Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Fijn om te horen dat iemand reageert die er blijkbaar niet bepaald verstand van heeft... Kom eens met een inhoudelijke reactie Mistr. Bart, want slap gezwets in de ruimte is natuurlijk een koud kunstje. " ik heb wel eens op een beurs langs een tafel geschuifeld en die liep vast...".... (bwaaaaah)
Ik heb het over professioneel gebruik in live-shows, en MA is stable... Dus geen stoer praat, maar feiten graag...
AJB
Heb ik toch niet beweerd dat hij nu niet stabiel zou zijn?
Ik had het over het feit dat elke lichttafel een ontwikkeltijd moet doorlopen. En trouwens 5-10 jaar terug waren de features die nu in tafel zitten nog helemaal niet 'standaard'. In die tijd groeide de software geleidelijk mee met wat er met de movinglights gebeurde.
En dat zijn feiten AJB. En dit is niet anders geweest met met uw GrandMa.
Maar ja daar mag zelfs niets niets over gezegd worden, want dan wordt je plots persoonlijk. Heel professioneel...
Dit heeft niets te maken met persoonlijk worden bart, maar met een opmerking over de kwaliteit van een tafel, op basis van een langsloopbezoek op een beurs... Kom met een inhoudelijk reactie, en je krijgt een heel andere reactie...
AJB
PS EML gebruikt vaker de GrandMA maar huurt deze geloof ik in via Metam Lights
If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------ Arvid Buit Creative-Director / Artist-Manager
EML gebruikt vaker de GrandMA maar huurt deze geloof ik in via Metam Lights
En die mogen dan telkens weer een nieuwe leveren... tot 4x toe op de Nick cave tour...
Ik bedoel maar... ook GMA laat wel eens steken vallen en is ook niet perfect!
En nogmaals... GMA is stabiel, misschien wel stabieler dan andere in hetzelfde segment, maar dat je er blindelings op kan vertrouwen... no way
If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!
Dat was nu net mijn punt AXS :-)
Het zijn allemaal producten waar enorm veel software mee gemoeid is.
Alle tafels van dit niveau, noem ze allemaal, hebben hun groeipijnen gehad. De Maxxyz is nu ook door zijn basis ontwikkelfaze lijkt me. Er is nu een heel solide basis qua cues en playback. Ik mis nog wel wat dingen maar komen wel. Het belangrijkste is stabiliteit zoals vernoemd. De versie 1.6 die nu gereleased is, draait ook heel stabiel zoals het moet.
Geweldig, operators die tegen elkaar lopen te flamen over iets wat geheel offtopic is, alleen maar omdat ze zelf een voorkeur hebben en die voorkeur natuurlijk heerscht. En dat zijn dan nog moderators ook, moet je nagaan...
Ik zou bijna zeggen: slotje, maar dat is dan ook weer een nutteloze opmerking
Jasper...
Je hebt gelijk en je hebt ongelijk.
Dat het offtopic was, kan ik inkomen, maar het was wel een logisch vervolg op het hele verhaal wat hier gebracht werd.
Wat die voorkeur betreft: Er is idd iemand die een voorkeur naar voor brengt (of het terecht of onterecht is) en dat is eigenlijk de aanloop van het hele verhaal wat nu verplaatst is naar een nieuw topic.
Laat het duidelijk zijn dat ik GEEN voorkeur naar voren heb gebracht, maar wel met feiten heb aangebracht dat EN hog EN GMA niet zo stabiel zijn als dat we ook maar kunnen hopen.
En of dat nu als moderator is of niet, we mogen als moderator best ook onze mening/voorkeur posten. Ook wij zijn gewone gebruikers van het forum!!! (we hebben enkel een paar extra mogelijkheden in de forumsoftware)
Hoe staan de heren HOG/MA/CASE?MAXXYS/... gebruikers eigelijk tegenover het redelijk jonge CHAMSYS??
Deze willen zich ook in de top bewijzen? Ik heb wat met de pc-versie gespeeld en moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben over de mogelijkheden en het gebruiksgemak. Ik heb eigelijk weinig ervaring met tafels op dit nivo, maar de chamsys vind ik zeer gebruiksvriendelijk!!
Maar ik had graag wat meeningen gehad van personen die meer dan 2 universes op een tafel hangen, want verder kom ik nog niet.
