LED Armaturen in de entertainment en architectuur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

LED Armaturen in de entertainment en architectuur

Hallo allemaal,

Wat zijn jullie gedachten wat LED verlichting betreft in de entertainment en acrhitectuur-branche?

Ben eens benieuwd naar de reacties!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • DeMennooos
    • Aug 2000
    • 1416

Persoonlijk sta ik daar zeer positief tegen over.
    Helemaal wanneer je niet alle conventionele spots wil vervangen door LED. Dat is simpelweg (nog) niet mogelijk.

Maar voor toepassingen als horizonverlichting, decor belichting, effect verlichting en in combinatie met video/images vind ik het een ideale ontwikkeling. Voor architectuur zijn de mogelijkheden vrijwel ongelimiteerd.

Zeker als je simpelweg alle besparingen afzet tegen de levensduur/aanschafprijs van de serieuzere merken.

Zelf zou ik de ontwikkeling van LED in entertainment willen samenvatten als een meer dan prima toevoeging op en beperkte vervanging van bestaande spots. Voor architectuur is het voor vele objecten een prima vervanger van de conventionele verlichting.

Hoe zie je de ontwikkeling zelf?
    Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• LJ Gerrit
      • Apr 2002
      • 479

Het is geen toekomst, het is HOT momenteel.
      Ik werk zelf in een discotheek in Markelo waar we onlangs "mijn zaaltje" voorzien hebben van veel RGB led armaturen.

Voor meer info http://www.cls-led.com/emc.asp?pageId=357
      ------------------------------------------------
      Without colour, there is no perception
      MvG

Gerrit Schottert
      Controllux

Comment

• dh-showtechnic
        • Jun 2005
        • 139

Het is momenteel wel hot maar het heeft zeker de toekomst
        dit is nog maar het begin
        Nieuwe mega drive in show

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Het is makkelijk en wel een relaxed product. Heb in een aantal toko's al van die ledbuizen opgehangen maar iedereen is er wel over te spreken.
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

In LED zit zeker toekomst.
            Zelf ben ik nog niet zo te vinden voor LED's in parren en (grote) LED moving heads(tenzij architectureel dan).
            Maar wel voor de LED barren (van de schowtec's tot de pixel lines van thomas) ook de LED vloeren/tegels zijn erg leuk.
            Ook de video toepassingen met LED's zijn erg mooi.
            Als gebruik bij decoratie e.d. is het gewoon prima.
            exit night into LIGHT

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Bedankt voor alle reacties en meningen !!

Iemand toevallig ervaring met LED producten van Xilver (www.xilver.nl) ?
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

Heb de dropleds al eens aan het werk gezien, erg leuke dingetjes voor decor.
                Maar voor hun prijs laat ik ze toch links liggen.
                exit night into LIGHT

Comment

• levis
                  • Sep 2005
                  • 4

Volgens mij is de ontwikkeling van LED licht nog zeker niet op zijn toppunt. Aangezien de lange levensduur van het bulbje, het weinige vebruik, minimale warmteontwikkeling en robuustheid is deze ontwikkeling ZEKER nog niet volledig. Meer en meer wordt deze technologie ook particulier gebruikt (oa in tuinverlichting, decoratieve verlichting, zelfs als hoofdverlichting). In onze branche zie je het meer en meer verschijnen (zelfs de kleinere locale verhuur-bedrijfjes) MAAR het nieuw is er wel af!!! We hebben ze al wel overal gezien de LED strips en eerlijk gezegd ben ik er meer dan op uitgekeken. Fabricanten proberen deze technologie te integreren in andere vormen. Zo kwam ik laatst van het merk HighLite grote en kleine bollen en zelfs vierkanten met RGB LED mixing tegen. Eerlijk gezegd viel me de lichtopbrengst enorm tegen. De Xilver Dropled's daarentegen zijn mooie dingen. Deze hebben een tamelijk goede lichtopbrengst en zijn erg gebruiksvriendelijk en zelfs vrij betrouwbaar.

Comment

• RCF
                    • Jun 2003
                    • 91

In de installatiebranche komen we ook steeds meer LED armaturen tegen. En niet alleen meer decoratief!

Vooral voor noodverlichting (vluchtwegsignalering) is dit heel erg in opkomst. Ook op moeilijk bereikbare plaatsen (in hoge vide's etc) worden meer en meer voor LEDs gekozen.

Zie de ontwikkeling dus wel positief in voor in de installatie wereld. Voor in lichtshows heb ik er nog mijn twijfels over... Heb altijd bij LEDs een beetje een "kil gevoel" qua verlichting. In ieder geval anders dan een "gloei"-lamp....

Hoe ver staan we qua spec's zoals kleurtemp. en kleurweergave(index) van LEDs...[?]

