Stabiliteit van desks

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RRik
    • Jan 2006
    • 20

De Virtuoso DX wordt niet meer verkocht door Vari*Lite zelf maar door VLPS in Amerika. Er zijn nog steeds grote theatershows waar nieuwe DX-en worden geleverd.

Ook de ontwikkeling van de Virtuoso wordt voor een deel gedragen voor VLPS. Wat eigenlijk geen VLPS is meer is maar PRG.

grt'n

Rik

Comment

• RRik
      • Jan 2006
      • 20

Originally posted by AJB
      Met alle respect mensen; maar het gaat niet om het aantal jaren support !!! De MA is vanaf moment 1 stabiel, en heeft daarna erg veel tijd besteed aan prachtige functies. De Maxxyz is 4 jaar "los" maar is absoluut nog niet stabiel ! Dat de MA met NSP's werkt is briljant inderdaad; maar begrijp ik goed dat je dat graag zelf had verzonnen voor de Maxxyz ??

Iedereen wil in de basis maar 1 ding; een stabiele console. Dat de MA samen met de virtuoso practisch niet vast te krijgen is... tsjah; goed team lijkt me ???

Sorry Arvid,

Maar het is duidelijk dat jij de eerste passen van de grandMA niet hebt meegemaakt. Jacques Kranenburg van Metam is de eerste die z'n nek heeft uitgestoken voor die tafel in Nederland en EINDELIJK na 5 a 6 jaar is die tafel stabiel. Respect voor Jacques want die nam een erg groot risico toen de tijd.
      Maar 5 jaar geleden wilde je niet achter een grandMA staan.
      Ik heb menig grandMA onder mijn vingers zien sterven, dus ga nu niet roepen dat dat ding vanaf dag 1 stabiel was want daar kan je (sorry) niet over meepraten.

Hopelijk breng ik niet een heleboel mensen van hun geloof over de grandMA, maar deze desk heeft er het langst over gedaan om echt stabiel te worden!!!

En dan ben ik nog linkshandig ook!!!!!

grt'n

Rik

Comment

• cornedure
        • Jul 2002
        • 230

Originally posted by tuurKE
        Hoe staan de heren HOG/MA/CASE?MAXXYS/... gebruikers eigelijk tegenover het redelijk jonge CHAMSYS??

Deze willen zich ook in de top bewijzen? Ik heb wat met de pc-versie gespeeld en moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben over de mogelijkheden en het gebruiksgemak. Ik heb eigelijk weinig ervaring met tafels op dit nivo, maar de chamsys vind ik zeer gebruiksvriendelijk!!

Maar ik had graag wat meeningen gehad van personen die meer dan 2 universes op een tafel hangen, want verder kom ik nog niet.

greetz Tuur
        OK, 3de poging om een berichtje te sturen *zucht*

De Chamsys kan zich op dit moment niet meten met de Hog III/Maxxyz/GrandMA. Dit komt omdat het aantal universes gelimiteerd is tot 12 en al het rekenwerk dient te gebeuren in de console. Chamsys heeft nog geen NSP's uit en ik weet niet of ze van plan zijn om het op punt te stellen.

Qua stabiliteit, tja, kan niet tippen aan GrandMA maar de console is nog maar een goede 2 jaar op de markt.

Qua timing: nog niet uitgetest.

Qua prijsklasse: een Chamsys MQ200 (met 24 faders op de playback wing) kost ongeveer half zoveel als een Hog 3 + DP, ongeveer een derde van een Maxxyz en niet eens zoveel als een GrandMA ultralight. Duidelijk, niet?

En sorry als ik het zeg, maar de GrandMA is een "pain in the ass" om aan te leren. Ik vergelijk graag aan de hand van de handleiding: de GrandMA doet er ongeveer 80 bladzijden over om de patch uit te leggen, ongeveer evenveel als de handleiding van de Hog 2. Daarom hebben we ook voor Chamsys gekozen. Niet iedereen is immers mateloos geïnteresseerd in de bediening van de lichtjes (mijn hart breekt als ik dit zeg maar het is waar...). Dus de console moest op korte tijd (ongeveer een uurtje of twee) aan te leren zijn, wat wonderbaarlijk lukt.

