt worden als een soort DMX tafel.

Comment

• johannesV
                              • Dec 2005
                              • 38

Originally posted by lucken

Groeten,

Luc
                              Ik snap een dingetje niet...

Wat is het verschil tussen een wysiwyg interface(of van een ander merk) en een wysiwyg dongle?

Comment

• delighted
                                • Jul 2003
                                • 420

De WYSIWYG dongle heb je nodig om de software op te kunnen starten. Voor WYSIWYG moet betaald worden, voor Nederland doe je dat bij Tenfeet (www.tenfeet.nl). Zodra je betaald hebt ontvang je een dongle die je in de USB poort van je PC steekt. Zonder deze dongle werkt heel WYSIWYG niet.

Eén van de mogelijkheden van WYSIWYG is om je lichttafel aan te sluiten op je PC om zo een show voor te kunnen bereiden. Je PC begrijpt echter niets van een DMX signaal. Er zal dus een kastje tussen je lichttafel en je PC aangesloten moeten worden. Dat is in een hoop gevallen de Wyg-it of de ELC-node.

Comment

Working...