glas filters???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundcheckfrits
    • Jan 2005
    • 455

glas filters???

nouw ik heb in de wandelgangen gehoort dat er nieuwe filters op de markt zijn.

je behandelt ze het zelfde als de normale (LEE ) filters maar dan zijn ze van glas.

1 van die voordelen moet dan zijn dat je echt blacklite kunt maken voor een par64(ect)
    en dat tevens de kleuren mooier en helderder zijn.

klopt dit verhaal of is dit lulkoek??
    de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Glazen kleurenfilters bestaan al langer dan vandaag hoor,
    ik gebruik ze af en toe voor onze floods
    die zijn 1000W en de filter staat er zo'n 5cm vanaf, dat gaat dus niet met een gewone filter.
    Ze zijn al zeker een 10 jaar oud, dus nieuwe technologie durf ik het niet noemen...
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Martijn de Groot
      • Mar 2005
      • 189

Persoonlijk zou ik ze anders behandelen dan "gel-filters", glas heeft de eigenschap breekbaar te zijn en glas wat hoge temperaturen aan kan is enorm kwetsbaar. Desalniettemin zijn glasfilters erg mooi en goed te gebruiken i.p.v. gel-filters. Persoonlijk vind ik DEVON de mooiste filters maken, zeker in de donkere kleuren, het bestaat (meestal) uit strookjes gepigmenteerd glas, in een gesoldeerde houder, waarbij je de stroken horizontaal voor je lamp doet, zodat de stroken vanzelf aanschuiven bij uitzetten en krimpen. Kleurafwijkingen bij nabestellen komen zover ik weet niet voor.
      SFX (Special Effects Lighting) maakt ook glasfilters, dit bestaat uit een hele plaat glas (zo groot als je filtermaat), waar een kleurenfolie op gebakken wordt. Erg kwetsbaar (glas is erg dun), kleuren zijn moeilijk na te bestellen op exact dezelfde kleur en ze verbranden behoorlijk snel.
      Prijzen zijn aanzienlijk hoger dan gel's, maar zeker Devon gaat een mensenleven lang mee, dat is voor congo blue wel de moeite waard.
      Martijn de Groot (Product & Application engineer Lighco)
      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

De filters bij ons zijn ook met van die strookjes denk ik,
        het zijn wel goede dingen, maar idd heel breekbaar en niet goedkoop...
        Een goede kist is dus een noodzaak.
        Zijn ze er ook voor PAR's en Fresnell's/PC's?

PS: Bij ons: bij een toneelgroep waar ik decor bouw en licht help
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

Dus dat zijn die filters, die ik iedere keer weer op de kermis tegenkom. Als je eromheen loopt, lijken ze van kleur te veranderen (de filter dan).
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• Reemski
            • Dec 2001
            • 690

Dat zijn digroide filters.
            Geen glasfilters met kleurpigment of kleurenfolie, maar dezelfde filters als in scanners, movingheads en dergelijken. Glas wat bestaat uit vele dunne laagjes. Door de eigenschappen zie je ook een andere kleur als je er in kijkt.

Op de kermis gebruiken ze deze inderdaad omdat ze niet zo gevoelig zijn voor weersinvloeden.

Comment

• rene.derksen
              • Feb 2004
              • 649

De prijs zal er dan ook wel naar zijn neem ik aan. Maar goed, nu weet ikwat dat voor filters zijn Vroeg ik me altijd al af eigenlijk
              Licht is altijd zwaar.

Comment

• soundcheckfrits
                • Jan 2005
                • 455

citaat:Geplaatst door driesmees

Glazen kleurenfilters bestaan al langer dan vandaag hoor,
                ik gebruik ze af en toe voor onze floods
                die zijn 1000W en de filter staat er zo'n 5cm vanaf, dat gaat dus niet met een gewone filter.
                Ze zijn al zeker een 10 jaar oud, dus nieuwe technologie durf ik het niet noemen...
                oke dur kwam laast iemand aanzetten met dit verhaal maar zijn verhaal is dus weer gedeeltelijk lulkoek.

maare klopt het dan wel van de balcklite?? (kan tevens ook goed antwoord zijn voor balcklite topic??)
                de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Blacklight uit een par lijkt me heel sterk, het kleurbereik van een halogeen komt amper in de buurt van die 'kleur' ! Een gasontlading lamp heeft een veeel hogere kleurtemparatuur,en dan kan je met glasfilters heel goed een blacklight effect maken.

Oja, glasfilters bestaan al een jaar of 1000 hoor..... (en misschien nog wel langer) Ooit wel eens glas in lood gezien in kerken ?

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

en zijn die dan ook warmtebestendig?
                    Ik denk dat ik eens ga shoppen hier in de kerk [:P]
                    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Vervallen

alleen die in de keer zijn dan net weer niet hittebestendig.

Comment

• Martijn de Groot
                        • Mar 2005
                        • 189

Hitte bestendig glas is een "koud" kunstje. Je neemt een stuk glas van niet al te grote afmeting (desnoods strookjes), legt dit in een pan met ruim koud water op een gasfornuis en steekt het vuur aan. Helemaal aan de kook brengen en 10 minuten laten koken. Vervolgens helemaal aflaten koelen en het procede herhalen (minimaal 10 keer), Hierdoor worden de atomen zo "gezet" dat ze hogere temperaturen aan kunnen. Let wel, het glas wordt elke keer meer broos, dus meer kwetsbaar, maar het werkt perfect., Niet de glas in lood ramen slopen voor de mooie kleurjes en dan gaan koken, gewoon bij de glasboer bestellen.
                        Martijn de Groot (Product & Application engineer Lightco)
                        wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Van dit kunstje geloof ik nou eens echt niets. Aangezien glas volgens de natuurkunde een vloeistof is kunnen atomen zich niet gaan "zetten". En atomen die temperaturen aankunnen is helemaal een uitdrukking waar een fysicus zijn haren van ten berge gaan rijzen. VLAK glas is hittebestendig tot zeer hoge temperaturen ALS je het gelijkmatig opwarmt. Dan zet het in alle richtingen gelijkmatig uit en is er geen probleem. Als je lokaal verwarmt dan zet dat lokale gebied uit, het omringende en koude wil niet direct mee en KNAL. Glas hittebestendig maken wordt gedaan door er producten aan toe te voegen die zijn uitzetting beperken en die zitten echt niet in kokend water.
                          Kijk Martijn, ik geloof best dat je hardstikke goed bent in licht en alles wat erbij hoort maar blijf a.u.b. uit de buurt van natuurkundeproblemen.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• rene.derksen
                            • Feb 2004
                            • 649

"Aangezien glas volgens de natuurkunde een vloeistof is kunnen atomen zich niet gaan "zetten"." Is ook kwats, glas is een samengestelde stof, oa. bestaande uit zand. Het is in de natuurkunde geen vloeistof, en bestaat ook niet uit een dezelfde atoomsoort (maar dat werd ook niet gezegd)
                            Licht is altijd zwaar.

Comment

• Reemski
                              • Dec 2001
                              • 690

Comment

Working...