(e)vsa dimmen met micro controller.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • doggieman
    • Oct 2005
    • 2

(e)vsa dimmen met micro controller.

Beste mensen.

Ondanks de zoekfunctie kan ik niet vinden wat ik zoek. Het gaat om het volgende:

Ik zou een paar (e)vsa's willen dimmen van mijn T5 (16mmTL verlichting)De vsa's hebben daarvoor een regelbare gelijkspanning nodig van 0 tot 10 volt. Ik ben in het bezit van een Atmel micro controller AT90S2313, en daarmee zou ik ze willen aansturen c.q. regelen. Nu heb ik het schema van een dimmer gevonden (32 kanalen)die deze micro gebruikt, en ook nog vrij te programeren is via de PC. De 220 volt kant wordt geregeld met opto triacs. Nu heb ik de volgende vragen:

1)Kunnen deze opto triacs ipv 220volt ook een gelijkspanning sturen? Kan hier op het net niets over vinden.

2)Weet/heeft iemand van jullie misschien een schema van een regelbare voeding van 0 to 10 volt die stuurbaar/regelbaar is via een computer c.q. micro controller?

Ik weet dat ze ook wel te koop zijn, maar deze zijn enkel met de hand regelbaar (en zeer duur)
    Verder heb ik alle spullen al liggen, en kan een beetje programeren. Solderen gaat ook, dus eigenlijk wil ik gewoon zelf bouwen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

B.v.d.

Marcel

PS: ik zou e.e.a ook als stand alone willen kunnen gebruiken, dus een pure computersturing is niet echt een optie voor mij. Daarom liefst een sturing via een micro controller.
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Met een triac kan je geen gelijkspanning sturen.
    Misschien kan je het volgende doen:
    Je neemt de PC-->DMX zelfbouwkit van velleman
    Je neemt een goedkope DMX Demultiplexer (die zet het signaal om naar 0-10V)
    Je bent klaar

Velleman Kit: http://www.falco.be/store/product_in...oducts_id=1195
    €90
    Demux:

€185

voor 270€ ben je er.
    Je kan ook gewoon een zelfbouw schema vinden voor een demultiplexer, dan ben je heel wat goedkoper uit...
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Ken de specs niet van deze uC. Weet dus ook niet of het 8051 of AVR based is. Demux zal zoiezo de handigste oplossing zijn. Maar als je zelf wilt klussen en er wilt van bijleren en tijd hebt dan heb je een aantal mogelijkheden:
      - DA aan uw uC hangen, hier opampje achter tot je 0-10V hebt, kweet nl niet of deze uC DA heeft (en ben ff te lui om het te gaan opzoeken)
      - PWM genereren, uitvlakken met C-circuit, opampje achter hangen, maar hangt het af of je er al dan niet mee wilt stroben enzo, zal dan moeilijk gaan
      - nieuwe ballasten kopen die je digitaal kan aansturen
      - alle andere oplossingen waar ik niet zo direct kan opkomen
      En dan zit je nog steeds met het probleem, hoe ga je uw user interface bouwen op uw Atmel? Pot's? DMX? Terminal? Moet je de mogelijkheden/kennis voor hebben... Heb je het snel nodig of niet?
      Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• doggieman
        • Oct 2005
        • 2

Heren,

Alvast dank voor jullie reakties, was lekker snel! 90 euro is me gewoon te duur. Verder heeft mijn micro inderdaad d/a converters pwm en weet ik wat al niet meer. Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb de mogelijkheid niet om me dit allemaal "eigen" te maken. Verder heb ik wel enig electronische kennis, maar dat is dus beperkt. Ben zeg maar een na aper[:I]
        Kan wel wat na bouwen, maar op-amp e.d. zegt me allemaal niet veel.

Daarom ook de vraag om iets kant en klaar.

Maar ik wilde jullie in iedergeval bedanken voor het mee denken!!

Ps: dat d/a opamp verhaal lijkt me triuwens nog wel inelkaar te knutselen. Kan je me misschien uitleggen hoe dat werkt? of me naar een site verwijzen misschien waar dit getoond/uitgelegd wordt?

Groeten,

Marcel.

Comment

Working...