Voor de grote shows zal de Chamsys nooit kunnen tippen aan de HogIII,Maxxyz of de GrandMA. Grote shows nemen immers professionals aan die hun console (of hun "kindje") op hun duimpje kennen en met grote budgetten kunnen goochelen.

Kortom, ik zie de Chamsys als de opvolger van de Pearl.

Comment

• Carlo Zaenen
          • Jun 2004
          • 34

Originally posted by philippepoppe
          Even vergeten:
          als je echt 100% zeker wilt zijn (of je wilt gewoon meer weten), moet je contact opnemen met Carlo Zaenen van EML (zit hier ook op het forum). Hij heeft niet voor niets de bijnaam 'virtuoso-virtuoos'.
          Heren, Ik denk dat de keuze van een tafel vooral een persoonlijke zaak is aangezien jij je als operator op je gemak moet voelen en zodoende je werk naar behoren kan doen. De huidige tendens is inderdaad om meer te doen op 1 console (conventioneel, moving lights, video, folsom encore ...) en dit lukt enkel als je op de juiste tafel werkt en dan spelen 2 factoren een belangrijke rol namelijk gebruiksgemak en stabiliteit. Voor mij is de Virtuoso een ideale tafel en ik weet dat men bij PRG momenteel nieuwe beta-software test omdat iedereen te kampen heeft met dezelfde problemen. Was ook aanwezig bij de test van de Maxxyz maar die kon mij niet bekoren, wat niet wil zeggen dat de tafel niet okee is. Als ik dus moest kiezen voor een tafel naast de Virtuoso zou het op dit moment de MA zijn, hoewel ik toch graag zou zien dat Hog3 een beetje zijn weg gaat vinden.

Comment

• philippepoppe
            • Jun 2004
            • 21

Carlo,
            natuurlijk is een tafel persoonlijk. Met die 100% bedoelde ik gewoon dat jij de persoon bij uitstek bent (naar mijn mening) om vragen te beantwoorden in verband met de virtuoso. Ik was zelf namelijk niet 100% zeker van wat die DX2 betreft, daarom verwees ik de mensen gewoon door naar jou voor verdere vragen.

Comment

• Carlo Zaenen
              • Jun 2004
              • 34

DX2 heeft als verandering dat er gebruik wordt gemaakt van een Mac G5 dual processor.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Originally posted by axs
                Jasper...

Je hebt gelijk en je hebt ongelijk.
                Dat het offtopic was, kan ik inkomen, maar het was wel een logisch vervolg op het hele verhaal wat hier gebracht werd.

Wat die voorkeur betreft: Er is idd iemand die een voorkeur naar voor brengt (of het terecht of onterecht is) en dat is eigenlijk de aanloop van het hele verhaal wat nu verplaatst is naar een nieuw topic.
                Laat het duidelijk zijn dat ik GEEN voorkeur naar voren heb gebracht, maar wel met feiten heb aangebracht dat EN hog EN GMA niet zo stabiel zijn als dat we ook maar kunnen hopen.

En of dat nu als moderator is of niet, we mogen als moderator best ook onze mening/voorkeur posten. Ook wij zijn gewone gebruikers van het forum!!! (we hebben enkel een paar extra mogelijkheden in de forumsoftware)
                Mwa het was weer een knap staaltje inconsistentie. Offtopic reacties worden in andere topics keihard verwijderd en hier gaan 2 moderators in een openbare chatsessie hun ervaringen zitten bespreken. Het een volgde uit het andere, maar offtopic is offtopic; zo ook voor niet-moderators.

Verder volg ik de draad met veel plezier, want ieder heeft z'n voorkeur en wat mij betreft plaatst Carlo hierboven als een van de weinigen een zinnige reactie die even niks te maken heeft met wat de ene tafel wel kan en de andere niet.

Ieder heeft z'n voorkeur, een Alfa Romeo is misschien mooi en luxe, maar staat wat vaker bij de dealer dan andere auto's in dezelfde prijsklasse. Het is maar waar je behoefte aan hebt of je prioriteiten liggen. Zo'n discussie is dus zo goed als zinloos, want het mond altijd uit in bekvechterij waarin iedereen even moet laten zien op welke consoles ze wel geen ervaring hebben (zie boven).

