HCI en HQL lampen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeroen5pt
    • Sep 2005
    • 5

HCI en HQL lampen

Hallo
    Ik ben een leerling uit 5 podiumtechnieken van het vti in brugge ik moet iets opzoeken over 2 soorten lampen !! Kvin het nog niet zo gemakkelijk daarmee vraag ik het hier. Heeft er iemand informatie over een HQL en/of een HCI lamp ? Of kan je me zeggen waar ik er aan kan geraken?

Alvast Merci !!!
    Groeten Jeroen
    Groeten Jeroen :-)
  • johan L.
    • May 2001
    • 384

Het is niet voor niks iets van school.

Zoek eens op google en in de webshops op dit type lamp en de armaturen waar in ze gebruikt worden.

Net deed ie het nog.

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

Hallo Jeroen,
      De school waar jij instructie krijgt heeft een leuke site met een link naar dit forum.
      Ik citeer even wat er bij die link staat "(Hier kom je veel te weten, maar vraag ze niet om heel je werk te maken)"
      En als google.be het niet weet dan kun je google.nl proberen, met de juiste zoekterm ben je dan 3 klikken verwijderdt van de "Encyclopedia of Light" van een grootste lampen bouwers.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• VERVALLEN

Ik vrees dat HQL niet bestaat! Ik denk dat dit HQI moet zijn. Dat zijn ontladingslampen die Osram maakt in 70W - 150W - 250W (R7s lampvoet) alsook 400W (E40 lampvoet)

Deze lampen noemen eigenlijk HQI - ts

Gebruik: Armaturen voor projectoren, etalageverlichting, parkingverlichting, ...

In theaterlicht en discotheeklicht komt je zoiets zelden tegen.
        Daar is het HTI / MSD / HSD / HIT

Ik hoop dat ge hier wat mee bent

Wat tegenwoordig ook al veel opduikt zijn de nieuwe generatie ontladingslampen die gezellig licht geven (warm wit)
        Dit is de CDM-T of de CDM-TD van Philips.
        Deze hebben een G12 socket en zijn verkrijgbaar in 35W - 70W en 150W
        Mooie lampjes zijn dit en hebben 6000 levensuren (CDM-T) of zelfs 12.000 levensuren (CDM-TD)

Greets

Comment

• robjanssen
          • Mar 2010
          • 1

Late reactie, maar misschien kunnen jullie me toch helpen. Ik ben ook op zoek naar deze lampen en heb ze gevonden. Zie CDM-T 70W van Philips, ik vraag me alleen af of ik mijn 70W CDM-T lamp ook kan vervangen door een 35W CDM-T lamp? Iets minder licht vind ik niet zo erg en het zou me 50% energie besparen.

Comment

• Martijn de Groot
            • Mar 2005
            • 189

Beste Robjanssen;

Slecht idee, gasontladingslampen worden gestart met een ignitor, speciaal geschikt voor een bepaald type (wattage) lamp en brandend gehouden dmv. een ballast. Ook deze dient afgestemd te zijn voor het type lamp dat in een bepaalde armatuur hoort. Lamp wisselen betekend dus armatuur refurbishen, pakt meestal niet goed uit.

Martijn de Groot
            wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• PeterZwart
              • Jan 2008
              • 402

Als je er een 35 watt lamp achter hangt zal deze meteen kappot spatten denk ik, Correct me if m...

Als de ballast een vermogen van 70 watt qua opstart heeft maar het lampje maar 35 watt, dan lijkt het mij dat het meteen fout gaat?
              Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by PeterZwart
                Als je er een 35 watt lamp achter hangt zal deze meteen kappot spatten denk ik, Correct me if m...

Als de ballast een vermogen van 70 watt qua opstart heeft maar het lampje maar 35 watt, dan lijkt het mij dat het meteen fout gaat?
                Vermogen (uitgedrukt in Watt) is het product van spanning en stroom. Die ballast begrenst enkel de stroom nadat de lamp door de ontsteking in werking gesteld is (door gedurende korte tijd een hoogspanning te leveren).

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Dat betekent dus dat die ballast de stroom zal beperken tot de stroom die bij een 70Watt lamp hoort, en een 35Watt lamp heeft een lagere stroom nodig.
                  Je 35W. lampje zal zich waarschijnlijk als een 70W. lamp gaan gedragen en ik heb het ernstige vermoeden dat dit niet lang goed zal gaan, wat denk je er zelf van?

Comment

• Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

Het zal vast niet zomaar gaan, maar ik snap nog niet waarom. Een 230V 1KW lamp springt ook niet kapot als je hem aansluit op een 16A (3600W) 230V aansluiting. Waarom zou het in dit geval wel verkeerd gaan?

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by Svartrose
                      Het zal vast niet zomaar gaan, maar ik snap nog niet waarom. Een 230V 1KW lamp springt ook niet kapot als je hem aansluit op een 16A (3600W) 230V aansluiting. Waarom zou het in dit geval wel verkeerd gaan?
                      Een 1kW halogeenlamp of parretje is gewoon een weerstand. Die zal zoveel stroom laten lopen als nodig is, en 1kW uit het net trekken.

Een gasontladingslamp is een ander verhaal, die gebruiken een ballast om te zorgen dat de ontlading in de lamp in stand blijft. In de lamp vormt zich een plasma, en hoe meer stroom daar doorheen loopt, hoe kleiner de weerstand wordt.
                      Uiteindelijk zal dit dus (bij constante netspanning) uitdraaien op een kortsluiting en oververhitting -> pats, lamp stuk. De ballast vangt dit op door een 'tegenweerstand' te geven waardoor het opgenomen vermogen uiteindelijk constant blijft.

Zo'n ballast is te vergelijken met een voorschakelapparaat voor een TL-bak, en een zwaardere lamp op een bestaande ballast aansluiten (dus 70W op een 35W ballast) is geen goed idee. Het vermogen wat daarop staat is niet voor niets een maximum.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Svartrose
                        • Apr 2008
                        • 229

Aha, dank je wel!

Comment

Working...