YPOC probleempje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niesten
    • Aug 2004
    • 115

YPOC probleempje

Hallo,

Ik heb gisteren 4 YPOC 250 movingheadjes gekocht (tweedehands). Thuis vol enthousiasme het setje uitproberen. []

Wat blijkt: bij een head sluit de shutter niet helemaal . Maar dat was door de shutter iets bij te stellen snel opgelost.

Het grotere probleem zit 'm in een ander headje: deze reageert niet op de TILT beweging . Ik kan de head gewoon met de hand bewegen, dus de stappenmotor vergrendelt de positie niet. Als ik aan de stappenmotor voel is deze ook volledig koud. Het lijkt er dus op alsof de stappenmotor geen spanning, sturing oid krijgt. (De overige heads geageren hetzelfde als ik het stekkertje van de stappenmotor uittrek en dan aanzet).
    Weet iemand hoe wat en waar ik hier iets kan doormeten? Of wat er evt aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Roger Niesten
    Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...
  • jerre
    • Jun 2003
    • 286

heb je al eens geprobeerd de stekkers even te verwissellen, dus van de tilt naar pan beweging? Het zou kunnen dat je met een kabelbreuk zit, dat je driver ic het begeven heeft (met wat geluk zit deze op een voetje en is normaal gezien wel te verkrijgen in een normale electronica zaak) of en dan wordt het meer meten een breuk op de printplaat en dan kan je de baantjes afgaan. Het beste is dat je dan een schema erbij hebt (want als het niet één van hierboven is dan moet je dieper gaan zoeken), maar ik weet niet of deze zo makkelijk te krijgen zijn.

suc6
    nu gij en dan ikke weer

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Als je ze nog maar net hebt, gewoon terugsturen.
      exit night into LIGHT

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

citaat:Geplaatst door stekelvarke

Als je ze nog maar net hebt, gewoon terugsturen.
        Hij heeft ze tweede hands gekocht, dus dat lijkt me niet direct veel opleveren, maar ze wegbrengen naar een dealer/importeur is misschien geen slecht plan.

Wil je toch graag zélf nog wat simpele ingrepen uitproberen:

Wat ik uit jouw verhaal zo 1,2,3 opmaak lijkt het alsof de stappen-motor geen spanning heeft. Heeft hij deze namelijk wél, dan zou je de stapjes moeten voelen (je trekt hem zeg maar door de stappen heen).

In het geval dat er voor de pan- en tiltbeweging dezelfde motortjes gebruikt zijn, zou je eens kunnen proberen de stekker uit de panmotor te trekken en deze in de tilt motor te steken (connectoren op de print dus laten zitten!), of eventueel het 'verdachte' tilt-kabeltje (van de print/driver naar de motor) eens vervangen door hetzelfde kabeltje uit een andere kop (is misschien beter dit eerst te proberen).

Het verdachte kabeltje kun je controleren door deze goed door te meten op de pinnen. Blijkt deze nu goed te zijn, dan zou ik de connector op de print goed controleren op fouten (pinnetjes die geen contact maken), ook dit zou je evt. kunnen doormeten (mits het blanke sporen zijn die ervan af komen).

Ik zou zo op het eerste gezicht zeggen dat het óf aan de connector óf aan het kabeltje ligt.

Veel succes ermee in ieder geval!

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• niesten
          • Aug 2004
          • 115

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Met jullie hulp en wat logisch denken van mijn kant heb ik het probleem kunnen traceren.

Kabeltjes doorgemeten, printplaat visueel gecontroleerd, alles OK. [^]Dan twee heads naast elkaar gezet en de kabel naar de tilt-stappenmotor (van de defecte head) aangesloten aan de tilt-stappenmotor van een werkende head (pan motors van beide heads disconnected om niet bij een reset gelijk de kabels los te rukken...). Die stappenmotor reageerde, dus geen probleem in de aansturing.

Dan maar eens de stappenmotor loshalen om beter te kijken. En daar was het probleem vrij snel duidelijk [:0]. De tandwielen gleden wel heel makkelijk van het asje van de motor. Wat bleek, de imbus-schroefjes es om de tandwielen op het asje vast te zetten waren verdwenen [:0]. De motor werkte dus gewoon goed, maar zette niet meer dan alleen zijn eigen asje in beweging [:I].

Tandwielen ook maar even losgehaald, schroefjes (iets langere) gepakt en geplaats. Het was alleen een &*§$*$'%-karwei om alles weer terug te plaatsen en die schoefjes dan vast te draaien. [xx(][xx(] (Wat een gepiel zeg!)

Nu kan ik eindelijk na een week 'debuggen' echt gaan spelen en programmeren met mijn headjes...
          Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• DJ DELICIOUS
            • Sep 2007
            • 3

GLP Ypoc Basic 250 tilt probleem (inclusief foto's)

Beste licht- en geluids toppers,

ik heb van iemand een GLP Ypoc Basic 250 gekregen om na te kijken.
            De lamp was helemaal dood, en ik heb er geen schema van.

Ik besloot de lamp even grondig te gaan inspecteren waarna ik het volgende ontdekte:

Van een geschakelde spanningsregelaar op de hoofdprint in het apparaat was een stuk uit geklapt (type was nog leesbaar:LM2576T) en een diode was defect (sluiting)

foto van de hoofdprint waar ik de spanningsregelaar en diode al uit heb gesoldeerd:

Print in lamp zelf:

Nadat ik deze had vervangen (GLP gebruikt overigens geen warmtegeleidende pasta, erg slordig) deed de lamp het bijna weer helemaal.

Alleen de tilt functie deed het nog niet, nu bleek ook daar een print en in te zitten:

Het driver ic voor de stappenmotor van de tilt functie bleek kapot te zijn, ik heb deze vervangen en gelijk ook maar voor de zekerheid de andere ic'tjes (vanwege de prijs wilde ik geen risiko lopen) behalve de geprogrameerde microprocessor op deze print.

Wanneer ik nu de lamp aanzet, gaat de pan motor eerst draaien en de tilt motor doet het nu ook, maar nu komt het deze klapt telkens tegen de mechanische eindnok aan.

Niet echt gezond voor de lamp, maar goed lullige is dat ik nu zo'n eind ben gekomen en hij voor 90% weer doet.

De lamp nult niet op de sensoren, een sensor onder aan het wiel van de stappenmotor

hier lijkt wel aan geprutst te zijn, dit lijkt me niet origineel gesoldeerd.

Sensor die voor het nullen is:

Wie kan mij vertellen wat voor sensoren dit zijn en hoe ik vooral de tweede sensor kan doormeten/testen?

Het nummer op de tweede 3-polige sensor kan ik moeilijk lezen maar lijkt
            op 449S05L en zou moeten reageren op een magneet (Hall sensor?)

Wat mij ook opviel is dat het rode ledje (comunicatieled?) op de print in de lamp tussen flauw branden en helemaal branden knippert en het rode ledje op het printje t.b.v. de tilt stappenmotor continu brand en heel even uitgaat (ongeveer 1x per seconde)

Hopelijk heeft iemand hier iets meer verstand van of ewrvaring mee en kan mij op weg helpen de lamp weer 100% in orde te maken.

Alvast bedankt!

Comment

Working...