Een goede operator kent ook de beperkingen van zijn apparatuur en gebruikt die beperkingen juist om de volle 100% eruit te slepen.

Comment

• philippepoppe
                  • Jun 2004
                  • 21

Ben het volledig met Jasper eens, zulke discussies zijn eindeloos.

Een tafel is persoonlijk, iedere operator moet voor zichzelf uitmaken met welke console hij het beste kan werken. Uiteraard rekening houdend met de technische beperkingen, je draait geen proms op een simpele pearl.

Verder vind ik het juist heel waardevol dat er verschillende desks onafhankelijk van elkaar bestaan. Iedere fabrikant ontwikkelt nieuwe technische snufjes, en ook iedere fabrikant haalt dingen bij andere desks. Het is juist hierdoor dat er vooruitgang is...

Verder heeft iedere console ook wel zijn eigen specifieke toepassing(en) (juist door eigen specifieke snufjes), daarom kies je ook een console afhankelijk van het evenement. Waarom denk je dat een bedrijf als EML verschillende desks heeft? (voor de ene gig kiezen ze een grandma, voor de andere een virtuoso of een hog, ook al is het dezelfde operator)

Comment

• Carlo Zaenen
                    • Jun 2004
                    • 34

Originally posted by philippepoppe
                    Ben het volledig met Jasper eens, zulke discussies zijn eindeloos.

Een tafel is persoonlijk, iedere operator moet voor zichzelf uitmaken met welke console hij het beste kan werken. Uiteraard rekening houdend met de technische beperkingen, je draait geen proms op een simpele pearl.

Verder vind ik het juist heel waardevol dat er verschillende desks onafhankelijk van elkaar bestaan. Iedere fabrikant ontwikkelt nieuwe technische snufjes, en ook iedere fabrikant haalt dingen bij andere desks. Het is juist hierdoor dat er vooruitgang is...

Verder heeft iedere console ook wel zijn eigen specifieke toepassing(en) (juist door eigen specifieke snufjes), daarom kies je ook een console afhankelijk van het evenement. Waarom denk je dat een bedrijf als EML verschillende desks heeft? (voor de ene gig kiezen ze een grandma, voor de andere een virtuoso of een hog, ook al is het dezelfde operator)
                    Toch hier misschien even een kleine correctie. Bij EML B hebben we Hog2's en Virtuoso, naast enkele Avo's. Voor eigen shows is het de operator die kiest op welke tafel hij werkt, voor shows met een eigen lichtman is hij degene die de tafel kiest. De keuze van console ligt dus volledig bij de operator, momenteel zijn we enkel tests aan het doen om eventueel te kijken in welke tafel te investeren. Belangrijk hierbij voor ons is dat de tafel stabiel is op grote systemen. Aanvankelijk hadden we aan Hog3 gedacht maar die blijkt nog niet klaar voor het grote werk, voor de shows van standaard grootte voldoet de Hog2 nog perfect. Bij EML NL werkt Rik Schoutsen wel al op een Hog 3, de huidige beperkingen/bugs handig omzeilend

Comment

• Carlo Zaenen
                      • Jun 2004
                      • 34

Originally posted by Bart Bomans
                      Blablabla... wat voor een onzin. Sorry maar de eerste jaren dat ik op Frankfurt Messe de GrandMa zag stond die wel degelijk te crashen en had weinig functies. En dat was niet anders bij eender welke tafel. Noem ze maar... de Virtuoso inclusief. En dat is toch perfect normaal dat toestellen met zo'n hoop software niet vanaf de eerste dag op punt staan.
                      Bart, Ik zou niet weten van waar jij de Virtuoso kent maar je bent duidelijk fout geïnformeerd. Er zijn maar weinig Virtuoso gebruikers in België/Nederland en als 1 van de enige wel-gebruikers kan ik je vertellen dat de tafel vanaf release dag 1 stabiel is geweest.

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Originally posted by Jasper-Lichtbron
                        Mwa het was weer een knap staaltje inconsistentie. Offtopic reacties worden in andere topics keihard verwijderd en hier gaan 2 moderators in een openbare chatsessie hun ervaringen zitten bespreken. Het een volgde uit het andere, maar offtopic is offtopic; zo ook voor niet-moderators.