Vooruitstrevend: Neen door de oude hardware en de oude GUI.
Ja, door enkele leuke functies die achteraf door andere desks werd overgenomen. En GMA werkt nog steeds met floppy's, dus zo vooruitstrevend is die zeker niet!
Maar zo heeft MA ook dingen overgenomen van andere fabrikanten. User request dus.
Knopjes: Als je er gewoon mee bent... dan geraak je er mee weg. Als nieuweling op GMA is het best wel even wennen aan buttons die je paar keer moet indrukken of een bepaalde tijd voor een andere functie. En dat is nu niet echt gebruiksvriendelijk en niet echt straight-forward.
Best heel wat GMA-users die daar roepen om vereenvoudiging. Als je die kreten nog niet gehoord hebt, dan denk je helaas met oogkleppen.
Stabiliteit: Ja, GMA is stabiel en stabieler dan hog3/maxxyz/vista.
Maar perfect... no way! En dat geldt eveneens voor hog3...
Als je je natuurlijk enkel begeeft tussen GMA operators dan kan ik me voorstellen dat je alleen de positieve kanten hoort. Maar idd, stabiel is ie door de eenvoudige grafische GUI.
Ultieme computer: die bestaat idd niet, dus GMA is ook niet ultiem en perfect.
Vooruitstrevendheid:ja is het zeker wel door de ma aan het ma netwerk te hangen is een backup mogelijk op elke manier die jij wil verzinnen ,zowel op eigen HD(geen netwerk nodig)als externe HD CD Memorystick USB wat je wilt. Dus als je niet alle functies ken, RTFM
Knopjes:ik was "nieuw" met de GMA binnen een dag was ik in staat een show te draaien dat wil niet zeggen dat GMA de makkelijkse tafel op de markt is,voor de hog 2 had ik serieus langer nodig, het is wel zo dat wat ik wil met een tafel ALTIJD uitvoerbaar is met een GMA van playback tot video tot bitmaps tot effects.
Stabiliteit:door dat ik me jaren begeven heb tussen avo hog regia (eigenlijk alle andere mainstream tafels)gebruikers ben ik van mening dat de GMA qua stabiliteit ver boven welke andere tafel dan ook staat in 2.5 mnd intensief gebruik +4000 kanalen 4 a 5 dgn per week is de GMA nog NOOIT gecrashed(met een hog 2 waar ik in de zillion mee gewerkt heb hadden we geregeld een crash dus ook stabiler als een hog 2,het enige wat ik heb meegemaakt is een netwerkprobleem wat veroorzaakt werd door een slechte netwerkkabel that's all
Knopjes:het enige waar ik aan heb moeten wennen bij de GMA qua knoppen is dat ik 4x clear moet drukken om de tafel volledig schoon te krijgen dit heeft bij een partial clear zeker zijn voordelen voor de rest voor een show met +350 units (12 verschillende) heb ik ruim knoppen zat
dus eind conclusie:in de toepassing waarin ik een GMA gebruik,is de GMA full option voor ons zeker de beste keuze (ja dit is een weloverwogen beslissing geweest)
@axs kom eens een keer langs dan kun je jezelf van het bovenstaande verhaal overtuigen
Hoe staan de heren HOG/MA/CASE?MAXXYS/... gebruikers eigelijk tegenover het redelijk jonge CHAMSYS??
Deze willen zich ook in de top bewijzen? Ik heb wat met de pc-versie gespeeld en moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben over de mogelijkheden en het gebruiksgemak. Ik heb eigelijk weinig ervaring met tafels op dit nivo, maar de chamsys vind ik zeer gebruiksvriendelijk!!
Maar ik had graag wat meeningen gehad van personen die meer dan 2 universes op een tafel hangen, want verder kom ik nog niet.
greetz Tuur
ik heb nog nooit met de chamsys gewerkt wel heb ik een aantal verhalen gehoord van enkele gebruikers(toekomstige) in belgie ,de verhalen die me bereiken zijn gematigd positief tot goed ,dus als je een chamsys hebt kom er eens een keer mee langs (ben erg benieuwd,en altijd geintereseerd in nieuwe input)
LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)
Vooruitstrevendheid:ja is het zeker wel door de ma aan het ma netwerk te hangen is en backup mogelijk op elke manier die jij wil verzinnen zowel op eigen HD(geen netwerk nodig)als externe HD CD Memorystick USB wat je wil dus was je niet alle functies ken, RTFM
Je hebt dus via via de mogelijkheid, maar niet rechtstreeks.
