vraag je over gasontladings lamp

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

citaat:Een Philips MSR 575 wordt in hangende positie, gemonteerd in een fixture 550 graden celcius (staande positie 500 graden C), heeft iemand enig idee hoeveel de directe omgevings temperatuur dan begraagt?
    Precies, niet veel minder. Dus heeft het blazen met die kleine fannetjes na het uitzetten maar een zeer beperkt effect.
    Martijn, als ik zo je postings lees heb ik toch vragen over jouw natuurkunde-achtergrond (dat is geen verwijt: niemand is overal goed in). Zo raakt ook jouw redenering hier kant noch wal: een kleine fan kan voor mijn part een lamp van 2000 graden snel afkoelen. De temperatuur is de eerste factor, de MASSA en OPPERVLAK de andere: hoe groter de massa is die op 2000 graden staat hoe langer het zal duren eer ze afgekoeld is. Hoe groter het oppervlak daarentegen hoe meer lucht er kan passeren en hoe sneller er warmte kan worden afgevoerd. Een lamp heeft ENORM weinig massa aan glas én tevens een groot oppervlak naar verhouding: een lamp koelen gaat dus met een kleine fan vrij snel; een massief blok ijzer ter grootte van een lamp daarentegen minder. De fixture een paar minuten laten koelen nadat de lamp uit is is wel goed voor de elektronica omdat de grootste warmte dan al uit het toestel is en elektronica die dus frisser blijft leeft langer daar is elke elektronicus het wel over eens.
    citaat:Laten we eens ophouden met de mythe van lampen laten koelen om schade aan de lamp zelf te voorkomen
    Ik DENK dat ik akkoord kan gaan voor gasontladingslampen in het algemeen BEHALVE deze waarvan het gasmengsel op koudere temperaturen decomposeert (zoals natriumdamplampen): die moeten afkoelen of ze zullen de volgende keer veel moeilijker starten met een zwaardere belasting voor de starter, ballast en tevens meer pieken op de elektronica. Ook voor gloeilampen is aangetoond dat afkoelen vóór transport een gunstig effect heeft op de levensduur. Dus een mythe is het zeker niet; een nuancering is wel welkom.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Ik heb menige grote shows gezien in de zin van Metallica, Iron Maiden, Justin Timberlake, Christina Aguilera,... waar ze na de show METEEN (lees: mensen zijn nog aan het buiten gaan) het licht beginnen demonteren. Er zijn slechts een paar minuten tussen het uitzetten van de lamp en het in de flightcase steken. Hierna bulderen de cases ook meteen de ramp op, de trailer in. Zo'n groot verschil zal het wsl wel niet maken dus.
      Denk dat je met een stopwatch ernaast toch snel op een kwartier koeling zit, en dat is in veel gevallen al meer dan voldoende. Misschien de heads onstage niet, maar die zijn warm in hun kist veiliger dan tussen de loslopende roadies

Kunnen we verder even ophouden met het noemen van shownamen en merken/type's? Heeft er in mijn opzicht geen kont mee te maken in welk showtje welk movertje hangt, het ging hier om de kwetsbaarheid van gastontladingslampen!

Het blijft een feit dat de ventilatoren in een fixture bedoeld zijn om de warmte van de lamp weg te voeren. Op het moment dat je lamp uitgaat is de warmte nog lang niet weg, dus lijkt het een volkomen logische stap om de ventilatie te laten draaien. Als je je fixtures voor rook wilt sparen moet je je hazer uitlaten; dat van een kwartiertje koeling (waarin je hazer wel uitstaat neem ik aan) je fixture uiteindelijk eerder kapot gaat lijkt me volkomen onzin.

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Even een opmerking...

De koeling (geforceerde of niet) is NIET om de lamp zelf af te koelen, maar wel om de omgeving errond af te koelen. (warmte afvoer) De gasontladingslamp zelf is best bestand tegen de hoge temperaturen (gelukkig maar!) maar de elektronica / behuizing errond meestal wat minder...
        Enige reden, buiten bovenstaanden, waarom - en nu even op mijn woordkeuze letten - de warme rondom een gasontladingslamp ZELF wordt afgevoerd is dat er foutjes in het glas (miniscule luchtbelletjes) kunnen zitten. Deze gaan uitzetten en kunnen tot gevolg hebben dat de lamp explodeert.

Bij gloeilampen is het afkoelen zeker en vast een MUST, bij gasontladinglampen ga je de levensduur misschien ietsjes verlengen, maar het zal zeker niet zo drastisch zijn als bij gloeilampen waar de gloeidraad in warme toestand zeer broos is.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Martijn de Groot
          • Mar 2005
          • 189

Laserguy, ik heb het niet over over natuurkundige wetten waaronder de lamp valt, maar over het feit dat het rondom een fixture niet veel koeler is dan erin, dus sta je bijna dezelfde temperatuur incluis een hoop vervuiling door je fixture te blazen. Je lamp koelt er niet enorm sneller vanaf, evenals de electronica, maar de vervuiling neemt wel toe.
          Jasper, het ging niet om namen en merken, maar wel om de hoeveelheid ervaring met bepaalde type lampen.
          Verder lijkt het mij nogal logisch om rookmachines en hazers uit te zetten als ze niet meer nodig zijn, neemt niet weg dat de lucht lange tijd verzadigd blijft met rook en vocht.
          Martijn de Groot (Product & Application engineer Lightco)
          wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

Weet hier iemand de temperatuur van het gas binnen het bolletje (het gas)?

gr. Herman

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

@test12: Tot 6000K in het midden van de boog bij hogedruk ontladingslampen (volgens Philips).
              @Martijn: Geforceerd koelen (dus met een blower) heeft een warmtetransportwinst met een factor 5 tot 10. Dus laat ik toch liever de ventilator nog even doordraaien om zo mijn elektronica 5 tot 10 keer vlugger koel te krijgen. Let ook op: geforceerde koeling is zó ontworpen dat de lucht in de goede richting gestuurd wordt (laten we ervan uitgaan dat de ontwerpers daar rekening mee hebben gehouden). Bij het stoppen van de ventilator valt die richtinggevende functie weg en kan de warmte overal heen; ook naar onderdelen die dat liever niet hebben. En vocht in de lucht kan geen kwaad: zolang de componenten niet meer dan 6 graden kouder worden dan de aangeblazen lucht is er geen condensatie (industriële vuistregel). Dus condensatie is gewoon onmogelijk want je kunt niet meer afkoelen dan de lucht waarmee je koelt.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...