Roboscans

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnmixing
    • Feb 2004
    • 214

Roboscans

Beste mede forumers,

we hebben een aanbieding gekregen op roboscans te kopen.
    Mits een aantal minimale probleempjes die zo op te lossen zijn zien ze er nog zeer goed uit voor hun levensduur.
    We zouden deze gebruiken om in een rechthoekige brugstructuur te hangen.

Het zou ofwel gaan over 8 roboscan PRO 218, of 4 roboscan PRO 218 en daarbij 4 roboscan 518.
    Wat raden jullie aan om te kopen? Acht dezelfde, of een combinatie van de twee voor een klein prijsverschil?

Welke betaalbare controler raden jullie aan voor deze scans?
    (Iets in de prijsklasse van de Martin freekie...)

foto's op: http://groups.msn.com/gnmixing/roboscans.msnw?Page=Last

Groeten,
    GNmixing
    Last edited by gnmixing; 02-01-06, 16:26.
    En ja we hebben LJ + fingers... olé
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Ik zou simpelweg gewoon voor 8 dezelfde staan, ik vind meer van hetzelfde mooier als verschillende lampjes waar er een paar "betere" tussenzitten. Let wel op voor de 218's, ik geloof dat deze niet DMX te besturen zijn tenzij het de 218 MK2 is. (ik kan me vergissen). Indien deze niet DMX gestuurd zijn maakte martin DMX naar Martin protool converters, echter zijn deze al uit productie.
    tsja in de peijsklasse van de Freekie is de freekie toch 1 van de beste scan controllers. Let wel dat je scans dan zeker DMX gestuurd moeten worden.
    Last edited by stekelvarke; 02-01-06, 18:02.
    exit night into LIGHT

Comment

• gnmixing
      • Feb 2004
      • 214

De scans volgen het DMX protocol wel hoor.
      Ik dacht ook dat ze qua output overeen komen omdat er een MSD200 lamp in zit, of zie ik dat verkeerd?

Freekie leek me idd goed, maar als ik het forum zowat doorneem zijn er ook duidelijk negatieve elementen aan de freekie
      (vb live ingrijpen in een programma)

Groeten,
      GNmixing
      Last edited by gnmixing; 02-01-06, 21:32.

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Als ze inderdaad DMX zijn is er uiteraard geen probleem
        De output, dezelfde lampen betekend nog niet dezelfde output, maar het is al een begin. Het kan zijn dat de optiek van de 518 enorm verbeterd is. Ik heb enkel maar ervaring met de 218 MKII .

voor de prijs van een freekie vind je niet echt veel beter, tenzij je je gaat verdiepen in PC interfaces. Maar daar moet dan wel weer een PC bij.
        exit night into LIGHT

Comment

• gnmixing
          • Feb 2004
          • 214

Wat zijn de opties dan voor pc, want ik heb wel een laptop...
          Ik weet niet of zijn prestaties zullen voldoen.

Groeten.

Comment

• SpaceyDeeJ
            • Sep 2001
            • 876

Van de Martin 218 zijn meerdere versies uitgegeven.

De 218 had van oorspong het Martin DMX protocol plus een MSD200 lamp (vaak duurder dan een normale msd250/2 lamp !)
            Vervolgens kwamen ze met een 218mk2 versie uit. Deze werd bestuurd door het normale DMX protocol, maar had een omgekeerde polariteit (pin 2/3 omgedraaid qua aansluiten)

De eerste serie 518's hadden het normale dmx protocol, (omgekeerde polariteit) met een MSD250 lamp.

In een later stadium kon je hier een ombouw kit (andere ballast) voor aanschaffen zodat je er een MSd250/2 lamp in kon doen die een betere licht opbrengst had

De 218mk1 is hier en daar nog te krijgen, reserve onderdelen hebben ze in matige hoeveelheden nog wel bij Fairlight.
            Ook kun je nog steeds DMX converters kopen die het huidige dmx protocol konden omzetten naar Martin dmx....

Heb er ooit 4 gehad en meteen een converter aangeschaft... waren leuke dingen, dat dan weer wel
            Als je 8 dezelfde hebt, geeft dat altijd een groter impact dan 4 stuks.
            Echter de 518 heeft roto gobo en prisma, dit heeft de 218 niet en dat vond ik zelf altijd een gemis
            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Over de PC sturing, er zijn enkele gratis pakketen zoals bv freestyler. Hierbij moet je dan wel zelf een interface voor solderen (of kopen) dat kost iets van een 60euro voor zelfbouw. Dan heb je voor rond de 500 euro Dashlight, sweetlight zit ergens rond de 650 euro en DMX creator kan je voor 750 vinden. Voor 1000 euro heb je dan visual DMX, en voor 1500 Martin Lightjockey.En sunlight vind je tussen de 450 en 2700 euro. Ook kan je eens naar de Chamsys software kijken.
              Last edited by stekelvarke; 03-01-06, 11:48.
              exit night into LIGHT

Comment

• sussudio
                • May 2001
                • 534

Originally posted by SpaceyDeeJ
                De eerste serie 518's hadden het normale dmx protocol, (omgekeerde polariteit) met een MSD250 lamp.
                Nee, de eerste serie 518 had een MSD200 lamp.