Hog3 hang je nu samen net hog3PC bv ook als volledige backup in een netwerk.
Knopjes:ik was "nieuw" met de GMA binnen een dag was ik in staat een show te draaien dat wil niet zeggen dat GMA de makkelijkse tafel op de markt is,voor de hog 2 had ik serieus langer nodig, het is wel zo dat wat ik wil met een tafel ALTIJD uitvoerbaar is met een GMA van playback tot video tot bitmaps tot effects.
Ik was ook nieuw op GMA, was er ook behoorlijk snel mee weg, maar de leercurve is net iets moeilijker door de dubbele functies.
BTW: de eerste tafel die je leert is altijd moeilijker dan de volgenden... aangezien je steeds gelijkenissen vindt, is de leercurve makkelijker.
Ook op hog voer je ALLES uit wat je wil, hog staat er nog steeds om bekend dat het erg open is (misschien wel te open... en dit is misschien ook net een nadeel...waardoor sommigen dingen wel gaan, maar niet zo straight forward zijn)
Hier haalt GMA wel een extra punt aangezien sommoge functies wel toegangelijker zijn.
Stabiliteit:door dat ik me jaren begeven heb tussen avo hog regia (eigenlijk alle andere mainstream tafels)gebruikers ben ik van mening dat de GMA qua stabiliteit ver boven welke andere tafel dan ook staat in 2.5 mnd intensief gebruik +4000 kanalen 4 a 5 dgn per week is de GMA nog NOOIT gecrashed(met een hog 2 waar ik in de zillion mee gewerkt heb hadden we geregeld een crash dus ook stabiler als een hog 2,het enige wat ik heb meegemaakt is een netwerkprobleem wat veroorzaakt werd door een slechte netwerkkabel that's all
Hog heeft net als GMA een ontwikkelingstijd doorgemaakt. Sinds de tijd dat jij in de zillion stond, is er heel wat gebeurd op het gebied van stabiliteit. Een hog2 crasht echt niet meer zo makkelijk als toen!
En ja... ik geef toe, ik laat dat ding nog wel eens crashen, maar dat is erg zeldzaam geworden sinds de laatste 2 jaar!
Hog3 daarentegen heb ik ook regelmatig mogen opnieuw booten of herinstalleren... Heb nu laatste maanden echter verschillende keren op hog3 foutloze shows gedraaid en wacht vol spanning op de release van de 1.4.0 en aanpassingen aan de DP's.
Denk dat de gap tussen GMA en HOG3 dan wel erg klein gaat worden.
Knopjes:het enige waar ik aan heb moeten wennen bij de GMA qua knoppen is dat ik 4x clear moet drukken om de tafel volledig schoon te krijgen dit heeft bij een partial clear zeker zijn voordelen voor de rest voor een show met +350 units (12 verschillende) heb ik ruim knoppen zat
Knopjes met direct acces tot bepaalde functies staan er echt wel te weinig op. (maar wel een hoop executor buttons )Daardoor teveel dubbele functies.
Ik beweer niet dat het op hog zoveel beter is, aangezien ik soms 2 handen nodig heb om een bepaalde functie op te roepen... maar op MA moet je dus je kopje er goed bijhouden!
dus eind conclusie:in de toepassing waarin ik een GMA gebruik,is de GMA full option voor ons zeker de beste keuze (ja dit is een weloverwogen beslissing geweest)
Dat ontken ik niet en ook alle respect voor!
Mijn punt is gewoon dat GMA ook zijn probleempjes heeft en je ook soms wel eens in de steek laat.
Ik geef zonder problemen toe dat de hog dat al paar keer heeft gedaan. Maar blijkbaar is het moeilijk voor sommigen om toe te geven dat de GMA ook SOMS wel eens een steekje laat vallen.
Het hangt natuurlijk ook een groot deel van het gebruik en toepassing af!