Verder volg ik de draad met veel plezier, want ieder heeft z'n voorkeur en wat mij betreft plaatst Carlo hierboven als een van de weinigen een zinnige reactie die even niks te maken heeft met wat de ene tafel wel kan en de andere niet. .
                        Je moet toch eens duidelijk mijn postings leren lezen Jasper...
                        Ik heb daar opgemerkt dat de discussie over stabiliteit van tafels voortvloeide uit het huidige topic. Een logisch vervolg zelfs als je het versuz topic doorlas. Daar werd namelijk aangegeven dat bepaalde desks getest werden etc.
                        Verder heb ik ook wel laten merken dat ik geen bepaalde voorkeur heb voor een desk (werkt trouwens zowel op avo, MA, ADB en FPS desk voor diverse toepassingen) maar wel dat allen hun gebreken hebben! Daarom dat ik de vergelijking met bv hog maakte (logisch, aangezien ik het meeste hierop werk en waar ik ook de nodige gebreken op tegenkom, zoals aangehaald!)
                        Mijn punt is en blijft... geen enkele desk is perfect! En dat was de kern van mijn postings!
                        Draai dus aub mijn woorden niet om door het bovenstaande te gaan beweren!

Uiteindelijk heb ik dan het topic gesplitst.
                        Het topic werd vooral gevoed door input van 3 mensen, maar of dat een chatsessie is?
                        Offtopic was het ook niet aangezien het erg inhoudelijke reacties waren! (wedden dat jij het anders ook geen interessant topic vond?)

Ach ja, blijkbaar voelen sommigen zich snel benadeeld. Aard van het beestje zeker?
                        Denk dat wij als moderatorteam hier nog steeds ons best doen. Ben je het niet eens... admin@licht-geluid.nl is het juiste adres!
                        Last edited by axs; 08-03-06, 23:23.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• RRik
                          • Jan 2006
                          • 20

Kan me volledig bij Carlo aansluiten. De Hog3 is het logisch vervolg op een Hog2. En dat ligt het dichtst bij mij.
                          Ben blij dat nu de Hog3PC versie uit is. Zodat iedereen thuis op z'n PC z'n eigen ordeel kan vellen. (Dit PC platform is net zo stabiel als de Linux-console versie).

De Hog3 is voor mij een 2e natuur geworden zoals de Virtuoso voor Carlo.
                          Op deze tafel ben ik eerder thuis/hotelbar. Ik heb leren leven met het reilen en zeilen van de software ontwikkelaars. Zowel op FPS, grandMA, Avo, Compulite, etc, etc,

grt'n

Rik

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

dit moet ik dan weer even bestrijden hoor...maar in mijn korte periode bij de opstart van 3musketiers is de virtuoso van dienst 3 keer gewisseld vanwege chrashes..en ik kan je vertellen dat een virtuoso vertillen door half het nwe. luxor geen pretje is..

Comment

• masterblaster

Originally posted by Carlo Zaenen
                              Toch hier misschien even een kleine correctie. Bij EML B hebben we Hog2's en Virtuoso, naast enkele Avo's. Voor eigen shows is het de operator die kiest op welke tafel hij werkt, voor shows met een eigen lichtman is hij degene die de tafel kiest. De keuze van console ligt dus volledig bij de operator, momenteel zijn we enkel tests aan het doen om eventueel te kijken in welke tafel te investeren. Belangrijk hierbij voor ons is dat de tafel stabiel is op grote systemen. Aanvankelijk hadden we aan Hog3 gedacht maar die blijkt nog niet klaar voor het grote werk, voor de shows van standaard grootte voldoet de Hog2 nog perfect. Bij EML NL werkt Rik Schoutsen wel al op een Hog 3, de huidige beperkingen/bugs handig omzeilend

Die was toch van hemzelf die hog 3?? of ben ik nou verward met een andere rik??

Comment

• Krizz
                                • Dec 2003
                                • 35

Heeft er iemand enig idee wanneer die nieuwe DP en de 1.4.0 software voor Hog III uitkomt?
                                Ik vind de huidige software al veel stabieler dan de vorige versie, de stappen die ze qua stabiliteit maken zijn wel groot. Ben echt benieuwd naar de volgende verbeteringen...

O ja en de rock wing, weet iemand hoe lang gaat dat nog duren?

Comment

Working...