Ik was donderdag bij een concert van Golden Earring. Hierbij werden ook volgspots gebruikt. Ik vroeg me af; bedienen de operators de spots helemaal zelf, of wordt bijvoorbeeld de kleur / zoom / focus met een DMX-signaal gestuurd?
Volgspots
Collapse
X
-
zoom en focus word denk ik door de spotter zelf gedaan omdat de man achter het paneel dat niet makkelijk kan zien, maar kleur en intensiteit gaat gewoon via de dimmer, dat is wel zo netjes, vooral als de voorstelling niet zO interessant is.
\"Do you read the newspaper?\"
- \"Well, i used to, but the news kept changing.\" -
Ja volgspotters bedienen hun spot bijna altijd zelf, er zijn wel spots op de markt waarmee de kleur en intensiteit geregeld kan worden via dmx bv de Clay Paky shadow. Maar dat is meer uitzondering.
Robert Juliat heeft volgspots waarmee de intensiteit geregeld kan worden via DMX maar deze zie je niet vaak. Volgspots zijn trouwens over het algemeen uitgerust met een HMI lamp dus die prik je niet in op je eigen dimmer, deze hebben hun eigen.Comment
-
De volgspots bij de Earring is de (3X) Lycian superstar 1200Watt HMI.
Deze spots zijn net als bijna alle ander volgspots manual operated
Alle handelingen zoals dimmer, iris, zoom, focus en kleurenwissel gebeurd handmatig.
Johan BoogaardVeel licht is ook zwaar!!Comment
-
Nu we het dan toch over volgspots hebben.
Ik zag bij de laatste show van cirque du soleil in amsterdam,zijnde dralion,dat ze volgspots gebruikten met led verlichting.
Of ik moet er echt totaal langs hebben gezeten maar als ik recht in de spot keek dan zag ik duidelijk ledjes.
En er kwam ook nog veel licht uit!
Weet iemand of deze spots echt bestaan?
En zo ja,van wie zijn die dingen?
Groeten Gaffer.
Comment
-
Ik weet niet of die dingen al bestaan, maar ik kan het me persoonlijk heel erg moeilijk voorstellen...
een volgpot met bijv een 1200 HMI lamp dat zou moeten opwegen tegen een met ledjes ?cheers,
DeeJ
zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel grootComment
-
tiens, dat zou inderdaad wel heel gek zijn. ik heb eens gegoogled (correct nederlands??) en heb zo op het eerst zicht niet echt iets gevonden over een volgspot met ledjes...
Zou toch ook vreemd zijn, hoeveel ledjes moet je dan wel niet steken om evenveel output te krijgen als een 1200HMI bijvoorbeeld...Comment
-
Ik wel shows gedaan met een partij Clay Paky Shadow longtrows... Altijd de kleuren en dimmers via dmx op mijn tafel; de fades zijn altijd mooier...If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-ManagerComment
Comment