In een later stadium kon je hier een ombouw kit (andere ballast) voor aanschaffen zodat je er een MSd250/2 lamp in kon doen die een betere licht opbrengst had
                De ombouwkit die Fairlight levert bevat een MSD250/2 lamp, een andere Fan, een andere Temp-sensor en een andere lens. Uiteindelijke resultaat is niet meer lichtopbrengst, maar wel een bredere straal en een hogere kleurtemp.

Wat je ook kan doen: alleen de fan en de lamp vervangen. Dan krijg je ineens een enorme stoot extra lichtopbrengst.

De 218mk1 is hier en daar nog te krijgen
                Ik neem aan dat je de Pro518mk2 bedoelt? Die is laatst discontinued geraakt en hiervan zijn hier en daar nog wat oude voorraden te vinden.
                Drive-in Discoshow Sussudio
                Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.

Comment

• gnmixing
                  • Feb 2004
                  • 214

Al bedankt voor de reacties...

Het worden sowieso 8 scans omdat dat inderdaad een grotere inpakt heeft. We weten gewoon ni zeker of het effect evenmooi kan zijn als je de twee verschillende types (symetrisch) door elkaar gebruikt?

Er zijn niet zoveel wisselstukken meer te vinden voor deze scans lees ik hier, zou dit een probleem kunnen vormen bij een defect?
                  Weet iemand of er bi EVDV nog wisselstukken te vinden zijn? (is vlakbij...)

Groeten,
                  GNmixing.

Comment

• SpaceyDeeJ
                    • Sep 2001
                    • 876

Originally posted by sussudio
                    Nee, de eerste serie 518 had een MSD200 lamp.
                    Ah, dat was dus het verschil, was het niet geheel zeker..

Ik neem aan dat je de Pro518mk2 bedoelt? Die is laatst discontinued geraakt en hiervan zijn hier en daar nog wat oude voorraden te vinden.
                    Neen, de 218Mk1, deze zie ik op diverse sites nog wel eens voorbij vliegen. Uiteraard zullen ze dan niet in nieuwstaat zijn...
                    cheers,

DeeJ

Comment

• diyo
                      • Nov 2004
                      • 65

Originally posted by gnmixing
                      De scans volgen het DMX protocol wel hoor.
                      Ik dacht ook dat ze qua output overeen komen omdat er een MSD200 lamp in zit, of zie ik dat verkeerd?

Freekie leek me idd goed, maar als ik het forum zowat doorneem zijn er ook duidelijk negatieve elementen aan de freekie
                      (vb live ingrijpen in een programma)

Groeten,
                      GNmixing
                      Let wel op dat deze scan de waardes heeft omgedraaid!

De aarde is op het zelfde pinnetje, maar + en - zijn omgedraaid! Dus even een verloop kabeltje maken

Comment

• gnmixing
                        • Feb 2004
                        • 214

Dank je voor de tip... Ik was hier al over geinformeerd, dus kabeltje zit erbij.
                        Is het ook zo dat je na een reeks Roboscans dan met eenzelfde kabeltje weer 'gewone' scans achter die rij roboscans kan hangen?

Groeten,
                        GNmixing.

Comment

• stekelvarke
                          • Dec 2004
                          • 1062

ja je kan alle scans, moving heads,... die DMX ondersteunen achter elkaar hangen met hetzelfde type kabel, uiteraard moeten ze allemaal DMX zijn en bv niet Martin protocol.
                          Ik zou je bij de verkoper toch eens informeren of het nu de 218 is of de 218 MK2. Want als het de gewone 218 is ondersteund hij dus GEEN DMX en moet je opzoek naar een tweedehands convertor.
                          exit night into LIGHT

Comment

• gnmixing
                            • Feb 2004
                            • 214

Ik weet wel zeker dat ze DMX zijn...dus MKII.
                            Ik heb ze zelf getest, wel met een martin controler (2518), maar enkel via het kabeltje dat het polatriteitsprobleem oplost.

Groeten.

Comment

• SpaceyDeeJ
                              • Sep 2001
                              • 876

Als je na deze 218MK2 scans nog andere dmx apparaten wil hangen, zul je wederom de polariteit moeten omdraaien. Dus voor de eerste en na de laatste scan een fasedraaier hangen en klaar is klara
                              cheers,

DeeJ

Comment

Working...