@axs kom eens een keer langs dan kun je jezelf van het bovenstaande verhaal overtuigen
Dat weet je dat ik dat zeker een keertje doe en ben er ook wel van overtuigd dat GMA een stabiele desk is! Maar nogmaals, perfect is geen enkele tafel! Ik sta dan ook graag open voor alle positieve EN negatieve dingen.
Je hebt dus via via de mogelijkheid, maar niet rechtstreeks.
Hog3 hang je nu samen net hog3PC bv ook als volledige backup in een netwerk.
Ik was ook nieuw op GMA, was er ook behoorlijk snel mee weg, maar de leercurve is net iets moeilijker door de dubbele functies.
BTW: de eerste tafel die je leert is altijd moeilijker dan de volgenden... aangezien je steeds gelijkenissen vindt, is de leercurve makkelijker.
Ook op hog voer je ALLES uit wat je wil, hog staat er nog steeds om bekend dat het erg open is (misschien wel te open... en dit is misschien ook net een nadeel...waardoor sommigen dingen wel gaan, maar niet zo straight forward zijn)
Hier haalt GMA wel een extra punt aangezien sommoge functies wel toegangelijker zijn.
Hog heeft net als GMA een ontwikkelingstijd doorgemaakt. Sinds de tijd dat jij in de zillion stond, is er heel wat gebeurd op het gebied van stabiliteit. Een hog2 crasht echt niet meer zo makkelijk als toen!
En ja... ik geef toe, ik laat dat ding nog wel eens crashen, maar dat is erg zeldzaam geworden sinds de laatste 2 jaar!
Hog3 daarentegen heb ik ook regelmatig mogen opnieuw booten of herinstalleren... Heb nu laatste maanden echter verschillende keren op hog3 foutloze shows gedraaid en wacht vol spanning op de release van de 1.4.0 en aanpassingen aan de DP's.
Denk dat de gap tussen GMA en HOG3 dan wel erg klein gaat worden.
Knopjes met direct acces tot bepaalde functies staan er echt wel te weinig op. (maar wel een hoop executor buttons )Daardoor teveel dubbele functies.
Ik beweer niet dat het op hog zoveel beter is, aangezien ik soms 2 handen nodig heb om een bepaalde functie op te roepen... maar op MA moet je dus je kopje er goed bijhouden!
Dat ontken ik niet en ook alle respect voor!
Mijn punt is gewoon dat GMA ook zijn probleempjes heeft en je ook soms wel eens in de steek laat.
Ik geef zonder problemen toe dat de hog dat al paar keer heeft gedaan. Maar blijkbaar is het moeilijk voor sommigen om toe te geven dat de GMA ook SOMS wel eens een steekje laat vallen.
Het hangt natuurlijk ook een groot deel van het gebruik en toepassing af!
Dat weet je dat ik dat zeker een keertje doe en ben er ook wel van overtuigd dat GMA een stabiele desk is! Maar nogmaals, perfect is geen enkele tafel! Ik sta dan ook graag open voor alle positieve EN negatieve dingen.
EEN LANG VERHAAL HEEL KORT........EENS!!
LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)
Ik was net even op de site van vari lite en de hele desk range is tegenwoordig discontinued, dat was nieuws voor mij (hoop dat ik niet hopeloos achter loop)
Op de site van Vari-Lite staan de consoles inderdaad bij discontinued, dit is echter maar gedeeltelijk waar.
-Artisan reeks: volledig discontinued naar mijn weten (staat zo ook op de site)
-Virtuoso reeks: de 'standaard' virtuoso en de virtuoso DX staan op de site als discontinued. Deze worden niet meer gemaakt, maar er is nog wel verdere software-support.
Maar, er is ook nog de virtuoso DX2: idem als DX maar met nieuwere software en zwaardere pc. Deze is nog vrij nieuw en dus nog steeds in productie. (meer info op prg/vlps)
Even vergeten:
als je echt 100% zeker wilt zijn (of je wilt gewoon meer weten), moet je contact opnemen met Carlo Zaenen van EML (zit hier ook op het forum). Hij heeft niet voor niets de bijnaam 'virtuoso-virtuoos'.
greetz Tuur
Onze eerste indruk van de PC-versie is ook positief, je hoeft geen IR(tum) te zijn om er mee raak te programmeren. Jammer dat er door de echte grote gebruikers nog zo weinig over te melden valt of ze zich kunnen meten met de andere toppers.
gr. Herman