Edgar
                    Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

Comment

• DeMennooos
                      • Aug 2000
                      • 1416

citaat:MAAR het nieuw is er wel af!!!
                      Van de standaard buizen en strips wel ja. Denk dat het echt nog in de kinderschoenen staat en dat we nog veel kunnen verwachten in verschillende toepassingen. Maar ik denk dat het ook veel af hangt van hoe het gebruikt wordt. De lange rijen van buizen en clustertjes van 5 tubes boven elkaar kennen we nu wel.

citaat:Heb altijd bij LEDs een beetje een "kil gevoel" qua verlichting. In ieder geval anders dan een "gloei"-lamp....
                      Dat gevoel komt denk ik vooral doordat het ook ander licht is. LED heeft geen IR en UV. Meest bekende kleur is ook de 5500K / 6000K versie. Die in een MR16/GU10 zo lekker vies blauw/wit licht geeft. Kwa kleurtemperatuur komen ze ook steeds dichter bij de halogeen en gloeilamp. Ik weet dat ze bij Appled nu 3200K als standaard hebben voor warm wit en dat er 3000K en 2800K zit aan te komen met een 400lx als basis.
                      Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Als ik de site die LJ Gerrit hierboven plaats bekijk denk ik: JA! LED!

Kijk ik naar menig popconcert / housefeest / drive-in show denk ik vaak: pfff... alweer led

Dat laat wel aardig zien hoe ik erover denk lijkt me. Veel shows bevatten LED technologie omdat het hip is, niet omdat het functioneel is of echt wat bijdraagt aan het geheel. De hippe ontwerpers willen erbij horen en klikken wat LED armaturen in hun ontwerp om het vervolgens zeker praktisch te gebruiken maar zonder een al te hoge toegevoegde waarde. Daarbij word het spul pas interessant als je er echt wat mee kunt doen, de ruimte hebt om buizen/strips/ballen en weet ik het wat allemaal nog meer te kunnen ophangen. Maar steeds vaker wordt het 10x4 podium met het lokale bandje ook behangen met tubes die vervolgens de hele avond standje paniek staan te vertonen "omdat het zo lekker snel schakelt".

LED: thuislaten als je het niet kunt of hoeft te gebruiken, meenemen als je er echt goeie toepassingen voor weet.

@ Gerrit: als ambiance verlichting ipv de halogeentjes in het dak is dit natuurlijk geweldig, je kunt de club meetrekken in het sfeertje dat je op de dansvloer aan het bouwen bent. Maar in hoeverre staat deze "decorverlichting" (om het zo maar even te noemen) ook te kleurenchaseren/knipperen/etc? Lijkt me dat je dan na een avondje uitgaan toch moeie ogen hebt. Zeker voor de pillenslikkers een geweldig trippende ervaring [}]

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Iemand al in het "Muziekgebouw aan het IJ" geweest ? Dan heb je het pas over led verlichting juist toepassen!

(Voor een demo filmpje kan je even op de site van Yellowspot.nl kijken)
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• LJ Gerrit
                            • Apr 2002
                            • 479

citaat:Geplaatst door (iCe)

Als ik de site die LJ Gerrit hierboven plaats bekijk denk ik: JA! LED!
                            @ Gerrit: als ambiance verlichting ipv de halogeentjes in het dak is dit natuurlijk geweldig, je kunt de club meetrekken in het sfeertje dat je op de dansvloer aan het bouwen bent. Maar in hoeverre staat deze "decorverlichting" (om het zo maar even te noemen) ook te kleurenchaseren/knipperen/etc? Lijkt me dat je dan na een avondje uitgaan toch moeie ogen hebt. Zeker voor de pillenslikkers een geweldig trippende ervaring [}]
                            De door ons toegepaste CLS led verlichting heeft als enige doel om de sfeer in de club beinvloeden. De sfeer in een ruimte bepaalt voor 80% de emoties van de bezoekers.
                            Veelal zullen het "warme" kleuren zijn en in verloop van de avond/nacht komen er de "koude" bij. Wisselingen vinden hoog uit 10x per avond plaats. Natuurlijk kan ik het niet laten om af en toe met een mooi intro of een heftig nummer mooie snelle effecten er op los te laten.
                            Het zijn meer dan 500mtr. RGB led pipe's met 74 RGB dimmers, daar kan wel iets leuks mee doen.
                            De ohhh en ahhhh reacties zijn dan het gevolg. Pillenslikkers???? dat kennen ze nog niet in Markelo, haha.

Kom eens een keer langs, dan je het zelf beleven.
                            Without colour, there is no perception
                            MvG

Gerrit Schottert
                            Controllux

Comment

Working...